Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3580 ggr
[Tess86]
1

Inomhuslekar nu!

Det snöar som ingenting liknande idag. Hundarna är förkylda eller har noskvalster (vi behandlar dem mot noskvalster nu så tiden för utvisa om det är det som de har eller inte). De är ute i trädgården och leker nu och vi ska gå en promenad om en stund, men det blir en alldeles vanlig långpromenad på vägarna här ute. Det blir ingen särskild träning.

Så nu vill jag ha tips på roliga inomhuslekar som vi kan göra när vi kommer in igen. Gärna sådant som stärker samarbete, inte bara godis i flaska och dylikt.

[Nattkola]
0

Nu vet jag att jag har mycket mindre hundar än dig, så det kanske inte riktigt funkar.

Men jag har ibland lagt massa kuddar och filtar i en hög och sen har min lilla hund (som är avlad typ grythund) fått leta sig in och hitta "räven" (ett sånt där muksidjur utan stopppning och pip i). Hon tycker det är svinkul. Men större hundar kanske förstör kuddarna….

Sen brukar jag gömma saker, "räven" för lilla hunden och för stora hunden som inte är speciellt leksaksmotiverad har jag gömt bitar av torkad kyckling. Då har jag tagit ut hunden ur rummet (hos oss vardagsrummet) och sen gömt saken på lite olika ställen, bland under någon filt eller liknade.

Jag testade även att lägga "räven" ie n kartong (när hundarna såh på) så fick de lista ut hur de skulle få ut den.

Har även fyllt mindre kartong med "skräp" typ toa-rullar, papper, strumpor och sen lagt något gott bland allt det, så hunden fick söka upp det.

[Tess86]
0

Tack för alla tipsen! Många av lekarna går nog att göra trots större hundar.

Vi har varit på en timmes promenad i snöyran, kom en halvmil bara :P Efter det lekte hundarna i trädgården medan jag skottade. Så nu ligger båda två och sover en stund.

När de vaknar senare kom jag på en "lek" som vi ska göra som kräver både samarbete, att hundarna vågar lita på mig och som bygger balans och muskler. Jag har pumpat upp pilatesbollen efter flytten. För Tyri blir det första gången att prova på den.

Senare ikväll kan de få göra lite godislekar, som är lite med lekfullt och ingen fysisk träning :)

Vizzla
0

Å jag har ju en Tax! Ska också prova rävleken!! :D

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Vizzla
0

Jag kör mycket trickträning inomhus. Han får städa upp sina leksaker, bädda ner sig i en filt och sånt där. Det jag väntar på nu är att få komma med på en specialsökkurs. det tror jag han hade tyck va jätteroligt!

[Tess86]
0

Rävleken passar nog alldeles utmärkt till en Tax. Hur passar Tax till tricks? Skade som är en jämthund är usel på tricks. Hon har liksom inget finlir. Hon är en arbetsmaskin. det är naturen och jakten som gäller. Säger man åt henne vad hon ska göra så gör hon det. Ska hon upp på ett bord på veterinärbesöket så står hon på borden, ska hon ligga på sidan gör hon det, eller för all del om matte är så knäpp så att hon slänger upp en älghund på en pilatesboll, men att själv försöka lyckas lista ut vad matte väntar på, när hon sitter där tyst med klicker eller godis, det blir hon bara frusterad över. Tyri å andra sidan, som är en schäferblandning, sitter med stora ögon och öron och lyssnar spänt på minsta lilla vink från mig, provar allt hon kan komma på för att göra mig nöjd. Hon suktar efter arbete att utföra.

[Forest]
0

Ta ett snöre och toarulle eller hushållsrulle, knut fast tråden mitt på rullen och stoppa in en godis vik ändarna och ta under rullen soffan/byrå mm de får bara andvända snöret för att få fram den. Skulle de ta rullen så petar men enkelt in den igen.

Godisspår inne funkar att gömma godiset lite högre är något de får andvända sin nos lite mer om de annars är mer vana att leta godis på golvet, försvåra godisletandet genom gömma gosis i sko toffel bakom en kudde mm andvänd fantasin.

Balansera på en stor yoga boll, låt hunden stå med frambenen på bollen o gå framåt. stå på den håll i bollen man kan oxå lära dom att gå framåt om de står på bollen. Lär hudnen gå runt höger vänser runt den, det är bara köra på låt din fantasi flöda :)

Trix- slalom,runt dig, höger-vänster, stå på baknenen.rulla runt,dansa på bakbenen trixen kan bli måååånga :)

[Forest]
1

Glömde, att lära sin en massa namn på olika leksaker eller dina personliga saker som vantar,plånbok,nycklar,mössa gör detta sen så lägger är det mer leta fram dessa saker, försvåra detta en dag så är man som jag o då går man o letar vart tusan la jag nu min plånbok? vips så tar jag till hjälpen Enja är en klippa på hitta mattes saker nu mera. Jag har oxå lärt in öppna byrålåda/kökslåda/skåp då genom ha ett tygbit fastknuten i handtagen jag har lärt in dra eller öppna så nu kan man skicka henne dra ut byrålådan ta mattes vante o nästa vante med. Träna detta är rätt kul o visa andra oxå Flört

[Tess86]
0

Det där med att lära dem olika namn på leksaker eller andra föremål är roligt. Framför allt Tyri skulle nog tycka att det var roligt för hon älskar apportering och hon vill ju alltid vara till lags.

