Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 6374 ggr
Lucidity
0

Valp orolig? går runtomkring och gnäller

Inte första gången det händer.

Idag nu på morgonen, jag vaknar som nästan alltid (när jag är här hos min flickvän) och går ut med hunden på morgonen då jag vaknar (oftast mellan 7 och 8 på morgonen, då även hunden börjar stiga upp).

Hinner inte slänga på mig ytterkläderna innan valpen som vanligt börjar kissa inomhus, så jag springer ut direkt efteråt och är ute flera minuter efter att valpen inte vill kissa (det brukar vara så att när jag går ut med hundvalpen i cirka 10-25 minuter, så gör han inga behov ute, men när han väl kommit in och varit inne i några minuter, ja då börjar han göra behov).
Så, han pissade igen inne direkt efter vi hade kommit in.

Nåväl, nu sedan på morgonen efteråt, så gnäller hundvalpen och verkar gå oroligt runomkring hela tiden.

Har varit ute med honom igen, men ingen skillnad.

Vad är det valpen vill?

Samt, har ni tips angående om att hunden pissar inne istället för ute?

JamieBlue
3

Nu vet jag ju inte hur gammal valpen är eller vilken ras men så här gjorde vi för att få vår hund rumsren:

• Gå ut ungefär en gång i timmen med hunden. Man brukar säga att den ska ut efter mat, sov och lek, men enklare att tänka en gång i timmen tycker jag.
  • Försök vakna före hunden (om det går) så man kan klä på sig och därefter ta ut hunden direkt för att kissa. Om det inte går så kanske du och din tjej kan gå upp tillsammans, den ena kan klä på sig och den andra kan hålla valpen i famnen under tiden. Han kissar troligen inte om någon av er har honom i famnen.
  • Låt hunden kissa på samma ställe varje gång, så den vet vad den ska göra när ni går till den platsen. Ha kissplatsen nära hemmet.
  • Om han inte vill kissa på kissplatsen, är det för att många vuxna hundar har varit där och kissat? Bra med plats som inte är poppis bland alla kvarterets hundar.
  • Försök vara envis och gå inte in förrän hunden kissat.
  • Var tråkig och lek inte med hunden utomhus förrän den kissat.
  • Beröm hunden när den har uträttat sina behov.

Svårt att säga vad hunden vill när den går runt och gnäller. Om ni inte haft honom länge är det kanske för att han fortfarande känner sig otrygg? Om ni upplever honom som orolig, ja, det kanske även har med rasen att göra? Vissa raser är ju väldigt uppmärksamma på ägaren och hänger den i hasorna hela tiden. Andra är lite pipiga av sig. Eller så kan det vara något helt annat, någon annan har kanske tips.

Kissar han på något särskilt ställe inomhus?

Frida&Chira
1

På morgonen när valpen kissar innan ni hinner ut, vad gör du då? Skäller du på henne/honom eller du bara lyfter upp valpen?

Jag skulle väcka min flickvän. Be henne hålla valpen i famnen (om den är tillräckligt liten) tills du har hunnit ta på dig kläderna och sedan bära ut valpen. Låt den inte få chansen att hinna kissa ner sig. Unga valpar kan inte kontrolera blåsan och kan därför inte hålla sig.

Lucidity
0

Hundvalpen är av ras Collie. Han är 3 månader och 1 vecka. Haft honom sedan han varit 8 veckor, dvs vi har haft han i över en månad.
Han har känt sig trygg med oss.

Nu är han lugn igen iallafall.

Tack för tipset om att göra han rumsren. Vi går ut ganska så ofta med han, ungefär en gång i timmen eller så.
Han har inget piss ställe, till början hade vi han bara på gården, men för mycket snö nu där, och vi har börjat gå längre rundor nu och lämnat gården, de senaste 2 veckorna eller så.

När jag vaknar som sagt, så går jag direkt och klär på mig och på den tiden hinner hunden pissa.

Och nej, vi skäller inte på honom när han gör ner sig inne.

[Timantis]
0

Hur länge sen är det på morgonen sen den varit ute. Går ni upp på nätterna o kissar honom eller får han hålla sej tills morgonen?

O ja valpar kan vara sånna de kissar där dom är trygga oftast inne. Gå som någon skrev på samma ställle hellst där det inte gått några andra hundar.

Lucidity
0

Vi brukar ta sista promenaden vid 23:00. Och på morgonen mellan 7-8 går vi ut med honom.

Karmatarerskanise
1

Ställ klockan tidigare är mitt råd, så du vaknar före valpen. Då bör du hinna ut innan han gör inne.

Ha dessutom bara tofflor som du kan sticka in fötterna i snabbt och en jacka som du inte stänger innan du kommit ut så går det snabbt. Då är det bara upp, på med jackan, lyft valpen, på med tofflorna och ut direkt.

[Timantis]
0

O valpen sover hela natten. det var duktigt av den.

När jag har haft sån liten valp så gick jag ut minst 2 gånger på natten med. det resultetade i INGA ovälkomna pölar inne.

Arcadia
0

Håller med #7 . Duktig valp. Det är många timmars nattsömn för att vara så liten. När vår lilla tjej kom till oss vid 8 veckors ålder gick vi ut sista gången vid cirka 22 och sedan vid 04 tiden första veckorna. Sedan förlängde vi gradvis så att första rundan blev vid sextiden. (Normal jobbtid). Tror att hon var runt sex månader innan vi vågade oss på att låta henne sova ända till klockan 08.00.

Karmatarerskanise
0

Våra valpar har alltid sovit hela nätterna om de inte haft diarre.

Lucidity
0

Aha okej :)

Gör mig inget om jag skulle vara tvungen att vakna kl 4 på morgonen eller så, då jag brukar göra det självmant hemma (min flickvän vägrar att jag gör det när jag är hos henne då hon vill sova). Men det är då för jag övar på de s.k lucid dreaming. 4-5 timmar sömn sedan vakna.

Kanske dock ändå kan gå ut med hunden tidigare, får övertala flickvännen och ha tystare alarm så hon inte vaknar isåfall, så blir det perfekt, win-win.