Kryddig mat, farligt? för valp
En Collievalp på 15 veckor nu.
Flickvännen ber mig fråga på forum angående om kryddig köttfärslimpa är bra för en hundvalp på 15 veckor, eftersom hennes moders kille hade tydligen nu gett hundvalpen det.
Vad jag hört, så ska speciellt rasen collie vara extra känslig mot kryddig mat?
F.ö undrar jag också om man bör undvika totalt att ge vanlig 'människomat' till hundvalpar? Om dom bör endast äta foder. Och när dom väl även är vuxen, bara ska ha hundfoder och liknande?
[edit]
Antar inte det är så farligt med kryddigt mat åt valpen? Gissar väl på att avföringen dock, lär bli ganska lösaktig eller liknande? :s
[edit #2]
Nu skriver flickvännen att hon frågat sin kompis som har en del kunskap om hundar. Och hon säger att det är giftigt för hundar!?
Giftigt beror ju på VAd det var för kryddor i maten. Annars ska man undvika kryddig mat eftersom deras magar man bli kassa av det, samt att salt inte är hälsosamt.
Hur mycket limpa fick hunden?
En del människor ger av sin vanliga mat till sina hundar. Jag har aldrig gjort det eftersom jag anser att hunden ska äta sin egen mat och den behöver inte äta av vår mat.
Väljer man att ge av vanlig mat samtidigt som den får hundmat måste man vara försiktig så att hunden inte får för mycket mat. Samt komma ihåg att aldrig ge kryddad och salt mat och inga tillagade ben.
Håller med föregående skribent, förutom att jag utfodrar med rå mat, BARF o den kan variera en hel del.
Lök o vitlök är giftigt för hundar o bör inte ges öht till hundar, diverse pepparsorter är inte bra för tarmarna.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.