Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4509 ggr
LovisaS.B
8

Cesar Millan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni gott folk? Själv tycker jag att han gör allt så bra! De verkar vara många hundar som blir rehabiliterande till 100%. Och så har han bra syn på de här med "kamphundar". Att de är människan som uppfunnit den, och att de är ägaren inte hunden som gör fel Att alla med fördommar bör träffa en bra hund av de raserna för att se att de inte är rasen som är fel..

LovisaS.B
0

Bilden är på min hund Leja (amstaff/staffe) , och hennes bästa vän Stella (Golden, labrador, collie)

Susanna_w
5

Om du söker lite finns det en del trådar om just honom.

Jag tycker väll inte om honom så där jätte mkt men visst har en smarta saker att säga ibland som alla andra. Men jag tittar inte mkt på hans program utan väljer hellre andra att lyssna på med lite mer sundare och vänligare metoder än CM

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

LovisaS.B
0

Ja undrar bara vad andra folk tycker :) Har läst och kollat en hel del på hans program.

Fridaaaa
6

Finns massa trådar om honom

Jag gillar honom inte, jag kollar inte på hans program. Vissa delar är bra men många delar gillar jag inte, så därför kollar jag inte på han.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LovisaS.B
4

Vill ju veta vaaaarför. Inte så kul om 100 skriver "jag gillar honom inte." Så får man inte veta varför. Jag gillar ju honom, så vore kul om någon förklarade varför de inte gillar honom. Vill förstå :)

Alvidusen
4

gillar inte hans metoder.

Fridaaaa
7

#5 Jag gillar inte honom för att han använder skackel mm i sina avsnitt. För mig spelar det ingen roll att ägarna har använt det, en seriös hundtränare/rehabiliterare använder inte det ändå. Och jag tycker att han har för hårda metoder ibland

Jenna_Nord
7

Finns många många trådar om detta där du kan läsa allas åsikter.

Denna tråden är inte ens en månad gammal (sen någon skrev). Föreslår att du kikar igenom kommentarerna där istället.

Skriver som jag skrev sist:

"Gillar honom och hans sätt att rehabilitera hundar som har problem.
Men fostrar man hunden från början så ska man aldrig behöva lära sig liknande metoder, dock finns där allt för många hundägare som aldrig borde skaffat hund. Sorgligt men sant."

Mvh Jenna

LovisaS.B
0

#7, är de dem där hemska halsbanden? Isf håller jag absolut med om de!

Arcadia
14

Usch jag mötte en Ceasar Millan inspirerad husse i går han gick med sin Staffe i koppel och sin unge i koppel och vid möte med osss Pssschar på hunden och ger den en rejäl spark precis som Ceasar gjort i flera program jag sett. Absolut inte en metod jag tror på. Mer kuvad och ledsen hund är svårt att tänka sig. Den kröp i princip fram efter sparken. … Jag tror på fast hand, konsekvens och mjuka, positiva metoder. Våld föder våld även i hundträning, det är min fasta övertygelse!

Karmatarerskanise
3

Som fler skrivit finner du många trådar där du kan läsa varför folk inte gillar honom om du söker här inne på sajten. De flesta trådar är väldigt långa så du kommer ha mycket att göra ;)

[Teddies matte]
12

Gillar honom verkligen inte, han ligger såå långt bak i utvecklingen. Han kan heller inte särskilt mycket om hundar och deras beteenden och grundar hela sin "metod" på en missuppfattning om hundar/vargar. Tycker de borde lägga ner tv-programmen, de bidrar till så mycket tråkigheter och skadade relationer bland hundägare och deras hundar, även om de uppmanar till att inte försöka hemma så gör folk det ändå.

Här är en väldigt läsvärd, svensk artikel om CM!

Frida B
0

finns 1000 trådar om honom, och nästan alla får upp mot 200 svar, där kan du se vad folk här tycker om honom

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

LovisaS.B
0

#10, tror inte på de där med de du kallar "sparkar". Jag skulle aldrig använda de heller. Men ser honom som bra i de han gör iaf. Även fast ALLA metoder inte är perfekta :)

reverse
13

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du kommer finna en uppsjö av olika svar i tidigare CM-trådar. Flört

//Lina

[Crazy Rabbit's]
4

Tycker inte om hans sätt överhuvudtaget, att sparka en hund är inte sättet att fostra en hund på.
Och att använda stackelhalsband ger inte heller någonting, usch för honom säger jag bara.

http://www.youtube.com/watch?v=KuinToBgUco&has_verified=1
Vet inte om alla kan se videon.

