Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3918 ggr
[iurochskur]
0

Tibetansk terrier 20år??

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan dom verkligen bli uppåt 20år gamla? Läste det på en info sida om rasen, men det är ju en hög ålder för hund. Stämmer det?

AnneN
0

Kanske finns enstaka exemplar som nått den ålderna, men upp emot 15 år vet jag att de kan bli om de sköts ordentligt och är friska.

Vilken sida läste du på?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[iurochskur]
0

#1 Sökte på google och fick upp en sida från 118 118 om den frågan, svaret var att dom kunde bli uppåt 20 år om dom håller sig friska.

[Yezz-an]
0

En Jack Russel kan bli 18 år. Så jag tror nog inte att det är helt ovanligt att en tibbe kan leva till den är 20 år.

[rightPAW]
0

För x antal år sedan träffade jag två hundar, jag var bergis på att det var gråhundar, med nån inblandning då det var lite inslag utav brunt i pälsen. Men det var två schäfrar, farfar och sonson, 22 och 16 år gamla. Tycker det är bullshit att sätta "livsålder" på diverse raser, det handlar helt om gener och livsstil.

[jakke94]
0

min gudpappa har en terv som är 16 :)

Men min kompis hund, som är blandning mellan drever och Tax är just nu 21 ;)

[iurochskur]
0

wow, vilka åldrar! Ja man får nog gå på hunden som individ. Tror absolut en frisk hund kan leva längre än genomsnittet.

[Forest]
0

Stämmer säkert att vissa kan bli det. Har träffat fölera gamlingar där jag häpnas över deras ålder, men det har inte vart tibbe men småraser lever ofta längre.

Knorran
0

Vi har en tibbe som är 14 år :)

Labolina_73
0

Men vad menar ni med Tibbe? Tibetansk Spaniel eller Tibetansk Terrier?

/L

Millahh
1

#9 Står i rubriken, tibetansk terrier Glad

Ixectrona
1

Både New Guinea Singing Dog och Volpino Italiano kan bli över 20 år gamla - det borde egentligen vara "normalåldern" för hundar, men pga. alla sjukdomar så lever de, inte ens med veterinärvården vi har idag, längre än ~12 år (lite längre för vissa, mycket kortare för vissa). Precis som att vi människor, om vi hade vården vi har idag, men slapp genetiska sjukdomar och levde en mer hälsosam livsstil, skulle säkert betydligt fler av oss nå tresiffrigt.

[Tecknaren]
0

Min mormor föder upp Tibetansk Terrier och Dalmatiner. Men just nu har vi en som är 15 och ett halvt. Det beror ju på hur man sköter sin hund och hur den mår för övrigt. Men finns en del som blivit runt 20år gamla.

Lilllens
0

Gammal tråd. Men min mormors yorkie blev 19 år. Så visst är det möjligt att de kan bli så gamla.

[Tecknaren]
0

#13 Inte så gammal tråd.

Belimas
1

Över 1 år borde väl räknas som gammal ?

[Tecknaren]
0

#15 Kollade nu när den här tråden startades så såg jag att tråden var gammal. Men det senaste inlägget gjordes för några dagar sedan.