Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3352 ggr
Loveradio
0

Känner mig uppgiven

Känner mig rätt så uppgiven just nu. Vet inte om min hund är i trotsåldern eller vad det är frågan om. Han lyssnar helt enkelt inte på mig. Ute ignorerar han mig totalt.

På promenaderna ska han dra allt vad han har åt alla möjliga håll. Människor och andra hundar ska han fram och hälsa på, och jag får då hålla emot allt jag har i kopplet. Inne i stan får jag ont i händerna av att hålla i kopplet för då drar han som tokig. Jag använder halvstryp på honom och han stryper sig själv hela tiden. Jag tycker ju att han borde tycka att det är obehagligt, men nepp. Använder klickern på honom ibland och har försökt klicka varje gång han går fint i koppel, men det hjälper inte. Har också testat att stanna varje gång kopplet spänns, men han tar aldrig ögonkontakt med mig utan har full fokus på allt annat. Har också provat att ta tag i honom och sagt ett högt och tydligt "nej!", då går han fint i några sekunder men sen drar han igen…

Godis bryr han sig inte om utomhus, så det går inte att belöna honom när han går fint. Inne älskar han godis, men är vi ute så verkar han vara fullt upptagen på allt annat.

I skogen har jag kunnat ha honom lös sen han var liten och det har funkat bra. Det funkar fortfarande bra, han har lärts sig att hålla koll på mig och håller sig alltid i närheten. Men sen när kopplet åker fram så ska han springa omkring och busa, och springa runt, runt i cirklar. Jag ignorerar ju självklart honom då och jagar ju inte honom. Har också provat att gå åt andra hållet men han kommer ändå inte ända fram till mig. Har provat locka med godis men det fungerar inte heller. Får helt enkelt greppa tag i honom när han swischar förbi och sätta på kopplet.

Som ni kanske förstår funkar inte heller inkallning.

Känns som att jag blir tokig snart!! Ska gå en valpkurs med honom så fort jag har pengar till det och det kanske, förhoppningsvis, ger resultat. För just nu blir jag bara så ledsen och besviken när han inte lyssnar.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Ankilika
0

Tålamod käre vän! Tålamod! Haha, jag vet hur frustrerande det kan vara men han är inte så gammal eller hur? Du säger att godis inte funkar (antar att du provat korv och dylikt), om du skulle ta fram en leksak istället, hur reagerar han då? Tycker du ska träna kontaktövningar. Sen råkar jag veta att du har åtminstonde två hundlärare på skolan som kan hjälpa dig :)

GabbiS87
0

Hur gammal är han? Pratade med en kompis som sa att just i en viss ålder, kommer inte ihåg exakt vad hon sa men typ 6-7 månader, brukar många hundar bli "olydiga".

Det är så mycket annat som attraherar, dom börjar bli könsmogna och matte/husse är inte alls intressanta, inte heller godis Flört

Chalin3
0

Simba är likadan.

Och här går godis också bort om man är utomhus eller när vi är på kurs. Det som gäller då är antingen leksak som piper eller det han älskar allra mest: en kampleksak.

Loveradio
0

#1 Haha, jo jag vet att jag måste ha tålamod. Men känns som allt tålamod är slut. Ne han är snart 6 månader, och jag vill ju verkligen att han ska lära sig allt det här när han fortfarande är så ung. Min stora skräck är ju att han fortfarande kommer vara såhär när han blir vuxen. Har inte provat korv, det kan jag ju göra. Leksaker? Ja det har jag testat men han bryr sig liksom bara om allt runt omkring.

Vi tränar en del kontakt men får väl träna ännu mer.

Hur visste du det? :) Har du gått på Forslunda? Jo jag ska prata med dom.

Loveradio
0

#2 Han är snart 6 månader. Jo dom kommer ju in i någon slags trotsålder när de är runt 5-6 månader upp till 1 år, vad jag har förstått.

Loveradio
0

#3 Då är du kanske lika frustrerad och uppgiven som jag? Går du kurs med din? Har det gett resultat?

