Funderingar kring en GOlden!?
Hej, är ny här och hoppas att jag har kommit rätt! :P
Jag och min familj har varit inne på att skaffa en hund till nästa höst/vinter.
Vi har kommit fram till att vi förmodligen vill ha en retreiver.
Vi har främst funderingar kring en golden och sen en labbe eller flatte.
Men när det kommer till Golden har jag hört en hel del skräck historier från en kusins kompis som jobbar lite med hundar, när jag beättade att vi var inne på en Golden, Bla att det har "klickat" i huvudet på flera golden som vänt sig emot sin ägare och har blivit otroligt aggresivia och ohanterbarliga. Han berättade också att Goldens är en av de raser som är högst upp på "listan" över att ha bitit människor(??)
Vår granne har en underbar golden hane som bara har visat aggresivition mot andra han hundar samt lite över sina ben.
Hur är dem med katter? Vi har förtillfället en liten hane på 8 mån som inte är hundvan alls!
Kan man ha en golden i en lägenhet på lite under 90 kvm (balkongen är inte inräknad då)
Jag tänker som så att hunden ska bara vara inne för att sova, vila och äta ungefär.
Det jag vill ha hunden till är framförallt en aktiv "familje"/sällskaps hund,som vill hänga med på långa skogspromenader dagligen, massa bus, lek, en hel del bad i hav(när vädret tillåter det), mental aktivering, en hund som har en on och off knapp.
Har även läst att en golden bla är en apporterings hund. Ska läsa på vad det innebär.
Är inte alls insatt i hundvärlden men vill mer än gärna lära mig!!
Otroligt rörigt inlägg då jag undrar så mycket på en gång men kommer inte på mer just nu men slänger in fler frågor efterhand isf 
(vet inte om jag la inlägget i rätt grupp)
MVH :)
Problem med mentalitet finns inom alla raser, bara man är noggrann med sitt letande av uppfödare och kombination brukar det gå bra.
Vänjer man hunden vid katter bör inte det bli några problem och när det gäller lägenhet så funkar många hundar i lägenhet, hunden ska ju aktiveras utomhus.
Kontakta rasklubben, besök utställningar, andra tävlingar, uppfödare, Goldenträffar o.s.v för att lära dig mer om rasen.
Tack för ditt svar.
Jag har börjat kolla runt på olika kennlar online (inte bara golden), vad är det jag borde gå efter på ett ungefär för att hitta hundar med bra mentalitet. Står sånt i stamtavlan?
Detta med listan, om att Golden har bitit flest.. Tror inte det är så speciellt hos Golden.. Kanske ligger där för att Golden är otroligt vanlig och det finns kanske fler oerfarna hundägare hos Golden än hos andra raser.. Golden har legat på topplistan på "populäraste hundraserna" hur många år som helst, och kommer vara där länge till.. Så den "bit" listan tror inte jag så mycket på.. För oerfarna hundägare finns det! Och vissa FÅR bara inte ha hund/ar!
#2 För att hitta en bra hund är det många saker som måste stämma in, hunden ska vara fri från diverse åkommor, fria höfter och armbågar, ögonproblem och annat som kan förekomma hos rasen. Om hunden sen har deltagit i olika prov och tävlingar kan ju säga en del, så det är ju alltid ett plus och MH eller BPH är ju bra om hunden gjort, där får du ju fram om mentaliteten. Sen är ju inte sådant 100%:igt heller men iallafall, sen gäller det ju att träffa hunden/hundarna i verkligheten och bilda sig en uppfattning, gärna i olika situationer.
Först vill jag bara säga att en sådan lista inte finns. Säger någon något annat så vill jag gärna se en sån. Har frågat massor som sagt att det finns en men ingen kan plocka fram fakta på papper. Så det är bara att strunta i.
Jag tycker du ska ta kontakt med några uppfödare i din närhet o träffa hundar av golden. Visst finns det hundar som är dåliga mentalt men det finns inom alla raser. Prata med olika uppfödare. Prata med olika goldenägare.
Tag kontakt med rasklubben o prata med deras valpförmedlare.
Var bor du om du bor i Östergötland kan jag hjälpa dej med kontakt med flertalet mkt seriösa uppfödare som har superhundar.
