Banta hund "snabbt" - hur?
Min hund är fet. Jag vill ha ner henne flera kilo. Tycker mig ha testat allt jag kommer på, men hon är fortfarande för fet.
Saken är den att hon är gammal nu också, 12 år. Så det blir som en ond cirkel, att hon orkar inte röra på sig för att "springa bort fettet", dels så tror jag att det beror på ålder, men också att hon inte orkar för att hon är tjock.
Jag vet inte vad jag ska göra, jag är desperat. Ska jag ta bort henne så ska det vara för att hon är gammal och sjuk, inte för att hon inte kan leva ett fullgott liv pga övervikt. Jag tror förvisso inte att hon kommer få vara med oss så himla länge till iallafall, men chanserna att hon får vara med oss längre lär väl öka om hon går ner i vikt förhoppningsvis.
Så, har du någon mirakellösning jag inte har testat förut?
EDIT: Hon har haft problem med vikten hela livet, så det är inget nytt.
Har du testat att gå och simma med henne?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Att hitta mirakellössningar är nog inte möjligt. Frågan om varför hon varit överviktig i hela sitt liv, och att det Nu först uppmärksammats, eller åtminstone tagits upp här, är en annan fråga.
Vad beror övervikten på? För mycket mat, för mycket godis, för mycket ätande vid sidan om maten? Hur ser det ut?
kanske inte ska ge hunden så mycket burk mat om du gör det eller så kan du testa att gå långa rundor med hunden och kanske ge en belöning om hon orkar springa lite!
Ps om du inte har testat det förståss

Undrar samma som #2, undrar även vad hon får för mat, hur mycket? Vad är det för ras/raser? Nuvarande vikt/normalvikt? Aktivering/motion? Hur är hundens hälsa förutom övervikt (hjärta, leder, osv)? Testet ämnesomsättningen hos veterinär?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har testat att bada med henne, men hon är livrädd för vatten, så jag tro inte vi skulle ha framgång där.
Bara för att jag inte har ställt frågan på just denna sajt tidigare så betyder väl inte det att jag har haft huvudet i sanden i tolv år, eller missförstår jag dig nu?
När hon var yngre gick vi dagligen promenader i skog som tog allt mellan 2-3 timmar + kortare kissrundor. Godis slutade hon att få för flera år sedan, och de gånger jag köper så blir det leversnittar.
Jag tycker att jag ger henne rätt mängd med torrfoder, Har dessutom testat flera olika foder, lightfoder, bantarfoder osv. Vi har barn, så när hon får chansen tjuvar hon ALLT ätbart av dem, men vi försöker hålla stenkoll och duka bort så hon inte ska kunna stjäla.
Skulle det fungera med burkmat, på samma sätt som för katter?
Det är en finsk lapphund jag har. Nu tycker jag mig se att hon börjar få problem med ett av sina ben. Jag gissar på att det har med hennes övervikt att göra.
Ämnesomsättningstest har jag faktiskt inte hört att man kunde göra på hund. Vet du hur det går till? Om vi leker med tanken på att hon har fel på ämnesomsättningen, hur behandlar man det då? Blir det typ som struma hos människor?
¤5 ja, du missförstår mig.
En hund, eller annan levande varelse, blir överviktig av olika orsaker. Oftast för mycket mat, eller fel mat, tillsammans med för lite motion. Har hon blivit överviktig på senare tid, kan det ha andra orsaker, som bör utredas hos vet.
När man belönar sin hund med godis, dvs ätbar belöning, gäller det att ställa det i proportion till vad hunden behöver äta under en dag. ger man för mycket, så går hunden upp i vikt, vare sig det är mat eller godis.

#6 Ämnesomsättningen testas genom blodprover och behandlas med tabletter (tex levaxin) och strikt kost precis som för människor med ämnesomsättningsrubbningar.
Gällande foder så är tyvärr lightfoder många gånger inte alls bra för bantning av hundar eftersom de innehåller mycket spannmål, mm = mycket kolhydrater. Kan istället rekommendera att testa ett spannmålsfritt seniorfoder, tex Orijen Senior, eller spannmålsfritt blötfoder (Bozita) eller färskfoder.
Vet flera hundar som fortsatt öka i vikt trots motion och lightfoder, men så fort de bytt till ett foder helt fritt från spannmål så har hunden börjat gå ner i vikt, så kan vara värt att testa.
_**/Mvh Anne
Kan mycket väl vara spannmål som är boven i dramat.
När du skriver färskfoder, vad menar du då? Är ganska svårt att få tag på sådant här i kring då ingen butik vill ta in det pga låg efterfrågan, om du menar sådant som köttkross etc.
Gällande blötfoder, finns det fler för hund som är spannmålsfria än Bozitas?