LovisaS.B
0

Ja jag har sett massa andra trådar nu :P , hur tar man bort sin egen? :0

vallhund
14

Tja hundar lär sig att katter är högre i rang än dem genom att CM håller upp katten över hunden samtidigt som hunden elas?

Och naturligtvis lärde sig Shadow att inte göra utfall mot andra hundar genom att han hängdes upp i strypkoppel tills han blev medvetslös.

Skrikandes

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fridaaaa
0

#9 Ja det är det, skackel är det med taggar typ, innåt :S

LovisaS.B
0

#19. De håller jag med om att de är fel. För när vi tog hem Leja så ville ju min katt "mörda" henne direkt. Så jag lät katten gå på hunden. Leja gick inte i närheten av Bebis på 3 veckor. Nu är de bästisar och gosar och leker :) #20, ja fyfan! De är de mest hemska uppfinning jag sett!

vallhund
0

[Zlarviig]
5

http://www.youtube.com/watch?v=J8fceK-i8pQ Hunden ser ut som en blandras av någon sorts jakthund, typ wiemeraner blandning eller korthårig vorsteh blandning. Om jag inte minns fel så är vorsteh en fågelhund.. Varför vilja träna bort ett beteende som en hund är avlad för?

http://www.youtube.com/watch?v=yGuuQO54hPo Kolla hur han lyfter bulldoggen i nackskinnet vid 03:05 och pitbullen som kommer efter, som var i "röda zonen" som var extermt rädd för människor och hade därför munkorg, ser ni någon anledning till att han skulle behöva sparka hunden? Inte jag…

Edit: Kolla 04:49 där han klappar en hund med en golfklubba i ansiktet och sen sparkar den fast den inte gör ett PISS!

LovisaS.B
16

Faktisktgott folk, så här jag ändrat uppfattning! Jag har nött massa klipp med honom nu och insett att han inte gör så som jag sett de hela. De är som du säger #23, han korrigerar helt i onödan i vissa fall! Blev faktiskt ledsen då jag sett honom som rn av de allra bästa.. Men han har rätt i mycket av de han säger också. Joooooobbigt

joheck
5

Gillar honom inte. Alldeles för hårdhänt med hundarna, både fysiskt och psykiskt.

[Zlarviig]
0

Det enda jag gillar är när han träffar en nervös hund, och sätter sig långt bort från hunden och sitter där tills hunden förstår att han inte är elak.   Men sen ska han tvunget gå fram mot hunden, som då försvarar sitt revir mot en främmande man, kanske försöker bita honom och vad gör han då? sparkar eller slår till den.

Visst han hjälper hundarna, efter ett tag, fast med en dålig metod. Det finns så mycket andra snabbare, bättre och snällare metoder att uppfostra en hund.

Sophey
6

Jag anser att han lär ut felaktig information eftersom hans sätt och tänkande är fel gällande både hundar och vargar. Det finns betydligt bättre metoder som även fungerar för problemhundar och de som inte håller med förstår helt enkelt inte vad positiv förstärkning är eller hur det fungerar.

Medarbetare på matlust

LovisaS.B
1

Håller med allihop! Har ändrat sättet att se på honom nu.. De är lite jobbigt när jag alltid sett honom som bäst! Men när jag kollade massa klipp igår så insåg jag att jag skulle göra 2/8 saker som han gör. Däremot gillar jag SOS puppy på Nature kanalen! Han är jätte bra med valpar :-)

vallhund
9

Grattis! Trevligt med folk som kan tänka självständigt.

Här har du mer att läsa:

http://www.asashundar.se/articles.php http://www.nosvisklickerkunskap.se/Artiklar.html      http://www.dogma.nu/artiklar

[rodeo]
0

Vilka bra länkar, Vallhund! Länk nr 2 fick jag dock inte att fungera. :)

[Forest]
4

29 hahah du är så rolig Skrattande 

Ang cm så gillar jag inte honom alls, jag gillar sälvtänkande hund som inte är mekanisk en hund som vågar busa o testa lite. Glada spralliga hundar kan faktist vara lyckliga lydiga hundar något jag tror mer på :)

Susanna_w
1

Och sen vad vore hundarna utan att ställa till med lite bus?

