Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 4278 ggr
greta97
0

Skällande hund vid matbordet

Hej!

Jag har ett problem. Jag har tillsammans med min syster en mellanliten hund, hon skäller aldrig när hela familjen äter mat tillsammans vid matbordet. Men om jag äter själv börjar hon skälla för att söka min uppmärksamhet. Jag har försökt ignorera henne men då börjar hon hoppa på mig och dra i mina kläder. Min syster är jättetrött på att hon bara håller på så på. Jag är trött på detta och orkar inte att min syster ska klaga så snälla hjälp! Hur ska jag göra??

[Forest]
0

Du vet varför han gör detta han vill ha uppmärksamhet jag skulle någ ha en bädd i köket och vara envis på lyfta honom till denna bädd om han kommer till dig o gör detta. Har du tillgång till något tuggpinne eller ben så ge det men låt han inte störa dig. Ett annat sätt är att sätta för grind men risken är väl att han står där o skäller då. Obestämd

Linnea
0

Ignorera och knuffa bestämt bort hunden när den hoppar upp på dig. Var beredd med godis så du kan belöna när hunden blir tyst och lugn.

Skynda långsamt så går det fortare.

greta97
0

Ja, jag får testa det med att knuffa bort bestämt, ibland tror hon dock att det är lek då.  Jag har gjort så ibland också att hon får lägga sig på en filt. Och det funkar bra men jag får ha bra tålamod. Problemet är bara att jag då måste platsa henne innan jag börjar äta, för om hon får för sig att börja skälla kan man inte ta tag i henne för hon hoppar bara undan. Hon är jättesnabb och springer in under bordet…

JamieBlue
0

#3 Jag skulle åtminstone testa att ignorera hunden helt, i och med att du skriver att hon kan tro att det är en lek och att du inte får tag i henne. Hon får ju verkligen utdelning för sitt skällande om du börjar jaga henne! Eller, om det inte går att ignorera helt, ta lugnt bort henne från dig och strunta i henne därefter, säg ingenting och knuffas inte så att det blir roligt.

Och blir hon superjobbig och drar i dina kläder så kan du kanske testa att lugnt men bestämt resa dig upp och ta ett kliv rakt mot henne. Inte vara hotfull men bara för att visa att detta är din plats.

Jag vet inte om det funkar för dig men jag har varit med om liknande situation (dock ej min egen hund) och det enda som hjälpte var att stenhårt ignorera hunden. Den hunden var van att få utdelning för sitt skällande i andra sammanhang också.

Annars tycker jag grind som #1 skrev kan vara bra, om det går att ignorera skällandet. Då slipper du åtminstone hoppandet.

greta97
0

Ja det är väl så att jag får ignorera och så men det är bara så jobbigt när hon skäller i hela huset och det är pinsamt med min syster hon är så jobbig. JAg har tyvärr ingen tillgång till grind…

jesspett
0

Vattenspruta! =) Ett snabbt sprut på henne när hon skäller så tas hon ur fattningen utan att hon får dig att resa dig upp och bli "rolig". Säg inget, försök att inte ens titta åt hennes håll eftersom bara den rörelsen är en bekräftelse.

jesspett
0

Just, istället för grind så kan du sätta ihop ett par kompostgallergrindar (finns att köpa för en 100-150 kr)

[Forest]
0

5, hur har det gått? 

7, kompostgaller finns iaf på ÖoB för 99kr (fyra st delar 2 räcker i regel per dörr)

greta97
0

Det går bättre nu! Jag har försökt ignorera så mycket jag kan och om hon hoppar har jag stött bort henne med benet. Men jag får nog jobba mer med det men det går i alla fall lite frammåt. Glad Tack så mycket för alla svar! Och om ni kommer på något mer så får ni gärna skriva…

[Forest]
0

9 vad kul o höra att det går bättre :) det gäller någ o vara envis med hundar är ju smarta med att försöka få lite uppmärksamhet Flört