Kampleksaker gillar Valle också iofs.

GabbiS87
0

#5 Ja precis, det är säkert det han är i nu! Kanske lägga all träning åt sidan ett tag och bara försöka ha roligt tillsammans? Sen när han har lugnat sig så kan ni köra igen :)

[countess]
0

Jag kan säga så här när min fd hane var runt 6 månader grät jag nästan varje dag och hade lust att spraka ut honom genom fönstret , Han sov max 1 timme per dygn och allt var mycket mer spännande än mig själv . Han var totalt galen och gick inte att ha och göra med . Men vet du när han var runt 8 månader började det släppa så ha tålamod tålamod det där kommer att gå över :)

Loveradio
0

#7 Jo, men han kan ju inte hålla på att dra som tokig…

GabbiS87
0

#9 Nej att han drar det förstår jag är jättejobbigt! Om han inte alls lyssnar på dig har jag inget direkt råd hur du ska få han att sluta dra heller. Man har ju inte alltid tid att stanna varje gång hunden drar…

Ankilika
0

Jajjemen, jag gick djurvård där :) Ta korv, köttbullar, leverpastej eller något annat riktigt gott. Visa honom tydligt och väl att du har hela näven full med det goda och sen är det bara att belöna, belöna, belöna. Sen kan du försöka hitta på massa kul på promenaderna också så han lär sig att matte när som helst kan få för sig att göra någonting helfränt. Och fortsätt med kontaktövningarna och miljöträningen.

Loveradio
0

#8 Jo jag har också brytit ihop och gråtit många gånger pg.a honom. Har också börjat undra om han inte är en terrier trots allt eftersom han är så förbannat envis! Åh vad skönt att höra! :) Hoppas han också lugnar ner sig då!

Loveradio
0

#11 Åh okej vad kul! :) det läser jag också, går sista året.

Tack för dina tips! Ska absolut testa med god belöning och träna en massa kontakt!

[Zorita]
0

Uuh min Seth är sån emellanåt. I början var han så hela tiden, och jag hade ingen trotsålder att skylla på Rynkar på näsan

Förra veckan tröttnade jag på att vi kunde gå några steg, stanna, några steg stanna, så jag utarbetade en ny metod. Jag kortade kopplet rejält så han aldrig är långt ifrån, sen ger jag ALLT som belöning. Framåt är belöning, sniffa är belöning, titta på nåt är belöning. Inte ens levergodisarna funkade (hans favorit) så jag tänkte jobba med att hans distraktioner skulle bli mina vänner i stället.

Om han inte tittar på mig ställer jag mig helt sonika framför honom och väntar tills jag får lite uppmärksamhet.

Fast nyligen fick jag kryckor pga skada i knät så fortsättning följer när de är borta för hur metoden går Flört Den korta tid jag testade detta gick det bra i alla fall.

Men ja jag vet hur det är att bryta ihop, Seth hade ganska stor del i att mitt knä gick sönder så lite arg är jag på honom Obestämd

Loveradio
0

#14 Usch då :/ men skönt att jag inte är ensam med mina problem. Men din metod lät ju spännande. Att hunden måste gå fint för att förtjäna att få sniffa osv. Ska testa det.

Aj det lät inte kul med knät :/

Chalin3
0

Simba har ju varit sådan mer eller mindre hela tiden, fast sedan är han ju lite väl energisk. Det är som att det går inte att trycka ner mer boxer i en och samma hund.

Men vid ca 6-7 månader bev det värre.Han är nu ca 11 månader och det är tyvärr inte mycket bättre. Så länge det är lugnt runt oss och inte för mycket störningar är han hur duktig som helst.

Vi går på kurs, allmänlydnad 2 för 2:a gången (missade för många gånger pga operationen förra gången)

Valpkursen/ allmänlydnad 1 började vi tidigt i våras, han var väl då ca 2½-3 månader.

