Att ha hunden lös?
Brukar ni ha era hundar lösa när ni är ute och går? Samt i vilka tillfällen, och hur pass mycket litar ni på er hund när den är lös?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Ja, ibland har vi det och det är när vi är uppe i skogen bakom huset.
Och endast där det är fri sikt.
Litar på henne till stor del men kommer det en annan hund, så vet man aldrig, en hund är en hund, vad som helst kan hända liksom :)
Men hon brukar lyda :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hugo är alltid när vi går långpromenader där det inte är mycket människor, djur eller bilar.
Jag litar ganska mycket på honom. Han måste alltid hålla sig nära mig, gör han inte det blir han kopplad men det håller han sig alltid till. Han springer inte fram till främmande människor eller hundar, men det kan vara svårt när barn går förbi, han springer inte fram utan tillåtelse men blir oftast väldigt uppspelt och stänger öronen lite. ÄNNU jobbigare blir det förstås om de ropar på honom…
Annars litar jag på honom, har jag godis i fickan kommer han som ett skott oavsett.
Så fort de finns nått öppet fält eller cykelväg med lång fri sikt brukar hon vara lös. På cykelvägen gå bredvid mig, hon är väldigt glad i allt och alla så vill gärna hälsa på varenda en. Så kopplar när vi möter någon :) Men skulle jag säga ifrån så lyder hon, men vill ändå vara 100% säker. Och som #2 skrev, min är också jäääätte barnkär. Så när de kommer barn som fnittrar och pratar med henne så har hon glömt bort mig rätt fort :P
Ah juste. Litar på henne lös till 90%. Då man aldrig vet va de kan få för sig i sitt lilla huvud! Litar i snällhet 100% på henne! Hon drar inte ifrån mig, de har jag testat henne massvis med gånger!
Egentligen inte, men händer väll någon enstaka gång om året vid lämplig plats. För mycket jakt i henne för att vi ska kunna ha henne lös ofta.
Varje dag, på varje promenad. Mina hundar skulle bli tokiga om dom inte fick springa fritt. Jag litar fullt ut på mina hundar.
Medarbetare på brukshundraser.
Där jag har frisikt långt har jag mina hundar lösa, och det är en sån tid att inte så många är ute.
Sen om vi är ute på typ landet i skogen så brukar jag har de lösa också.
Ja jag har honom lös i trakter där det inte är mycket folk, bilar, andra djur osv.. Och ibland tränar i långlina om det är lite mer störning så att säga. Målet är ju att han ska bli så lydig som möjligt i alla situationer men sen så är det så här av ren respekt mot hundrädda så skulle jag inte ens gå med honom lös om det ens vore så att jag litade på honom till 110%! Sen anser ju jag även att det är en hund med instinkter och då kan man inte lita på dem till 100%..
Jag bor mitt i centrum så mina hundar går inte lösa. Min tik kan gå lös nästan överallt, hanen däremot skulle sticka till hundar samt folk, är vi i skogen får hanen nästan alltid springa lös, annars har har kopplet släpandes efter sig.
Åker vi ut till landet så får han gå lös ibland. 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Har dom lös här hemomkring, finns inte mkt hundar o folk här, men skulle jag möta någon så kopplar jag en bit innan, mina skulle säkert hälsa annars o alla tycker inte om stora hundar/hundar alls och det vill man ju respektera. förutom här så kan jag släppa om jag har fri sikt annars låter jag bli, vill inte skrämma någon :)
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Jag brukar ha Mixa kopplad när jag går, och så släpper jag henne på fotbollsplanen utanför huset, sen kopplar jag henne igen och vi går/joggar sen släpper jag henne igen på en stor äng vid skogen och sen kopplar jag henne igen och så går vi hem.
Ibland brukar jag släppa kopplet när vi är på väg hem, då brukar hon bara gå bredvid mig, eller ifall det regnar eller blåser så brukar jag säga "gå hem!" och då springer hon hem och väntar på mig vid porten.
Om hon är själv så litar jag på henne till 100% men om hennes kompis är där så brukar de springa iväg ut genom staketet på fotbollsplanen eller upp i skogen vid ängen. (Det händer ca en gång av 20) De kommer dock alltid tillbaka efter två minuter vid såna tillfällen.
