Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3655 ggr
ellebelle1994
0

beteendestörning?!

hej

jag har en omplaceringshund som jag fått för mina syndersskull. jag älskar henne över allt annat men vi har STORA problem som skapar sprikor i förhållande mig till familj, hunden till familj och jag och hunden.

det har nu gått så långt att vi börjar överväga avlivning, dock bara vakt men endån.

våra problem är följande:

åtminstånde en gång per vecka spyr hon ner hela golvet ( hon är en st bernad) för hon dricker för mycket, nu mer har hon inte fri tillgång för då dricker hon tills hon spyr och då dricker hon lite till. ( det finns inget medicinskt fel på henne)

flera gånger i vekan kissar hon inne medans vi är ute, det spelar ingen roll om hon har vatt ute innan vi går ut eller hur länge vi varit ute. det ser ut som om hon revirmarkerar för det är ingen pöl det är mer som om hon går medans hon kissar .

hon klarar inte att vara själv så jag kan inte ta med henne på internat för då står hon bara och skäller. hon äter bajs och ALLT äckligt hon kommer över.

vad ska jag göra ?!

mest tär det när hon kissar inne.

borde det inte vara väldigt strässande för henne att göra allt detta som hon vet är fel?

är det etiskt rätt att låta henne leva?

ärligt talat vet jag inte! jag älskar min hund men just nu börjar jag undra över hur bra hon mår psykiskt.

tacksam för alla svar och ber om ursäckt för en svamkande täxtSkäms

Toxics
1

Hon protesterar nog mot att hon inte vill lämnas ensam, hur gammal är hon? Och hur bor ni? Hon kanske skulle trivas bättre i hundGård när ni är ute? Det skulle jag prova, Och de där med drickandet. Jag har haft en amstaff hemma som gjorde exakt likadant. Enda sättet var att ge honom lite vatten i taget. Jag tycker absolut inte att du ska avliva henne utan prova istället isf att omplacera henne till någon som har tid. Och kanske en gård där hon kan ströva omkring .

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Fridaaaa
0

Det är inte normalt att dem spyr så ofta.
Jag har själv en sankt bernhard med min sambo :)
Dricker hon för fort?

Äter hon bajs kan det tyda på brist av någonting, vad för hon för foder? Vad får hon för motion och aktivering?

Är hon kollad att hon inte har problem med urinblåsan eller liknande?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ellebelle1994
0

vi är åtminstånde hennes 3 omplacering. hon är 6 år hon har varit hoss oss i tre år, vi har alltid åtminstånde en hemma alltid och vi är max alla ute utan hundar i typ en timme till 30 min oftast e hundarna med, om hon lämnas inne sj har hon en annan trygg och mentaltstabil hund som sälskap.

i alla situationer utom hoss veterinären är hon coll och så klart när hon e sj.

någon protest e det och det eskalerar givetvis vid löp :(

Toxics
0

Men har ni ingen hundgård? Kan ju vara så att hon dricker för fort också, jag ser massor av lösningar på era problem som inte innehåller avlivning. Hon kanske helt enkelt inte vill vara ensam. Får hon motion så det räcker? Det är en stor hund. Och vad äter hon för foder? Kan vara så att hon behöver byta foder. Jag kan nog tro att det skulle bli bättre med hundgård. Är ni bara borta mellan en halvtimme, timme, så klarar hon sig där. Bor ni på gård?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Fridaaaa
0

#3 Kan ju höra ihop lite med åldern, eftersom stora hundar blir gamla tidigt så att säga tyvärr.

Hmm… tråkigt när det blir så. Svårt att säga vad man ska göra, avlivning är ju trist.

ellebelle1994
0

vi bor på gård där hundarna e med väldigt mycket, jag vill inte avliva min hund är bara extremt tärd just nu Skäms hon är mitt i ett löp och denna helgen har hon både spytt och pissat inne antar att det är en liknande känsla som och ha ett spädbarn som inte slutar skrika Obestämd

tror mycke är ren dominans för mycket bästemmer hon sj typ hon knackar på dörren när hon vill ut med det underliggande hotet släpp ut mig eller jag kissar inne! oftast kissar hon utanför mitt rumm har hänt att det tillochmed vatt i min säng. motion är väll det ända man kan motverka dominans med va?

[Forest]
0

2 det där stämmer inte helt ang äta bajs många hundar äter skit för flera orsaker 1 är att det är för gott o strunta i det, andra är att de är hungriga o därmed äter bajset. Sen kan det vara brist, vissa hundar äter även sitt eget skit utan att det är någon brist.

