Märgben
Jag läste på flera ställen nu innan jul att det var farligt att ge hundar fet mat, och att det var många som varje år får åka in akut eftersom hunden blivit dålig av alltför fet mat. Märgben är väl jättefett? Eller är det ett "bra" fett? Jag ger min hund två märgben i veckan, kan det vara skadligt?
Min gissning är att det främst syftar på fett torrfoder eller människomat - det vill säga för hunden onaturlig och fet mat?
När jag läste om det menade man julmat. Julmaten är ofta fet.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Jo men jag förstår inte skillnaden att ge fett från skinka till exempel mot att ge ett märgben. Är det olika slags fett? Är det ena bättre än det andra?
Generellt är det så att hundar är känsligare för mycket fett i maten än vad vi människor är men sedan tror jag framför allt att det handlar om hundar som helt plötsligt får mycket mer fett i maten än vad de är vana vid (även vissa människor får sviter av stort fettintag vid jul om de är ovana).
Så är hunden van vid två märgben i veckan och mår bra av det så är det inget att oroa sig över. Jag tror inte att det är någon skillnad på fett och fett.
ja märgben är fett, men bra fett o nyttigt det är klart att är hunden överviktig ska man inte ge för mycket märg. Men som 4 säger mår din hund bra av det så ser jag ingen fara alls att man ger 2 märgben i veckan mina får bara 1 älgmärgben då de inte klarar av nötmägen så bra.
Man gröper ur märgenen tills hundmagen lärt sig klara av det, inte så kul att få sin bostad sprutlackerad för att en ovan jycke får ett stort märgben i julklapp.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Okej då förstår jag. Då kan jag lugnt fortsätta ge henne märgen. :) tack!
6 Där är ju kruxet för våran del att märgben som är små blir stora för våra hundar trots utgröpning av märgen sen Enja var valp så reagerar hon ändå. Men lösningen var att ge annan ben som älg där vart det tvärtom hårdare mage.