Tiken går lös till 80% av alla promenader, hanen går lös där jag tycker det är lämpligt. Under promenader är dom lös en och en, i skogen är båda lösa samtidigt.
Men springa lösa får dom göra varje dag, för att få sträcka ut och tokrusa, leka och leva rövare.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Min hund går lös varje dag, överallt förutom på gatorna. Skulle aldrig kunna tillgodose hans rörelsebehov med koppelpromenader. Litar på honom i alla sammanhang. Dock är det en levande individ, och ingen maskin, så missförstånd kan uppstå.
Jag har dom lösa dagligen, vilka tillfällen där det är passande att ha dom lös dit räknar jag öppna marker och skogen.
Jag litar på hundarna till 99% de jagar inte mer än små fåglar kanske men där går det att få stop på dom. Ointreserade är dom oxå vid andra hundar/personer så träffar vi på hund/person så räcker det med kalla in dom till sidan.
Här min hund lös vid speciella tillfällen som tex öppna fält. Jag följer koppellagen och jag här väldigt svårt för hundägare som inte gör det men det är en annan diskussion.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Min hund är bara 4,5 månad gammal så vi går inte så jättemycket promenader än, men på de promenader vi går (om det inte är vid stora vägar dvs) så är hon lös största delen av tiden. Måste ändå säga att jag litar på henne rätt mycket, även om inte fullt ut. Änsålänge har hon bara kommit till mig om det varit något och går gärna precis bakom mig och har STENkoll på mig. Hon blir helt förtvivlad om hon blir av med mig. Hon har heller inte visat något större intresse för människor, hundar eller hästar på våra promenader. Möter vi någon håller hon sig gärna intill mina ben.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Min tik är lös nästan alltid, litar på henne till 99% då hon är extremt lyhörd och rätt ointresserad av människor eller hundar hon inte känner.
Hanen är lös när det finns möjlighet, främst på öppna ytor och där de inte finns andra hundar och människor i närheten. Litar inte på honom lika mycket och anpassar mig efter det.
Här råder heller inget koppeltvång så bryter inte mot lagen.
#15, Koppellagen är olika från kommuner. Här har vi inte koppellag, men man ska ha en sån pli på hunden att de ska se ut som att man har osynligt koppel. (Hunden får röra sig med en meters radie ifrån en.) Finns två som jag sett går helt utan här i Tierp. Och de ser verkligen ut som att hundarna har koppel på sig. En med två york-terrier och en med rottweiler. Helt fantastiskt att se :)
Tilla går nästan alltid lös så länge vi inte går på trottoar bredvid trafikerad väg eller t.ex. i stan eller i kollektivtrafiken. Oftast kopplar jag upp henne vid hundmöten också, om det är okända hundar då. Tilla är en väldigt behaglig hund att ha lös, hon vill inte gå fram till folk eller hundar.
Har endast henne lös i skogen.
Det var nyligen en man som fick böter för att ha gått med sin hund lös. Gick på en cykelväg.
För det mesta nej. Han drar på vilt. Vi har därför sele och flexikoppel. När det kommer folk kallar vi in honom till sidan så han går aldrig längst ut i kopplet.
Han får vara lös nu på vintern därför att vi har ca 2 meter snö och även om det kommer en hare så fastnar taxen i snön, han kommer inte över plogkarmarna! :D På sommaren får han vara lös när han har en hundkompis på vår gård. Då är han mest fokuserad på den andra hunden.
Vi har en liten gräsplan nedanför oss där han också kan vara lös om vi leker med honom.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Klenod är lös varje dag. Hon har spring i benen och vill sträcka ut sig och tokrusa fram några gånger per dag! Jag brukar ha henne lös på de flesta promenaderna men har alltid koppel med mig. Jag brukar kopplar när det kommer människor eller andra hundar mest så att de inte känner sig otrygga.
Hände faktiskt en gång att jag hade klenod lös och såg långt fram att det kom en man gåendes (utan hund) så jag kopplade klenod eftersom man aldrig vet om det är en hundrädd människa. när vi närmade oss honom så sa han
"hur kan du ha en agressiv hund lös?!"
