Hundar iFokus

Hundar

Etikettjakt
Läst 9327 ggr
KerstinP
0

Är du jägare?

Jag skulle vilja veta om det finn någon med jakthund eller som kanske är jägare. Skriv och berätta om årets jakt. Jag kan själv väldigt lite om jakt så det skulle vara roligt att få läsa om era jakthistorier.

Ninja
0

Jag jagar inte, men pappa är jägare. Han har de senaste åren mest jagat älg, men nu när vi skaffat en hamiltonstövare blir det lite småvilt också.
Har ingen speciell jakthistoria, men Pigge har hjälp till att bära hem två harar.
Årets älgjakt har jag inget att säga om än, även om den har dragit igång än så ska inte pappsen min börja jaga förrän i helgen när han är ledig.

Dama
0

Jag har tre fågelhundar och vi var upp på premiären i fjällen den 25 aug inte en enda ripa ,det är inte jag som bär bössan utan sambon, jag är hundföraren Cool

Dama
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en jaktbild

KerstinP
0

Dama har du varit med på jakt tidigare år med dina hundar?

Solveig
2

Min svärson jagar. Häromdagen när han kom hem frågade barnbarnet (4 år) Vad har du skjutit idag? Ingenting svarade den slokörade fadern. Varför det, du hade ju bössan med dig svarade det näbbiga barnbarnetGlad

KerstinP
0

Hahaha de mäker då allt de små barnen.

ElinaT
0

Jag kan inte så mkt, men våran granne är jägare sån som jagar älg och sånt å han har en jakt hund.

Dama
0

Vi har jagat i ett antal år nu men mer intensivt de två sista  det var då vi skaffade våran Elton fullfjädrad ståendefågelhund och sen har vi ju Chinook som vi har haft sen hon var valp och bara testat henne men detta år är premiär året för henne. På bilden står hon för våra höns.

helmut
0

Hej hej!

Jag är jägare och ägare av en jämthundshane på 1.5år. Jagar då självklart älg med honom.

Hittils har det varit en riktigt rolig höst.. lyckats skjuta två älgar för honom och förra helgen skällde han och jobbade med älgen helt underbart, dock fick vi inget dödat för honom.. men nästan lika glad för det var jag :) Huvudsaken han funkar!

Är det något ni undrar är det bara fråga. Har jagat hela mitt liv och läser till jägmästare förtillfället.

Mvh!

Ps. bilden är på min först älg undan min jämte Kim!

KerstinP
0

Hej Helmut och grattis till älgarna. Vad glad jag blev att du hittat hit så vi får veta lite mer om hur älgjakt går till. Bra bild.

Dama vilken härlig bild på din Chinook vid hönsgården.

Är det svårt att lära hundarna att jaga? Hur vet de att de inte ska äta bytet?

helmut
0

Svårt och svårt.. kräver att man är ute i skogen mycket dock! Sedan måste ju hunden från början ha själv intresset i huvudet.

Hade en gråhund tidigare som tyvärr aldrig blev någon jakthund hur mycket jag än försökte, hon hade helt enkelt inget intresse för älgar/jakt.

Att det inte ska äta bytet vet det nog inte riktigt.. men en älg är ganska stor så man hinner fram innan allt är uppätet ;)

Första gången jag skjöt en fågel för en av farsans hundar så sprang hon iväg med den och kom tillbaka mätt och belåten :D

[Gitsan]
0

Hej!

Vår "lilla" hund tränar jag i jaktapportering och förhoppningsvis ska hon både kunna tävla och jobba praktiskt framöver.

Jag beskriver lite av vår träning på min hemsida www.famhalin.se

[Gitsan]
0

Hej!

Vår "lilla" hund tränar jag i jaktapportering och förhoppningsvis ska hon både kunna tävla och jobba praktiskt framöver.

Jag beskriver lite av vår träning på min hemsida www.famhalin.se

Kozlowski
0

Hej

Jag är jägare och har jagat i 20 år… första året jag inte fått skjuta någon älg ;-( jag sköt mellan rompa o skogen fast jag siktade på bogen ;-)

Jag är ensam i min släkt som jagar och jag bestämde mig när jag va 18 år och krockade med en stor älg tjur.

Jag är ägare av en Västsibirisk Laika samt uppfödare/ägare på Hamiltonstövare samt min sambo har strävhårig Tax.

Maja
0

Våran hund är egentligen en fågelhund, men av någon anledning så är han rädd för fåglarna.. ;) Haha..
Min pappa testade att låta våran hund ha en död fasan i munnen, men våran hund verkligen led.. ;) Han såg ut att må illa, så vi insåg att det inte var någonting för honom.. :P Bollar är ju mycket roligare att jaga!! ;)

Antepante
0

Jupp jägare , har en Laika som skulle vara som allround älg och fågel hund, men till älg funkar hon bara till eftersök..som löshund så söker hon bara fågel..och fungerar som trädskällare.
Annars så får hunden följa med på alla tänkbara jakter där hon ibland bara är som sällskap..Andjakt och hon sitter även med på älgpasset, fast där var retrivern jag hade tidigare mer lugn och sansad att sitta/ligga stilla och spana på passet…
/Antepante

AlbaStiffler
0

Har många jägare i familjen och båda mina föräldrar och min syster jagar aktivt älg, rådjur och björn (som de helst önskar att de slipper möta i skogen). Vi har bland annat jaktmarker i Tärendö, en liten by i Tornedalen dit vi åker varje höst.

I höstas var det dax för min systers 1 åriga gråhund att få visa vad han kunde. Första dagen skrämde han upp sina ägare genom att totalt smita, han drog iväg 1-2 mil rakt ut i ingenstans, såpass att de trodde att hundpejlingen visade fel. En 12 timmar senare ringde någon granne och sa att de sett en ensam hund lååååååååångt borta efter en grusväg, minst 1,5 mil från där de tappade den.

Dag 2 vågade de skärrade ägarna inte släppa hunden. Men dag 3 fick han jaga tillsammans med vår jämthund. Jämten tar små sök så tillsammans tog de halvsmå sök, de smittade lixom varandra. Det gick bra.

Senare i veckan fick gråhunden ståndskall och traktens jägare blev vaksamma för det agressiva ståndskallet. Det var inte ett älg-ståndskall utan mycket aggresivare. Min syster smög fram med bössan, beredd på att skjuta. Rädd för att det skulle vara en björn han hittat (finns flera hundra björnar i trakten)… Tillslut hittar de hunden, öga mot öga med en….. en mårdhund. Undra på att hunde var arg och uppjagad. Blev inget skjutet då heller.

I mitten på veckan skjöt min morsa en ko med kalv så det blev kött även detta år. 2 fina och feta älgar. Dessa fälldes dock för en annan hund i jaktlaget. Efter drygt en vecka var det sedan dax att åka hem till Uppsalatrakten med massa kött. :-)

drever
0

Är inte jägare än men snart ska jag ta om 4årCool

[Saarah]
0

Min pappa jagar och vi har en Gråhundstik (:

[Saarah]
0

thihi (a) vi har ju två stötande/apporterande fågelhundar också (;

lill-jarven
1

Min pappa & storebror jagar fågel, mest tjäder, och våran fantastiska jakthund är en bichon frisé ;) Han är grym

KajsaM
0

Viggo blir ju pappas älghund även lite björn :)

Em--ma
0

Jag tycker inte om jägeri.. Det är ju djurplågeri.. Men man kan nog inte leva utan kött.. Men ändå

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

AlbaStiffler
1

Att snabbt döda ett frispringande djur som levt fritt i skogen hela sitt liv anser inte jag vara djurplågeri…. De lider inget utan dör direkt om man är en god skytt (vilket de flesta är).

:-) Men men, jag är å andra sidan uppvuxen med jakt och på en bondgård med mjölkkor och köttdjur! :-D

Pomperipossa
0

Jägare egentligen men nu för tiden så har man ju inte tid…Har haft en Jämthundstik som var riktigt duktig på älg. Men Zinitha jagar ju inget som inte är hemma på gården så jag överlåter dom tidiga mornarna på andra.Glad 

En liten fråga till #23 Vad tror du händer om man inte jagar tex älg? Älgens enda naturliga fiende är björn och så många har vi inte i Sverige….

Faxlin
0

#25: Vill bara påpeka att även vargen tar älgar. Och åtminstone i trakterna häromkring hör man jägare klaga över att vargen tar deras älgar så det knappt finns något att skjuta.

