Rashjälp!
Hej!
Sitter i en ganska svår sist just nu. Tänker inte gå in så djupt på det, men är ute efter en ny ras. Jag vill alltså inte ha shelties. Det känns inte som att det är det riktiga riktiga rasen för mig, fast jag älskar mina små rävar.
Jag vill ha en hund som har ganska bra mentalitet eller hur jag ska beskriva det (en sheltie har ju ganska "osäker" mentalitet, man måste leta rätt linjer osv). Jag vill ha en hund med hög arbetslust, förmålsintresse och kräver arbete.
* Päls spelar ingen roll
* Storlek spelar inte heller någon roll
Jag vill hålla på med det mesta:
* Agility (satsa med att komma till SM och ta bra placeringar!)
* Lydnad
* Viltspår
* Skulle vilja testa på vallning
Sen går jag på Forshaga akademin och min tanke är att nästa kommer i början/slutet av trean. Dvs. om ett 1,5 - 2 år.
Tack, fråga om det är något ni undrar!
Säger direkt en retriever o då kanske en golden med jobbarlinjer. Viktigt dock att kolla föräldrarna för det förekommer rätt så mycket änslighet hos dom.
Annars finns det hur mycket raser som helst. Går du på skolan då finns det säkert massor hundar runt omkring dej du kan titta på o fråga om. Åk på en tävling o kolla in olika raser.
Prata med folk som har olika raser så kommer du säkert att hitta en du fastnar för.Skriv upp en lista på hur du vill hunden ska vara o en med saker du inte vill ha.
Skriv upp 10 raser du skulle kunna tänka dej o ta reda på mer om rasen.
Lycka till.
#1 Känns inte som reterivers är hundar som har det som jag vill ha av en hund, iallafall inte de hundar jag mött :)
Berger des pyrenees tycker jag passar in :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag tycker mellanpudel är ofta mer stabila om du förstår vad jag menar de kan vara mer framåt än andra, bra i spår, lydnad och agillity vallning dok där inte deras gren
Jag vet att jag inte ska tipsa om just den rasen jag fallit för själv men tycker att där har du iaf någon du kan spana lite på. Hur mycket är det vallning är det bara för prova på? Annars kanske en vallras kan vara något för dig o spana lite mer på BC orkar du med dom? där är ju en ras som toppar listan på agillity. Papillon är oxå en ras som man ser på banan du har väl den rasen annars som toppar listan på småhundar i den grenen men iaf en liten annan ras
Jag skulle någ höra även inne på Agility.ifokus och tävlingshundar om lite rastips med
.
Retriever tror jag inte är rätt ras för dig, Cassi. 
Du skulle ha nån flängig ras ur ettans rasgrupp tror jag.
(med detta menar jag naturligtvis KELPIE, KELPIE, KELPIE!) 
Vad saknar du hos sheltien?
Vad är det för fel på dom två du redan har..? För bara ett litet tag sedan tyckte du väl att sheltien passade dig perfekt om jag minns rätt. Tror även jag läste någonstans att du ville ha sheltieuppfödning framtiden?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#6 Jag tror folk kan förändras. Jag började med en terrier, och nu har jag en aussievalp på 8,5 veckor. Med det menar jag att när man väl kommit in i hundlivet, hundträning mm. så kanske man upptäcker att den ras man redan har inte kräver lika mycket arbete som en själv, och då blir det inte lika roligt att träna när man vill mer än hunden, tycker jag iallafall. =)
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Men ska hon ha en flängig ras ur rasgrupp 1 så ska hon ha en MUDI.
En hund du kan göra vad som helt med. En trogen hund som det är full fart i. Visst ska man tävla med den så är det väldigt viktigt att den är social o social tränad av uppfödaren. Så den inte är tillbakadragen. Dock kräver den sin förare. Men en riktig utmaning är det. I agillityn ligger det en i top finns sånna som tävlar lydnad o viltspår funkar det med.
Klart man förändras som hundägare. Man utvecklas o då ändras ju kraven. det är ju troligast att man börjar träna med den hunden man har o sen upptäcker man dennes begränsningar o vill utveckla sej mer då skaffar man en annan hund.
Men du behöver nog fler kriterier. Som jag skrev förut så är stämmer dina kriterier in på säkert 75 procent av alla raser vi har i Sverige.
