Hundar iFokus

Hundar

Etikettquiz-kluringar-test
Läst 3066 ggr
Candy123
0

Vem är smartast

Vilken hundras är egentligen den mest intelligenta? Även om de flesta hundägare tycker att just deras hund är den smartaste i världen, så finns det faktiskt studier på de olika hundrasernas skiftande intelligens. En av de största undersökningarna gjordes av psykologiprofessorn Stanley Coren i hans bok The Intelligence of Dogs. Inför skrivandet av boken fick hundtävlingsdomare i USA och Kanada svara på frågor om hur väl olika kennelklubbars hundar presterade i lydnadstävlingar. I boken sammanställdes sedan en lista över de smartaste hundarna, främst baserad på hur snabbt de olika hundraserna kunde lära sig nya kommandon. Så min fråga lyder

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Candy123
1

Det finns en artikel skrinen om detta googla Världens 10 smartaste hundraser

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Fridaaaa
3

Jag tror att det handlar om individen och inte rasen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Amandla
2

Nu vet jag ju att bc:n ligger överst på sådana listor och att pudel kommer som tvåa, men jag klickade på pudel ändå Flört Det är inte för inte som de används som cirkushundar!

Frosstis
2

Jag klickade på Pudel så jag sett på ett program att de är smartast, och sedan BC. Visste att det rätta svaret skulle vara BC men svarade pudel ändå. Men jag säger båda ;)

russin
5

Vad är smart ? Hunden gör gör allt för att vilja vara till lags eller den självständige ? Hunden som vill jobba tillsammans med dig och lösa problem eller den som vill jobba självständigt med helt andra saker ?

Självklart anses BC t ex vara smarta då dom är förig, vilja att jobba för sin förare osv - medan t ex en vinthund inte alls har samma typ av beteende eller intresse för att vilja göra samma saker. Men är vinthunden mindre smart för det ?

Tycker egentligen inte man kan jämföra, då det skiljer så oerhört olika mellan raser och deras inriktningGlad

Frosstis
1

#5 Jag tycker att en smart hund (som på frågan) är villig att lära sig nytt, har väldigt enkelt att lära sig nya saker, kan mycket, och är lydiga och trofasta.

Fridaaaa
0

#6 För mig är det arbetsvilja/arbetsglädje, inte smarthet ^^,

[Forest]
0

5 om jag inte minns helt fel så är det uppdelat dessa "tester" jag såg för  flera årsen på tvn animal planet 3 delar av 4 på testerna missa en del. Iaf ett av testen var att hunden skulle skilja på så många namn på leksaker, ett annat var komma på egna lösningar på olika puzzel. BC toppa listan då o det tror jag de gör än, pudel ligger på 2a plats jag tror att det var över 50 olika saker som bc kunde urskillja från högen. Jag förstår ändå din tanke där eftersom raserna är avlade för olika saker oxå :)

Så jag rösta på bc pudel ligger tätt efter.

lillalycka
0

Håller med 7 på den punkten. Att en hund är arbetsvillig och lydig är inte smarthet för mig. Vilken hund som helst kan lära sig cirkuskonster med tålamod och människor som är intresserad av att lära.

Det finns raser som klassas som väldigt intelligenta som man dock väldigt sällan ser i grener som lydnad och agility, tex tempelhundarna - tibbe, shih tzu & lhasa apso. Dessa raser är väldigt intelligenta men har mycket egen vilja och går på så sett inte med på allt när som helst.
Tycker hundar som vet hur de ska hantera situationer och göra det fördelaktigt för dem själva är smarta. Som "ifrågasätter" kommandon istället för att bara köra utan att tänka. Egenskaper som att lätt att läsa kroppspråk, lära sig genom att vara uppmärksam på sin omgivning och hantera barn, djur och andra hundar på ett "fint" sätt, det tycker jag är grunden till intelligens hos hund.

Min hund ifrågasätter mig ofta genom att undra "okej, vad tjänar jag på att rulla runt då?" Han vet mycket väl vad alla tricks och alla kommandon betyder, frågan är om det är tillräckligt värt/roligt för studen att man ska gå med på att göra det? ;)

lillalycka
0

Svarade dock BC. Men ser hellre på frågan som vilken hund som är mest lättlärd och arbetsvillig.

Fridaaaa
1

#9 ja precis :)
Hundar gör det som de tycker är kul eller tjänar på ^^,
Lite som vi människor många gånger hehe :D

joheck
1

Fast i detta exempel så står det ju tydligt i ts inlägg vad som här menas som "smarthet". Sen om man håller med om den definitionen eller inte är en helt annan sak. Så smartaste hunden enligt denna difinition är alltså bcn, det betyder inte att den är smartast gällande alla definitioner.

lillalycka
0

#12 My bad, läste inte hela stycket bara frågan :) Du har helt rätt och i detta fall tror jag BCn :)