Den beskrivningen av fördelningen på skogensdjur är trotts allt fantastiskt skruvad.
Vill också påpeka att jag inte har något emot jakt som sådan, men när man talar om att skjuta rovdjuren för att det ska bli mer älgar kvar åt jägarna då mår jag illa.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

SaraC
0

Bra skrivet Åsa, just så känner jag med.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Pomperipossa
0

#26 Jo men här har vi inte varg heller… Ett par stackars björnar det är allt. Enormt mycket skog och ett paradis för älgar…Glad

AlbaStiffler
0

#26> tycker det är mest hundägare som klagar på att vargarna dödar/kan döda deras hundar… hörde på tv häromdagen att endast 50% av alla så kallade vargdödade hundar är dödade av just vargar. Resterande är faktiskt inte är dödade av varg utan av annat (andra hundar, självdöda pga annan skada som husse vill skylla ifrån sig från osv osv)…

Men men, har svårt att tro att antalet älgar som sveriges vargar dödar spelar nogon som helst roll i statistiken för sveriges antal älgar. Själv gillar jag vargar och tycker vi borde ha fler i sverige. För 17, alla får ju ersättning för vargdödade djur, och man behöver väl bara bli bättre på att skydda sina djur från vargarna.

I många länder på andra sidan östersjön så finns det flera 1000 vargar på liten yta och deras vargploblem är inte stora eftersom de lärt sig att leva med djuren… Här i sverige är vi så rätta att vi skuller allt ont på vargen.

Även björnen fäller extremt få björnar i sverige, de lever ju mest på växter.

Och slutligen…hehehe. Håller helt med Pomperipossa att vi i sverige får problem med många av våra vilda dur om viinte håller efter dem. Älgstammen är väl för tillfället rätt låg i många delar av landet,  men det är väl så myndighetrerna vill ha det. Men när det tex gäller rådjur och mink är stammen jättehög just nu, följden blir tex att rådjuren sprider fästingar som bara den och numer finns fästingar av denna anledning även i norrland. Minkarna dödar våra fåglar vilket åxå blir ett följdproblem… Så vad är då rätt gällande jakt? Vad är då djurplågeri…? En liten tankeställare. :-D

AlbaStiffler
0

Här hittade jag lite info om vargar som dödar älgar… intressant artikel! Dock är artikeln från 2004:

"För närvarande finns uppgifter från 366 vargdödade älgar fördelade på elva olika vargrevir i Skandinavien, varav de flesta är belägna i Dalarna och Värmland."

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/artiklaromvarg/8vargendodar.asp

AlbaStiffler
0

Och här är lite info om huruvida björnar jagar. Man kommer fram till att björnen kan ta enstaka älgkalvar, men knappt några vuxna älgar alls… Intressant artikel här åxå:

http://raneajaktvardskrets.se/raneajaktvardskrets/layout.asp?ID=71

:-D

nobsan
0

Jag har Luzerner stövare för har jakt, Korthårs Tax för rådjurs och har jakt och norrbotten spets som en allround jakt på klöv vilt. Taxen och spetsen tränar jag även på eftersök. Har aldrig behövt gå några riktiga så vi lägger spår i skogen. Med jordbruks verkets tillstånd förstås. Dom vill ju också vara med och bestämma. Man har alltid en klump i magen när man släpper en jakt hund i skogen. Risken att vargen tar den är ganska liten, men man har tanken i bak huvudet hela tiden. Det finns bilar, tåg isar mm,som är lika otäcka. Men att få gå ut i skogen en tidig morgon när dimman stiger bland träden och få höra ett riktigt har drev, det är LIVET. Mycket sällan med bössa. Den hänger bara på axeln.

nobsan
0

Jag har faktiskt sett Älg jakt av varg en gång. Kon stog på en myr och jag trodde hon höll på att gå ner sej, så jag gick så långt jag vågade och motade. Men hon stog som paralyserad och skakade och tittade hela tiden bakom sej. Mej brydde hon sej inte om. Hon var helt utpumpad. Till sist förstog jag vad dety var. Vargarna jagar så. Dom låter djuren bli helt utmattade. Dom ligger bara en bit därifrån och väntar ut bytet. Dom är smarta. Vill inte göra av med mer energi än nödvändigt. Det är därför dom slår flera får i en hage. Dom dödar bara den dom ska ha för tillfället. Resten skadar dom för att det ska vara hyfsat fäskt och lättfångat när dom dyker upp igen. På tal om djur plågeri.

Alexandra13
0

Jag hatar dom som jagar. (Min åsikt) Men jag är en sån djurvän det är df jag tkr det!

nobsan
2

Alexandra13 Lilla gumman. Du har nog hamnat på fel tråd. Du känner inte mej. Hur kan du då säga att du hatar mej och alla andra som jagar. Du är säkert jätte gullig och det är tur att det finns såna som du. Men man får inte dömma alla.

lill-jarven
1

Nu ser ni ska jag berätta vad den tidigare nämnda jakt-bichonnen har gjort ihelg.. haha. Igår drog han ovanligt långt från pappa, skällde till och vips kom det 3 järpar flygandes rakt i famnen på pappa ^^ han lyckades skjuta 2 av dom. :) Idag hade Oliver (bichonnen) gjort om samma grej men med 10-15 järpar! Det ni.. och förra helgen hade han tydligen lekt trädskällare också xD Fast den fågeln lyckades inte brorsan skjuta, var alldeles för snårigt så han kom inte tillräckligt nära.. lite trist.

Måste även berätta om hans första höst i skogen.. pappa tog bara med honom som sällskap (Oliver var då ca 6mån). Pappsen lyckades skjuta en tjäderhöna som Oliver letade upp och tog strupgrepp på tills pappa kom fram (en tjäder är ungefär lika stor som Oliver).
En liten stund senare fick han syn på en tjädertupp, sköt och den for i backen. Oliver drog snabbt dit och försökte göra samma grej som med tjäderhönan.. det var bara det att tjädertuppen (tyvärr) bara blivit träffad i vingen och var arg som ett bi. Då tog min smarta lilla hund och sprang runt den varv efter varv så den inte kunde springa därifrån tills pappa kom fram. Till saken hör att Oliver dessutom hade varit extra jävlig och ryckt en stjärtfjäder varje gång han varvade tjädern.. den hade en 3-5 kvar när pappa anlände.

Endel kan säkert tycka att det är grymt.. vill bara berätta att även en liten bichon, avlad för sällskap, också kan ha en riktig killerinstinct. Och ihelg har han som sagt även uppvisat lite tankeförmåga ;)

nobsan
0

Herregud vad jag skrattade när jag läste om din lilla jakthund. Han måste vara stört skön i skogen.  När man vill gå dressyr kurs med en jakt hund rynkar många på näsan och har förut fattade meningar om dessa. Jag kan tänka mej vad jägare tänker när din pappa o brorsa kommer med Oliver. Börja jaga du också. Om inte, så med kameran som jag. Då får du med alla äventyr som Oliver hittar på. Jag sitter och små skrattar för mej själv och ser framför mej när han springer rint tuppen. Det är som sången om hönan Agda.

AlbaStiffler
0

#36> haha, jo det var en kul historia. Vilken duktig hund… han visste vad som skulle göras för att "mata flocken". :)

AlbaStiffler
0

#37> På tal om jakthundar och dressyrkurser. När jag var 11 år hade vi två jakthundar som var valpar och vi skulle gå på valpkurs. Det var en finsk spets och en vit älghund som vi ville lära det viktigaste, tex inkallning och sitt osv. Bilresan dit var ca 2 mil, och vita älghunden vart åksjuk och spydde på vägen dit. Väl där mådde hon fortfarande illa och flydde ur bilen det första hon gjorde. När min mamma försökte kalla in henne såg hon ut som 7 svåra år och ville absolut inte komma eftersom bilen ju var otäck. Allt detta medans kennelklubben tittade på. När hon väl fått tag på hunden kunde kursen börja.

