Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4620 ggr
CelsiusT
0

"Tysta" fyrverkerier?

Tänkte höra om det är någon som har testat tysta fyrverkerier? Har sett att det ska finnas fyrverkerier med "tysta effekter" som ändå ger en färgsprakande uppvisning. Hittade dessa och undrar om någon testat eller sett dom "in action" och vet hur tysta dom är? http://www.mc-boden.se/fyrverkerier/fyrverkeri-sortiment/fyrverkeritartor/brilliant-tyst-fyrverkeri

Medarbetare på westernridning.ifokus

russin
3

Tysta var dom ju inte om man kollat på videoklippet ?!

mopsen12
2

Jag har inte koll på de du länkade, men många jag vet har börjat med sådana där lyktor ist, som flyger upp lite stillsamt. Problemet med dem är att någonstans måste de ju landa, och tyvärr sker det ofta på åkrar till bönder vars maskiner värda sjukt mycket pengar går sönder när metalltrådarna från lyktan trasslar in sig. Så en varning för dem måste jag tyvärr ge…

russin
1

Khom Loy lyktor är superfina och tysta - men man måste kolla sort som sagt, då metalltråden i vissa dom kan ge magproblem hos kor som äter upp dom om dom ligger kvar och skräpar i kohagar.

Man får endast använda dom när det är vindstilla, så man vet vart dom hamnar och helst plocka upp dom efter sig.

russin
2

Det finns Khom Loy lyktor utan metall t ex hos CoolStuff

Man ska dock söka tillstånd för att få använda dom. Dom får geller inte skickas upp närmare än 8 km från en flygplats, då dom kan sugas in i flygplanens motorer.

Rumblebee
6

Man tycker ju att dom där lyktorna borde ha ett långt snöra så att man kan knyta fast dom så att dom inte far iväg Obestämd

CelsiusT
1

#1 va fanns det videoklipp? Hur hittade du det? Misstänkte att det inte skulle vara särskilt tyst. På nåt sätt måste dom ju komma upp ändå (fast inte alla vanliga fyrverkerier smäller när dom åker upp, oftast smäller det väl när dom exploderar där uppe?). Kanske det är mindre ljud så det ändå hade varit bättre att dom som ändå skjuter hade haft sådana? Nej lyktor är inget alternativ! Man står med stort ansvar när när man sänder sådana. Dels kan du inte skicka om det inte är vindstilla, sen får det inte finnas träd runt om utan helst ska dom bara släppas på stora öppna fält som helst är dina egna. Jättestor brandrisk med öppen okontrollerad eld. Den kan landa var som helst inom flera kilometers radie om man har otur (sällan att dom flyger rakt upp o sen trillar rakt ner). Även om dom inte sätter eld på något så är det ändå nedskräpning. Helt organiska är ju såklart enda alternativet men även det lämnar papper och pinnar vilket inte är så kul för nån annan att få i trädgården. Sen ska man tänka på att man är skyldig till det den orsakar, eldsvåda, bilolyckor om det passerar eller landar på en väg, nedskräpning osv. Lätt att hålla koll på om den försvinner flera kilometer bort, vilket inte är ovanligt.

russin
1

#6 - under bilden på fyrverkeribilden finns en ruta där det står "spela upp filmklipp".

Fridaaaa
0

Vi kommer ha fyrverkerier som bara sprakar i fina fäger. de låter i princip ingenting.
Hade dem förra året och hördes i princip inget in, hade man radion på lågt hördes det inte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
0

#7 Ah… satt på mobilen förut så missade det. Ja det låter ju, fast det är ju inte dom där bom bom ljuden utan bara små poffar från ganska så små krutladdningar låter det som. Om grannen skjuter med det så tror jag iaf inte att det är lika farligt som när dom skjuter med dom där bomberna som låter jättemkt. Så det är nog bättre än vanliga, fast inte helt tyst såklart. Undrade hur dom skulle lösa både uppskjut och utsläpp utan krut och krut låter även om det låter mindre med en mindre laddning, så gissade på att det skulle vara så som i filmen, tyvärr.

CelsiusT
0

#8 Var köper du dom? Är det sådana som kallas tysta? Är det sådana som i den länken jag skrev i #0?