Men förstår fortfarande inte vad det är för fel på retrievers o då främst golden av jobbtyp ( inte de feta vita utställnings golden) Dom är lätta att jobba med o vill jobba med sin förare.
Väljer du en BC så var extremt noga med vart den kommer ifrån. BC är ingen enkel hund.
#7 Jag började också med en terrier, insåg att det var fel för mig och köpte ett år senare en finsk lapphund som passar mig perfekt. Men sheltien är ju ändå en väldigt bra hund för det Cassi vill hålla på med tycker jag, dessutom köpte hon ju sin senaste för bara 6 månader sen så det känns lite konstigt om hon kommit på nu att hon inte alls skulle ha två shelties från första början?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Pumi?
Vad är det som du saknar i sheltien?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#9 Jag vet varför Cassi inte vill ha en sheltie, men det är inget jag vill skriva ut här, utan det får hon berätta själv. Varför är det så konstigt? Du kom på att din terrier inte var rätt för dig. Cassi gjorde likaså, fast med hennes shelties. Jag vet många som bytt raser flera gånger i sitt liv, man hittar nya raser, man får nya idéer och kräver mer arbete än vad sin hund kan ge.
Hon är ju fortfarande ung, det finns säkert fler raser som passar henne lika bra - om inte bättre!
Mycket kan förändras på bara några månader, och man upptäcker kanske nya möjligheter i en annan ras. Sen tror jag att inom sheltien så är det inte så att man enbart avlar på arbetslinjer, utan det är bara en bonus om hunden har tävlat el tränat i div. sporter.
Ok varför folk ska börja undra så mycket saker förstår jag inte. Jag vill inte ha sheltie som nästa gång, jag har aldrig skrivit att jag inte gillar de. Däremot är det så otroligt viktigt med linjer och om alla shelties var som Twix hade jag aldrig tvekat ens och aldrig bett om hjälp. Har ju Lexie med, alltid tyckt hon varit bra mentalt men det var när jag var "hemma blind" - kan man säga så? Nu i efterhand så står jag tom i valet och kvalet till omplacering, hon reagerar på väldigt mycket saker och otroligt otroligt känslig. Vilket inte passar mig. Detta är även helt OT av tråden, mer OT vill jag inte ha. Utan tråden handlar om nästa hund. Jag skrev om 1.5-2 år och detta rasval dök upp i mitt huvud med tanke på ev. omplacering. Så - åter till tråden. Sheltien är fortfarande en ras jag vill föda upp jag vill bara ha något mer OCKSÅ. Shelties efter bra linjer kommer jag alltid att ha ;) Tack!
JAg har tre olika raser. En golden en flatcoat o en mudi. Dom har alla olika personligheter som jag gillar o ångrar ingen av dom. Alla är raser man kan göra mycket med.
#12 Tänker att det skulle vara lättare att tipsa dig om raser om du berättar utförligare om vad det är du saknar hos sheltien. Generellt skulle jag tipsat om sheltien efter de aktiviteter du nämner i ditt första inlägg.
#13 OT av min tråd, jag har aldrig påstått att jag ångrar någon av mina hundar. Men att komma fram till att man inte passar med sin hund och tror den får bättre hos någon annan tycker jag är ett bra val av mig vilket jag kommer stå för. Jag älskar båda mina hundar otroligt mycket och skulle kunna gå genom eld för dem. Så det var bara onödigt skrivet utav dig :)
Har du tänkt på Tervueren då? Vår lärare har ju en som hon kommit långt med inom agility. Dock kräver de ju mycket (fast jag tror att du kan ge det den kräver), men något att fundera på kanske? Vet inte om du vill tävla i large iofs..
Arbetsvilliga, lite 50/50 med mentaliteten, men du kan ju hitta bra kombinationer!
#14 det jag saknar mest är att de kräver inte arbete för att vara nöjda. Mina tackar inte nej till en vecka i soffan om jag är sjuk ;) eller om det är dåligt väder etc. Vill ha en hund som faktiskt kräver att få arbeta för o vara glad och nöjd :) högre föremålsintresse skulle jag också vilja ha. *min ena har ganska mycket, men vill ha mer, naturligt* lite mer "hund" svårt att förklara egentligen.
TS
Nu missförstod du mej nog. Jag kritiserade dej absolut inte att du ville byta ras eller att du på något sett inte skulle tycka om dina hundar. Det jag menade var att man kunde faktiskt ha olika raser. Vilket jag har. Man behöver inte vara låst till en ras.