Ett av de första momenten var att vi skulle släppa hundarna och träna inkallning. Vi tyckte detta var en dum idé eftersom finsk spetsen var totalt jaktgalen. vad händer? Jo Finsk spetsen drar till skogs, som en pil, för att jaga. Pinsamt… Vi ropar och kallar med glada tillrop, och tillslut kommer hunden tillbaka. Men de som känner en finsk spets vet att de visar väldigt mycket uttryck och är rätt varglika, dvs de visar sin underkastelse mot "flockledaren". Så hunden kom mer eller mindre krypandes tillbaka med svansen mellan benen och såg även hon ut som 7 svåra år. Jätteskydlig för att hon smitit. Detta samtidigt som kennelklubben tittar underligt på oss och typ trodde att vi tidigare misshandlat hunden eller något, eftersom den såg så strykträdd ut (något vi såklart aldrig gjort). Väl famme vid oss slänger sig hunden på rygg och "blottar strupen" allt medans husse lite generat försöker få hunden att se normal ut… hehehe. har för mig att kursinstruktören kom fram och frågade lite underliga frågor till oss om varför hunden betedde sig så, lite småpikar för att kolla av oss.

Behöver jag säga att vi efter dagens kurs åkte därifrån och inte kom tillbaka. Alla trodde väl att vi var djurmisshandlare när vi släpade tillbaka den illamående vita älghunden och den underkastade finsk spetsen till bilen… hehehe… Nä, undervisningen i "hit" och "sitt" fick pågå hemma i forstättningen där det tillslut blev rätt duktiga och lydiga jakthundar av dem. Men det är i princip omöjligt att få förståelse från hundägare med mer lättlärda dressyrhundar att förstå att spetsar och jakthundar inte är så lätta att lära som deras… och att de beter sig lite annorlunda… hahaha…

nobsan
0

Har man hundar får man vara med om många pinsamma tillfällen. Jag hade en Tax tik som nyss fått valpar. Dom var väl runt 2 1/2 vecka då det kom en familj och ville titta. Det var väl lite tidigt men dom var långväga. Vi släpper ut tiken så hon får hälsa, men sen drar hon till skogs. Bra reklam för kenneln.Hmm. Så jag fick sticka ut och leta efter henne. Har man valpar brukar dom aldrig vilja gå ifrån dom. Men den här tiken är kennelns lilla clown brukar jag säga.

AlbaStiffler
0

#40> hehe, komiskt. Hon va väl less på kidsen och ville ha en liten paus… den var väl välbehövd… hehe, en riktig jakthund det.

Min pappa berättade om en drever de hade för 30 år sen eller så. Den var jättegammal och rätt sliten. De var nere vid sjön en dag (2km hemifrån) och hunden fick plötsligt skenande hjärta och mer eller mindre svimmade av. Var helt väck under en kvart. Alla trodde att nu var hunden död, men efter ett tag kvicknade den till och de skulle långsamt gå hem med hunden (den var lös eftersom den var så gammal och trött). Hunden släpar sig hemåt. halvvägs hem får den syn på en hare. Vad händer? jo hunden sätter iväg efter haren som vilken unghund som helst, jagar den i flera timmar innan den tillslut kommer hem. Så allvarligt var det med den gamla hunden, den mådde "prima" när den bara ville. den levde nån månad till efter det…

KerstinP
0

#36 Vad festligt att den lilla är så duktig på jakt. Min kompis har en bichon så jag ska berätta detta för henne. Hon kommer att skratta gott för hennes vovve är nog inte jaktbenägen.

lill-jarven
0

#42 Haha nä det är nog inte helt vanligt :) Våran andra bichon har absolut ingen jaktinstink och han har också fått följa med ut i skogen några gånger. Han kopplar liksom inte att det är fågel man är ute efter ^^ Tolkar det som att Oliver är smartare ;P

hund
0

Jag ser att här finns dom som säger sig hata jägare och jakt och det för att dom är djurvänner och det får att låta som om att jägare inte skulle vara djurvänner men jag hävdar att flesta jägare är större djurvänner än vanliga svenssons för jägare har i regel en mycket god kunskap om djur och jakt innebär faktiskt inte enbart om att panga djur i skogen för att många jägare ägnar väldigt myckt tid åt viltvård mm.

Jägare har alltid funnits och behövs för att hålla populationer i nivå för dom marker det gäller för vi vet att om det blir för mycket av någon art i skogen så kommer den arten att lida av matbrist och sjukdomar och eventuelt dö ut helt och det är väl djurplågeri när vi nu vet hur det är.

Till er som tycker sig vara djurvänner och hatar jakt och jägare tippsar jag att ni ska till att börja med ta jägarexamen för jägarexamen kommer att förklara för er att jakt är annat än panga allt som rör sig i skogen, och kanske kan ni efter jägarexamen bli eftersök i och med att ni har hund som markägare polis kan ringa till vid ev viltolycka där djuret begett sig skadad till skoggs för då är ni riktiga djurvänner som spårar upp det skadade djuret och avlivar den på plats för att denne ej ska behöva lida mer.

En del jägare som beger sig till skogs med bössa på ryggen skjuter nästan aldrig för dom är tillfreds med det och dom gånger dom skjuter är när dom ser ett djur som inte mår bra eller är skadat.

nobsan
0

Jag har en man och 3 söner som jagar. Jag har alltid lärt pojkarna att jaga med respekt för djuret. Man skjuter inte förren man är helt säker på rätt träff. Annars låter man bli. Det skottet behöver man ju aldrig ångra. Och när djuret är skjutet visar man lika mycket respekt för det. Inget släng hit och dit. Pojkarna har skjutit mycket på jakt stigar och på bana för tränings skull. Jag själv jagar inte, men jag gör allt ifrån injagning  med hund och allt annat. Jag har bytt ut bössan mot kamera.

gejsa
0

#33# Gud vad grymt! Gick du bara därifrån eller skrämde du iväg vargen till sist? Eller stod du kvar och såg när vargen dödade älgen?

Läste för några månader sedan om en som vandrade i fjällen. Hörde ljud och gick mot ljudet. Där låg en älg uppfläkt och skrek högt. Troligtvis  hade en eller flera vargar precis fällt älgen men blivit skrämd av vandraren. Han stack iväg samma väg som han kom av rädsla. Undrar om vargen gick tillbaka till den stackars skadade älgen eller om den fick självdö? Någon som vet?

Jag är inte alls förstjust i jakt med hundar. Hör  här i skogen hur hundarna kan springa i flera timmar och försöka mota rådjur eller älg mot jaktlaget. Dom måste ju verkligen bli stressade. Det tycker jag inte är humant mot djuren. Det blir ju samma stress som när ett djur skickas iväg på slakt. Alla säger att djuren i skogen dör ju utan att ens stressas men det är ju helt fel när det gäller jakt med  hund.

hund
0

Jag vet många jägare som bytit bössan mot kamera eller att dom kombinerar bössa och kamera så som jag gör, jag kan sitta på pass och höra hunden komma närmare och närmare med rådjur före sig och så ser man att det kommer en stor ståtlig bock farande mot mig och då lägger jag undan bössan och tar kameran istället för den bocken måste få leva vidare för att föra vidare sin fina gener (inte många jägare som är trofé jägare vad jag vet).

Jag kan sitta i tornet med vapen i timmar och titta på vidsvin på bara några meters håll utan att skjuta ett enda skott.

Ja du jag upplever inte varken älg eller rådjur som om dom skulle vara stressade av hundar för om man är jägare så skickar man inte in en snabbfotad fågel hund in i skogen efter rådjur för vi vet att då kan det bära iväg hur långt som helst, jag föredrar långsammare driv så som Basset Griffon Verdeen med riktig skall och då kan man se och höra hur lugnt jakten skrider och då hinner man se hur fint hunden jobbar och när jakten går lugnt till så drar inte djuren iväg för dom håller sig oftast kvar i området och går i cirklar, och jag lovar att jakt är inte så grymt som du tror, det är som #45 säger att man alltid visar respekt för djuren vid liv eller fält djur

gejsa
0

#47# Du lovar mig!! Hur kan du göra det eg? Du känner väl inte till dom som jagar hos oss? Där är det som jag berättat. Som du vet finns det rötägg även bland jägare. :) Där får hunden jaga i flera timmar och man hör den skälla väldigt mycket.

nobsan
0

Det ä så här. När man jgar hare använder man stövare.De är drivande. Då kan de jaga i flera timmarmed skall Det är nog det du har hört.  Om du visste vad haren lurar hunden Det är mycket sällan man skjuter haren. En stövare måste vara rr= rågjurs ren. Den startar man på ett RR prov och får poäng för att den inte jagar rådjur. Den går alldeles för fort för det. Men sen kan det hända att man håller på att jaga in en unghund som drar iväg efter ett rådjur i all iver men då måste man kalla in den och fya.. Jag har sett när en stövare jagat hare genom en rådjurs flock som stog och betade. Dom bara flyttade sej lite. När man jagar rådjur använder man små drivande hundar som Tax och basset. För att det inte ska bli stress. Tyvärr, så används det mer och mer så kallade stöt hundar. Dessa får inte driva. Bara stöta iväg djuret.Men det går lite väl snabbt ibland. Vi användet endast Stövare,Tax och norrbottenspets och spetsen som ställand till älgjakt.