_

Vattnadal
0

#20 Fast det heter stackel, halsband med piggar. Skakel, skaklar är något trevligare

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LovisaS.B
0

#31, ja precis som min korv :)

[Tess86]
12

Jag förstår absolut inte varför hans program visas i Sverige. Hans metoder är förbjudna enligt svensk lagstiftning, eftersom de räknas som djurplågeri/djurmisshandel, och därför borde de inte ens visas på tv i Sverige.

Och nej, alla hans metoder är inte dåliga och han säger saker som är bra också. Men programmen innehåller förbjudna metoder, som de dessutom varnar för i början av programmen, och ändå visar de detta som "hundträning". Det är så hemskt med hundar som får hela sina liv förstörda på grund av människor som tar efter och lär sig av C.M.

vallhund
0

LovisaS.B
1

Vilken tur att jag inte gjort somhan även fast jag har tyckt att han varit bra! :))

Noa-Nisse
12

-----------------------Fliker in lite snyggt här med-----------------------

(Hörrni, trots att det finns en massa trådar om Cesar Millan så har det ju med all säkerhet kommit till många fler medlemmar sen de trådarna skrev i sist! En ny tråd är alltid kul för då kan nya medlemmar få chansen att tycka till! Det kan vara svårt för nya medlemar att "hävda sig" i trådar med 200 svar om ett så känsligt ämne som det tycks bli runt CM. )

Medarbetare på Hundar.ifokus

Susanna_w
4

#38 Vad du är klok du! Du har alldeles rätt!

_

Noksi
4

Jag tror att många som inte kan så mycket om hundar blir liksom frälsta när dom ser avsnitten, allt ser så himla lätt ut och det verkar vara så himla bra för hunden. Allt han gör "löser alla problem" snabbt och enkelt. Samma stil på det programmet som i alla andra amerikanska tvprogram. Bara ihopsatta klipp, hur har det gått till bakom kulliserna, hur lång tid har det egentligen tagit, hur mår hundarna egentligen av hans metoder?
Jag och min sambo kollade endel på hans program i början när vi skaffade vovve, men insåg efter bara några avsnitt att detta är inte rätt.(enligt oss, alla får tycka vad dom vill)
Det enda jag kan tycka är bra är detta "shh" ljudet ibland. Det är snabbt och kort. Istället för att säga "nej" om det är något. Annars tycker jag inte att hans metoder är något att hurra för och jag hatar att se folk som tar efter exakt ALLT han gör och är som jag säger helt "frälsta" av hans metoder. De sitter och förespråkar för hur man "ska" göra med sin hund för det gör minsann CM och lyssnar inte alls om man säger emot. Speciellt många unga killar som gillar lite "tuffare" raser har jag erfarenhet av..sitter bara och mår dåligt av att höra att den stackars hunden i fråga ska leva med dessa träningsmetoder.

Hoppas att detta programmet slutar sändas i sverige för som sagt..vet man inte bättre är det lätt att ta efter sådana här program och det är väldigt många hundägare osm faktiskt inte vet om bättre metoder. Det är bara okunskap!

LovisaS.B
0

#40, de är i ett av programmen som just "shh" ljudet gör att hunden biter honom. Så där håller jag inte med. Att använda de på en hund som INTE är aggressiv är en helt annan sak. För jag gör så mot Leja för att få snabb kontakt. Men mot en aggressiv hund? ALDRIG.

polgara
4

Det enda positiva jag kan se med CM äratt han får folk till att förstå att hundar behöver motion o aktivitet. För övrigt ser jag inga fördelar med hans metoder

[Tess86]
4

#37 Det är inte konstigt att du tyckt att det verkar bra. Han säger många saker som låter bra om man är ny hundägare, inte hört om modernare metoder eller bara inte sett de värre sidorna av honom. Och självklart finns det vissa saker som han säger som man kan ta efter om man tycker att de verkar fungera på ens egen hund, och ens hund mår bra av det, men jag tycker att det finns bättre hundtränare att lyssna på för tips och råd.