Ja det är all idee att testa med "bättre" godis försöka hitta det som dom tycker är det allra bästa.

Men här fungerar inte ens det allra bästa tillräckligt bra. Har jag rått älg eller rådjurskött kan han tycka att jag är lite intressantare än hunden bredvid i en lite stund. Men ganska snart är allt annat mer intressant.

Det finns ett test man kan göra för att se vilken belöning hunden gillar bäst. Lägg favorit leksaken på marken, vid sidan om en liten hög med favvogodiset och sedan dig själv vid sidan om det. Så ser man vilket hunden väljer först. Sedan kan man ta bort det och göra om testet för att se vilket som är näst bäst.

pius314
1

Jag gjorde "belöningsfavorittestet" spm #16 nämnde. Hos oss är det blodpudding, korv, köttbullar, rc maxi junior, brödkanter, och så vidare på en fallande skala. Till och med potatisskal smäller högre än leksak hos oss. Så det gäller att hitta favoriterna oavsett om det är leksaker eller godis som gäller och locka med det. Och precis som nämndes ovan, låt honom hajja att du är den som har stashet :-) Också viktigt att kalla in för att sen fortsätta leka så att inte varje inkallning resulterar i koppel och hem i kojen. Du vet ju säkert allt detta men jag förstår att du brhöver pepp och att du tappar tålamodet just nu. Det blir (oftast får jag väl lägga till) bättre, det är bara att kämpa på och jobba stenhårt med att belöna ALL kontakt han erbjuder ute (kan börja inne med för att få en positiv spiral kanske) Skickar en stor hink med tålamod till dig (jag fick lite över idag :-) )

• Tillräckligt bra är perfekt! -
[Zorita]
0

Seth är jätteduktig på att hålla kontakt när han går utan koppel, hans problem ligger just när det är på. Det kommer från när han bodde i hundgård och endast fick ett par korta promenader om dagen.

Han spottar ut godsaker, och leksaker vill jag inte ha med för han blir så störig då, hoppar runt och busar. Än så länge har det funkat bra att han får sätta sig ner innan han får sniffa, och då drar han mindre till roliga lukter. På sikt tänkte jag lära in "titta" som titta på mig, och han har lärt sig "go sniff" som i att han får lukta då och "let's go" som i nu går vi vidare (svengelska för sambon är engelsman Tungan ute)

Jag började även öva in att han inte fick gå framåt bara för att jag gjorde det, utan jag skulle vara framför honom. Det gick bra, så det ska jag fortsätta med sen.

Att använda omgivningen som belöning fick jag idén av då det var det enda som fick honom att inte dra konstant. Då använde jag min andra hund som belöning, han fick hinna fram till henne om han gick fint, hon och sambon gick framför. Funkade utmärkt, dock inte hela tiden vilket jag nu jobbar vidare på med andra belöningar (förstås lite svårt om jag håller i båda).

Loveradio
0

#16 Jo Valle har väl också varit så hela tiden, men det är mest nu på senaste tiden det har varit värst. Hmm okej :/

Ska göra det där testet, tack!

Loveradio
0

#17 Tack! Tar emot hinken med tålamod :) för det behövs verkligen! Ska träna mycket kontakt.

Loveradio
0

#18 Okej intressant :)

Louie_Junior
0

Har precis samma problem med våran 7 månader boxer, han vill gärna fram till andra hundar, barnvagnar, sparkcyklar, fåglar.. allt som är intressant.

Har försökt med godis men han är helt ointresserad. Ja litar inte på att han stannar om ja släpper honom ute, så antingen får han gå i lång lina lr bli släppt i hundgård. Han lyssnar inte på inkallning! De känns som att man inte får kontakt med han när man är ute och går.

Har bokat tid till privatkurs nu om 2 veckor och hoppas på att få lite tips och råd.

Tills dess ville hon att vi skulle träna på kontaktövningar.

Sen fick vi ett annat tips som funkar ganska bra faktiskt, har testat några dagar nu.

