Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6758 ggr
mariamadelen
0

tikar som slåss/avlivning

Jag har en avlivningstid i morgon till den ena av mina tikar, dotter till den andra hunden jag äger.

Det har funkat bra fram tills för ett år sedan då de rök ihop efter de tål de inte att se varandra, eller egentligen är de främst dottern som inte klarar av att se sin mamma. Det började strula när stora hunden låg på strömsholm med magproblem då gick det dock att hålla efter och avstyra bråk.
När jag sedan förra hösten blev mycket sjuk så var de kört. De har slagits på liv och död klarar inte vara i samma rum eller om en av dem sitter i bur flyger den andra hunden på buren. Det ledde även till att unghunden blev stressad nästa hela tiden, hon jagar djur på tvn, jagar bilar och gör utfall mot dem när man går i stan, hoppar på boxarna efter hästarna, kan kissa inne om det blir för mycket ect. I lördags flög hon på svärmors hund och vägrar då släppa nu gick allt tack och lov skapligt sambon bände isär käkarna på henne och svärmor kunde ta sin hund.

De är två jack russllar 3 och 8 år. Den lilla hunden har därför omplacerats i juni till en tjej som inte ville ha kvar henne och hon är därför åter hemma hos oss. Det fungerar inte som sagt här, just nu är hon hos en kompis till oss det fungerar skapligt dock myckets tressad jagade av bilar och allt det där. De har möjlighet att ha henne över jul men inte längre och jag har därför beslutat mig för att avliva henne.

har haft annons på henne på 5 stora annonsställen men får inga vettiga svar, de som svarar ha en tik redan ect. Vi har träffat en av de familjerna men deras tik acceptera inte henne alls. Andra söker hund till sina småbarn, eller har massa katter vilket verkligen inte är lämpligt med en stressad jakthund. Vissa människor ringer pratar lite och ska sen återkomma men man hör inget mer. Och hur vet man att det faktiskt blir bra när folk ta henne?

Hon har även bott en period hos min mamma då jag var sjuk, där fungerar hon inte alls har anfallit folk de träffat i trappuppgången osv. hunden har fungerat mycket bra med en ordentlig tuff ledare som jag var innan jag blev sjuk.

Gör jag rätt som avlivar henne? Hur skulle ni råda mig att göra?
Går det att få dem att acceptera varandra?

[dynamitella]
5

AVlivning är aldrig rätt, och min första reaktion var "Är du inte klok? Det är väl bara att omplacera henne?".

Men sen ser jag att det är precis det du har försökt med. Har du pratat med exempelvis djurens vänner eller liknande organisationer? De kanske kan placera ut henne till någon som är van vid problemhundar.

Om inget annat, så ser jag inget annat val än avlivning. Just eftersom hela hennes beteende verkar borderline farligt.

Grodan
0

Frågar du här på hundar-ifokus kommer ingen att säga att du ska avliva.

Jag säger: endast du känner din hund och din situation och kan avgöra.

Dock kan veterinärer vägra att avliva djur de anser är friska och värda en chans.

Jag såg på youtube/eller på tv hos släkting (har ingen tv själv) ett avsnitt med Cesar Millan om en situation väldigt lik den du beskriver. Han löste det, på något sätt… men fråga mig inte hur, för det var så knepigt… kan inte heller hitta filmen… hm

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

monstermash
2

Jag tycker att du ska avliva! Djuret verkar inte må bra så jag hade skonat djuret från lidandet. Dessutom har hon ju flugit på andra hundar och jag skulle inte ta risken att den faktiskt skadar eller dödar en annan hund. Du har ju testat att försöka omplacera den ett flertal gånger och det går uppenbarligen inte bra, det är ju inte bara hundar som är problemet heller utan den verkar väldigt stressad överhuvudtaget. Du skulle förstås kunna testa att se om någon med erfarenhet av problemhundar vill rädda hunden, men sådana människor tar nog ett tag att hitta och frågan är väl om det är bra för någon av era hundar att ha kvar den så länge om det tar tid.

Jag tror inte många kommer hålla med mig, men i detta fallet tycker jag att avlivning är det enda rätta. Styrkekram!

LinaK
3

Oj vilken jobbig situation du hamnat i

Har den yngre hunden undersökt av en veterinär för att utesluta att den har ont eller så?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mischa
4

Enbart du kan avgöra vad som är rätt, är situationen ohållbar för dig och att du känner att du inte hittar vettiga hem så lider inte hunden av att få somna, däremot kan den må dåligt att att inte ha ett stabilt hem.