#9 Färskfoder/barf så menar jag tex vom & hundemat, jipotimas, mm…
Finns iallafall en som jag hittat som kör ut barf/färskfoder inom ditt område http://barf.bengalkatt.nu/index.php?route=common/home
Blötfoder finns säkert fler märken som är spannmålsfria, kika på http://animail.se/ så finns fodersök där man kan välja att söka efter spannmålsfria foder.
_**/Mvh Anne
Haha, får tacka för den länken, visste inte att hon hade börjat med barf, då detta är en gammal bekant till mig från kattsidan. Då kanske jag till och med ska ta och slå henne en pling :)
#7 Varför ens dra upp en diskussion om det, hunden är överviktig och visst kan man grubbla och tänka tillbaka på hur hundens liv hade kunnat se ut utan extra kilo kroppsvikt men det hjälper knappast situationen.

#11 Haha, ibland är världen verkligen liten 
_**/Mvh Anne
#12 vad menar du nu??
Lycka till och hoppas du får några år till med hunden.
**MVH Cerrolyn
under #3. om ni ger henne burkmat förmycket av det så blir hon fett (han))

undrar också vad man kan göra. min blir fetare och fetare för var dag som går.
en del kanske har läst att han varit/är halt. han har strikt vila med koppelpromenader max 15 min på plant underlag. detta är hemskt med en lättfödd hund!! när det dessutom pågått i 2 månader så.. ja vi har varit hos veterinären och blivit ordinerade vila.
Just nu har hans mat halverats från 4 dl till 2 dl, + att han får 2 dl grönsaker på kvällen som han kan äta om han är hungrig. han får inget godis, jag är inte typen som matar mina djur i tid och otid, men han går bara upp, upp, upp. väger nu närmare 31 kg, normalvikt 26-26,5. är rädd att hans viktökning påverkar hans onda ben så han inte blir frisk, som en ond cirkel.
Hur lite kan en hund äta egentligen? vill inte svälta honom. finns det några grönsaker eller nåt som är extra kalorifattigt? behöver en nödlösning tills han blir frisk och får röra sig.
har inte möjlighet att åka och simma, bor mitt ute i skogen med endast sjöar att tillgå vilket inte är ett alternativ på vintern. han får inte belasta sitt framben. inte hoppa, inte springa.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Brorsan hade en tik han var tvungen att sterilisera. Hon fick massor av motion men gick upp i vikt ändå. Dom köpte ett foder som var rätt magert. Dom rådgjorde med veterinären. Men hunden var fortfarande hungrig. Då köpte dom burkar med grönsaker för att hon skulle få mättnads känslan och det fungerade.
Bara ett litet tips.
TS Det bästa du kan göra är att rådgöra med veterinären. Kanske kan du försiktigt gå med hunden på ett gåband.
De råd jag fått från olika veterinärer är bantarfoder och ökad motion. Nu när benet börjar krångla är det lite mer vila som gäller = antagligen fettar hon på sig mer.
Jag vet liksom inte riktigt vad jag ska göra, för hur jag än vrider och vänder så blir det fel.
Hon får två dl på morgonen och två dl på kvällen, torrfoder. I princip alla foder vi har testat ska hon ha mellan 5-8 dl/dag av, så hon får ju även mindre foder än vad som är rekommenderat av tillverkaren själv.
Dessutom så upplever jag henne som att hon har bottenlös mage = konstant hungrig. Den enda gången jag har sett henne rata mat är när hon har varit sjuk eller den gången hon gjorde inbrott i fodersäcken, dvs kanske fem gånger på 12 år har hon nekat mat frivilligt.
#19 Det är jätte svårt. Jag håller med dej. Vi har två linjer här på stövare. Den ena linjen kan äta hur mycket som helst utan att lägga på sej ett gram. Den andra linjen blir tjock på vatten
Kan du prova att ge henne kokta grönsaker? Bara för mättnadens skull. Hundar är så himla olika.
Hoppas du får någon ordning på ditt problem.
På kennel iFokus föder sajtvärden upp Finsk Lapphund. Släng in en fråga där.
Ja och jag vill ju inte överanstränga henne så att hon ev blir sämre heller.
Hur mycket grönsaker skulle man kunna ge utan att det påverkar vikten? Hon är ju iof inte så förtjust i grönsaker heller. Och saken är den att hon skulle nog kunna äta hur mycket som helst om hon fick.
En fettsugning kanske hade varit något 
Jag har gjort en beställning från Fodax, tror ni det kan vara något?
Jag har aldrig testat något liknande förut pga svårigheterna att få tag på denna typ av foder.