Ts det finns skålar som hindrar hetsdrickande/ätande. ger man trorrfoder så kan man blötlägga maten lite för då blir dom itne så törstiga efteråt. Detta med kisseriet hade vi oxå en omplaceringshund och vad som faktist hjälpte henne var att ensamträna från början o sen minska ner utrymmet, nattetid var det sovrum-kök o liten hall som hon fick vara i, ensammen bara köket. Att de kissar vid löp är vanligt hos tikar man kan underlätta detta genom ta bort alla mattor och tvätta bort kisset med medel, jag har alltid kört med skurmedel med citronlukt och handsprit efter. Sen minska jag nattetiden för henne att hålla sig senaste gången för kissa var 23 o första senast kl 7 på morgonen.

Detta med att han spyr så tror jag det kan vara antingen stress, eller att hon ätit maten för snabbt. hur ofta ger du henne mat?

JessicaRex
1

Ni har inte funderat på att ta henne till en veterinär för att göra en hälsoundersökning och se om det finns något att göra den vägen??

Fridaaaa
0

#7 Skrev "kan tyda" alltså inte i alla fall :) Men kan vara, så bra att ha det i tankarna.

[Aremea]
10

#6 Hundar kissar inte som protest eller av "dominans". De kissar för att de är kissnödiga! Om det sen beror på uvi, stress, diabetes eller demens, det bör en veterinär få avgöra.

Skrämmande att tillskriva hundens beteende som "dominans" Skrikandes

Toxics
0

10 # hundar kan visst kissa inne för att protestera.

[Aremea]
4

# 11

Visa gärna på en beteendestudie som bekräftar det. Vad enstaka individer upplever sig se hos sin hund är ganska ointressant.

Fridaaaa
2

#12 Min sambos lillasysters hund protestkissade inne en gång, han var här någon vecka och ena dagen körde jag och jobbade (är vikare) och min sambo var kvar hemma med hundarna. Hade ut dem innan jag stack och sedan ca 3-4 timmar senare hade han ute dem, sedan efter ytterligare 3-4 timmar kom jag hem och då hade han kissat inne på 2 ställen. Och det var inte för att markera revir, för han hade varit hos oss flera gånger innan och redan varit där kanske 3-4dagar. Så jag tror absolut dem kan göra saker för att protestera.

Toxics
1

12, det är det som är poängen. Alla hundar är inte likadana. Och erfarenhet med hundar Räcker för att jag ska kunna säga att de kan protestera genomm att kissa inne.

[Aremea]
11

#14: Jag tror inte att etologerna i världen håller med dig.

Hur menar ni att hundarna resonerar när de "protesterar" genom att kissa inne? Jag vet att det finns en hel del mycket enkla teorier om liknande beteenden, som kan kopplas direkt till exempelvis stress. Varför menar ni att modern beteendevetenskap har fel, och vad har ni för erfarenhet som gör att era idéer skulle väga tyngre än deras?

[Teddies matte]
7

Hundar protestkissar inte, hundar kan reviskissa inne men inte protestkissa. Hundar fungerar inte på det sättet.

Hunden skall först till veterinär för att utesluta sjukdom, sedan bör det funderas över hur hunden har det i övrigt, rätt aktivering, åldersrelaterade "problem", stress o.s.v.

Fridaaaa
0

#16 Kan du förklara varför den hunden som jag beskriv i #13? Dem börjar inte att revirpissa inne helt plötsligt på ett ställe dem har varit på många gånger plus att hunden är över 2 år gammal.

[Aremea]
7

Revirpinkande är absolut inte den enda orsaken till förändrat beteende runt urinering. Däremot är "protest" en förklaring som bryter mot allt vi idag känner till om hur hundar fungerar beteendemässigt.

[Teddies matte]
4

#17 Har man inte sett situationen med egna ögon är det självklart svårt att se varför hunden gjorde det, dock är ju heller inte alla särskilt bra på att tyda hundars signaler, inte sagt du skulle förstått hunden ifall du sett den heller.

Som redan nämnts kan det finnas olika orsaker, dock inte protest, sådant förekommer inte hos hundar. En hund kan överhuvudtaget inte tänka på det sättet. En hund kan visst börja revirmarkera fast den inte gjort det tidigare, även fast hunden är äldre.

[Penny&Skoja]
2

För det första behöver din hund till veterinär och göra en grundlig undersökning . Både små kissande och drickande av vatten kan vara symtom på sjukdom, hunden kan ha ont osv , Hittar dom inget där då tycker jag ni ska se det som en valp gå ut ofta från början och håll koll på henne , måste ni bort se till och skaffa hundvakt då hon inte kan vara själv . Se över era aktiviteter så hon får tillräkligt med stimulans och motion . Hur bodde hon innan hon kom till er? sa dom gamla något om besvären ? och om inte vad säger dom om besvären för jag antar att ni berättat vad som händer för dom också.  Vissa hundar slänger i sig allt dom kommer åt och veterinären kan säkert avgöra om det är pga av att hunden saknar något eller om hon bara äter för att äta .