Jag tycker det är storstilat när man inser att hunden inte är något för "mej" o att man kan välja då att lämna iväg dom till någon som skulle funka ihop med den. Hellre det än att leva i en osund "relation"
#17 När jag tänker på en hund som är "mera hund" än sheltien tänker jag på arbetsavlade retrievers, brukshundraserna och BC. Men jag tycker varken att brukshundraserna eller BC passar in på det du skriver i ditt första inlägg.
#18 jaha oj, kända som du kritiserade mig.. :) men du har helt rätt tyxker jag! Tack för du förklara vad du mena :)
Låter som berger des pyreenes kan passa, men kanske är risken för stor att dom är lite för lika sheltien? Tänker på den svajiga mentaliteten…
Annars, om du vill valla så kan ju BC vara ett altenativ.
Malinois är ju också rätt lätta och smidiga o kroppen så kan passa bra till agility, dock kan dom ju vara rätt skarpa…
På dina andra kriterier funkar ju dom flesta arbetande raserna men när agility på SM-nivå kommer in blir det väldigt svårt. Pudel kanske? Eller en kelpie? 
Drar till med pumi :)
#15. Oj, snacka om att tolka ett inlägg olika. Jag uppfattade det som att Timantis "försvarade" dig från påhopp genom att säga att man kan gilla olika raser utan att det innebär att man plötsligt vänt en ras ryggen. Så det var inget onödigt skrivet med det alls.
Om jag var du skulle jag titta mer på:
- Aussie (!)
- Kelpie
- Terv
- Tollare eller aktiv golden, bortsett vallningen. Om du har seriösa vallningsplaner så
- Border Collie ^^
Lycka till!
(Edit: ser att jag var jättesen på att skicka inlägget! Säkert fem inlägg som tillkommit)
Ska man köpa en bruksras ska man vara intresserad av bruksarbete.
#24 du kan vara lugn! Kommer bara köpa en hund för det den ska göra :) ingen bruksras eftersom jag inte vill hålla på med brukset. Likaså ingen retriever eftersom jag inte vill hålla på med jakt/apportering :)
#24. Du menar i stil med IPO? Jag trodde att viltspår, lydnad och agility räckte utmärkt för de flesta brukshundar. Skillnaden mellan en brukshund och en sällskapshund är väl snarare att sällskapshunden inte kräver arbetet på samma sätt. Även om sällskapshundar givetvis också ska berikas med diverse aktivitet. Man får alltså vara beredd på att lägga ner med tid på brukshundens aktivering.
#25. Du vill alltså ha en ras som kräver arbete - men inte en brukshund (sällskapshundar kräver inte arbete på samma sätt.) En hund som kan ta sig till SM-nivå i agility och har ett stort föremålsintresse. Hm ja ok mina tips är slut.
#26 Nu tror jag inte att det var denna diskussion som TS ville ha, men med bruksarbete menar jag sök, spår, rapport och skydd. SBK har valt ut ca 20 raser som visat sig speciellt lämpande för arbetsuppgifter i människans tjänst (ex tjänstehundar inom bevakning och räddning). Det finns ingen anledning att välja en sådan typ av hund för ex agility, rallylydnad, freestyle och liknande.
Håller med dig om att en retriever kanske inte är nått för dig… med jag har haft 6 olika labrador genom mitt liv och vill bara påpeka att man behöver absolut inte bara hålla på med jakt/apportering för att man äger en retriever. Jag sysslar med utställning, agility, viltspår, lydnad och drag med hon som jag har nu. Och det går alldeles utmärkt. Hon är lugn inne samtidigt som hon har bra motor och väl vilja att vara tillägs ute. Och det bästa utav allt är att hon är en alldeles underbar familjemedlem :-) Jag hoppas du hittat din ras tillslut. Men ville bara påpeka detta.
#28. Collie.. ;)
Sen var det inte freestyle och rallylydnad som nämndes, utan agility, lydnad, viltspår och vallning. Samt en ras med föremålsintresse och som KRÄVER arbete - vilket i min mening sällskapshundar sällan gör. Men som sagt behöver sällskapshundar givetvis berikning ändå.
Jag håller med dig om det hade talats om de riktiga "tungviktarna" av brukshundsraserna som bruksschäfer, malle med flera - annars inte. Vi tycker uppenbarligen olika i frågan, och må så vara. :)
Vill TS inte ha en brukshund så bör hon dock ändra sina kriterier lite..