Han trodde väl att Klenod var agressiv och därför jag kopplade henne när jag mötte honom… men men!
går vi i stan vilket vi inte gör så ofta så är hon naturligtvis kopplad.
Går vi i skogen på vissa ställen där man inte får ha hunden lös så har vi flexikoppel.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag har Hugo lös när vi går i skogen eller på småvägar där det inte är så mycket trafik och där man har bra sikt. Jag kan stoppa honom om han skulle vara på väg att springa efter vilt (han är inte särskilt intresserad av att jaga vilt, bara spåra) och jag ser oftast om någon kommer innan honom och då har jag en bra chans att kalla in honom och koppla i lugn och ro. Ibland har jag honom lös på gångbanor, kopplar såklart om det kommer människor.
Han får vara lös i princip varje dag.

#23 jag har också en Hugo ;) Han går så gott som alltid i koppel på hemmapromenaderna, fast jag håller sällan i det, han har en kort och lätt koppel som han brukar ha hängandes efter sig, bara "ifall att"! Sen är vi i stallet varje dag och där har han aldrig koppel ;) han är väldigt duktig lös men då han bara är drygt 5 månader sitter inte kommandona varje gång!
//Mickan
Tre av våra fyra hundar kan vara lös på elljusspåret/skogen, inte den fjärde(min hund) eftersom hon jagar skidåkare, jagar vilt och spårar(finns hare och råddjur där) och springer fram till alla hon ser. Ibland har jag haft sele och flexi på henne på elljusspåret.
På fotbollsplanen(inhägnad) kan alla vara lösa och på ängar där man ser långt.
Min hund får vara lös minst, på våren går vi efter skoterspår på en stor äng och då är hon alltid lös. Jag litar inte alls på henne. Tror inte jag skulle få stopp på henne om hon är lös och ser en hund.
Yngsta tiken kan vara lös typ jämt, inte bland mycket folk eller trafikerade vägar såklart, möter vi människa tar vi henne till sidan, möter vi hund kopplas hon, av hänsyn till dom mötande.
Yngsta tiken och äldsta hanen får vara lös mest, oftast flera gånger i veckan. Dom lyssnar väldigt bra och håller sig nära, litar på dom till 95%(dom är ju inga robotar).
Yngsta hanen får vara lös någon gång i veckan. Kan lätt stänga av öronen. Litar kanske 60% på honom.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#24 Vad trevligt! 
Min går lös så mycket det går, förutom när jag går på gator och sånt där jag inser riskerna att ha honom lös. Annars får han gå lös på tomma gator som är lite avsides, parker osv.
Tar naturligtvis hänsyn till andra folk med hundar och ifall jag ser nån med hund innan min hinner se dom så kopplar jag honom, går förbi dom och släpper honom lös igen.
Bor i en livad stad så här funkar det inte att ha henne lös tyvärr.. vill inte heller att hon springer lös där bilar åker dagligen :). Kopplad känns säkrare då!
Jag har Molle lös i skogen, på öppna fält och på mindre gångvägar som inte ligger intill någon bilväg. Jag försöker ha honom lös så mycket som det går, men nu på vintern blir det väl inte lika ofta som på sommaren. På sommarhalvåret är han lös minst två gånger varje dag, nu blir det snarare 3-5 gånger i veckan. Detta är eftersom vi mest går i samhället där det finns lampor såhär i vintermörkret…
Dessutom har vi en gigantisk tomt där han busar med vår andra hund varje dag
. Jag litar på att Molle lyssnar när vi möter människor, hundar och liknande. Han har sticker på rådjur och harar, men vi jobbar jättemycket på detta med bl.a. skvallerträning så nu vänder han tillbaka efter 3-10 meter!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Bor mitt i stan, där är min hund aldrig lös och kommer aldrig att vara. I stan ska hundar vara kopplade, tycker jag, för mina medmänniskors skull. Finns så oerhört många som är hundrädda, men som känner sig trygga så länge hunden är kopplad. Samma sak gäller bilister, det är som med springande barn, man blir orolig att köra på. I mindre tätbefolkade områden kan man ha hunden okopplad om man har pli på den, tycker jag.