Jag blev inte kvar och kollade hur det gick med älgkon eftersom jag inte fick i väg henne. Jag läste om en älgkalv som bara hade ett öra , tre ben och var påbörjad äten i baken när jägare lyckades komma åt och avliva kraken.Han hade släpat sej efter kon..

gejsa
0

#49# Oh herregud vad grymt!!! Stackars lilla kalv.

Du skrev att den stod stilla och vågade inte röra sig. Därför som jag frågade. Men den sprang alltså iväg när den såg dig? Och vargen efter förstås?

Jag har frågat och då var det rådjur som dom jagade i flera timmar. Sedan förvann t o m hunden ifrån dom. Man kan ju tänka sig då vad som då händer i skogen. Arma rådjur.

nobsan
0

#50#    Nej. Älg kon stog kvar helt paralyserad. Jag fick inte iväg henne. Hon var helt slut. Ville inte vara kvar, så jag åkte hem. Jag hade inte kunnat göra så mycket. Dagen efter var hon borta.

När man jagar rådjur kan det också ta tid.  Men normalt går rådjuret hyfsat lugnt. På drevprov brukar man se drevdjuret några gånger under provets gång.För det mesta så kommer rådjuret trippandes och sen dröjer det ett tag innan hunden kommer.  Man brukar säga att det buktar och då går det runt  i skogen. Hade djuret varit stressat hade det dragit rakt åt pipan.

gejsa
0

#50# Stackaren! Såg du inga spår alls? Jag menar om vargen tog den iaf då? Den gjorde väl det troligtvis. Såg en gång hur en vargflock på tv jagade ett djur. Dom jagade den i flera mil och timmar. Stackars djur säger jag bara. Ingen snabb död heller ju.

Shettisar02
0

Sambon är jägare och resten av hans familj,min pappa jagar också. Vi äger 2 Hamiltonstövare och 1 Beagle korsning.

Stövar tiken blev huggorms biten första tillåtna jaktdagen.

Så hon får inte jaga ännu aktivt. Men hanen har vi släppt, dock utan att komma till att skjuta haren. Blandis tiken släppte vi förra veckan utan upptag.Men vi ger inte upp. Nu kom älg jakten imellan men planerar att släppa blandis tiken till helgen igen.

nobsan
0

Visst är det väl härligt med ett riktigt hardrev en tidig höstmorgon. Jag har stövare och älskar att lyssna på dom. Haren lurar dom hela tiden.

Hur gick det för den ormbitna stövaren. Jag har alltid med kortison om utifall att. Kolla med en veterinär så kan han skriva ut.

Shettisar02
0

Jo hon fick kortison och antibiotika både på kliniken och 14 dagars kur hem.Sen var det vila som gällde,men usch som hon såg ut på vägen in till kliniken.

Hon kan nu sättas i gång försiktigt och träna upp kondisen igen. Att hålla henne lugn nu är ungefär som att ensam försöka stoppa ett tåg Cool Hon längtar verkligen ut i skogen.När sambon har jakt kläder på så blir hon som förbytt från ängel till monster *s*.Men lika besviken var gång han inte tar henne..

Vi fick kortison tabletter med oss hem som vi ska ha med oss så länge ormar är ute. Men nu kan de väl knappast orka ge sig ut längre.Har varit både frost nätter och lite kalla dagar.

nobsan
0

Min stövare kallades Dr Jekell End Mr Hyde. Hon var en ängel inne och när hon kom ut sjöng hon. Fick hon inte följa med till skogen såg hon till att vi andra som låg kvar i sängen inte fick sova. Hon kröp ner i våra sängar och nästan vräkte ner oss på golvet.

Wikstr_m
0

Jag är inte jägare, men jag har ju fågelhund i min husky Jack. Och min mamma har nyligen börjat träna honom på fågel. Det har gått suveränt!!

nobsan
0

Jag tycker nästan att den första tiden  är mest spännande med unghunden. När man ser alla fram steg som görs ( och även bakåtkliv).

Shettisar02
0

#58 Ja tiken har visat större intresse för drev än hanen.Han driver mer än väl men hon är ett strå vassare,mer skärpa,söker av bättre och är hela tiden på alerten.Hon är mer marksökande än hanen dessutom.Så jag tror att henne får vi mycket glädje av framöver.Både jakt och avel som vi planerar .

nobsan
0

Herregud. Tiken ser exakt ut som sista hamiltontiken vi hade. Av den gamla fina lite kraftigare stammen. Många tikar är väldigt spensliga i dag. Hon är jätte fin. Lycka till och hoppas ni får mycket framgångar.

Shettisar02
0

Skrattande Tackar Tackar

Shettisar02
0
nobsan
0

Vår gamla tik är med på en jakt film från Dianas stigar. Hon var helmysig. Älskade att bada. Dök helst i lerpölar. På något undeligt sätt sprang hon liggandes i pölarna. Hon var lös på våra promenader och hon kom oftast hem först. Då öppnade hon dörren och gick in, det var bara att följa spåren innanför dörren. Jag lärde mej ganska snart att låsa innan vi gick.

aase-andersson
0

Hej! jag är jägare tillsammans med min sambo. vi har fyra jakt hundar. 2 st karelska björnhundar. 1 russkaja gontjaja"ryss stövare" och 1 tysk jaktterrier. vi jagar från 1aug till 15 maj. det är ju olika säsonger för hundarna. det jag tycker är mest spännande är grytjakt. när vi inte jagar så går vi kurser i lydnad vi spår tränar går på utställning. men jag skulle aldrig släppa mina hundar lösa i skogen från mars till aug. då går jag skogsvägar med mina hundar för det är en enda stor härlig barnkammare i skogen då. och smyger man så kan man få se de mest bedorande sakerna komma och trippa över vägen. Vi bor på landet och har egen skog att vandra i och träna på. men vi tänker väldigt mycket på viltvård också. se till att aspen fälls på höst och vår till mat åt rådjur och älg. att odla havre med ärtor i till älgarna. se till att klöver vallen inte klipps innan vintern. Vinterutfodra djuren när det verkligen behövs på tidig vårvinter. se till att alla fåglar har mat i skogen inte på vår gård för då matar vi ju katterna.. så jägare jagar inte bara..

www.skamandros.dinstudio.se

AlbaStiffler
0

#64> *älskar karelare* Supercool ras, så karaktäristisk om man gillar lite mer odomesticerade raser! :) *haft en björnhund*

nobsan
0

#64. Hejsan och varmt välkommen. Jag känner mej lite ensam här ser du. Men nu kan det pratas jakt och jakthundar. Har 13 jakthundar boendes hos mej.

nobsan
0

Putt,Putt!

aase-andersson
0

ja det kul. när man är tjej så möter man lite mera motstånd om jakt. Tex hr jag kan stå och se på när min grythund slåss nere i jorden mot räv eller grävling. det är jobbigt när man får upp en skadad hund men tack och lov så har inget allvarligt hänt. Då tycker jag att det är värre när ett djur skadeskjuts och man inte hittar det. eller om en skadad räv gått i gryt och man ingen grythund har att släppa ner. Min karelar tik Izza älskar att jaga grävling och tyvärr är hon inte sen att krypa i gryt om plats finns. Vi tillbringade nästan 4 timmar med att gräva ur henne ur ett stengryt söndagen innan älgjakten. då trodde jag att jag aldrig skulle se henne mera. men med stor hjälp av en annan gryt expert så fick vi ut henne vi grävde ut mera än 3 kubik sten och jord. men det var så stort där inne så hon kom ut med nosen först, och hon skulle in igen till varje pris…..