#42 Jag tycker precis som du, att det enda positiva är att han säger att hundar behöver motion. I USA verkar ju vissa gå ut med sina hundar en gång i veckan eller ännu mer sällan och sen undrar de varför hunden har beteendeproblem. De börjar ta till en massa hårda uppfostringsmetoder som bara trycker ner hunden och gör den undergiven eller apatisk istället för att tillgodose hundens behov.

En annan bra sak som han säger också, men som han inte visar bra exempel på, är att man ska vara lugn med hunden. Men hans "att vara lugn" är att trycka ner hunden i backen, inte att t.ex. lugnt hålla hunden framför sig om den är upptrissad.

[Forest]
1

43 håller helt med dig det du säger

League
3

Preblemet brukar vara brist på fysiskt aktivitet, är hunden trött så finns inte behovet av att utåtagera. Finns båda för- och nackdelar med CM, jag tycker om det han förespråkar: Regler, motion och sen kärlek. Sen är hans metoder ibland inte OK. Men för det mesta löser han problemet, tar tillfällena i akt att träna och ser på ägaren vad som behövs i den enskilda situationen.

Jag tycker det är bättre att säga till ordentligt EN gång ist för att gå i 2år o försöka locka o pocka på hunden, när den ändå inte "lär" sig ngt av det, visst har du godis/klicker i högsta hugg 24/7 så kanske, men de flesta glömmer/missar det någon gång. HUr stora skador blir det av 2 års konststant drag i kopplet i förhållande till ett par korta snabba "ryck" jag tror att det är skonsammare i längden med de korta rycken. Meeen det e bara min åsikt. Sen är absolut INTE sagt att man ska gå o rycka i hunden hela tiden!

[Teddies matte]
8

#45 Fast man lär inte en hund något genom att rycka i den, vill man ha en hund som går fint i koppel måste man lära den det, inte hundens fel att den drar/går dåligt/slarvigt när den inte fått lära sig något annat eller i brist på motion/stimulans t.ex. Det finns alltid andra vägar att gå än att tillföra obehag, utan att det skulle behöva ta en längre tid. Det finns inga quick.fix som löser några grudner till problem och som funkar i längden, man måste arbneta med grunderna till problemen inte bara fixa bort konsekvenserna av problemen.

Frida B
1

Brukade tycka han var jättebra, men tycker inte det längre. Eller jo, det han säger är klokt (hundar behöver motion, var alltid lugn), men att han inte kan snacka hundish (hundspråk) är ett faktum.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Tess86]
11

Vad gäller ditt första stycke så håller jag med. Men jag skulle vilja ändra lite på ordningen. Jag tycker nog motion, kärlek och sist regler. Jag anser att det är viktigare att hunden lyssnar än att den kan olika regler utantill. Och en hund som mår bra, får kärlek och respekt vill oftast lyssna på sin ägare och vara till lags.

Vad gäller ditt andra stycke så kan jag inte alls hålla med. Jag tycker att dina påståenden är som att välja mellan pest och kolera. Det kan räcka med ett enda ryck i kopplet för att skada en hunds nacke och ge hunden kronisk värk livet ut. Därför kan jag inte säga att mycket våld en gång är bättre en lite våld ofta, eller tvärt om.

Problemet med C.M., och andra hundägare som använder smärtbaserade metoder, är att man bestraffar fel beteenden istället för att belöna rätt och därmed visa vad hunden ska göra. Och man behöver inte gå runt med en klicker dag ut och dag in för att kunna belöna sin hund. En hund som vill samarbeta kan man belöna med sin egen kropp och röst. Många verkar tro att de som inte anväder ryck, sparkar, slag osv lever i en drömvärld där allt kretsar runt ett klick, men det finns många metoder där emellan.

Man har dessutom genom många empiriska studier visat på att utebliven bestraffning vid felaktigt beteende (dvs om man missar ett ryck) förstör mer för träningen än en utebliven belöning vid rätt beteende (dvs om man glömmer godis en gång). En hund som är van vid att få godis kommer att kämpa hårdare och hårdare för att få den där godisen, även om den bara kommer ibland.

(Som en liten avstickare kan nämnas att en duva som får mat av att picka på en knapp kan picka upp till 100 gånger innan maten kommer utan att tröttna, efter att den lärt sig att pick betyder mat).

