Fruktansvärt kräsen
Jag förstår mig inte på min hund ibland. Hon är så kinkig när det kommer till mat att jag får gråa hår. Hon gillar mat och hon äter med god aptit men… det varar enbart tills hon tröttnat på den maten då äter hon knappt av den och väljer istället att äta sitt ben eller annat hon tycker är ätbart. Hon talar alltså om att det är dags för ny fodersort men jag orkar inte hålla på och byta foder och tro mig aptitretare har jag testat och det funkar icke. Hur gör jag? Har jag en kräsen hund av det värsta slaget eller?
Har du provat ge färskfoder? Eller blanda i lite färskfoder i maten ibland?
Håller med #1, kan vara värt att testa färskfoder. Då många hundar äter färskfoder med god aptit.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Håller med ovanstående. Färskfoder är toppen! Jag har med en vovve som har varit oerhört kräsen, han har inte ätit och sedan tröttnat..han har inte ätit överhuvudtaget! han till och med rasade i vikt istället för att äta.
Han brukade tvinga i sig maten, det såg nästan ut som han mådde illa. Vad jag än testade.
Sen köpte jag fodax färskfoder och han är överlycklig när det är matdags, han kan knappt bärga sig. Underbart att se! Dessutom är det så mycket bättre än att ge torrfoder osv till hunden för ja.. de är ju hundar! Varför inte ge dem naturlig kost? han har perfekt vikt nu, jättefin päls och tassarna börjat bli bättre. Dessutom är det bliigt också. Tycker absolut att du ska kolla upp färskfoder! :)
Sen är det ju som så att din hund har lärt sig att om den matvägrar så får den något annat, kanske lite smarrigare att äta snart. hehe. men jag vet, det är oerhört svårt att stå på sig att ge ett foder när man ser sin älskling vägra äta..
#1 Redan gjort. Hon åt färsfoder förr men ledsna på det som vanligt samt att det fodret aldrig riktigt mätta henne pga hennes höga aktivitetsnivå. Gick över till Tello High Energy vilket är det hon fick som valp hos uppfödaren också. Gick bra till en början men sen ledsna hon, testa då på nytt att ge färskgoder men då blandat i hennes torrfoder men det gjorde ingen skillnad. Hon är lite knepig i matväg. :/
Jag har en extremt knepig hund. Felet många gör är att för att få hunden att äta så ger dom full skål. Vilket är helt fel. Ge lite så hunden verkligen äter upp o kanske tom hoppa över något mål. Mer motion så blir hunden hungrigare. Ge den inte mat på någon dag sen några kulor för att sen öka lite. fortsätt så.
Är hon mager? Har du provat något annan färskfoder. Provat lax tex det brukar dom gilla även i torrmat.
Själv växlar jag mat på min kräsna hund. köper små påsar så att det går åt. (köper när det är kampanj då blir det inte så kostsamt med småpåsar) Kan inte köra svält metoden då han är lite tunn nu.
Frågade uppfödaren vad hennes hundar åt o hon tog fram säkert 6 olika sorter. Jag skakade på huvudet o tänkte ha min kommer äta. Ja riktigt så blev det inte. Jag fjantar absolut inte med mina hundar men denna är speciell o jag fjantar lite för att han ska äta
Sen är det ju så med att ingen frisk hund som har tillgång till mat svälter sej till döds. Men vissa vill inte äta som vi vill att dom ska.
provat hälla på olja på maten smälta smör Ister är bra om den är mager.
#5 Jag ger henne aldrig full skål. Lax tål hon inte. Nej hon är inte mager utan håller samma vikt (22kg) hela tiden. Mer motion än att köra drag flera mil i veckan? Mer än så kan jag omöjligt ge henne utan att överarbeta henne.
Nej det kanske blir lite mycket då
testa att ge henne bara 1 gång om dagen.
är hon inte mager så får hon nog i sej det hon behöver i alla fall.
Hur mycket vill du att hon ska äta om dagen?
Hur mycket äter hon ungefär?
4 vilka färskfoder har du provat? jag skulle någ ge torrfoder med färskfoder att hålla på att dalta mer skulle inte jag göra. Hundar svälter knappast ihjäl om de får mat. Annars kan man fundera på om hon inte har magkatarr har en kräsen fis här med men efter konstaterat magkatarr och sluta dalta gick enkelt över till VoH färskfoder så har hon ätit sin mat dagliven 2 gånger per dag och utan magproblem oxå.
Har samma problem. Har kört VoM nu och det har hon faktiskt ätit i ca 6 veckor men nu vägrar hon det också. Tänker försöka variera mellan färskmat och torrfoder och får se hur det funkar. =/ Jäkligt jobbigt är det i alla fall!
