Förstår man inte bättre?
Jag är så förbannad… Jag var ute och gick med Klenod och svängde in om hundrastgården. Jag såg två killar i ca 13 års åldern lite längre upp på backen och tänkte inte mer på det. Men sen så hörde jag en raket flyga upp i luften. Som tur är så är inte Klenod brydd av raketer längre men jag blev arg ändå och tänkte "ska jag säga ifrån?" - Jaa, det ska jag!!
Så jag hojtade till dem att det faktiskt inte är 12-slaget än. Då fick jag till svar att man får smälla ändå. Så sa jag NEJ det får man inte, så gå hem med er istället. Då började de till min förvånad börja gå iväg!! Men sen ser jag i ögonvrån att de tände eld på en till och kastade den mot mig och Klenod i rastgården!!! DÅ blev jag faktiskt riktigt arg och tog Klenod i kopplet och sprang ut från rastgården! Sen gjorde jag något som kanske inte var helt rätt men jag var så arg… Jag triggade upp Klenod så hon både såg och lät väldigt farlig och agressiv… Vet inte hur det gick till men kanske hon kände av min ilska?! Så jag började gå snabbt mot killarna och de blev rädda för Klenod och började springa hem och jag sprang efter efter dem med Klenod gläffsandes… de Sprang in i en trädgård som jag antar var deras! Gah! Man skulle fått tag i dem och säga till deras föräldrar… Herregud, fattar man inte bättre när man är 13 år att man inte kastar raketer MOT människor och djur… Sen hittade Klenod en pinne och började leka med den :P haha. Tur att hon inte blev rädd när Raketen smällde ca 10-15 meter ifrån oss eftersom t.o.m jag tyckte att det hördes väldigt högt!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Förstår inte hur man som förälder kan skicka ut sina barn med raketer när ungarna är 13 år gamla. Helt sjukt…..
Tur att det gick bra med dig och Klenod! 
~mikkan
Herregud :(. Jag förstår inte att folk inte fattar att nyår är nu vid midnatt och inte två dagar innan eller timmar innan. Respekt mot oss som är rädda OCH för våra fyrbenta vänner! Att sedan kasta en mot er?! Seriöst… det är så oförskämt. Bra att du sa till!! Eloge för det.
Usch och fy!!
Tänk om raketen hade träffat dig eller Klenod O,o
Ne, detta börjar gå för långt, Inatt, satt jag å pappa nere en liten stund och kolla på TV, när vi plötsligt hör raketer och sen att det knastrar på vårt tak, vi tittar ut och då kör en vit volvo förbi i hög hastighet, sen kör den tillbaka, å fram åtillbaka på vår väg i säkert en kvart och de som var inne i bilen kastade ut raketer ;OO
Ne, detta börjar ju bli riktigt farligt med dessa raketer ;OO
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
När min kompis hund var valp så gick vi förbi en barnfamilj som höll på att smälla raketer. Precis när vi skulle gå förbi så tänkte de tända en men pappan i familjen sa att de skulle vänta tills vi gick förbi eftersom att han såg att vi hade en valp med oss.
Men när vi hade gått ca. två meter ifrån de så tände dem typ den största smällaren de hade! Alltså på riktigt? Han sa ju precis att de skulle vänta med det men så tänder dem ändå?? Och då var vi inte berädda så då kunde inte vi avleda henne med en leksak eller pinne heller. På grund utav att vissa människor är så otroligt dumma i huvudet så är hon livrädd för raketer nu.
De förstår verkligen inte att sånt kan förstöra både hundens och ägarens liv!
Jag skulle nog ha gjort samma sak om jag var du… Bra att Klenod inte blev rädd iallafall!
Det är inte ens lagligt för småpojkarna att tända raketer heller.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Fy vad arg jag blir!!
Perfekt att ha en stpr hund då som man kan skrämma dem lite, det förtjänar dem verkligen!! Tyckte inte du gjorde fel.
