Vilket foder skulle passa Stitch?
"Min" hund Stitch som bor här ibland men mest hos mina föräldrar (han stannade när jag flyttade för ca 2,5 år sedan). Han är en blandras mellan Dandie Dinmont Terrier och JRT och någon liten procent Cavalier King Charles Spaniel på 7 år i februari. Han fick innan Doggy och Frolic men jag lyckades få med familjen på att byta. Stitch är en "speciell" hund som genom en olycka har problem med ryggen. På sommaren är han väldigt lite aktiv och tvärtemot på vintern.. han hatar regn och vill inte hitta på något alls då.När han är hos mig tränar vi, tar ordentliga promenader och lägger spår. Han äter nu Eukanubas foder för lågaktiva hundar och han funkar bra på det men jag gillar det inte för att det är ett light-foder… Helst skulle jag vilja ge VOM färskfoder men det finns inte att köpa i närheten… Jag gillar Eukanuba så jag vill gärna ha tips på något därifrån men annars gärna något som finns att beställa från Animail.se
Planen är väl att min bebis ska kunna vara här mer och mer… Och inom en snar framtid få en hund-kompis.
det som är närmst färskfoder på animail tror jag är:
http://animail.se/ziwi-peak-dog-can-lamb-370g.html
http://animail.se/hund/produkter/hundfoder?manufacturer=285
#1 tack. Bara så att ingen missförstår så söker jag även torrfoder och då gärna från eukanuba :) vill inte ha något med en massa spannmål och skit i :)
#2 eukanuba är det ju spannmål i? om du vill ha ett spannmålsfritt torrfoder finns bla. applaws, orijen, taste of the wild och acana. acana är det minst kött i. alla går att beställa på animail. ziwipeak finns också som torrfoder men är väldigt dyrt.
Varför vill du inte ge honm ett "light foder"? Han börjar komma upp i den åldern då ett light eller senior foder är det rätta.
O fungerar han på det så förstår jag inte varför du ska byta. Varför ändra något som funkar? Är han fin i hull o päls avföring finns ingen anledning att byta.
#4 okej men för mycket spannmål är ju inte bra? bra för hullet men köttet är ju bäst, hade jag vart mer påläst och vågat så hade jag börjat med BARF…men de är väl sant de du säger :)
Finns hundar som äter foder med massa spanmål i hela livet o inte mår dåligt av det. Verkar hunden må bra o det gör den ju så låt han äta det.
# 6 Fast å andra sidan finns det människor som lever på snabbmat hela livet och "mår bra" av det, men tillslut brukar det slå tillbaka eftersom vi inte är gjorda för att äta snabbmat. Hundar är ju skapta till att äta kött och då ser jag ingen anledning till att ge dem spannmål. Även om det ser ut som att de mår bra på utsidan av spannmålsfoder behöver de inte må bra på insidan. :)
Ja men kan det inte vara så att årtionden av avel har gjort så att våra hundar fixar att äta maten vi ger dom? Vi ändrar ju massa annat med aveln så kan det inte vara så att vi även ändrat vad hunden klarar av att äta?
Vet en Pudel som åt barnmat i stort sett hela sitt liv. Den blev 19 år…..
Människan är inte skapta för att träna o bygga muskler heller men det finns massor som gör det o mår bra av det oxå…..
Hundar har ju funnits i tiotusentals år och det är de senaste typ 50 åren som vi börjat proppa i dem spannmål istället, jag tror knappast att deras magar har omvandlats från hundmage till komage på femtio år.
Och att en individ levt länge säger ju inget, det finns människor som rökt hela livet och ändå blir 100 år gamla, det är ingen som tror att rökning är nyttigt för det.
Är vi inte skapta till att bygga muskler?! Det är väl precis det vi är, vi är gjorda för arbete och motion. Eller hur menar du?
byggt muskler då menar jag som muskelbyggare /kroppsbyggare sånna som ser ut som en mänsklig variant av belgian blue. Inte vanlig träning för det är ju bra.
Det behöver inte ta lång tid innan man ändrar hur en art är uppbyggd. Kolla på hur tex schäfern såg ut för några år sen. Taxen. Bullteriern ja finns hur mycket raser som helst som ändrat sej. ( har du inte sett så se ett renrasigt helvete som sändes på Tv för inte så länge sen)
Nu menar jag inte att det behöver vara si eller så men jag förstår inte varför man på en 7 år gammal hund ska ändra mat när den mår bra på som den äter idag. Vi är oxå gjorda för att äta kött men vissa människor lever o mår bra på det som växer ute.
Tror det skadliga i hundmaten är all kemiskt skit dom stoppar i den. För att den ska hålla länge o både lukta o se aptitlig ut. Inte att den innehåller lite vete eller korn.
Alltså, det är ju en ENORM skillnad på att ändra så att en nos blir kortare, jämfört med att ändra ett djurs matsmältningssystem. Javisst har vi ändrat utseendet hos våra hundar enormt, men matsmältningssystemet är i princip samma som hos deras förfäder vargarna.
Att ändra en så komplicerad process som ett matsmältningssystem tar väldigt mycket längre tid än några årtionden. Vi har ju dessutom inte avlat på de hundar vars matsmältningssystem bäst "klarar av" spannmål utan på utseendet. Och angående att det finns vegetarianer/veganer som mår prima idag - det beror ju på att de ersätter köttet med andra proteiner, inte att de bara tar bort köttet och endast lever på majs och havregryn, det skulle ingen människa må bra av.
Håller med om att det är alldeles för mycket konserveringsmedel, smakämnen och färgämnen i hundmaten. :( Sen tror jag definitivt att hundar skulle må bättre av att BARFA än att äta hundmat som innehåller 55 % spannmål och resten animaliska biprodukter - på insidan, hur frisk den än ser ut på utsidan. Jag tycker det är logiskt, bara.