Jag anser att dn brukshund är de raser som sbk har valt ut :) tyo cattle dog, schäfer, malle, aussie mfl. Det finns många hundar som kan räknas som bruksras (vet att vissa räknar alla arbetande hundar för bruksras) och i detta fall menar jag samma som Tina menar (de 20 som sbk valt ut :))
#30 Varför ha en hund som kräver arbete när man vill träna agility och lydnad? Det är inte arbete på samma sätt som bruksarbete. Viltspår är säkert trevligt, men jag har svårt att tro att man har möjlighet att träna det lika ofta som personspår. När man skriver att man vill "prova på" något tolkar jag det knappast som något man har för avsikt att göra regelbundet.
#32 planen för o va mer exakt är väl att jag vill valla, gillar jag det mycket så köper jag egna får. Men valla vill jag göra, mina shelties gillar det inte (vi har testat)
#33 Vill du ha vallning som en av dina huvudslakliga aktiviteter och vet att du säkert har möjlighet att göra det regelbundet (det är lätt att vilja valla men svårt att göra det möjligt - får kräver mycket mark) tycker jag att BC, kelpie eller aussie kan passa. Raserna är ganska olika, så vilken av dem är lite av en smaksak. Vill du tävla IK-1, IK-2 är det dock BC som gäller.
Du vill altså inte ha en hund som är avlad till att jobba. Men då får du ju förigheten gratis. O en hund som vill jobba. Men inte sagt att den måste ha 24 timmars aktivering. Eller att en retriever måste apportera. ( fortsätter tjata om retrievern för det är en ypperlig hund men har förstått att du itne vill ha någon.) o högt föremålsintresse ja det får man oxå i retrievern ( ja den som är avlad för jobb då) Finns kennlar som har små o smidiga golden ( ja även ljusa som jobbar bra) så en golden behöver inte vara stor o tung.
Skulle vara kul att veta varför du ratar golden finns det mer själ än att du inte vill apportera?
O vill du valla o har möjlighet så är väl inte rasvalet så svårt. Ihop med det andra du vill göra.
Men jag tycker du ska kolla lite på de ungerska raserna i gr 1 Pumi o Mudi. Kusiner som har mycket av det du vill Vet inget direkt om Pumin men Mudin "kan jag allt om" den är outtröttlig. Vilket kan vara jobbigt det med.

Tycker att så som du beskriver skulle jag rekommendera att du tar dig en kik på Leonberger. Dock är det en tung och stor ras så att du inte kan tävla och träna Agility på den nivå du siktar emot. Men den kräver sin ägare och Alice måste få träna varje dag både mentalt och fysiskt oavsett årstid och liknande :-)
#36 På vilket sätt tycker du att Leonberger passar? Det låter tämligen omöjligt att komma högt upp i Agility med en sån hund.

#37 läser du om vad jag skrev så står det precis att hon inte kan göra det med tanke på att det är en så stor ras :-) Många förknippar bl.a. Leonberger som en hund som inte kräver alltför mycket och som gärna bara strosar omkring på gården och inte vill göra så mycket mer, men av egen erfarenhet så kan jag säga att det är motsatsen. Är en otroligt härligt ras som tycker om att arbeta och som är väldigt mångsidigt. Finns flera Leonberger som man tävlar både lydnad, sök,spår och andra bruksgrenar med som har kommit väldigt långt. Givetvis blir hunden vad man gör den till och det spelar egentligen ingen större roll vilken ras man har, men på TS beskrivning tycker jag endå att hon ska ta sig en kik på Leonberger om hon kan bortse från att inte tävla agility :-)
#38 Jag läste ditt inlägg, men förstår inte hur du kommer på just den rasen (annat att du har en själv
). Väljer man leonberger måste man stryka vallning och agility.
ja sen ville TS ha även hög arbetslust o föremålsintresse. Nja inte riktigt en leonberger jag tänker på där. Funkar i lydnad visst men varför slita mer än man behöver?