Ja det är ju inte förbjudet att smälla på dagen heller tyvärr, även om jag tycker det är olämpligt och onödigt (men det är en åsikt och ingen lag tyvärr). Man får ju smälla vilken dag som helst egentligen. MEN man får inte inneha eller hantera fyrverkerier om man är under 18 år! Oavsett vilken dag det är. Och man får absolut inte skjuta mot folk eller på ett sådant sätt att folk kan komma till skada, i vissa fall krävs det till och med tillstånd för att få skjuta i tätbebyggt område.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Sånt blir man riktigt arg på. Har råkat ut för liknande sak när Hugo var valp. Vi hade varit ute en sväng innan smällarna skulle sätta igång ordentligt, när vi nästan var hemma så var det några ungar i 13-14 års åldern som tände en raket och sköt den rakt emot oss, som tur var landade den i en snödriva några meter ifrån oss, efter det sköt dom en smällare mot oss! Som tur var blev inte Hugo särskilt rädd men jag blev riktigt förbannad och skrek nåt åt dom (kommer inte ihåg exakt vad). På nyårsdagen gick samma ungar in och smällde smällare i trädgården! Så jäkla fräckt gjort. Blev riktigt arg då med så gick ut och skrek en massa saker åt dom, sen dess har dom inte kommit tillbaka.
Vissa människor verkar inte ha en hjärna eller så har dom ingen som helst respekt.. så störande.
Du borde gått in o ringt på dörren o hotat med polisanmälan!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag har tack och lov aldrig blivit utsatt men jag skulle definitivt reagera precis som dig! Tur din hund inte var rädd. Jag hade polisanmält!!
lämna ut adressen där du såg dem springa in, polisen får ju reda ut om det var deras hem eller inte! Fan va less jag blir!
Att folk inte kan hantera fyverkerier och andra med respekt för andra.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Nej en 13 åring förstår inte bättre. Men här i Norrköping var det 16 o 18 åringar som kastade först på hundar sen även på polisen när dom kom. DOM borde väl veta bättre i alla fall.
Nej när man med vett o vilja kastar emot folk o djur. då ska man fan skaka galler ett tag hur ung eller gammal man än är. Hur korkad får man vara?
Skönt det inte hände något. Men jag skulle som sagt gått in o ringt på men ibland vet föräldrarna inte något heller o har inget vett
Det värsta är ju at det inte bara är ungsommar utan även fullt vuxna människor!
Kommer ihåg när en pappa visade sin son hur man tände eld på en sopptunna!
// Nadja
åldersgräns är 18 år även på små sketna smällare, här håller vi på detta o aldrig har sonen fått smällare av oss trots att han är 16år. Det är inte för inte det är en åldersgräns
riktigt bra gjort, önskar att jag hade en större hund i kopplet denna tiden istället för tibben, har vart med om många liknande händelser
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#13: Har för mig att smällare överhuvudtaget är förbjudet. Iallafall sådanna som har ljud som främsta effekt.
http://www.dinsakerhet.se/Farliga-amnen/Fyrverkerier/Smallare/
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Att de "bara" är 13 eller så är väl ingen ursäkt? Då är det ju inte frågan om småbarn längre, så visst satsiken förstår de bättre, men äckliga snorungar har helt enkelt ingen respekt mot andra människor över huvud taget i dagens samhälle, tyvärr :( Jag skulle följt efter de hem och försökt få tag på deras föräldrar jag, hotat med polisanmälan och allt. Dels för att det är 18 gräns på raketer och smällare, och att kaste de på folk är ju i klass med att gå runt och skjuta fok med luftpistol eller liknande, inga stora skador kanske men vill det sig illa så kan man ju få den i ansiktet och allt möjligt.
En stor anledning till att jag tycker att raketer ska hållas av föreneingar och inte privatpersoner… Bättre om man hade bestäma platser och evenemang där folk kunde gå för att se raket föreställningar… så visste man iaf vart och när allt började… Nappe var jätte rädd.. men folk kastade till och med 2 dagar innan i detta område… kul att de bara kom rätt som de var :S
Exakt samma sak hände oss här idag! Och vi har en skotträdd hund!
Men det var TVÅ VUXNA människor som smällde bakom oss, jag bad dom sluta eftersom vi har en skotträdd hund. "Okej" sa killen och dom fortsatte gå, sedan kastade dom iväg en till raket mot oss, bara för att jävlas!
riktiga idioter! man blir så ledsen när man inte kan skydda sin hund mot allt…
För att tillägga, kvinnan som var där sa till oss "men alla smäller ju".