Är det otänkbart att kunna leva med henne ex. genom att konstant hålla hundarna separerade?

≧◔◡◔≦

Jenna_Nord
1

Testa omplacera den andra hunden då..? Tycker verkligen inte det är rätt på något sätt att ge upp och låta avliva hunden för att man inte klarar av situationen.. Hunden har inte bett om att må dåligt direkt.. Finns säkert många som kan tipsa om bra hundtänare ni kan träffa och prata med..

Mvh Jenna

monstermash
0

Fast jag kan mycket väl förstå om man inte vill omplacera den första hunden. Det hade då inte jag gjort. Den var trots allt där först och det är inte den som är problemet. Dessutom verkar den andra hunden ha problem med allt möjligt, vara väldigt stressad etc så i vilket fall som helst verkar den inte må bra.

Och ja, visst, man får ha det i beräkningen om man behåller yttligare en hund men i vissa fall går det inte. Bara för det ska man ju inte behöva omplacera hunden som sköter sig om den passar in i vardagen mycket bättre än "problemhunden".

Jenna_Nord
1

Nä visst.. Men det är ett ansvar när man väljer att ha flera hundar tycker jag. Hunden föddes trots allt inte stressad och som en "problemhund", om den nu inte är skadad och har ont på något sätt. Den har inte valt detta..

Mvh Jenna

[Teddies matte]
2

Om hunden uppenbart mår väldigt dåligt och det är omöjligt att hitta ett bra hem fort som det verkar krävas så är inte avlivning fel, inte bra att överlåta hunden till något ställe där den heller inte trivs bara för egoismens skull, visst vore ju det bästa att hitta ett perfekt hem åt hunden men är det inte möjligt så lider inte hunden av att avlivas, lider gör den däremot i fel hem.

monstermash
2

#8 - TS tar ansvar, däremot förstår jag inte varför hon ska omplacera en hund som fungerar i hennes vardag när den andra inte gör det. Då är det väl bättre att omplacera eller avliva hunden som inte fungerar i vardagen och behålla den som verkar må mycket bättre.

Jenna_Nord
2

#10 Jag tänkte mest att då får den yngre vara ensamhund som den kräver, och TS med familj kan lägga energin på att träna och försöka få ro i den yngre hunden. Behöver ju inte sälja den äldre? Kanske någon släkting kan ta henne ett tag eller sätta henne på foder. Just för att ge hunden en chans. Kan förstå att det är svårt att lösa i dagsläget. Därför jag försöker komma med andra lösningar än bara avliva.

Mvh Jenna

Portie
1

Jag tycker du gör rätt TS. Ni verkar ha försökt med en hel del, men det har inte funkat och hunden mår uppenbarligen inte bra eftersom den är stressad. Det är jättesvårt för andra att säga vad man ska göra i såna här situationer, men jag känner ändå efter att ha läst ditt inlägg att du gör helt rätt.

anaprincess
2

Du gör helt rätt. En död hund lider inte, och man kan inte rädda alla. Har själv en liknande situation och när den dagen kommer att det inte funkar längre så kommer jag inte omplacera utan då får han somna.

annika85
1

Man kan bara göra så mycket, och det känns som om TS har uttömt möjligheterna.

Det handlar inte bara om hunden, TS och familj skall ju må bra efter detta hur de nu väljer att lösa situationen.

Till TS, du gör inte fel som avlivar hunden, det är ditt val och du får leva med konsekvenserna av att behålla hunden eller omplacera den till ett hem där den fortsätter att fara illa.

Ibland finns det inte några bra lösningar, så enkelt är det.

MVH/Annika

mariamadelen
0

Tack för alla svar.

Den stora hunden jag har mår inge bra utan mig så det är inte heller något alternativ.

Då den lilla är så väldigt väldigt mån om att jag ska må bra att jag ska se henne att jag ska styra osv. Jag är i ålder för barnskaffning och har dessutom MS vilket även det väger in givetvis. Hade livet sett anorlunda ut så kanske situationen varit en annan. (eller framförallt hade jag inte blivit sjuk tror jag även vi lyckats avstyra bråket mellan dem)

Nikkis
1

En död hund lider inte, du har redan försökt att finna ett nytt hem utan framgång. Är situationen ohållbar och hunden framförallt mår mentalt dåligt så är det nog bäst för hunden att den får somna in.
Ett tufft och jobbigt beslut, spc då det är en såpass ung hund, men ibland är livet orättvist. =/

Lycka till.