#22 Fodax färskfoder innehåller spannmål så av den anledningen är det inget foder jag skulle välja att ge själv. Men det innehåller betydligt mindre spannmål än de flesta torrfodersorterna så kan iallafall vara värt att prova.
_**/Mvh Anne
Mitt tips är att satsa på ett färskfoder som BARA innehåller slaktrester/kött/vom - det är i princip omöjligt för en hund att gå upp i vikt av det om man inte ger alldeles för stora mängder (rådfråga köparen). Finns flera företag som kör hem, om de inte gör det där du bor kolla med närmaste jdurbutik, de kanske kan köpa hem om de inte har. Till vår hund köper vi frusna grönsaksblandnigar (t.ex. broccoli, morot, blomkål…) och mixar och blandar i maten, de behöver ju både vitaminerna och fibren som finns i det.
Du sa att hon inte var så förtjust i grönsaker men det är verkligen bra om dte går att använda som belöning/aktivering. Prova att servera det på ett roligare sätt - om hon har fått en hel morot innan kanske hon tycker det är roligare att få en liten bit iväg slängd att jaga (i den mån hon orkar) eller tvärt om, hon kanske vill ha en hel att ligga och gnaga på, prova allt du kan komma på, gurka, äpple, blomkål, morot, banan… Knäckebröd eller skorpor passar också bra.
Angående att hennes mage verkar vara ett svarthål - låt hennes måltider ta lång tid att få i sig. Du kan t.ex. köpa en matskål för hundar som hetsäter, tvätta av två större stenar som hon måste putta omkring i matskålen, servera måltiden på flera mindre fat som hon får leta efter… Och ge henne grönsaker, märgben och annan ätbar aktivering mellan måltiderna.
Om hon börjar få ont kanske ni ska ge henne smärtstillande ett tag, eftersom det är så himla viktigt att hon orkar röra på sig så mycket som möjligt, så kan man hoppas att hon klarar sig bättre om hon lyckas bli av med lite vikt.
Lycka till!
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Jag ger Fodax färskfoder, och det funkar alldeles ypperligt på mina hundar :) :)
Ja grejen är ju den att det har varit så svårt att få tag på färskfoder här. Antingen så har det varit orimligt långt att åka för att hitta en butik som säljer eller så har de i min närhet inte velat ta hem eftersom efterfrågan är så låg.
Fodax är väl egentligen det enda alternativ jag har hittat som levererar till min stad. Sedan hade jag sådan tur att mötesplatsen nästan är på min gård :)
Ojojoj, idén med stora stenar var visserligen lite finurlig. Men risken är väl att hon äter upp dem med ;)
Då hoppas jag att det gör det på min med. Ska åka iväg och väga henne också så jag får en ny vikt på henne att utgå ifrån också.
#26 Eftersom man köper det fruset kan man ju köpa hem så mycket man får plats med hemma (man kanske till och med får låna lite frysplats av grannen?^^) Jag tycker edt lönar sig att åka långt i alla fall. Klart det finns en gräns och att man vill ha det så nära osm möjligt, men om det är enda lösningen liksom
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Det är ju just det som varit vårt problem, att det ska frysas och vi har inte haft plats i frysen.
Vi hade bara en "halv" frys på fem personer, så det var lite tajt.
Dock blev vi klara med köksrenoveringen för ca en månad sedan vi sprade den gamla frysen och använder nu som extra :)