Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1104 ggr
mopsen12
0

Naffsa och jucka

Min niomånaders unghund (tik) har börjat naffsa i mina kläder och jucka mot mig. Antingen håller jag henne tills hon blir lugn och still, eller så skärmar jag av så att hon inte kan nå mig. Är osäker på hur jag ska få henne att sluta. Troligtvis är det kanske överslagshandligar om hon är övertrött men jag är osäker på hur vanligt det är bland såpass unga hundar.

Jag brukar också försöka aktivera henne på något sätt när hon väl sansat sig lite och antingen träna tricks eller ta en promenad.

Hjälp?!

[Teddies matte]
0

Låter mycket väl som det kan vara stress, då är det att genast lugna ner hunden som gäller, men iochmed att det är en tik kan det hända att det är löp på gång, då kan de ju bli lite knäppa.

mopsen12
0

Hon har löpt en gång och då var det främst juckandet hon höll på med, så det förstår jag deffinitivt.

Nu ska hon ju inte löpa på ett tag men det kan ju hända att det är massa hormoner ändå som skapar obalans.

Vad skulle vara bästa metoden för att få henne lugn om hon stressar upp sig eller fixerar sig på att bita i mina byxor och ben?

[Murvel]
1

Mycket hormoner i den åldern. Din tik kan helt enkelt vara lite… pilsk.. Du verkar göra helt rätt i alla fall - vare sig det baseras på stress eller annat.

Man visar hunden att det inte är ett önskat beteende och erbjuder ett alternativ. Låter den inte belöna sig själv, så att säga. Har du något "låt bli"-kommando?

mopsen12
0

Ja, heh.

Jag brukar säga nej rätt tydligt, men den betydelsen verkar hon ju glömt bort då… Ibland funkar det att hon får ett tuggben intryckt i munnen så hon har något annat att koncentrera sig på. Får fortsätta hitta lösningar och förhoppningsvis går det bort till slut.