13 hundar låter intressant. jag skulle gärna ha flera, men vet ju att jag inte har hur mycket tid som helst..

nobsan
0

Vi har en tik som går i gryt. Gillar inte den jaktformen riktigt. Är så rädd att hon ska fastna. Men annars jagar vi allt från vildsvin till skogs fågel.

sighni
1

#23. och alla övriga också för den delen. Det går alldeles utmärkt att leva utan kött. det har jag gjort i 27 år. Och hur många jagar förresten nuförtiden för att få kött?

#25 Varför har balansen i naturen rubbats? Kan det möjligen beror på naturälskande jägare? Att vi har vildmink numera beror på att vi på 20-talet fick hit pälsdjursfarmer som minkar rymde ifrån. Också det ett verk av människan. Har lite svårt med det här resonemanget om att människor jagar för naturupplevelsens skull och att jägare skulle vara sådana stora djurvänner. Att vistas i naturen går minst lika bra utan vapen och hur det kan vara ett nöje att döda är fullständigt obegripligt. Statistiken över antalet skadskjutna djur är inte smickrande. Då ska man veta att det är jägarförbundets egna siffror så de är säkerligen inte för höga. Sedan är det ju det här med alkohol. Inte helt ovanligt vid jaktträffar.

Jägarkåren åldras dessutom. Unga människor är inte intresserade. Det är ett udda intresse i marginalen.

gejsa
0

#70# Ja, det är ju därför som vi har en jäkla massa vildsvin med för att människor hade dom inghängade och dom slapp lösa likadant med fasaner, hjortar mm.

Men håller med dig i mycket. vi har ju så många jaktlag där jag bor i skogen och det vimlade av jägare i dag när vi var ute och red. Dom bara måste ju få skjuta av det som dom har bestämt. Det är ju sista söndagen i januari i dag och för många är det ju sista dagen för att få skjuta djurens konung bl a. OM dom inte tagit ledigt dom sista 4 dagarna nu i januari. Suck!

nobsan
0

I skogen får jakt hunden göra det den är född till. Jag behöver inga konstlade aktiviteter till mina hundar. Dom får utlopp ändå.

Nu kommer jag få höra både ett och annat eftersom jag inte har exakt era åsikter. Ni kommer att gadda ihop er som vanligt. Eller hur?  Får höra nu. Jag bara längtar. Skrattande

LillMalin
0

Varför kommmer alla göra det för? :O

gejsa
0

#72# Om du tycker att vi gaddar ihop hos på hif så undrar man ju varför du då är här. Lite lustigt inlägg tycker jag faktist.

Om tex inte jag trivs på en sajt och tycker att man alltid får påhopp så skulle iaf inte jag vara kvar där. Fast det är klart, längtar man efter påhopp som du skriver så får man ju oftast det också.

LillMalin
0

Det var ju lite smått lustigt det du skrev nu också Gejsa! ;) jag tror heller att Nobsan menar precis så.

Har du tänkt på en sak! ;) minns du diskutionen om " är djur lika mycket värda som människor" ? Det är ju en typ samma " fråga" som Nobsan sa nu, för antagligen har h*n märkt att det startar diskutioner, när det kommer upp liknande frågor! ;)
som sagt, alla på ett forum har olika åsikter, och så kommer det alltid vara, så därför tror Nobsan att nån kommer komentera det hon tycker, för det har hänt ganska många gånger på liknande trådar! ;)

För tänk dig att jag sa " idag ska jag skaffa en shaffer, men inte ska jag ha den till nåt, den ska ligga hemma VARJE dag, och bli min soffakompis! "
Tror du att nån hade reagerat!? , jo såklart, antagligen hela HiF! ;)

Nobsan säger sin mening " I skogen får jakthundar göra det den är född till. Jag behöver inga konstlade aktiviteter till mina hundar. Dom får utlopp ändå" 
Va tycker du är fel med det Gejsa? *nyfiken* Själv tycker inte jag att det är fel, jakthundar är jakthundar, vallhundar är vallhundar osv. ;) Har man en vallhund som har möjligheten att valla får, behöver man verkligen sätta dit ennu ett krävande jobb till hunden? hunden får ju utlopp av sin energi när den gör det den är född till! ;)

(min åsikt, kom ihåg det!!)

aase-andersson
0

Ja visst skaffar man sig jakthunden som en hjälp och vän i skogen. undrar hur skade statestiken skulle se ut om man inte jagade. räv och grävling äter ju upp de flesta skogsfåglar ägg oc har ungar räven äter mest rådjurskid, en ekologi som vi inte kan rubba, men jagar man räv och grävling så kan man få se mera fågel och hare som båda där jag bor inte finns mycket utav. vissa områden här kommer att avstå från älgjakt för att det är för få djur.men kvoten från länstyrelsen kvarstår ju. olika människor med olika syner kommer aldrig att förstå varandra. huvudsaken att man respekterar varandra att man kan tänka olika. jag är glad för denna helg för jas var med och tog fram 2 grävlingar. De kommer till 98% ut från gryten de blir aldrig kvar det är inte den stora faran.

Pomperipossa
1

#70 Jagar gör jag inte för naturupplevelsen utan för köttet. Idioter finns det inom alla olika grupper så varför inte bland jägare? Fast å andra sidan så kan vi strunta i att jaga alla vilda djur… Gissa vilket liv det skulle bli på skogsindustrin!!!! Nu klagas det hela tiden på att älgarna förstör så mycket för dom, undra hur det skulle bli om älgbeståndet ökade än mer? Jo sågverken här uppe skulle bli tvugna att läggas ner och vi skulle inte kunna exportera skog.:) En till nackdel är att om ett djur får föröka sig fritt så brukar det sluta med sjukdomar. Bättre att ha en stam som är frisk och i normal storlek.:)

gejsa
0

#75# Nu var det ju inte själva inlägget som jag opponerade mig mot utan dom sista meningarna. Så jag förstår inte vad jag ska behöva förklara för dig?

Finns väl eg inte så mycket att förklara med mitt inlägg heller. Tycker det känns trist om man alltid förväntar sig mothugg när man skriver i en sajt. Då förstår jag inte ens varför man skriver i den.

LillMalin
0

Aha!, jag fattar!!!

Hundar_e_mitt_liv
0

Jah, ja ingen i min familj jägarr precis ;/ Men känner många…!,

sighni
0

Mina inlägg är inte några personangrepp. Jag diskutera fenomenet. Det finns helt klart olika åsikter och det är väl en förutsättning för att de ska vara en diskussion.

Om balansen i naturen är så viktig som görs gällande borde inställningen till rovdjuren vara positiv. Jägarkåren står vad jag har förstått för de största rovdjurshatet. Det är märkligt om ekologi är viktigt.

Jag andas kritik mot "konstruerade" aktiviteter i inlägget om att jakt är en naturlig aktivitet för hundar. Det viktigaste för hunden är nog inte hur jaktbeteendet tillgodoses utan att det gör det. Jag har vinthundar. De användes till hetsjakt. Det är nog få i Sverige som vill ha den jaktformen tillåten. Hundarna och deras jaktbehov finns dock. Ett alternativ är lure-coursing som kan kallas fejkad harjakt. Hundarna springer efter en trasa som är utspänd med en lina över ett stort fält. Detta fungerar bra för våra hundar. De mår bra och inga djur dödas. Jag kan inte se att grytjakt skulle kunna vara etiskt försvarbart bara för att en hund är tränad till det. Det minsta man kan begära är att vara fredad i sitt eget bo/hem.

aase-andersson
0

men rådjurens barn är ju inte fredade i sitt hem när grävlingen eller räven tar dom.. inte heller fåglarnas barn eller ägg.. vi är ju överst på ekologi listan och grävlingen har ingen naturlig fiende utom trafiken. och det blir många trafik skador på människor efter en krock med ett sånt hårt djur. avåkning för att man inte vill köra över det är det många som tyvärr gör. för på vägen är de natte tid. och många är dom. Att rovdjurshatet skulle vara mest bland oss jägare håller jag inte med om. rovdjur har ju alltid funnits men det har kommit bestånd som kommer närmare bebyggelse och tar då våra tam djur till mat för att det är lättast så. en varg som tar hundar gör det för att den lärt sig det. det är inte ett naturligt sätt av dom. de flesta vargar kommer inte ens i närheten av oss eller hundarna. för att de lever i harmoni med naturen. se på ryssland där är det mycket varg, men de är långt från oss människor och skulle de komma nära så får de skjutas. för vi människor är väl mer värda hoppas jag än rovdjuren!!

nobsan
0

Skrattande

nobsan
0

#70 Om du visste vad fel du har! Jakten har väl aldrig varit så stor som nu. Vi har jägarexamens kurser hemma och visar upp olika jakthundsraser och vilka är deltagarna? Jo yngre killar och tjejer. Många tjejer faktiskt. Vi har sommar läger där vi fått begränsa antalet deltagare för det är så många som anmäls. Vi har arrangerade ungdoms jakter med stor uppslutning. Och då är det även ungdomar från stan utan jakt bakom sej. Problemet är att det är så dyrt att vara med i ett jaktlag. Det kan kosta runt 5-6000 om inte mer, om åter och det är kanske inte så lätt att få ihop. Men då kan man lösa dagkort. Vi i vår förening och även i andra har så kallade fadder jakter så ungdomarna kommer med och få lära upp sej av äldre erfarna jägare.