Har ju bara haft Jascha i en månad. Han har fått vara helt lös två gånger hittills, mitt i skogen samt i stallet. Målet är att han ska gå lös just i skogen och i stallet. Enligt förra ägaren ska han vara jättesvår med vilt, men eftersom absolut ingenting annat hon sagt om honom har stämt överhuvudtaget så tar jag det med en stor nypa salt. Ena gången som han var lös drog han mycket riktigt efter något småvilt men bröt på första inkallningen och kom tillbakaspringande på andra och satte sig vid mina fötter med viftande svans så jag är inte orolig. Skyndar dock långsamt och har långlina ett tag.
Känner inget behov av att ha honom lös någon annanstans faktiskt! :) Vi är ändå i stallet/skogen minst 15 timmar i veckan.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Pelle går lös på varje promenad, han går bara i koppel när vi går på trottoarer brevid bilväg, när vi går på en "bilväg" eller när vi är på olämplig plats.
Jag litar fullt ut på honom, om jag inte gjorde det så skulle jag inte ha honom lös :)
Han går sällan lös numera eftersom han börjat höra dåligt. Han skulle aldrig springa fram till någon okänd människa, högst troligen inte efter vilt och troligen inte till någon annan hund men det känns otryggt när han inte alltid hör, vill ha möjligheten att kalla in direkt om det skulle behövas av någon anledning. Vi är rätt ofta hos min moster som har stor inhägnad tomt och låter honom få behovet av att vara fri tillfredsställt där istället.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Hugo får vara lös när vi är ute och går i skogen. Tidigare hade jag honom lös ibland vid småvägar och så där det inte kör mycket bilar och han höll sig alltid alldeles nära mig. Så nog kan jag ha honom lös, och jag litar på honom. Men. Sedan min väns hund blev överkörd utanför hennes hus och dog är jag livrädd för att ha honom lös där det kan köra bilar. Kan tycka det är jobbigt att ha honom lös på gården till och med när jag hör billjud, trots att jag vet att han håller sig där.

Alice får vara lös väldigt mycket , i princip varje dag. Är det fri sikt så att vi kan se om det kommer någon så att vi kan koppla henne i lugn och ro så får hon vara lös både hemma på tomten, cykelvägar,promenadled och skogen. Där inte hon kan bli skadad och där vi känner oss säkra att släppa henne. Vi litar på henne till 110% och har tränat henne enda sedan hon var en liten tös men hon är trots allt en hund och det kan hända oförutsedda saker, men sen har vi henne såklart kopplad där det är mycket människor som går och givetvis inne i stan om vi ska dit, med tanke på alla dom faktorer som finns och argument till varför hon ska vara kopplad. Vi som hundägare har ett visst ansvar som vi måste upprätthålla.
Hon är en storvuxen dam och vi måste respektera att det finns dom som är hundrädda m.m. Men vet att hon inte skulle bry sig nämnvärt av dom som vi passerar och möter om hon skulle vara lös, men det är svårt för andra att veta som inte känner henne eller oss.
#18 Jag vet mkt väl att det är från kommun till kommun, jag mailade till våran kommun och tog reda på hur det låg till här i V-tuna för det har hänta flertalet gånger att hundar som har varit lösa har kommit fram till oss och både gjort utfall och icke utfall. I det flesta kommuner är det iaf koppeltvång på det flesta ställena som tex gångbanor och vandringsled m.m. Oavsett hur mkt man litar på sin hund så är det fortfarande en hund och allt kan hända. Om hunden blir rädd tex. Rädslor kan ta över det mest lydiga djuren. Och oavsett om det är så att det inte är koppeltvång i någon kommun tycker jag det fortfarande är respektlöst att ha hundar lösa på gångvägar, centrum, lekparker m.m för som sagt hunden är fortfarande ett djur och vad som helst kan hända både när det gäller någon annans hund eller/och sin egen det betyder ju inte att ens hund aldrig får vara lös. Min hund är lös näst intill varje dag men då i skog, ängar eller träningslokal. Men det är väll tur man tycker olika och att jag bor i en kommun där det är koppeltvång.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_