Min hund är precis likadan! Tröttnar väldigt fort på sin fodersort trots att det var d godaste han visste de första dagarna.. Jag brukar blanda i olika fodersorter i grunden. Har en stor säck med eukanuba och köper småpåsar(1-2kg) med lite billigare foder och blandar i. Då blir det roligare att äta tycker han, iaf ett tag :P
Men jag känner lite såhär, hundar svälter aldrig sig själva så han äter när han känner sig hungrig. Om man ser det ur en positiv synvinkel så är det skönt att inte ha en mattokig hund och behöva tänka på övervikt och liknande. :) Förutsatt att hunden inte är underviktig dvs.
#7 så mycket som hon ska ha av fodret, morgon och kväll, men hon väljer att äta under det men går inte ner i vikt för det. Hon äter enbart kvällar numera, låter maten ligga och även om hon är hungrig dagtid så går hon inte och äter förrän det är panik. #8 Det enda som går att få tag på i denna håla här uppe, KLASS. VoH, Nordic eller fodax går inte att få tag på här. Jag har haft detta problem sen hon var valp (hon är över 1,5 år nu). Hon har alltid ledsnat på foder efter ett tag. Skrivit högre uppbatt jag testat torrfoder med färskfoder redan.
11 du har inte tänkt på om hon verkar lite olycklig dessa dagar hon inte äter? hon ser inte hägig ut? Klass har våra hundar ratat helt. har du annars prova med att hon får arbeta för sin mat? allså att ge lite frukost som godis, att låta henne jobba för maten har hjälpt många kräsna vovvar :)
#12 Nej hon är inte hängig. Lika aktiv och busig som alltid. Jodå, nog har jag testat det också men hon är inte så intresserad av det när maten är inblandad.
"lika mycket som hon ska ha av fodret" ja det var ju ett inteligent svar. Säger vem du eller foderleverantören? Min golden ( ej matvägrarn) får endast 4 dl mat om dagen o är ibland tom lite tjock på den givan beroende på aktivitet. Skulle jag ge henna det foderleverantörerna säger skulle hon vara smällfet eller tvingas motionera henne 10 timmar om dagen..
Om hon bara vill äta en gång omdagen låt henne göra det. Varför hetsa upp sej när hon är bra i hull o aktiv o busig som vanligt?
Min kräsne däremot han är lite tunn o han måste få upp hullet. så det är bara att variera fodret.
#14 jag skrev inte "lika mycket". Dessutom äter att hon knappt ens det som ligger i skålen. Eftersom det är en slädhund vi pratar om, som är aktiv i drag 3-4 dagar i veckan (ibland mer) flera mil, behöver hon äta för att orka. Jag antar att du inte kör spark/släde osv med din golden och låter den arbeta hårt om veckorna. Och jag har inte nämnt något om foderleverantörernas rekommendationer det är bara ett antagande du gjorde. Jag vill hon ska äta lika mycket som hon åt i början innan hon trappa ner självmant till att bara äta en fjärdedel. Aptit har hon för hon slukar gärna blodigt älgkött, hjärta osv från jakt. Men detta sker inte ofta att hon får. Fattar inte varför torrfodret inte duger helt plötsligt.
# 11 Har du maten framme hela dagen? I sådana fall kan du ju testa att ge hunden mat, efter en halvtimme så ta bort skålen och erbjud endast maten nästa gång det är matdags. Maten blir ju "värd" mer om den inte finns tillgänglig jämt.
Missuppfattade jag så har jag tyvärr inga mer förslag. :/
#16 Ja det har jag. Ska testa ditt förslag för det har jag aldrig haft en tanke på. Men på vilket sätt gör det skillnad för henne?
#17 Ja alltså, då blir det ju som en rutin. Låt henne gärna få jobba lite för maten också, för då brukar de bli mer motiverade att äta "belöningen". Be henne göra något tricks, beröm med rösten, sätt fram maten och äter hon inte får hon skylla sig själv.
Står maten framme tar hunden maten för givet, och "glömmer" kanske bort att äta. Värt att testa i alla fall. Och plocka och locka absolut inte med maten, då blir det oftast bara värre. En frisk hund svälter inte ihjäl. :) Hon kanske har räknat ut att om hon inte äter ordentligt på nog länge så blir hon erbjuden ny mat.
#18 Kan hända att jag skämt bort henne med annat när hon inte ätit vilket brukar bli något i köttform men det har inte hänt ofta. Ingen vill ju att sin hund ska gå hungrig speciellt inte ensom håller enbhög aktivitetsnivå. Mening var att hon skulle ställas i spann denna vinter och arbeta med andra hundar men med sina matvanor skulle hon aldrig orka, då hon inte äter den mängd jag vet hon behöver, utan skulle bli tvungen att lastas på släden efter ett tag. Spannet får helt enkelt vänta ett tag till.