Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1175 ggr
[Daniela1983]
0

Skäller ute, gör jag fel?

Min unghund får för sig att skälla på vissa promenader. Det kan vara vid hundmöte, när han ser något stort och läskigt i centrum (julblomdekorationer) och har till och med börjat skälla på någon enstaka person han ser på promenad.

I somras gjorde jag en gång som så (när han började dra och skälla för han såg en tjur i hagen) att jag stannade, utan att säga nåt tror jag) och vände tillbaka. Och så gick vi samma väg igen, han var lugn och tyst. Då trodde jag att den metoden skulle fortsätta fungera, men jag hade fel. Sedan dess gör jag som så att jag stannar och är tråkig tills han slutat skälla. Det fungerar inte så bra. Är det någon bra metod att stanna tills han slutat skälla? För då kommer han inte fram längre på sin promenad om han gapar. Så tänker jag. Eller förstärker jag nåt då?

Eller borde man inte stanna utan fortsätta gå när hunden skäller? Hur ska jag gå vidare? Skvallertränat har jag inte gjort (än). Det är ju inte bara hundar han skäller på.

[Daniela1983]
0

Skäller han längre än några sekunder och inte slutar säger jag även nej.

[Forest]
0

kolla på en film på skällig Tax http://www.youtube.com/watch?v=0ARHGo6hunw den gör dom du vänder på klacken så börjar man om se filmen så ser du vad jag menar.

[Teddies matte]
0

Det går att skvallra på sådant också --> http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9

Men sen tycker jag det effektivaste är att läsa av hunden i tid och ta in den till sidan och själv vara helt lugnt och bara raskt gå, visa att det inte är något farligt.

[Daniela1983]
0

# 2 Ska titta på klippet.

# 3 Hur menar du att man ska göra? Ta in den till sidan eller gå raskt?

Jag brukar alltid om det är möjligt låta honom, oss gå fram till det han morrar eller skäller på och nosa på det och visa att det inte är något farligt. Han nosar, pinkar på det och sedan går lugnt vidare. haha

mopsen12
0

Min 9 månaders valp gör samma sak, mest med grannar i hennes 'revir'. Jag försöker peppa henne att gå åt mitt håll och om hon kommer och sluta skälla så får hon mycket beröm. Helt enkelt att försöka få kontakt med henne eller få henne att följa mig dit jag går. Glad