Fridaaaa
0

#10 Kan inte se länken konstigt nog.
Minns inte vad de heter, har inte dem här tyvärr.
Vet inte vad dem kallas, men vi hade dem förra året och de sprakade bara, och lät inte mycket alls :)

Kitten86
0

Har själv skjutit liknande sådan i #0, "tysta" fyverkerier. Och visst är de inte alls heeelt tysta (det kan du nog aldrig få) men de låter inte alls mycket.

Lite beroende på vart du skjuter så kan de bli ett lite högre "poff" då de blir som ett litet eko. Men eg inte ngt som stört vare sig mina hundar, hästar eller ens grannens hästar (bor ca 50-75 m från min gård).

Vill man skjuta raketer så är de ett bra alternativ!

Fridaaaa
0

De vi har säger det med "poff" och sedan åker det upp en bit och "knastrar" lite :)

CelsiusT
0

#12 Okej, ja men det är väl ungefär det jag är ute efter. Förstår att det inte går att få ljudlösa raketer. Men tänker som så att dels när folk runt om absolut vill skjuta raketer så kan man ju föreslå att sådana är trevligare för oss grannar med dörädd hund och dessutom hästar som jag ororar mig för ska bli rädda. Om jag dessautom vill skjuta själv kanske nästa år eller på födelsedagar å sånt (sambon gillar det där med fyrverkerier) så kanske man kan ordna det med hundvakt så man kan skjuta men slippa oroa sig för hästarna. Idag är det absolut nej till raketer här hemma, även om jag lämnar hunden till hundvakt med tanke på övroga djur på gården.

Fridaaaa
0

#14 Dock måste du ha tillstånd om du ska skjuta t.ex på födelsedagar osv. Måste man igentligen ha på nyår med men de är mer hårda och noga då.

CelsiusT
0

#15 "Om en stor mängd fyrverkerier ska avfyras i ett tätbebyggt område eller om mycket folk är i närheten kan det krävas tillstånd." Källa: Polisen

Alltså, normalt användande hemma på gården (ute på landet) vid nyår/födelsedagsfest osv så krävs det inte tillstånd. Som jag förstår det iaf, hittar inget om att man måste söka om tillstånd för sådana mindre hemma-event.

Fridaaaa
0

#16 Jag har frågat polisen ena året. Och de sa att man måste det i alla fall. Annars har de inte så bra koll själva :)

CelsiusT
0

Även på en fyrverkeriförsäljares hemsida står det att det inte generellt krävs något tillstånd, men däremot kan det krävas tillstånd om man ska skjuta nära bebyggelse eller om det är risk att allmänheten kan komma till skada.

Fridaaaa
0

#18 Risk att någon i allmäntheten kan komma till skada är det ju alltid när man sysslar med raketer ^^,

CelsiusT
0

#19 Inte hemma på gården. Där är det ju bara vi själva och ingen "allmänhet" (det räknas inte med en själv när man säger så utan det gäller om det är på allmän plats).

Fridaaaa
0

#20 Ja bor man så, så är det ju ingenting :)

russin
2

Jag förstår inte vitsen med "tysta" fyrverkerir - dom är lika miljöfarliga som vanliga och ligger kvar och skräpar i naturen där dom är farliga för både miljö och djur. Bättre att förbjuda eländet.

Fridaaaa
0

#22 De "tysta" står kvar, alltså försvinner dem inte ut i skog och mark. Man plockar upp och slänger dem sen :)

CelsiusT
0

#22 "Tysta" fyrverkerier finns väl bara i tårtor vad jag vet och då är det en låda som står på marken. Det som skickas upp i luften brinner upp vid avfyrandet så möjligtvis att det sprids lite aska och rester men inget som är nämnvärt miljöfarligt. (Fyrverkerier över lag är inte nämnvärt miljöfarligt, det är raketerna som trillar ner någonstans som utgör nedskräpning av papp och ibland lite plast - dessa bör man plocka upp!).

Kartongen som "tårtan" kommer i står kvar på marken och kan sedan tas om hand och slängasdär den ska vara. Så Tysta tårt-fyrverkerier är ju egentligen mindre "miljöskadliga" än vanliga fyrvekrerier där det är vanligt med raketer i paketen.

russin
0

#23 - då gäller det bara att dom plockas uppGlad

Här håller jag på bli galen efter varje nyår, då det står kvar hundratals lådor med vanliga fyrverkerier.

Fridaaaa
0

#25 Ja det måste man ju göra. Nedskräpning av miljön osv är ju inte vidare smart tänkt.
Vi är alltid noga ,med att plocka upp i alla fall :)