Linförighet, tips?
Hej! Jag tränar en del lydnad med min hund, målet är att komma ut och tävla en dag. Skulle därför vilja ha lite hjälp med fotgåendet.
Min hund tränger en del, troligen för att jag omedvetet har gått och tittat på honom under fotgåendet. Jag tycker även han har lite dåligt fokus. Inte så att han är totalt ointresserad, men ibland känns det som om han bryr sig mer om omgivningen än träningen. Tidigare har han haft stenhårt fokus på mig men det har blivit sämre på sistone (kanske har med åldern att göra, han är 15 månader nu).
Någon som har förslag på lösningar? Att gå vid en vägg för att få rakare fotgående fungerar inte så bra, han känner sig trängd och vill helst gå därifrån då. Tacksam för svar! :)
Mobilen är död för tillfället och har forfarande inte ersatt kameran som blev stulen för ett år sen så har ingenting att filma med just nu, haha.
Tror det är en bra idé att backa lite! Men när hans fokus brister, ska jag bryta helt eller vänta ut honom och belöna? Problemet är att han liksom sneglar på omgivningen och sackar efter lite.
Träna något annat en period och sen gå tillbaka till fotgåendet kanske?
Och istället för att kräva koncentration så skulle jag nog backa lite, det kanske är helt fel men jag vill ha en hund som tycker tävlingslydnaden är kul. Som vilket annat trick som helst typ…
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Jag håller med #4 Träna nåt annat under en period, och se till att lust och motivation är det som styr träningen. När du sedan tar upp fotposition och fritt följ, eller linförighet, så backar du helt i träningen och börjar från början.
ang trängning. VAR har du belöningen? Gissar i höger ficka? hur belönar du? från höger hand? på högersidan av hundens huvud? Vid bollbelöning var får hunden bollen/leksaken?
15 månader är en ibland jobbig ålder. Är du slentrian med din belöning? återkommer till vad du har för belöning. varierar du mellan lek o godis?
Backa o sluta belöna när den tränger. Belöna bara det du vill ha.
#6 Belöningsplacering har vi faktiskt jobbat mycket med, den kommer oftast bakifrån och ibland på hundens vänstra sida. Men du kan ha rätt i att jag inte varierar belöningar, det blir oftast en godis eller bollen. Ska ta en funderare och komma på lite nya roliga belöningar, tack för tipset! :)
vart har du godiset i fickan då? eller var ligger bollen i vilken ficka?
Godiset är antingen i vänster ficka eller i bakfickan/sån där godisväska som jag hakar på där bak. Boll/leksak har jag under min vänstra arm eller i bakficka. Har även börjat med externbelöningar bakom, det verkar ha hjälpt en del faktiskt :)