Annons:
Etikettövrigt
Läst 1542 ggr
LLLINN
2012-12-21 22:04

Plugga till veterinär?

Hej! Sitter och tänker på framtiden lite såhär på kvällskvisten, och hur det ska bli när jag börjar högskolan. Mitt sikte är nu inställt på veterinärlinjen på SLU i Uppsala! Då kommer jag ju behöva flytta dit (bor i södra stockholm) och självklart kommer jag vilja ta med mig hundarna, kanske även så småningom skaffa en helt egen valp. Nu undrar jag om någon här inne vet hur det ligger till med denhär utbildningen och föreläsningarna. Är de spridda så att man har tid att rasta hundarna under dagen, eller måste man vara i skolan hela dagen med undantag för lunch? Jag har även hört att högskoletiden är bästa tiden att skaffa valp då man  har så mycket hemma-plugg, men jag är inte säker på om detta gäller vet-linjen också?

Tack på förhand Glad

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Annons:
Sackum
2012-12-21 22:29
#1

Jag planerar också att bli veterinär, och eftersom det är så svårt att komma in i Sverige så har jag snarare ställt in mig på att plugga utomlands. Även då kommer jag ta med min hund eftersom jag känner några som har med sig sin hund vid veterinärstudier utomlands. Båda mina föräldrar har pluggat på Ultuna och de säger att nästan alla veterinärstuderande hade hund med sig, så det bör ju funka eftersom det är så vanligt. ;)

Michaela-N
2012-12-21 22:41
#2

Åh, måste ju hänga med i tråden! Det ska vara lätt att plugga till veterinär i Ungern har jag läst.

Fridaaaa
2012-12-21 22:47
#3

2-3 av våra veterinärer i Ronneby är från Ungern  och ena pluggade där, men är från Sverige, det var så hon träffade sambon som med jobbar där hehe
De är duktiga! :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LLLINN
2012-12-21 23:01
#4

#1-3 Jo jag är medveten om detta, även att man kan plugga i Danmark. dock så ska det väl vara jääkliht dyrt att plugga där :/?

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Michaela-N
2012-12-21 23:02
#5

#4 Typ, eftersom man inte får bidrag (?)

Sackum
2012-12-21 23:26
#6

Nej, pluggar man i ett EU-land så är det lika gratis som i Sverige, d.v.s. man betalar bara kurslitteraturen. Jag ser det nästan som en fördel att plugga främst i Storbritannien, för eftersom kurser på högskolenivå oftast är på engelska även i Sverige, och på jäkligt svår engelska, så är det till enorm hjälp för studierna att bo i ett engelsktalande land.

Annons:
JamieBlue
2012-12-22 09:36
#7

TS: Jag känner inte till vet-utbildningen men det jag vet är att högskoleutbildningar skiljer sig ofantligt mycket åt när det gäller hur pass mycket man är på plats och hur mycket självstudier man har. De av mina kompisar som pluggade teknisk fysik och kemiteknik var i skolan väldigt mycket, då de höll på med massa laborationer och liknande. Likaså de som pluggade till läkare hade mycket heldagsgrejer. Men även om man har det så är högskolestudier i regel mycket friare än ett arbete. Man har ju pauser och man har oftast inte samma tider varje dag.

#6 Det är väl inte gratis att plugga i EU-länder om du går en hel utbildning i ett land och det landet har avgifter för högskoleutbildning? Då får du låna pengar till utbildningen av CSN. Men om du är utbytesstudent så är det gratis under den/de terminer som du går på det utländska univerisitetet. Men det kräver att du har en utbildningsplats i Sverige.

När jag pluggade så var det samma sak i Danmark som i Sverige, att högskoleutbildningen är gratis. Så inte alls dyrt ;)

Upp till toppen
Annons: