Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 4260 ggr
lillalycka
0

Frågor om namn

Jag skulle vilja veta lite mer om hur uppfödarna tänker när de döper valparna :) Vissa brukar väl ha speciella teman för varje kull? Har era hundar något speciellt tema i sina namn som de delar med sina syskon?

Tänkte också på om det finns några "standarder" för vad man döper valpar av vissa raser till.. Tex att en japansk hund skulle behöva döpas till ett japanskt namn eller liknande.

Berätta gärna vad ni vet och vad som är speciellt för eran hund/ras :)

lillalycka
0

japansk ras menar jag självklart*

Anibaz
0

Båda är mina döpta med en viss bokstav, tiken är från en L-kull och heter Lee-Smile och hanen är från en A-kull och heter Arach.

Det klassiska är nog bokstavs-kullar, men jag vet flera kullar som är döpta efter musikband, filmer, serier, kändisar osv.

Húni
0

Det är väldigt vanligt att isländsk fårhund får isländska namn.

Fridaaaa
0

Lillans kull var döpta efter Asterix-filmerna hehe
Lillan heter Lillfixan i papprena ;) hehe
Hon är en sankt bernhard.

Minns hennes ena bror, Obelix, underbar hane <3

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jollycox
0

"Vår" uppfödare har bokstavskullar men namnen är bara från tecknade(främst disney) karaktärer. Till exempel så heter min hund Alice i underlandet, sen har vi en Cajsa Kavat, Harlikin(vet inte vem det är dock) och Lightning McQueen. Dom kommer då från A, C, H och L-kullarna. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

IngaTrnqvist
0

En av våra hundar heter Rosbos Phantom Of The Opera. Hans kull är döpt efter olika musikaler :) Han är en Papillon.

EternalWinter
0

Min hunds kull var döpt efter olika drinkar han heter Master SassyBoyToy i stamtavlan och hans syster heter Miss Sexy Lexi.

Han är en pomeranian.

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Killen
0

Min uppfödare kör alfabetet, så Linus alla syskon börjar på bokstaven V . Linus heter valuable issue.

kissmekate.blogg.se

Candy123
0

Vår första kull var bara efter vårt kennel namn + första bokstaven skulle vara A ex en av valparna hette glädje gryningens Alma Och i andra kullen skulle det vara kennelnamnet,engelskt adjektiv på B och ett engelskt namn på B Ex glädje gryningens big Boss Hoppas du förstod :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

RedMonsters
0

Tollarens uppfödare kör på alfabetet. Kullen från min tollare börjar på J så han heter Jolly Jumper.

Kelpiens uppfödare kör på det hon känner för. Hon har en kull efter Öl-märken, en I-kull och en K-kull. Min kommer från K kullen och heter Kusliga Kaos. Vi fick bestämma namnet.

Medarbetare på brukshundraser.

kodex
0

Tilla kommer från C-kullen så hennes namn börjar med C. Sen döper min uppfödare alla valparna med dubbelnamn. Lite hittepå är det, så inte de typiska Anna-Greta eller så :P Tilla heter Meisje´s Can-Tilla. Tilla fick jag bestämma själv, eller uppfödaren tyckte det var så fint när jag sa det så hon satte in det i stamtavlan.

Floras uppfödare döper sina kooikerkullar efter en bokserie, Grottbjörnens folk. Så hon heter Rantafejs Folara av Ayladar, som då är en av karaktärerna i serien.Jag fick välja hennes namn också efter en lista med alla karaktärer. Och eftersom jag hade tänkt döpa henne till Flora passade Folara bra :)

lillalycka
1

Åh så mycket fina namn! Jag misstänkte att det var vanligast med bokstavstema :) Tack för all info!

Är det någon av er som vet om det finns några regler att ta hänsyn till när man döper hundarna? :)

malinroth
0

Nellys uppfödare hade teman. Nellys kull skulle döpas efter sångerskor men vilken sångerska fick man bestämma själv. Jag bestämde att hon skulle heta Nelly Furtado eftersom jag redan bestämt mig för att hon skulle kallas för Nelly :) Hennes fullständiga namn är Vitterklippens Nelly Furtado.

Dimmas uppfödare kör med alfabetet. Hon har fött upp bedlington terriers i över 40år så Dimma är från andra I-kullen och heter Borsalinos 2nd I Iboni :)

Jamie+Engla
0

Mamma och jag kör med bokstavsordning och ibland tema till våra american akitas.. Men till MINA podengos är det tema som gäller… AKITA Fashion Star Ace Of Spades Fashion Star Almost A Badboy Fashion Star Almost Famous Fashion Star Amazing Grace Fashion Star American Style Fashion Star Best Of The Best Fashion Star Breaking The Rules Fashion Star Billion Dollar Dancer Fashion Star Blaze Of Glory Fashion Star Captain America Fashion Star Costume Designer Fashion Star Crouching Tiger Fashion Star Chanel No 5 mm. OBS. Skrev dem jag kom på.. PODENGO Fashion Star Imagine This One Fashion Star Isn't She Lovely Men de e olika från uppfödare till uppfödare ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

lillalycka
0

Okej :) Coola namn!

Men skulle man kunna regga en annan hund med samma namn fast olika kennelnamn? Tex som din Fashion Star Blaze of glory, skulle man kunna regga typ Fridas Blaze of glory? 
eller är namnen helt unika? :)

monstermash
0

#15 - Ja, det kan man så vitt jag vet. Så länge det inte är samma uppfödarnamn så. Man kan ju inte äga namn hur som helst :)

Sackum
0

Min uppfödare har nästan bara namn på S, några kullar på T också och en eller två på R. Systemet verkar vara att döpa valparna till namn med samma begynnelsebokstav som antingen mamman eller pappan, men att deras namn då måste börja på S, T eller R… Tycker det verkar lite knepigt, ska fråga henne om det när jag får chansen! ;)

Föräldrarnas namn får gärna avspeglas i avkommans namn också, min hunds mamma heter Sporty Puff och min hund heter Sportsman.

Jamie+Engla
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Ja, tror det! Bara kennelnamnen är olika.. Tycker så mycket om vår C-kull… (Färgmässigt) två svartvita, en rödvit och en vit.. Så himla rolig kull ;) dock den minsta :) Tror det var B-kullen som var störst.. Typ 10 valpar tror jag, akita får i snitt 5-6 :P Bild: A kull

[tiffitott]
0

Min valps uppfödare kör på bokstäver. Han är från C-kullen och har franskt tema på namnen. Cyrano heter han. Glad

Jamie+Engla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Engla och Foxy