Tack Lillmalin för att du tolkade rätt. Det var också någon som sa att jakthundar är jakthundar och vallhundar är vallhundar. Så rätt så rätt.

#81 I samma mening som du uttalar dej kritiskt mot konstruerade  aktiviteter så talar du om en trasa som ska likna en hare? Är inte det kontruerat om något. Alla vi på hif är väl medvetna om att hunden ursprungligen kommer från vargen. Eller hur? Den är MYCKET närmare vargen än du kan drömma om.

Varför jagar hunden? Jo, för mat. Varför löper alla tikar oftast sammtidigt när dom finns i samma flock? Jo; för Alfan Valpar, de andra tikarna skenvalpar och kan därför mata valparna medan Alfan är ute och jagar. Varje gång du kommer hem med ena hunden och den andra fått stå kvar hemma så blir det en nästan osynlig koll på varandra om vem som ska vara bossen. Nästan alla våra tikar hjälper varandra med valparna. Många tycker det är helt otroligt, men om man tänker efter så är det bara naturligt. Jag dresserar mina hundar efter vargens beteende och får jätte mycket gratis.

Och angående mina ord om påhopp så stämmer det väl i alla fall, eller? Det är ju bara att gå tillbaka och kolla på tidigare inlägg  på jakt sidan. Jag skulle aldrig i livet gå in och ta en disskution om vallhundar hur man gör och inte gör, för det har jag ingen aning om. Eller om aguillity (vet inte ens hur det stavas). Ser skit kul ut men har ingen aning om regler mm.

Så när ni börjar snacka jakt och jägare så kan jag inte låte bli att dra lite på mungiporna. Ni gör bort er, ser ni. Jag kan inte allt och det känns väldigt bra.

Och kan man inte få prata lite jakt utan tråkiga kommentarer. Någon tycker inte om kött och har klarat sej ändå.  Okey, Men jag tycker det är jätte gott.

LillMalin
0

Haha, varsegod! ;) snorisar förstår ALLT! Skrattande

nobsan
0

Okey! Är du tonåring?

LillMalin
0

aa ;D 13 år! :D

nobsan
0

Kram på dej!

LillMalin
0

va har jag nu gjort? ;P

gejsa
0

#84# Jag kan inte heller något om jakt. Men det jag skriver om är min upplevelse här där jag bor. Varför jag inte gillar jakt överhuvudtaget bla.

Agility stavas det. :)

AlbaStiffler
1

#84> Håller helt med dig i allt du skriver. Måste säga att även jag som "ung" (28år) upptäckt ett ökat intresse för jakt. För 10 år sen pratade inga om jakt bland yngre männsikor. Nu har jag flertalet kompisar som jagar och som vill jaga.

Jag tycker inte man ska skaffa en hund som man inte använder för det syfte den är menad för. Köper man en jakthund, bör man jaga med sin hund. Köper man en apporterande hund, bör man träna apport. Köper man en älghund bör man jaga älg… Annars bör man köpa en ren sällskapshund. :) Själv kommer jag från en familj med spetsar, alltså är det rätt självklart att min familj även sysslar med älgjakt och björnjakt (med jakthundarna) och även drag (med draghundarna). När man ser dessa hundar in action så förstår man verkligen vad de är framavlade för. De älskar det och finner det som det mest naturliga i världen.

Och sen tillbaka till köttfrågan. Eftersom jag är uppvuxen på bondgård med mjölkkor har jag alltid haft tillgång till egenproducerat kött. För mig är det viktigt att veta hur djuret jag äter har levt. Detsamma gäller vilt, där vet jag verkligen att älgen/rådjuret har haft ett bra liv i det vilda. Jag vet även att det är viltvård att hålla efter stammen så att den inte växer över hanterbara gränser. Vi har faktiskt väldigt reglerad jakt i sverige, så det känns inte som om vi jägare ska ha dåligt samvete för att vi äter och jagar vilt. Att inte göra det vore underligt och onaturligt tycker jag.

aase-andersson
0

#84Cool  #91Cool kul att se att det finns tjejer också som jagar och finner det roligt, min syster är veg inte grälar vi för det, fast hon och hennes kille tycker annorlunda. men de är inte stängda för att det behövs jagas för att det ska vara en ekologi i naturen. Då tycker jag att det är mera djurplågeri när man hör att de släppt ut minkar från farmar. de har ju aldrig varit fria och vet inte hur de ska jaga mat så de går en plågsam död till mötes. det är hemskt på vad fel det kan bli när man vill göra rätt och inte läst hur djur fungerar. Jag äter kött med glädje och jag säger att att vi jagar för köttets skull med. det är en bonus utöver naturupplevelsen. man skjuter ju inte alla djur som kommer framför bössan. mest tittar man och njuter av att vara osynlig i det stora hela. och inte skjuter man om det inte är säkert heller. vi är ju inga skjutglada monster. det är många timmars slit på skyttebanan som gör att man vågar använda vapen.

AlbaStiffler
0

#92> Så sant så sant… Fin karelare. :-D

gejsa
0

#92# Ja, det håller med dig om! Att hålla på och släppa ut minkar och andra djur som bara levt i burar är verkligen djurplågeri. Dom dör ju en långsam död av hunger eller annat. Vad är det för vits att göra det för?

Fast dom djuren är väl avlade för pälsen? Pälsdjursfarm behövs inte någonstans. För vi är så duktiga på att göra konstgjord päls nu för tiden tycker jag.

Jag har en päls som hänger i min garderob som jag köpte för över 20 år sedan. Men jag använder den inte längre. Tänk vad många djur som måste avlivas för en enda päls.

LillMalin
0

Du har rätt <Gejsa, tycker heller inte att man ska släppa uut djur som levt i fångenskap, dom dör sakta men säkert tillslut!

nobsan
0

För några år sedan hörde jag talas om en kille som gick in i en lagård och slog ner killen som mjölkade. Han skulle befria alla djuren. Så han tänkte släppa ut både små kalvarna och kossorna ut i det gröna. Det var skit kallt ute och sen höst. Undrar om dom är riktigt friska dom som gör sånt här egentligen? Sunda förnuftet borde ju säga att det finns både mat och värme i lagården och att djuren kommer att må dåligt annars. Dom tror ju på sin sak givetvis. Men tänka logiskt?

gejsa
0

#96# Ja, man slutar aldrig att förvånas.

SaraC
1

Förlåt mig för att jag kommer och puttar lite på er nu, men detta inlägg är skapat för att jakthistorier och upplevelser ska delas. Inte diskussioner om jakt kontra icke jakt. Ni får jättegärna diskutera vidare i en ny tråd, men det känns tråkigt för trådskaparen och övriga som vill prata om sina jaktupplevelser om tråden blir att handla om något helt annat :)

Hälsningar från er icke-jagande Medarbetare :)

sighni
0

Jag såg att inlägg för/emot jakt inte skulle vara här men jag vill gärna kommentera några saker. Vad gäller vilda djurungar som inte får vara ifred kontra grytjakt så tycker jag den jämförelsen haltar. Rovdjuren har inget val det har människan. Rovdjuren har ingen förmåga till moraliska funderingar. Jägarförbunden har ju legat på rätt hårt för att få fler aktiva bland unga, kvinnor och invandrare så jag är inte förvånad om någon nappar. Vad gäller minkutsläpp och andra olagliga aktiviteter är det inget jag försvarar. Minken klarar sig bra utanför minkfarmerna. Det är så vi fått vildmink. Det är nog större problem för deras bytesdjur. Då gör jag streck i debatten eftersom debatten ogillade.