Välj inte första bästa kennel utan leta. Be att få träffa föräldra djuren. Det viktigaste hos en golden idag förutom det som är klart ( friska föräldrar) är att den inte har rädsla. Vilket är vanligt inom golden.
Har även flat o bägge är underbara raser den stora skillnaden är att min golden är lite lugnare o inte så flamsig som min flat.
Tack För era svar!!
Fastnade på nätet hela natten och bara läste och läste på. KOm fram till att träna spår samt apportering låter som något som passar in på mig, låter kul. 
Jag bor i Skåne men är villig att åka "utanför" för att hitta en hund som är avlad rätt. Vill absolut inte ta första bästa. Det är som sagt inte aktuellt förrens om drygt ett år men vill ändå vara ute i god tid, eller vad man ska säga. :P
Har varit inne på en sida där dem vissade en massa kennel i Skåne, så nu gäller det bara att lära sig hur man läser en stamtavla. Förstår inte vad alla förkortningar betyder för hundar som har varit på skönhetstävlingar och allt annnat.
Jag vill inte ha en hund som är inavlad alls men vet inte riktigt hur jag ska se det i stamtavlan?? Någon som kan hjälpa mig med det?
Det låter inte hälsosamt!
När det kommer till "listan" så har jag en teori om att eftersom att det sägs att Golden är en familje hund så låter väll ägaren som har små barn hålla på med hunden tills bägaren rinner över.
Det är ju trots allt inte en leksak vilket många verkar tro att djur är! Och sen tror jag att eftersom det just är en Golden som är så populär så uppmärksammas det extra mycket i "media" om man jämför med små hundar.
Gud vilken sötnos du har :). Det e inte ofta men ser Goldens med färg nu för tiden, inte i "mitt" område iaf.
på http://www.rasdata.nu/golden/ finns alla stamtavlor o där står även inavelsindex. Kolla även på goldenklubben.se där finns massa inf som du kan läsa om golden o uppfödare.
Ang alla förkortningar så hoppas jag någon orkar skriva ner eller vet en bra sida som förklarar allt. Annars fixar jag det lite senare. Är det några särskilda förkortningar du menar.
BIR bäst i rasen
BIM bäst i motsatt kön
CK certefikat kvalite ( får tävla om Cert)
Cert Man måste ha 3 cert o då blir man champion.
Exellent ( det vill man ha då kan man få CK)Inga större fel i jämförelse med rasstandard
Very good ja det är bra det med. lite avvikelse mot rasstandarden
Good nja det vill man inte ha
så det var några i alla fall. Det är mycket att sätta sej in i….. Men du har ju tid.
# 7 8
ja den teorin har jag med. Sen är det ju en stor ras så procentuellt sett så kan det inte vara så många golden som har bitit.
Tack ja hon är en goding.
#6 Inavelsgraden brukar de olika kennlarna presentera på sin valpsida eller under kommande kullar.
Dessutom kan du se inavelsgraden på de olika kullarna genom att kolla de kullar som finns på Köpa hund: http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/golden-retriever/?show=ads
Sist men inte minst kan du gå in på Rasdata och kolla inavelsgraden för befintliga hundar, här står även olika titlar som hundarna ev. fått och resultat på röntgen m.m. (ifall de gjort röntgen) http://www.rasdata.nu/golden/
#9 Du hann före mig med rasdata :)
Tack så hemskt mycket. Det kommer bli en lång och lärorik natt för min del.
Ju mer jag läser om just Golden desto mer känns det som en ras för mig :). Har en hel del att lära så ska genast börja gräva och sätta mig in i sidorna ni rekommendera. Verkligen glad att jag hittade hit :)
Kommer ni på något mer jag borde kolla eller veta så skriv gärna :)
SLänger in en till fråga?
är inne på rasdata och då står det PRA-gen i en kategori, fick reda på att det är en ögonsjukdom som leder till blindhet och om man rullar ner så står det H på massa hundar. Vad står H:t för?
Kan det vara Hereditärt fri? Annars har jag ingen aning länka gärna så kan jag kolla om jag fattar.
Naturligtvis ska du kolla så föräldrarna är röntgade för höfter o armbågar men även kolla hur deras syskons resultat är. o andra avkommor om sådant finns.
