Lydnadsfolk - hjälp!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vill faktiskt ta mig i kragen och försöka debutera med Yim i LK1 (och ev. i appellen i spår om vi hunnit så långt då) till våren. En del kvar att arbeta på, men med tanke på att det är en del månader kvar så känns det väll ändå möjligt.
Vad tycker ni om det ni ser på filmen? Bra - mindre bra? - Vad ska vi träna på? (är nybörjare…)
Vi har inte tränat lydnad sedan juli tidigare iår av olika anledningar. Så grabben var rätt så lycklig och lite för het stundvis i fotgåendet då han tyckte det var hemskt kul att buffa huvudet på mitt lår ibland. *ler*
Mvh Emelie 
Ser bra ut! Ni har kommit mycket längre än mig och Pin…. Hur blir det när du inte tittar på honom under ff?
Sen tycker jag ni ska träna mycket på stadgan. Du går nu tillbaks till han rätt fort, få han att förstå att där ska han ligga/stå. Stadga är verkligen a och o!
Hur ser de övriga momenten ut, har ni börjat med dem?
Kom att tänka på två saker.
Hur länge kan du gå iväg under ställande/läggande? Under tävling är det längre tid än den i filmen. Bara så du är beredd på det!
Samt - funkar det även om du inte tittar på Yim under det fria följet?
#1 Meh, där var du snabb, eller var det jag som var långsam? 
#4 Hahaha! 

Yim kan ligga och stå även om jag går 50 meter och låter honom stå i flera minuter. Blivit lite "gratisträning" i och med att jag tränat mycket mycket mycket vardagslydnad (och fotar) när han är lös varje promenad. Dessutom ska han stanna i position i agilityn oavsett vad när jag bygger ex. banor eller liknande. Där även stadga är a och o. (kanske har vallningen påverkat med ex. läggandet i alla fall?)
Egentligen är det alltså fotgåendet som jag tror jag behöver lägga fokus på. Jag har en fruktansvärt jobbig ovana att alltid kolla på Yim i ff. Och tittar jag inte på honom tränger han som om hela livet hänger på det. Vet dock inte hur jag ska träna om det… Om jag ska börja om med ministeg i rätt position eller ja. 
Mvh Emelie 
#6 Ok, för som det ser ut på filmen så verkar det som att du skyndar dig tillbaks till honom för att han inte ska ändra position. Kan du gå runt honom, kliva över honom osv när han blivit kommanderad att ligga/stå? Varför sätter du honom inte i fot efter liggandet utan belönar framifrån, samma med sista ståendet?
Vore kul att se film där man får se stadgan i han bättre.
Gällande ff kan du ju börja med några steg och sen öka.
#7: Det var mer av mänsklig lathet och att jag vill belöna honom så fort som möjligt efter jag klickat som jag inte rör mig så mycket. Dessutom ligger mobilen still så jag kan inte gå på några större områden, vilket hade gjort att jag missat mig själv. 
Om han stannar i position vid stå är jag osäker på om jag går runt honom, tror han kommer vrida sig och ev. flytta någon framtass om jag står bakom. Men det är ju en mindre big deal…
Ligger han så ligger han. Och då ligger han där han ska brukar jag säga. Kan försöka få en film imorgon om inte det blir för mörkt innan jag kommit hem :)
Ang. sättandet från positionen föll det mig i smaken dagens träning att belöna och göra som så. Belönar alltid med olika belöningar, likaså på olika positioner och platser för att hunden inte ska fastna i strukturer och beteendemönster.
Mvh Emelie 
FFet: Jag skulle avbryta ffet om han kollade bort. Mina ska inte kolla bort oavsett vad som händer. Du är väldigt tveksam i dina svängar. Träna på att svänga utan hund först innan du tar in Yim. Träna bort din ovana med att kolla ner, det är svårt. Jag kämpade med det rätt länge.
Ställande/läggande under gång: Lite svårt att se då man inte hör när du kommenderar. Lägger/ställer han sig direkt?. Kan inte hunden stå trots att du går bakom utan att flytta på sig tycker inte jag att hunden har bra stadga.
Hur ser resten av momenten ut?.
Glöm inte budföring, hoppet, apporteringen och framförgåendet i appellklassen. Där är varken hoppet eller apporteringen likadant som i klass 1.
Medarbetare på brukshundraser.
#9: Ja jag ska tänka på det. Känns som det mest är jag som krånglar i det mesta. Haha. ;)
Och ja, han lägger och ställer sig direkt när han hör sitt kommando. Det är jag tacksam för. :)
Vi jobbar på resterande moment i LK1.
- Största problemet är egentligen apporten. När han får den i munnen gör han allt han kan för att ta en springrunda med den för att sedan komma tillbaka. *suckar* Funderar på att träna med koppel på ett tag framöver så att jag kan stoppa honom när han vill ta sina ärovarv. *ler*
- Hoppet - nemas problemas även om det ser ut som inkallningen i dagens läge i princip. Och där hade man velat ha lite kvickare steg till position.
- Tandvisning - har en vibrerande hund bredvid mig. Svansen går i 110 och han ser ut som om han får myror i brallorna. Mer än en gång har han gett människan som ska kika på tänderna en smällkyss ;) Detta är något som jag inte tränat något alls på i princip ännu.
- Platsliggning - funkar klockrent själv, i diverse miljöer och på klubben. Han har lite svårt för mörkare border collies dock efter att ha blivit mycket illa biten som valp och kan bli osäker. Men med träningsgruppen tror jag vi kan få bukt på detta. Tror han behöver lite mer positiva erfarenheter.
Som sagt, ska se om jag kan få till en film imorgon. Har aldrig egentligen testat hans stadga i den bemärkelsen. Wish me luck. ;)
Mvh Emelie 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så lite från dagens lilla pass!
Mvh Emelie 
Jättesnyggt ju! Får man fråga hur du har lärt in ställandet? Har själv inte börjat med ställande under gång ännu, bara kört lite ställanden i inkallningen :)
ser på det hela mkt bra ut. Några små grejor att tänka på. När du stannar så "trampar du omkring" vilket du kan gå dk gör. fötterna ihop o stå still. Vid ngn helt om så stod du still lite för länge innan du fortsatte framåt. Vid någon halt så är inte hunden med utan trampar till innan den reagerar på att du stannar. Det kan du få bort om du gör en typ halv halt innan så du förbereder hunden.
Försök hitta någon inofficiell tävling så du får ett papper på vart ni står. Men på det hela tycker jag helt klart att ni är startklara. BRA STADGA.
ett problem som många nya har vid ställande o läggande är att hunden vid avslut sätter sej upp/ner självmant innan kommando. Speciellt från stå. SITT kan dom förhoppningsvis o jag själv tränar väldigt sällan just uppsittet i momentet. Med kl1 hundar. En tanke kanske.