SaraC
0

#99 Det är inte debatten som ogillas, det har jag aldrig sagt. Tvärtom, skrev att ni gärna får fortsätta diskutera i en nyskapad tråd. Man glider lätt in vidare i ämnen när man diskuterar och det är inget konstigt med det.

nobsan
0

Det är bra att du påminner lite.  Det här med kossorna hör ju inte dit.

SaraC
0

Nej och även om jag inte alls är intresserad av jakt, så tycker jag att man ska kunna ha en tråd om något man är intresserad av utan att tråden bara blir att handla om att jaga eller inte jaga.

Men vill ni spinna vidare är det bara att göra en ny tråd och så kan man skriva här att man fortsätter diskussionen och vad den nya tråden heter :)

Nore
1

Det var intresant o läsa era inlägg om jakt, o det jag kan säga är att ni bör läsa på odentligt många av er.   Jag har jagat sen barnsben o haft många trevliga stunder i skogen o ängar med trevliga jakter, o det kan säkert de som är inne på er sida också intyga att de har haft, för jakt är mycke naturupplevelse o lite skjuta.       Ni kan tänka er om varge jägare som går ut i naturen skulle ha med sig ett villebrå hem vid varge jakt skulle naturen snart vara tom på vilt, nä jakten är så mycke mer.         Vi jägare ser till att det är en balanserad stamm av olika djur i vår fauna, sen är det mycke som vi jägare gör för det vilda, på vintern stödutfodrar vi när djuren har svårt för att hitta bete, vi bygger holkar o gör skyddade platser för det vilda som de kan känna sig sägra för rovdjur, vi bygger viltvatten så de har o dricka vid torrperioder vi sätter ut mineralstenar till dem så de inte blir utan de mineraler som djur behöver.  Vi tränar våra hundar, o har kursser i eftersök som värkligen behövs vid våra trafikerade vägar vid allt mer viltolycker.    Ja listan kan göras hur lång som helst, men vi har något gemensamt med er övriga, vi är hundintreserade vi som en jaktkamrat o ni som har hunden som sällskap o familjemedlem.

lena1
0

103, ni gör säkert mycket bra, men fortfarande skulle naturen kunna sköta det där själv, det gjorde den innan människan ansåg att den skulle styra över den,sedan är det bevisat att människan skjuter många ggr för mycket vilt så det blir för lite mat åt det vilda.

nobsan
0

#104 Människan har alltid, i alla tider tagit sin mat från skogen. Även om vi inte är tvungna till det i dag. Men jag vill ha maten därifrån och betalar mycket mer än jag skulle i affären.

aase-andersson
0

om naturen sköter tillgången och efterfrågan och sanerar sjuka djur mm då skulle vi behöva gå långt tillbaka…så länge som det byggs hus och människan finns så måste man nog se till att det inte blir för mycket av djuren också de skulle bara bli sjuka och sprida smitta. haren dör av harpest om det finns för många räven dör av skabb och smittar då vargen och lodjuret. men vi kanske skulle ha so utomlands där det är vilda hundar och katter överallt.

LillMalin
0

Håller med Nobsan, människan har ju alltid levt av naturen, egentligen ska inte vi människor på i hus/lägenhet/villa, och gå till affären på 5 min, det är inte normalt, människan ska egentligen bo i skogen och leva av djuren…

aase-andersson
0

Tänk om man kunde slippa gå till ica och handla. skulle gärna satsa på ekologiska grönsaker hemma, men jag har inte tiden till det för den ämnar jag till ungarna. och lill killen följer gärna med och jagar. Tur att alla människor inte tycker som jag då vore det full i skogen av människor och inga djur… för att ladda mina batterier när jag är helt slut då sätter jag ryggsäcken på mig tar bössan "använder den sällan" kliver rakt ut i ingenstans sätter mig nära en bäck och bara är…. vilken lycka… ofta tittar jag bara på djuren som går förbi för de kanske inte ens är i skjutläge. kan väl tyckas att jag kan lämna bössan hemma.

dean
0

Jag är jägare och har en älghund och en jämthund/ bordercollie.

Den äldre jämthunden är en blandras, när han var ett  år var han grym i skogen, men sedan hände något… han blev förmodligen attackerad av en älg och sen dess har det inte funkat bra, (nu är han 6 år)   Men man ger sig aldrig! nån gång så ställer han upp älgen framför bössan får man hoppas.

Den andra brukar jag ha med som eftrsökshund på skogsfågel och som sällskap

Houdini
0

#13  Hi hi, jag kikade på din hemsida och vad är det första jag får se… en apporterande fågelhund som heter "Nelly" precis som min…

Jo det är en del träning bakom jaktprov för apportörerna.. myyycket lydnad.

För er som "hatar" jägare kan jag bara fråga.. vem tror ni går och letar reda på den där älgen eller det där rådjuret ni körde på? Vilka är det som sysslar med viltvård av alla slags vilt för att de ska klara vintern?

Vi jägare räddar förmodligen fler vilt än vad vi skjuter.

Den där barnfamiljen som fick problem med varg som dödade både deras får och deras sällskapshund.. som stod fastknyten i bron..att ha sina barn ute på gården utan uppsikt ens för en sekund var väl helt uteslutet,,, vem ringer man då?

Svaret är och förblir jägaren!

Jag själv jagar älg, björn och småvilt. Jag har 2 jämthundar och 2 labradorer.

Eftersom jag är jägare vet jag att man när man blir jägare går ed på att aldrig orsaka ett djur onödigt lidande… något som allmänna djurägare kanske skulle ta efter! Man ser alltför många djur som får lida för att den "snälla" matten eller för den delen hussen ska spara på dem tills de inte kan gå längre eller ens kanske äta!!

http://trolltjarnbacken.se

Anders 50
0

Jag är jägare, och inne på svensk natur har jag en tråd : Är du jägare ?.   Där försöker jag också kolla hur många jägare det finns på iFokus. Där finns också lite info om mig. Ifall ni är nyfikna på den så vill jag bara nämna att jaktmotståndare och ickejägare tas inte emot på den tråden. Det blir bara en massa tjafs.  Det tar vi i en annan tråd.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

SaraC
0

Som jag skrivit tidigare i denna tråd (tror jag) är Hundar i Fokus inte alls emot jägare. Ni är lika välkomna som alla andra hundintresserade.

Att de däremot kan finnas en del härinne som är jaktemotståndare är en annan sak. Men de får visa hänsyn till att alla har olika synsätt, precis som i alla andra diskussioner. Skrattande

Bleenda
0

#110 Vad  kul att du plockade fram den här tråden igen. Den hade jag glömt bort.

Jag jagar med kameran och är Medarbetare till en kennel som föder upp jakthundar. Gör väl allt med hundarna utom att avlossa ett skott. Det blir lite bilder i stället.

Och snart är det dags att packa ryggsäcken och gå ut i skogen  tidiga mornar, när kloka människor ligger kvar i sin varma säng och sussar. Men oj, vad jag längtar efter att få smyga omkring i skogen och det är alldeles knäpptyst. Och få känna den härliga skogs luften och plocka lite svamp. Och få höra stövaren få upp en hare så det ekar i hela skogen.Glad

Anders 50
0

#112 Syftade inte på Hund sajten. Ville bara påpeka att tråden frågar om man är jägare, det står likadant i min tråd där. Det finns jaktmotståndare på Svensk natur också.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

KerstinP
0

Vad roligt att denna tråd fått liv igen. Jag är ingen jägare själv men det verkar intressant. Det skulle vara kul att följa med på jakt någon gång.

Veero
0

Jag gillar INTE jakt och vill inget med det att göra ;) Detta kanske inte hör med tråden men jag tycker det är onödigt att jaga enligt mig då. Är vegitarian och har full respekt för djur och sulle alldrig göra något oskyldigt djur illa eller ta deras underbar liv i från dom. Alla tänker olika men jag tänker att man ska behandla djuren som man själv vill bli behandlad, eller har jag fel?

ingann
0

jag är inte jägare och skulle inte kunna tänka mej att bli det heller.. är nog för blödig för sånt;p men jägarna behövs! vilka håller annars viltstammarna i schack o vilka tar annars hand om bl a trafikskadat vilt? o sen är det ju väldigt gott med en älgstek när man väl lyckas få köpa en bit av någon snäll jägare;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

SaraC
0

#116 Tråden är som sagt till för dem som är intresserade av jakt. Vill man prata om varför man inte ska jaga osv. får man starta en ny egen tråd.