Ni får ändå inte göra det sa jag, varpå hon svarade "ta inte ut hundarna då om dom är rädda".
Moget och vuxet svar.
När jag var ute med Sasha nyss så mötte vi en kille i sjuårsåldern som tände eld på en smällare mitt på en uppfart vid massa villor och bilar. Efter att den smällde i luften så gick jag mot honom för att säga till men då sprang han snabbare än vinden in i sitt hus… 
Sasha har inte reagerat så mycket på smällare och raketer men då blev hon rädd. 
En bekant till mig var ute med sin storpudel, bekanten i permobil, ett gäng osnutna ungar kastar iväg smällare under hunden precis när de passerat.

Vilka Jävlar svin… folk är ju helt slut i huvudet som släpper iväg ungar (minderåriga) med smällare och raketer. Blir så Jävlar förbannad! Nelly har varit HELT oberörd av skott och fyrverkerier men för ett par år sedan var det nå ungar som slängde smällare efter henne när mamma var ute och gick med henne oåtkomlig förmiddagen på nyårsafton och sedan dess är det panik vid minsta smäll. Ungarna gick såklart veta att de levde men det var ju redan för sent.. Jag är glad att jag inte vet vilka det är, hade nog kunnat klösa ut ögonen på dom om jag fått tag i dom. Jag har inte så hett temperament men när jag vet hur otroligt mycket onödigt lidande dom orsakat min bästa och mest älskade vän så vete fan om jag kunnat behärska mig. Jag är nu ute i stugan med Nelly i hopp om att slippa fyrverkerier åtminstone innan tolvslaget men det gick inte enligt mina planer.. smällt här det gjort. Hon har dock kunnat lugna ner sig efter 1-1 1/2h tystnad vilket är ovanligt snabbt, misstänker att det kan vara dap-halsbandet + dap grejjen jag har i utaget (haft i två veckor ungefär) som lugnar lite. Fy fan. Tycker det är så trist att folk har så svårt att visa lite respekt. Hade det bara skjutits vid 12-slaget hade det varit betydligt lättare att skydda djuren. Gahh jag blir galen! Hoppas Klenod klarade situationen bra så hon inte blir rädd i fortsättningen ♥
Min Papillon är rädd för fyrverkerier eftersom några småpojkar för ett par år sedan kastade en smällare på henne, den exploderade precis bredvid henne, sen dess är det kört. Hon ligger och skakar och hyperventilerar när det skjuts så nu är hon ute i skogen med en kompis till mig.
Det är förjävligt, inte nog med att det enligt lag står att man får smälla från 16.00-04.00. Här böjade det smällas för 3-4 dagar sen. Tack och lov är inte Izor berörd alls.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag ringde faktiskt polisen och tipsade om händelsen. Jag berättade hur det hela hade gått till och om vart jag trodde att de bodde. Efter ett par timmar ringde polisen upp och berättade att de hade hittat pojkarna och deras föräldrar. Tydligen var det föräldrarna som hade gett dem raketerna. Så det blev böter till föräldrarna och en varning till pojkarna från polisen öga mot öga! Hon som ringde berättade att de fick knappt in några anmälningar och att fler borde ringa vid sådana händelser!
Medarbetare på Hundar.ifokus
#24 Härligt att du anmälde! O bra att polisen tog tag i det o att det gav resultat!
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
15 vad jag menar med små smällare är såna små många i askar nej dom är inte förbjudna de säljs där de säljer raketer

#24 Underbart att polisen tog det på allvar! Ser inget fel med att hetsa hunden mot dem, då kanske dem fattar att sånt inte uppskattas! Hade ngot kastat sånt skit mot mina djur hade det varit synd om dem. Sånt kan sitta i för livet
En häst jagkände fick smällare inkastat i sin ox av några snorungar, varje nyår fick han drogas ner rejält. Med hjälp av min ponny och mkt träning kunde han iaf ridas ut i skogen under jakt men raketer kom han aldrig över.
