Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3759 ggr
[dynamitella]
0

Vad tror ni att det är för ras? :)

Här om dagen när jag var ute med min daghund så sprang jag in i en man med en otroligt vacker hund!

Men då min tös är stor och bufflig hade jag inte möjlighet att hälsa och fråga om rasen.

Vovven i fråga såg ut som någon sorts mastiff. Svartbrun (svårt att se om han vart brindle eller helt svart). Han vart otroligt muskulös och rentav vacker! Mer lik en boerboel i ansiktet än rottis/cane corso eller amstaff. Men som sagt svart till färgen och byggd som en pansarvagn. Men INTE så stor som en typisk mastiffhane förväntas. Snarare i höjd med en rottis.

Finns det någon ras som passar in på beskrivningen?

Lite smalare än på i länken, rosenöron/hängande öron och mörk till färgen. Inga vita tecken.

http://www.boerboelsonline.com/attachment.php?attachmentid=43&d=1269903958

[dynamitella]
0

Jag ser nu att det kan vara en Dogo canario. Förutsatt att de är tillgängliga?

Möjligheten för blandras är också stor. Hoppas jag får fatt i ägaren någon gång.

Itchy
0

cane corso

You can't spell Bitchy without Itchy

[dynamitella]
0

Han var mycket tightare i skinnet än en typisk cane corso. Jag har träffat på flera, och samtliga var både större och slappare i huden.

Min första tanke var "shit vilken stor amstaff!", innan jag såg mastiffdragen i kropp och ansikte (ögonen skiljer ju sig mellan amstaff/pitbull och mastiffer).

[dynamitella]
0

Helt klart Dogo canario. Ansiktet är spot on.

Men tänk dig mer en bully-style pitbull gällande muskulaturen. Det såg nästan ut som att han hade trätt på skinnet utanpå musklerna :)

Aninisen
0

Jag har en Dogo canario :) Helt underbara :)

Är du sugen på att skaffa en DC?

Jag har en blogg där jag skriver om rasen och om vår bebis. Kolla gärna in den om du är intresserad.

www.presacanario.blogg.se

Ha det bra :) Mvh Nina

RedMonsters
0

Är inte det en boerboel?

Medarbetare på brukshundraser.

RedMonsters
0

Jo men det skulle vart bra om jg läste hela inlägget innan jag svarade. Såg bara bilden, sorry!

Medarbetare på brukshundraser.

[dynamitella]
0

Ingen fara :) Tråden är relativt gammal också, så jag går inte och maler på frågan längre i alla fall.