Sen vill du ha en hund med lite go i så bör även föräldrarna ha några arbetsresultat. MINST viltspår tycker jag. Det visar att dom har lite intressa av att jobba i alla fall. Vill du provs på apportering så bör även någon av föräldrarna ha resultat på prov. MEN ju mer jakt du vill ha i hunden ju mindre "snygg" utställningsmässigt kommer den vara.
Jag tror du ska titta efter en kennel som föder upp DP golden. En blandning mellan utställningslinjer o jaktlinjer. ( en sån är min) då får du en hund som är hyffsad utseendemässigt o har lite jobb i sej.
Sen för egen del skulle jag kolla upp om dom gjort MH o där se om några rädslor framkommit.
Sen finns massa saker mer man kan kolla men frågan är ändå hur djupt du ska grotta då kanske du aldrig hittar din blivande vän. Jag är extremt kräsen o vet vad jag vill ha o vad jag absolut inte vill ha. Så noga kanske inte ni behöver vara med er första golden.
# 15
http://www.rasdata.nu/golden/htmlhund/19980612.htm
Jag är bara ute efter en frisk hund med helst 0.0 % inavelsgrad samt föräldrar med bra mentalitet.
Har även kollar på:
http://www.rasdata.nu/golden/htmlhund/20040697.htm
Vad tror du om dem? :)
Nu har jag full koll på vad H betyder.
När bägge föräldrarna är dna testade fria från PRA genen så blir det ett H på rasdata.
det som står i utställningskolumn är oxå det gamla systemet som var
1 det är ungefär som dagens exelent o får man det jagar man CK
2 ungefär som dagens VG
3 ungefär som dagens Good
junkl juniorklass
ukl unghundsklass
ökl öppenklass från två år
vill du ha en hund med lite jobb i så skulle jag inte ta någon från dessa kullar. Säkert jättefina familjehundar men tror inte på någon av dom som arbetshund. Men svårt att säga då man inte träffat föräldrarna.
sen går GK bort då dom inte verkar dna testa för DNA genen hos pra. Vilket jag tycker man som seriös kennel ska göra idag. Samt att dom har parat tiken nu aldeles för tätt. Sånt går bort för mej.
Okej tack då vet jag också det nu :) Förlåt att jag satte dig i arbete men du verkar veta vad du pratar om :)
Vill inte ha en "arbetshund" utan mer en aktiv livsnjutare :P När det kommer till apportering och spår så e det mest för att uppfylla hundens "bakgrund".
Då kollar jag vidare =)
0 % behöver nödvändigtvis inte betyda att hundarna skulle vara friskare än hundar ur en kull som inte har 0 %, inavel behöver inte alltid vara dåligt.
Jag har ingen koll alls, men inavel över huvudtaget tycker jag är helt fel. Det är verkligen inget jag vill stödja.
#21 Fast du skall inte haka upp dig för mycket på procenterna när du söker kombination, all inavel är inte fel, en väldigt kunnig uppfödare som vet vad den gör kan få fram riktigt bra och friska hundar genom lite inavel samtidigt som en annan som inte inavlar kan få en sämre kull. Men fel typ av inavel, någon som inte vet vad den sysslar med är ju inte något man skall stöda.
Har alltid tyckt att inavel är fel var sig det gäller 0,1% och 25%. Får läsa på mer om det. Kan du någon bra sida? :)
Men hur kommer det sig att om man avlar rätt på inavel så kan det resultera i friskare valpar än icke inavlade valpar?
#22 Nu kommer jag inte på någon sida såhär direkt men ifall du googlar kanske du hittar något bra.
Det gäller ju att veta vad man gör, en skicklig och kunnig uppfödare kan få fram riktigt bra hundar med val av rätt hundar i avel.
en seriös uppfödare ägnar sej inte åt inavel utan åt linjeavel i så fall. Men avelsbredden hos golden är så stor att man inte behöver "linje/in avla över huvud taget. Om man linje/inavlar så kan man få en genetiskt sjukdom i dubbla uppsätning gener o det är inte bra.
Att prata för inavel är inget som gynnar rasen utan man ska försöka vidga avelsbredden mer. över 6.25% SKA inte behöva förekomma. Det är kusin parning. Varför ska vi avla hårdare på djuren när vi inte får göra det på oss själva?
här kan du läsa om utställnignsordningen.
#24 Det är inga höga inavelsprocenter jag pratar om, ts ville ha inta ha någon procent överhuvudtaget (0.0 %) men en uppfödare som vet vad den håller på med som har en liten inavelsgrad betyder inte att det skulle behöva vara dåligt.
#5 Du får jätte gärna skriva dem kennlarna du rekommenderar. Jag är villig att leta högre upp i landet för en "bra" hund ;) Du kan PM:a mig om du vill :)
#25 Tack då vet jag vad förkortningarna betyder. Lite lättare att förstå då ;)
Jag kommer att leta efter ett kennel som inte håller på med inavel då jag fortfarande tycker att det är fel, och vill inte stödja det!
För mig är inavel LIKA fel vare sig det gäller människor eller djur.
Sen tycker jag inte att man låter seriös om man från början experimenterar med inavel.
#27 Nej, någon som experimenterar med inavel är aldrig seriös men det gör ju inte de som kan, de experimenterar inte utan de vet precis vad de gör och kan få fram riktigt bra hundar, men då är det ju heller inga jättehöga procenter vi pratar om.
#28 När man från allra första början testade på inavel så var det ju som ett experiment.
Hur ser procenten ut ( hur vet man när det gäller kusin, syskon, barnbarn mm)?
Vad är jättehöga procent för dig? Var tycker du att gränsen för inavel går?
Förstår fortfarande inte hur inavel kan ge friskare valpar. (?)
Finns det någon studie på det?
Nu är det ju så att syskonparning får inte göras. Kusin parning är det mesta (6.25%) Men med den stora genetiska variationen som finns hos golden behövs inte så stor inavelsgrad.
Det som är lite synd är att på dom programen som SKK har så syns inte in/linje avel som är på mammans respektive pappans sida på avkomman. Har mamman tex 6.25 % blir det 0 på avkomman om pappan har "rena" linjer. Vilket enl mej borde bli någon procent i alla fall.
Sen förespråkar SKK o jordbruksverket max 2.25% vilket jag tror är 3 led på ena sidan o 4 på andra.
Det måste ju finnas en anledning till att Inavelsgraden ska hållas låg då tror jag inte att det ger friskare hundar. Utan det är helt enkelt så att sjuka anlag dubblas o ger sjukare hundar. Ge mej gärna svart på vitt att inavel ger friskare hundar!!
# Teddies Matte o TS
Detta hittade jag ang inavel som är skrivet av den största genetikern genom tiderna Per Erik Sundgren. Urklipt från rasdata därav dålig text.
EFFEKTER AV INAVEL
Av de ca 100 000 genpar som en hund bär påverkar
kanske bara högst någon procent de egenskaper vi anser viktiga och som skiljer
hundraser från varandra.
Ett mindre antal genpar innehåller skadade arvsanlag
som inte kan fullgöra sin normala funktion.
Inavelns effekter på individen är att begränsa det
antal olika gener individen kan ha i sin arvsmassa genom att vissa anlag
slumpmässigt dubbleras. Därmed standardiseras i viss mån de anlag en individ ger
till sin avkomma och denna blir då också enhetligare.
Den minskade ärftliga variationen, i förening med
att också skadade anlag dubbleras, leder emellertid också till att individerna
försvagas. Infektionsbenägenheten ökar, fruktsamheten sjunker, dödligheten
stiger och kroppsstorleken minskar. Det är de effekterna som man brukar
sammanfatta med begreppet inavelsdepression. Förlusten av ärftlig variation
leder dessutom till minskade möjligheter att i framtiden genom avelsurval
förbättra hundstammen.
Som en följd av inavelns starka negativa
biverkningar bör den så långt möjligt begränsas. Beräkning av inavelsgradens
ökning som en följd av val av parningskombinationer kan vara ett bra hjälpmedel
att hålla inaveln nere i en hundstam.
Gå och skaffa en Golden verkligen en riktig bra ras och bra familjehund.
Du kan även träna massor med en Golden!
Den perfekta hunden helt enkelt 
Med vänliga hälsningar