Min lillebror jobbar som polis i min stad och dom råkade illa ut häromdagen. Det hade kommit en anmälan om ett gäng ungdomar som kastade smällare efter människor med hundar och när poliserna kom dit så kastades även smällare efter dom ! brorsan och en polis till fick en smällare som small precis bredvid huvudet. Det gjorde otroligt ont och båda fick åka till sjukhuset för att kollas då öron och hörsel kan råka väldigt illa ut. Nu klarade han sig, men det ringer fortfarande i örat - hoppas det inte blir bestående med.
Ungdomarna togs, men vad för replessalier 3 stycken 16-åringar och en 18-åring får för detta vete tusan.

#28 Dem idoterna borde få samma behandling som din stackars bror och hans kollega.
#28 Något liknande hände min pappa..
Han jobbar som väktare och han skulle bara åka och stänga en affär. När han kom dit så började några idioter skjuta raketer mot hans bil. Och det var inte små raketer heller… Det blev ett litet hål i taket och sprickor på framrutan så han kunde inte göra annat än att åka därifrån…
Jag förstår inte hur folk tänker? Tänk om det hade kommit in en raket genom hålet i taket eller ett fönster? Varför gjorde dem ens det? för att det är kul? För att det är coolt? Jag fattar bara inte!
Varför skulle någon vilja göra så mot min pappa? En 50 årig gubbe som inte hade gjort de något. Jag blev bara så jävla sur när jag hörde det! Tänk om han skulle blivit skadad? Min pappa! Jag skulle seriöst leta upp de och slakta de en efter en! 
Jag tycker skiten ska förbjudas för vanligt folk att hantera - det är alldeles för många skador varendaste år.
#31 Håller med. Räcker om tex föreningar och företag anordnar fyrverkerier och då tvingas hyra in en pyrotekniker tex, alltså en fackman som vet vad dom pysslar med.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Fyrverkerier är något jag anser får användas med frihet under ansvar. Folk kan uppenbarligen inte ta detta ansvar, så varför skulle de få ha friheten?
Jag är otroligt glad att ha både hund och katt som är skottfasta och inte bryr sig, men vet hur jobbigt det är för många andra då jag bott med en skotträdd hund.
I söndags var det några pojkar i trettonårsåldern som smällde raketer och smällare på en hållplats där folk väntar på spårvagnen, de flög upp på fönster och in under bilar. Skitkul tyckte dem. Jag bad dem sluta och fick såklart bara tykna svar och så fortsatte de smälla. Skulle precis ringa 11414 när de tyvärr åkte iväg med en spårvagn. Så trött på att folk tappat så mycket respekt för andra människor.
Igår smällde någon precis mellan husen här, och in under en bil så det small som sjutton. Såg sedan denne springa därifrån när jag tittade ut från fönstret.
Idag har de i närheten smällt raketer som gjort att jag undrat om det är krig utanför, aldrig hört så höga smällar från raketer.
Sjukt trött på de här fjanterierna, som flera säger - begränsa fyrverkerier till folk som kan och tar ansvar på angivna tider och platser.
Samma hände min pojkvän häromdagen när han var ute med hundarna (varav en är GALET skotträdd)
En liten skitunge tände på en raket och sköt den mot min pojkvän och hundarna. Min pojkvän vände sig om, varpå ungen börjar springa därifrån. Han springer efter, haffar äckelungen och börjar skälla ut honom, och ungen springer därifrån, gråtandes.
DET ska han ha, den lilla idioten, hoppas han blev så rädd att han håller sig låååångt ifrån raketer..
Kan folk inte bli mer förnuftiga än att hålla på med raketer, som skadar så många varje år, och som skrämmer livet ur så många djur varje år?!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
I den bästa av världar.
Leon (nu 5 år) har inte haft problem, eller han fick 2:a på skottet på MH, inga problem, har reagerat på åskoväder, men inte på blixtarna o åskan.
Igår var ena katastrofen, vid minsta ljud fick han panik, han försökte gräva sig genom väggarna. Han lyckades boa in sig i en bokhylla där han låg o tryckte, straxt efteråt stod han o flämtade ovanpå TVn, hur han kom dit vet jag inte.
Det blir kontroll av öronen hos vet så fort jag får tid.