Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2432 ggr
teezan
0

kräka vovven?

var ute nyss och vovven hittade nåt skräp (ligger skräp överallt märkte jag sen!) som han tog i munnen. anade att det var ett sånt youghurtlock, vilket material det nu är… aluminium kanske. i vilket fall svalde han innan jag hann öppna munnen eller ens reagera så nu är jag orolig för om det kan varit något farligt och om detta kan bli vasst i magen.

vågar jag ge honom yttepyttelite salt eller senap för att få honom kräka upp detta? är det jag hört man kan göra om man behöver kräka hunden och inte har möjlighet att ta sig till veterinär.

teezan
0

svarar mig själv här ;)

jag väljer att avvakta. tänkte inte igenom innan jag skrev. salt är ju väldigt farligt..? vet inte vem som gett detta råd men känns inte bra. tror jag är lite för orolig av mig. han har fått i sig konstigheter förr och det har kommit ut olika vägar…

[tiffitott]
0

Skulle inte kräka honom själv, bättre att åka till vet och göra det där…
Sen är det inte säkert att det är bästa vägen för locket att komma ut heller, det kan ju skada halsen också. Ring vet och hör Glad

[Forest]
2

1 :) Jag hade ringt vetrinären ändå just för att de får göra en liten notering ofta säger dom att man ska avakta o se. Är det något senare så ringer man snabbt det är jag med hunden som åt något ute vi kommer in. :) Flera säger man kan ge sparris de trådar sig o lägger sig runt det vassa föremålet. Tror det är vit sparris på burk som är lämpligast ( ? )

teezan
0

#2,3 det är så typiskt att det händer nu när mitt simkort är spärrat (blev av med telen i helgen) men sambon slutar jobba om en timme så vi får ringa då.

och sparris har jag också hört ska vara bra mot vassa saker… vi har gett fil och ris också. men är väl mest om de är dåliga i magen.

JamieBlue
0

Stackare. Min hund slukar allt, har varit mkt orolig ett par ggr. Vet hur det känns.

teezan
0

#5 ja, fyy :( synd att man inte hinner reagera alla gånger.

Nathalie-G
0

Vit sparris på burk, mamma vän hade en valp som åt upp en glödlampa, veterinären sa åt den att ge så mycket sparris den ville äta helt enkelt!

vallhund
5

Inte kräka när hunden svalt vasst, som # 7 skriver, ge sparris, helst vit på burk som är lång. Fibrerna kappslar in vassa kanter, i nödfall kan man ge bommul som man dragit isär ordentligt för att uppnå samma effekt.

Nödvändiga ingredienser i hemmets hundapotek:

-Vit lång sparris på burk, orsak se ovan.

-Morotspuré/juice på burk, typ barnmat för hundar med diarée

-Okryddade fiskbullar på burk, orsak se ovan o vid oroliga magar.

-Katrinplommon o/e parrafinolja vid förstoppning

-Medicisk kol, finns i tablett eller flytande form på apoteket, ges vid alla former av misstänkt förgiftning i väntan på vet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Zipzee]
0

#8 Mycket bra inlägg! Hade aldrig hört att man kan använda bomull. Man lär sig något nytt varje dag :) Att morot skulle vara bra vid diarré hade jag också missat. Vad bra att iFokus finns!

[Timantis]
0

hur gick det då. Nu borde det ha kommit ut eller så ligger hunden inlagd med såriga tarmar.

Tycker man kan gå in o berätta hur det går när man undrar saker. Det är ju ändå folk som engagerar sej i att hjälpa.

Mot diare är blåbär bra med.

teezan
0

#10 men har inte varit inne här sen dess då det varit väldigt fullt upp men jo det gick bra. tack för svaren.

[Timantis]
0

ok men vad bra att det inte blev något av det.