Att utsätta hundar för smärta i uppfostringssyfte är förbjudet i Sverige. Tyvärr syns det inte på utsidan att hunden har skadats av C.M.s ryck eller sparkar. Men även om det är olagligt eller inte, om man straffas för det eller ej, varför vill man bestraffa sin hund? Varför vill man utsätta ett djur som man älskar för onödig smärta och lidande? Varför vill man att ens djur ska lyda för att de är rädda för bestraffningar? Vill man inte mycket hellre att ens hund ska lyda därför att den älskar att samarbeta med en?

LovisaS.B
1

#48, åh ditt inlägg! Blev alldeles glad i kroppen! Jag kör godis och rösten. :)

[Tess86]
7

#49 Kul att höra :)

Här kör vi godis, leksak, röst, kroppsspråk, bus eller gos vid rätt beteende.Fel beteende vid lydnadsträning eller tricksträning ignorerar vi bara. Fel beteende utanför träning, t.ex. försök att sno mat, hoppar upp i soffan fast jag sagt nej (de får vara i soffan, men inte om jag sagt nej) eller liknande bestraffas med mörk, besviken och långsam röst: "Nej, men vad gör du? Sa inte jag åt dig att…" Hunden förstår inte orden, men av tonfall och kroppsspråk förstår de helt klart innebörden. Om de t.ex. hoppar ner ur soffan igen då får de ett glatt "Bra" som belöning. Kommer de fram för att "be om ursäkt" får de gos också. Här är vi aldrig långsinta, så fort de slutar med det dumma är vi glada igen.

Våra hundar får alltså en form av bestraffning, men det är väldigt kortvarigt, lätt för dem att styra över själva, den gör inte ont eller skadar och den gör inte att våra hundar blir rädda för oss.

LovisaS.B
0

#50, Känner igen mig till100% !

Noksi
0

Jag menade som sagt endast att  ljudet är bra, det är det enda. Jag menar inte att göra ljudet i samband med de korrigeringar som han gör. Han hade likaväl kunnat säga "nej" sen sparka till hunden, rycka hårt i kopplet eller vad han nu gör. Jag menade bara att ljudet i sig är ett snabbt och tydligt ljud. Absolut inte att man ska vara elak mot hunden samtidigt såklart.

Vi gör tex det ljudet om våran vovve sätter fart mot katten för han förknippar det med att avbryta sen vända sig mot oss för belöning :)

vallhund
6

# 52

Jag ser inget positivt med ljudet, eftersom folk har en tendens att använda det mot okända hundar o gärna samtidigt föreläsande om CMs förträfflighet, oftast utan att ha egen hunderfarenhet.

De flesta av oss som har o haft hundar har diverse ljud för oss, själv har jag typ "hörru" för att bryta en fixering.

Som sagts, han har inte uppfunnit hjulet, även om många tror det.

Noa-Nisse
0

Håller med dig!! Långt innan jag visste att cesar fanns så använde jag "aaah" snabbt och lagom högt för att avbryta, och det gör jag än idag :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

LovisaS.B
0

En random fråga. Kan löss smitta om jag klappar en hund, sen min egen? Hundarna hade ingen kontakt alls. Jag va hos en vän som fått hem en hund från Rumänien och tog iinte med Leja. Men jag klappade ju den osv.

vallhund
0

Inte löss, men skabb.

LovisaS.B
0

Ja men Dåså. För skabb har den inte.

Susanna_w
1

Löss kan visst smitta, man kan även föra över gnetter. Har haft den diskussionen med min veterinär om båse skabb och löss dels för att min hund är känslig iom att han har hudproblem och har bl.a haft rävskabb 2 ggr på ett halvår och jag har andra djur här hemma. Risken att skabben ska smitta är vääldigt liten. Och mina råttor har inte fått skabb utav hunden någon av gångerna. Nu handlar ju detta om rävskabb då. Risken finns så klart men är mycket liten, precis som med löss, risken är liten men den finns.

_

Noksi
0

gud vad lätt folk missuppfattar. Jag försöker säga att jag inte gillar något alls med hans metoder och att det enda jag gör ibland som han gör är ljudet. Det har ingenting med hans och hans metoder att göra.  Samma ljud som många kattägare gör till sina katter eller vad som helst, har heller inte påstått att han har kommit på ljudet. haha försöker bara säga att jag inte följer några av hans metoder och kommer aldrig göra :)

[Tess86]
0

#59 Jag förstår vad du menar. Vilket ljud som helst som fångar ens hundars uppmärksamhet när de är uppspelta och vägrar lyssna, eller gör något förbjudet, är ju bra som något annat. Sen om man säger shh, hörru, nej, happ, stopp eller vad som helst så har ju det ingen betydelse så länge det får hundarna att stanna upp.