Man ska ta med sig en leksak/ trasa eller nått annat dom tycker är roligt, när man går ut.

Så fort dom visar tendens till kontakt, så ska man säga "Bus" och leka med den i ca 2 min. (Man behöver inte göra varje gång, när dom lärt sig va de går ut på)

Funkar nästan varje gång vid hundmöten nu mera (avbryter fixeringen som blir)

Hon förklara även att speciellt boxrar oftast funkar bättre med leksak som belöning än godis, men självklart ska man anv godis oxå :)

Lilllens
0

#22 tråden är över ett år gammal.

[Besan]
0

Min är också 6 månader och totalt galen. Långlina är det som gäller när vi tränar inkallning, för visst han kommer - men inte klockrent. Och det finns inte här hos mig, här ska man komma klockrent. Så har du problem med inkallningen rekommenderar jag att köra lina om du känner dig osäker det minsta lilla. För er och för alla andras säkerhet!

Ja och ute på promenaderna… känner igen mig som tusan. Andra människor, barnvagnar, bussar, resväskor, andra hundar, nosen i backen osv - väldigt intressant. Men jag har faktiskt kört skvallerträning med honom p hundar, harar och fåglar sen han var liten så det är inte så farligt med när vi möter just djur men människor… .fy… han älskar dem.

Sätt dig ner och passivitetsträna i tex stan och på andra olika platser, kräv av hunden att den ska sitta/ligga ner i kanske 5-10 min och stanna där.

Jag har också fått backa bandet i träningen rätt så mycket. Det är lite så här hos oss nu :"Eh f*ck you…träna får du göra själv. Och sitta på kommando tänker jag minsann inte göra, sätter mig i min egen takt" Ungefär så beter han sig….och jag vet det är skitirriterande!

Har inte läst vad alla har skrivit men mitt råd är att helt enkelt inte fokusera så mycket på träning nu utan lek, lek, lek och kontaktövningar! Och passivitet som sagt.

Angående belöningarna så kanske du kan testa något helt nytt godis/kött? Någon leksak? Jag brukar också belöna min genom att han får nosa på frikommando hur mycket han vill.

Dragandet i kopplet har inte vi så mycket problem med, och de dagar vi har - ja då har jag kommenderat sätt dig ner och så går vi ingenstans förrän han sitter ner och tar ögonkontakt. Om din har svårt med ögonkontakten kanske du kan testa med att han enbart ska sätta sig ner och sen går ni vidare? Så när det går bra kan du testa med minsta lilla ögonkontakt igen.

Sorry om det var lite ostrukturerat här nu Tungan ute

[Besan]
0

#23 men gud det såg inte jag heller, haha ojdå ;)

Lilllens
0

#25 ;)

annochtommy@yahoo.se
0

Hej

Vi hade problem med att han drog, köpte ett koppel som heter VGW eller very good walking och nu har vi bara fina stunder när vi går promenad. se gärna kopplet under Metaxa på hemsidan www.60plus-lifestyle.se vi har lite promenadfilmer där han har på kopplet.

Chalin3
0

Har hörtattden selenfungerat för många. Kan säga attförgjorde den inte allsdet, vi har numera en hund som gärna backar och drar. Detblir ett stortproblem med texspårsele, Om han tycker det går för sakta vänder han sig om och drar baklänges, då kränger han av sig selen. Så får oss blev det katastrof istället.

Dosi
0

Kan också varmt rekommendera VGW :)

nlinds
0

min valp på 4 månader är precis likadan, känner verkligen igen mig. Men jag kan bara ge ett råd. stå still ,andas, tålamod. Hunden känner allt för väl av när du är spänd och har en konstig energi.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Loveradio
0

Gammalt inlägg Tungan ute Promenaderna går mycket bättre efter en massa träning. Han går helt okej i koppel nu. Och han har också bättre fokus utomhus. Han är äldre nu och har blivit mer mogen, så det har också gjort sitt.

Enda problemet är inkallning, men det är något vi jobbar på.