Fridaaaa
0

#19 Jag kan tyda ens hund signaler ganska bra :)
Dock var inte jag hemma när han kissade inne men min sambo såg inte när han gjorde det, och hunden kom ut regelbundet så tja jag har ingen förklaring varför han gjorde det, för hunden såg när jag gick (våran hund också) och ingen av dem var stressade :)

Dock var det den enda gången han gjorde det. Så jag tror inte det var en slump.

[Teddies matte]
2

#19 Ja, som sagt är det ju svårt för dig att veta när du inte såg hunden, ett som är säkert är ju däremot att det inte var någon sk. protest för sådant finns inte i en hundvärld.

Fridaaaa
0

#22 Jag tror eller jag vet att det inte var revirmarkering i alla fall :)
Så därför undrar jag vad det kan vara istället om det inte är det eller protest :)

[Aremea]
4

# 23

Stress, tex.

Fridaaaa
0

#24 Han var inte stressad skrev jag ju :) Han hade våran hund plus min sambo hos sig plus att han är van vid att vara själv också: Så stressad vad jag att han inte var.

nlinds
0

kastrera, det funkade på min hund.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Teddies matte]
6

#26 Kastrering behöver absolut inte vara någon lösning och absolut inte det första man gör i en sån här situation. Ifall det skulle vara revirmarkering det handlar om hjälper inte kastrering ifall det är ett inlärt beteende.

[Forest]
2

Tycker ni kan starta en tråd om protestkissande slipper hela tråden handla om just det. Flört

vallhund
11

Om man tror att hundar kissar i protest bör man hålla sig med vandrande pinnar.

BTW, kastrering hjälper inte för beteendeproblem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fridaaaa
2

#29 Det där var en extremt onödig och elak kommentar!
Så där skriver man inte! Och det är inte sant heller det du skrev

Jag hade inte kastrerat en 6åring sankistik ändå. Dem räknas som "gamla"  = högre risker.

[Teddies matte]
7

#30 "Vallhund" har helt rätt, hundar protestkissar inte och kastrering hjälper inte för några inlärda beteenden, om något kan det göra dem värre. Hur som helst skall ju ts först kontakta veterinär.

Fridaaaa
0

#31 Dock är det elakt och extremt onödigt att skriva att man ska hålla på med varandra pinnar bara för att man tror att hundar protestkissar. Elakt och onödigt och omoget.

idipidi
1

Jag har märkt att många missuppfattar vad stress egentigen är. Säger inte att någon här gjort det, utan det är något jag märkt i andra diskussioner, Man tänker på oss människor, att vi blir stressade när vi har för mycket att göra och tänker att det är något liknande med hunden. Visst kan en hund bli stressad av att ha för mycket att göra, men stress kan utlösas av många andra saker också. Det kan t.ex. handla omk att bli lämnad ensam.

Det här tycker jag är bra skrivet om stress hos hund: LÄNK.

nlinds
1

min hund revirmärkte inne och gick ej att träna bort. kastrering var det enda som hjälpte.

Michaela-N
2

#34 Samma för mig och min hund.

nlinds
2

Käner även massa som säger att det har hjälp för sina hundar :)

Fridaaaa
5

Dock hade jag inte kastrerat en 6 år gammal sankt bernhardstik :)
En hel del risker med det.

[Teddies matte]
4

Kastrering behöver inte alls ta bort revirkissande, själv har jag bara erfarenhet av det motsatta, det har alltid ökat vid kastrering.

[Forest]
1

38. samma här samt att en vetrinär gav rådet till en markerkissane hanhundsägare att strunta i kastrera sin hane pga det inte är säkert att hanhundar slutar markerkissa. Efter ihärdig träning så sluta iaf hennes bichon kissa inne hos folk han med.

ellebelle1994
1

vi har lyckats koppla kissandet till hennes löp förmodligen att hon markerar eller får en aktivare blåsa, detta får bli något vi får leva med det e bara fruktansvert frustrerande när hon får sina "skop" men jag älskar henne och hon är  snart till åren så det blir något vi får leva med ^^

Jespersen
2

Jag har en jack russell terriertik som alltid har kissat inne före och under löp. Hon är snart elva år och det här började redan vid första löpen.

Nu när hon blivit äldre har hon också lätt att kissa inne vid stress, om man bjuder hem folk eller liknande.

Som tur är så löper dom ju inte så ofta, och med min tant brukar det hjälpa att gå ut lite oftare under löp och att i övrigt gå ut med henne när man märker att hon stressat upp sig över något :)

[Forest]
0

40 vanligt att tikar kissar inne när det är löp, tyvärr det ända man kan göra är att ta bort mattor o göra rent efter kisset.