Det är nog individuellt på hur man ser en Leonberger, jag som är väldigt involverad i rasen är såklart mer insatt i vilken arbetslust den har och att den är otroligt rolig att arbeta tillsammans med, men sen är den väldigt självständigt såklart och självklart skiljer sig Leonberger mot ex. Retriever m.m. Med hur sammarbetsvilligt den är ,men tycker det är en väldigt mångsidigt ras som är en riktig allround Ska du ha hunden till agility borde du nog tänka på att inte ha en alltför stor hund. Västgötaspetsen är också otroligt mångsidigt ras som har vallningen i sig och passar till väldigt mycket :-)
Jag tror nog du får ändra om lite vad du vill göra med hunden i framtiden och nöja dig med några saker som du inriktar dig på. Vill du valla och skaffar dig en äkta vallhund är det vallning som gäller, inte bara nångång nu eller då. Och då måste du ha tillgänglighet till får eller boskap när som helst.
Går man upp till de större hundarna som skall ha någon chans att komma riktigt långt i agilityn blir det fort såna raser som kanske ändå inte passar dig. Kanske någon mindre hund, mindre pudel eller kanske en Pumi vore något för dig?
Tack för alla rasförslag! Känner dock att jag fortsätter på egen hand nu.
#43 Får jag bara fråga om det var något av förslagen som kommit upp i tråden som du gillade?
Tror de som kommit upp är golden, tollare, terv, pumi, bc, aussie, leonberger och kelpie. Fast retriever och terv ville du inte ha om jag förstod rätt - men är någon av de andra intressant?
Är bara nyfiken, du behöver inte skriva varför om du inte vill, bara ja eller nej :)
Jag håller fortfarande på berger!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hon vill ha en hund med ganska bra mentalitet, då tycker inte jag att varken Berger, Terv, Tollare, Collie eller aussie passar så himla bra in. För att hitta en bra hund av de ovan nämnda raserna krävs det väldigt mycket "research" för att hitta en stabilt bra hund, tyvärr.
Kelpie skulle passa förutsatt att du vill köra på någon form av nosaktivitet (ex personspår). Min kelpie blir bara trött utav spår och sök.
Medarbetare på brukshundraser.
#46 Varför skulle inte Aussie eller Tollare ha bra mentalitet? Jag har träffat många tollare som har fin metalitet. Samma med aussie. Jag vet att raserna är kända för att ha dålig mentalitet, men det tycker inte jag. Det är många som försöker förbättra aussiens mentalitet och nu finns det flera kennlar som avlar på sunda hundar.
#47 Tittar man på statistiken (hur det nu stavas) så har väldigt många dålig mentalitet, och det är det TS vill undvika
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#47 Jag tycker att det är skrämmande när folk säger att tollaren har bra mentalitet (ska säga dig att jag är väl insatt i tollaren som ras då jag är uppvuxen med tollare, äger en tollare och planerar inför framtida uppfödning). Nej tollare har inte bra mentalitet. Ja det finns bra mentalt tollare men dom är alldeles för få och det krävs mycket för att få en bra mentalt tollare. Det går inte att undgå att tollaren har en svajig mentalitet, tyvärr. Tollaren har inte bra mentalitet för att dom är för vackra för sitt eget bästa. Det finns fler kennlar som avlar på utseende än mentalitet (hur mycket dom än skriver på sin hemsida att dom vill ha bra mentalt och arbetande tollare), gör lite research på vissa kennlar så ser du att det snackas mer än vad det görs. Dessutom har jag inte skrivit någonstans i mitt inlägg att alla tollare är mentalt instabila. Sen beror det självklart på vad man definerar som bra mentalitet…
#49 Tollaren vet jag inte mycket om, mer än att jag träffat trevliga tollare, från olika uppfödare. Aussien däremot så vet jag många kennlar som avlar med sunt förnuft, och det är lätt att hitta en bra aussie. 
Jag tänkte skaffa kelpie för ett tag sedan, men gick över till aussie då jag tyckte kelpien hade för lite utbud av bra brukskelpies med bra mentalitet.. Har du tips på kennlar, så skicka gärna ett PM, för jag vill veta =)
#50 Jag kan inte mycket om aussien och dess avel men jag kan säga så här- Jag har träffat fler mentalt ostabila aussies än stabila men jag har väl haft otur då. Min kompis äger dock den bästa Aussie jag någonsin har träffat, är totalt förälskad i den hunden!
Du har PM.
håller med Redmonsters samma här har man träffat båd e tollare o ausser där rädslor o mentaleteten itne den bäste
Sen träffat båda två raserna bra hundar, men de är inte många kan jag säga tyvärr.
#52 Synd att du inte träffat så många bra! Du får hänga med på aussieträffar så ska du se att du får träffa bra aussies! :)