Zenrin
0
Dama
0

Rip jakten den 25 augusti tog slut innan den började för vår Elton pointer/vorsteh den 23 augusti vid 16.00 snåret blir han påkörd av en bild upp vid högvålen, flyger upp iluften landar på ryggen men ställer sig upp och skriker som en skärrad hund kan göra husse rusar fram och känner igenom hela hunden och bär honom till husvagnen. Ömmar endast lie men efter en timme ringer han veterinären i Hede och får komma dit en resa enkel väg på 10 mil är där vid 18.00 snåret och en orolig matte väntar på samtal då jag sitter 37 mil därifrån. Vid 20.00 tiden ringer jag måste veta då säger husse jag ringer upp med en ledsen röst. och så vid 22.00 tiden ringer han. Elton klarade sig, men ett brutet utskott där muskelfästen sitter fast i skelettet i nacken och sönderslitna muskler i ena bakbenet inga inre skador då de röntag och tagit prover på allt som går att rönta och ta prover på. Hela hunden röntag och testad för allt. En orolig matte fråga r ska ni komma hem, men vi kan stanna sa veterinären bara han hålls i bur och går kopplad vid rastning,

Jakten blev av med vår vorsteh den 25 augusti då hon får ställa i lina då hon inte är ren ren och hon ställer i lina två tjädrar en orre och tre ripor men inget skjutet för henne men det var duktigt.

Över till min Elton som kommer hem ochhar väldigt ont endast rastning för en hyperaktiv hund i koppel väligtsvårt men det går .

En vecka senare så röntgas det brutna benutskotte och det visar att det läkt ihop på en vecka hurra, men dock inte de övriga skador på muskler och senor som han dras med fortfarande men detta år får han ta det lugnt så ser vi sen till nästa år

Allt slutade trots allt lyckligt han lever

Ninja
0

#120 Nej men fy vad hemskt! Tur att han inte blev värre skadad, även om det är jobbigt för honom när han inte får röra på sig. Det är ju så svårt med aktiva raser, när dom måste vara stilla för sitt eget bästa.
Skönt att Elton är på bättringsvägen igen, hoppas han blir fullt återställd.

Bleenda
0

#120 Hoppas din hund mår bättre.

Min ena hund fick ett kot utskott i ryggen krossat av en grannhund. Efter några kurer med pencilin så läkte det, men hon fick inte jaga på några månader. Det blev även några nerver skadade så hon kissade på sej, men det läkte också, till slut.

Nu är hon helt återställd och är snart drevchampion och fick en kull valpar i våras. Man var lite orolig på grund av ryggen, men veterinären trodde inte det var någon fara och allt gick som sagt bra. Olyckan hände ett år innan.

Houdini
0

Påhälsning på passet…

Dama
0

Jag förstår att hans skador kommer att ta tid och så är han ju 7 år så då tar det nog längre tid men vi är som sagtva glada över att han lever idag och kan leva med sina skador .

Tack för er omtanke och läsa om andras hundar som haft liknande skador som blivit bra

Vizzla
0

Vi har jägarexamen men jagar inte ännu med taxen. Är med i ett älgjaktlag :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

cupcakes
0

Jag har ingen jägarexamen och jagar därmed (såklart) inte själv, men jag är väldigt intresserad av jaktapportering och tränar detta med min hund. Planen är att med nästa hund delta i riktiga jakter, då min nuvarande golden inte riktigt är gjord för det.

Har många kompisar som jagar (de flesta i 20-årsåldern på tal om att unga inte skulle vara intresserade, dessa tar även alltid hand om köttet - jagar inte bara för att det är kul) och jag stöttar jakten helhjärtat, äter mycket hellre kött från ett djur jag vet gått i skogen hela sitt liv och sen fått en snabb död av en ansvarsfull jägare jag känner, jägare som ser till att djuret dör så snabbt och smärtfritt som möjligt, än kött från en ko eller gris som levt på liten smutsig yta och sedan åkt fruktansvärd transport till slakteriet. Det om något borde innebära stress.

Var med skolan på studiebesök hos en grisfarm, och är det något jag inte skulle vilja äta är det det köttet.

Har själv sett praktiskt jakt med hund i olika former, och har aldrig sett ett djur bli stressat av det. Men då har jag sett duktiga hundar som gör sitt jobb.

Jag är oerhört tacksam för våra jägare, som tar hand om vår natur. Stödutfodrar på vintern. Letar upp och avlivar skadade djur. Sköter om vår fauna och över huvudtaget gör naturen en tjänst. Tack! :)

Lillmulan
0

Jag skaffade en omplacerings beagle i september. Han är 3 och omplacerades för att han inte jagar. Enl. förra ägaren så stack han ut och sökte max 10 minuter innan han sprang tillbaka till husse och var inte ett dugg intresserad av att jaga.

Passade mig ypperligt då jag inte jagar och bara ville ha en sällskapshund men älskar beaglar innerligt och är uppväxt med dom i en jägarfamilj. Trots att jag alltid varit intresserad av jakt, har jag aldrig haft tillfälle att göra slag i saken vad gäller jägarexamen.

Rätt vad det var en dag i stallet så pep han ut genom dörren när jag skulle tömma skottkärran och lyckas stöta upp en hare. Tog 3.5h innan han hade drivit färdigt och kom tillbaka till mig. (ja vi behöver träna inkallning brutalt mycket, och har så gjort sedan dess men detta var precis i början) Då hade han passerat mig ett antal gånger och idiotförklarat mig som inte gjorde mer än å glo på honom och haren.

Brukar rasta honom i spårsele och lina på fälten här hemma för att han ska få använda näsan och sin instinkt, även om inte jag jagar. Han har då flera gånger säkt rätt på och stött fram hare, linan till trots….

Éftersom jag inte jagar själv har jag ju inte riktigt kunskapen att bedömma om han kan det där med jakt så jag har senaste månaden febrilt försökt få tag i en mentor som kan testa honom, alternativt ett harhägn. Verkar inte vara helt lätt dock och snart är säsongen slut…

Så nu siktar jag nog på att se till att skaffa min jägarexamen till sist och laddar för nästa säsong! Vi får väl se var det slutar :)

// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se

Lillmulan
0

Jag skaffade en omplacerings beagle i september. Han är 3 och omplacerades för att han inte jagar. Enl. förra ägaren så stack han ut och sökte max 10 minuter innan han sprang tillbaka till husse och var inte ett dugg intresserad av att jaga.

Passade mig ypperligt då jag inte jagar och bara ville ha en sällskapshund men älskar beaglar innerligt och är uppväxt med dom i en jägarfamilj. Trots att jag alltid varit intresserad av jakt, har jag aldrig haft tillfälle att göra slag i saken vad gäller jägarexamen.

Rätt vad det var en dag i stallet så pep han ut genom dörren när jag skulle tömma skottkärran och lyckas stöta upp en hare. Tog 3.5h innan han hade drivit färdigt och kom tillbaka till mig. (ja vi behöver träna inkallning brutalt mycket, och har så gjort sedan dess men detta var precis i början) Då hade han passerat mig ett antal gånger och idiotförklarat mig som inte gjorde mer än å glo på honom och haren.

Brukar rasta honom i spårsele och lina på fälten här hemma för att han ska få använda näsan och sin instinkt, även om inte jag jagar. Han har då flera gånger säkt rätt på och stött fram hare, linan till trots….

Éftersom jag inte jagar själv har jag ju inte riktigt kunskapen att bedömma om han kan det där med jakt så jag har senaste månaden febrilt försökt få tag i en mentor som kan testa honom, alternativt ett harhägn. Verkar inte vara helt lätt dock och snart är säsongen slut…

Så nu siktar jag nog på att se till att skaffa min jägarexamen till sist och laddar för nästa säsong! Vi får väl se var det slutar :)

Lillmulan
0

Oj nu blev det knasigt, sidan hängde sig första gången jag försökte svara och såg inte ut att komma iväg, ser nu att det kom två gånger istället….

Moderator får gärna plocka bort det ena av dom och detta inlägget, vid tillfälle

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.