Hund i kall bil
Hej!
Jag står inför ett problem, det är så att jag ska åka färja och ha hunden med mig. Förra gången åkte vi i djurkupen men det är ingenting jag önskar göra nu. Stolarna sitter alldeles för nära varandra så att hundarna måste sitta bara någon halvmeter ifrån varandra och nu i jultider är det nog enormt mycket folk dessutom… Det känns som det skulle bli väldigt stressigt och påfrestande att sitta där i tre timmar bland en massa gnällande och skällande hundar, samt andra djur.
Man kan ha hunden i bilen och man kan gå och se till den varje timme, men det blir nog ganska kallt i bilen så här års. Tror ni att ett tjockt vintertäcke räcker för att hon inte ska frysa? Vi tänkte lägga in en tjock yllefilt och fårskinn som hon kan ligga på så att hon slipper kylas ned underifrån, samt ge henne ett märgben så att hon har något att göra.
Vad tror ni?
Glömde skriva att hon är medelstor hund med kort päls! Sorry. Ska ringa till färjan och se om de har "egna" rum man kan boka för djur. Måste dock vänta till imorgon för att få svar, och om allt är uppbokat kvarstår ju problemen. :(
Vad är hon för ras då?
olde english bulldogge
Ett varmt täcke borde räcka. Jag har en chinese crested och han har antingen sitt Hurtta-täcke eller Back on track-täcke när han ligger och väntar i bilburen. Har du möjlighet att ta ut hunden och rasta den så den får röra på sig? Att äta på något kan också hjälpa hunden att hålla värmen uppe så ett tuggben kan vara bra :)
Okej, det gör mig lite lugnare. :) Hon har hurtta vintertäcke och det är ju ganska täckande och varmt i alla fall. Nej, det är ju packat med bilar nere på bildäcket så jag tror inte man får ta ut hunden utan bara se till den varje heltimme. :/
Klarar min nakenfis det så klarar din pälsade hund det :)
Hur länge kommer ni åka? När jag åkte från Stockholm till Åland såg jag att det fanns typ små sandlådor ute på däck där man kunde rasta hunden :)
Jag tror lagen säger att man inte får ha hunden i bilen om det är kallare än -5.
Klä hunden ordentligt, tänk på att man tappar otroligt fort värmen när man inte kan röra sig. Linda in hunden i fleecefilt också…
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#7 Jag har svårt att tänka mig att det kan bli kallare än -5 i en bil inuti en färja men jag kanske är helt ute och cyklar då?
jag skulle någ ha liggunderlag med och yllefilt + varmt täcke. Men ni får inte ha hunden så länge i bilen utan ska rastas varje tim nu finns det väl undan tag som detta. Men 6 har vart med om åka färja med hundar vet at tdet kan finnas rastmöjligheter med för hundar 
#6 3 timmar tar det att fara över, så det är en rejäl stund. Jag har inte sett några sådana sandlådor och det står inget om dem på hemsidan men jag ska definitivt fråga imorgon när jag ringer. Tack!
#7 Jag tror inte att det blir minusgrader på bildäcket, men jag är inte säker… Ska fråga imorgon när jag ringer. Jo men vet ju själv hur kallt det blir fort när man sitter och väntar i en bil! Ska i sådana fall pälsa på henne med en tröja under vintertäcket också och ta med filtar som hon kan boa med.
Värt att ha i åtanke är att det låter OTROLIGT mycket nere på däck av motorerna och så. Jag skulle själv inte vilja lämna min hund ensam i det oväsendet även om han inte är ljudkänslig. Nu var vi cyklister när vi åkte Gotlandsfärjan detta år, så den enda valmöjligheten som fanns var att ta med hunden upp.
På ditvägen var vi nästan ensamma i djurdelen. Dagen för hemresa var det dock mer eller mindre fullpackat, då det varit utställning den helgen. Men det gick jättebra, praktiskt taget alla hundar chillade och ägarna höll koll på sina egna hundar. Jag har en hund som har ganska höga förväntningar kring andra hundar, men även han tog det lugnt.
//Lina
Okej, det har vi inte märkt av när vi åkt men vi ska ringa och försöka boka en djurhytt imorgon. Känns ju bäst i vilket fall. :)
Någon berättade som åkt med sin hund att de fick sitta och trängas och att det var hundar som skällde i princip konstant under hela färden, så jag är lite avskräckt av det… Men bra att det finns olika uppfattningar i alla fall så att det inte alltid är kaos. :)
Det var hyfsat lugnt sist vi åkte men då var det kanske bara fyra djur där, men nu i julruschen är det formodligen lite mer packat…
Jag har åkt Gotlandsfärjan många gånger med mina hundar och suttit i djursalongen med dom. Har aldrig upplevt att det varit stimmigt med skällande hundar. Jag har även haft hundarna kvar i bilen på överresan och det har också funkat bra då man får gå ner varje timme och titta till dom.
11, det minns man ju nu när du säger det det låter mycket på nedre däck
12 tycker du gör helt rätt med kolla ang djurhytten det är någ lugnare för dom att vara med er än nedre däck som det låter mycket på. Hoppas ni får plats o allt går bra 
Jag hade varit orolig för att hunden kommer frysa där i bilen och inte vågat lämna där. Men alla gör som de vill. 
Det fanns en djurhytt kvar så nu slipper jag oroa mig över kall bil. :)
16 vad skönt 
#7 Borde inte det regleras efter vilken ras det gäller?
Jag menar, Grönlandshundar klarar ju mycket kallare förhållanden än -5 grader, medan en kines inte alls klarar kalla temperaturer. Jag tror det är bäst att tänka med sitt sunda förnuft när det gäller den frågan.