Hundarna har varit ute i trädgården i eftermiddag och nyss har de tränat på pilatesbollen. Tyri var väldigt duktig med tanke på att det var hennes första gång, totalt orädd. Jag brukar ta på Skade en bekväm sele och hålla i den när hon står på bollen, som lite stöd och för att hon inte ska ramla och slå sig, men det blir mest ett skydd för att hon inte ska ramla, balansen får hon sköta själv. Jag gjorde samma sak med Tyri nu, satte på henne en sele, och så gav jag lite stöd under magen också för hennes sele har bara bröstband, inte magband som Skades har. Hon såg så rolig ut när hela hon skakade och gungade fram och tillbaka, men så hittade hon plötsligt balansen och stod still. De fick stå på bollen fem minuter vardera och Tyri började faktiskt flämta under den tiden, antagligen både av stress och ansträngning.

Nu får de vila lite så kan jag göra någon godislek med dem innan sovdags. Den där med godisrulle i snöre var smart.

Vizzla
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ska se om jag lyckas få in nån video när han gör sina trix. Han är inte snabbast i stan (om han inte är ordentligt uttråkad) men han gör det man ber om. Videon är från när vi precis börjat så det ser lite bättre ut nu :) Hans enda belöning som funkar är GODIS (frolic).

Vizzla
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är en till :)

Vizzla
0

jag är med på dogtrickacademy.com där får man massor av tips!

Med klicker går det snabbare även med raser som kanske inte är de mest lättmotiverade. Vi kör korta träningspass, ofta bara några få repetitioner 4-8 st sen gör vi annat och provar igen.

Det går om man vill. Jättebra sätt att träna kontakt med hunden. Jag överdriver berömmet också nrä han gör rätt och hela hunden lyser upp! Han blir så glad när han gör rätt!

En gång när han var riktigt uttråkad och jag inte visste vad han ville så tittade jag på honom och sa "vad vill du göra?" och väntade. Sen började han visa alla trick vi lärt han så han tycker verkligen om det :)

[Forest]
1

9 himmla ducktig Glad Men behöver inte vara snabb tycker han gör det ordentligt o bra sött som tusan Glad

[Forest]
0

8 ja snöret är bra det är pga den jag börjat med öppna skåp via snöre först som sen vart en tygbit av gammalt lakan :) man kan hitta på allt möjligt hundarna tycker det är skoj o lära sig lite.

En annan sak är att ta olika muggar i plast så lägger man under godis eller någon sak så ska de söka efter den. Vi är uppe i 22 olika muggar nu med Enja och med någon grejj (jag brukar ta en liten kattboll i eller mina nycklar) i så är det mer o sniffa ut rätt mugg. Godis är rakt på där är den Flört  Jag har köpt plastglas som är vita de ser ut som engångsglas fast de är i plast jätte smidigt dessutom andvänder vi dom när vi är iväg till oss själva :)

[Tess86]
1

Vizzla: Sötaste filmerna! Nu vill ju jag också ha en långhårig Tax :P

Jo, båda hundarna är inklickade och visst lär sig Skade trix. Hon kan alla standardgrejer som sitt, ligg, stå, upp, skall, give me five, tass, död osv. Men hon verkar aldrig riktigt tycka att det är roligt ändå. Hon gör det för att få några godisar men hon lessnar redan efter ett par kommandon. Det går att verkligen motivera henne, om man peppar hela tiden och är superglad. Det var så hon lärde sig att sluta skälla på andra hundar på hundklubben. Men av nån anledning känns det ändå inte som hennes grej.

Jag hörde om en tjej som försökte med agility med sin jämte. Hon peppade, blev överdrivet glad, hon kastade godis, sprang runt och busade med alla leksaker de hade, jakt, dragkamp och vad som helst, flamsade, blev arg, grät. Hunden vägrade ta sig igenom den där agilitybanan. Det är väl lite så jämtar är. Jag har inte provat agility med Skade men däremot har vi lekt i lekparker och då gör hon som jag ber henne. Hon kan hoppa mellan stubbar, klättra upp för klätterställningar om de har trappor, springa ner för rutchkanor osv. Men hon tigger ju inte om att få fortsätta träna.

Forest: Tyri öppnar tyvärr lådor redan utan snöre :P En dag när vi inte var hemma kalasade hundarna på minst ett kilo hundgodis tillsammans. Nu förvarar vi hundgodiset högre upp.

Muggleken gillar Skade, men jag brukar använda blomkrukor i plast. Fast hon brukar mest sätta tassen på dem och välta allihop, inte nosa sig till den rätta först. Men jag ska testa den leken på Tyri någon dag, för hon har inte gjort den.

malinroth
1

Här har vi en tjej som är jätteduktig på hundträning, hon har bla  tips på olika trick man kan lära hundarna. Hon har två flattar och en jämte som hon tränar med :) Där kanske du kan hitta något kul..

http://www.facebook.com/pages/Mincados/258882070824993

http://www.mincados.se/

[Tess86]
0

#15 Ska absolut kollas in. Det låter intressant :)