Not there yet
6

Blir så trött på sådana här trådar som startas upp för att enbart starta livliga diskussioner och bli enkel riktade. Alla (de flesta) går sina egna vägar gällande att uppfostra hund.Antingen genom att gå kurser eller själv lärdom genom ex att vara uppväxt med hund i familjen.Hur som haver så länge hunden inte far illa psykiskt eller fysiskt så ser jag inga fel med någon metod.Att alla som hävdar att de inte tycker om ex CM metoder pga stackel eller elhalsband är tramsig ursäkt.För när detta var tillåtet i vårat land var det ingen som sa något högt om halsbanden.De sågs som "naturliga" tillhyggen i svåra situationer där även polisen använde dom.När de sedan förbjöds och alla förde hemsk propagandan om hur fruktansvärda de var så följde svenskarna med i den kön också.Så att sitta och peka på hemskheter och okunnighet i användandet av dvs nu förbjudna saker i vårat land är löjligt.Det är tillåtet i Usa och det får man acceptera,likaväl som att detta tramsandet med kläder till prydnads hundarna här.Alla är olika oavsett ras,ålder,kön… Att sedan saker missbrukas av okunniga men likväl kunniga kan var man förstå och veta.Men så är det ju överallt i vår värld. Ingen ska sitta och utgöra sig för att veta bättre än någon annan,man blir aldrig fullärd och har därmed ingen rätt att anse att mitt sätt är det enda och riktiga sättet.Jag kan se och tycka att det finns alltför många i vårat land som inte borde ha hund.Men detta är oftast pga nonchalans mot medmänniskorna och hänsynlöshet. Hund ägare tro sig sitta över lagen många gånger och enbart ha rättigheter när det är precis tvärtom.och sen sitta och skriva att den eller den gör fel är trams. Vem ger "dig" rätten att tro dig veta mer än "mig"? Nej, ta hjälp av utbildad (som kan uppvisa giltigt intyg) person inom ditt område och följ ditt hjärta och förnuft.Sköt ditt eget och låt andra vara ifred (så länge inget djur far illa vill säga) så ska nog världen bli bättre så småningom.Var inte så avundsjuk på din medmänniska och behandla andra som du själv vill bli behandlad!Om CM är så hemsk så varför är han så omtyckt av hundägare runt om i världen och inte du?? Okunnighet? Skulle inte tro det.

LovisaS.B
0

#61, vilket härligt inlägg! Tänk om.alla tänkte så, vilken fröjd de skulle bli!

KKajsa
1

Jag ser positiva saker hos CM likväl som jag ser positiva saker hos SBK och flera andra inriktingar, dock är jag av den starka uppfattning att det är viktigt att hålla sina sinnen öppna och inse att man precis som #61 skriver: inte är fulllärd (tack och lov säger jag) Jag har inte sett så många CM program  men de jag sett senast(7/12?) gick ut på att träna Husse & Matte så att DE betedde sig rätt så klarade hundarna livet med glans.

Ni måste inse att hundar är individer och det som jag gör med min äldsta hund är inget som skulle passa på min tredje hund bara för att de är individer.

[Tess86]
9

#61 Det känns inte så sjysst att säga att du blir trött på trådarna när trådskaparen verkade skapa tråden i all välmening. TS hade inte sett tidigare trådar och tyckte att det verkade vara ett intressant ämne att diskutera. I ett forum får man skapa vilka trådar man vill så länge man följer reglerna och ts har inte skrivit något som är fel i den här tråden.

Du säger att du inte ser några fel med träning så länge hunden inte far illa psykiskt eller fysiskt. Men sparkar eller stryp är väl att utsätta hunden för fysisk och psykisk skada? Eller anser du att hundar inte gör illa sig eller blir rädda av samma saker som andra levande varelser blir?

Jag kan bara tala för mig själv men jag är inte bara emot stackel och el, för att de är förbjudna i Sverige. Jag är lika mycket emot stryphalsband, att rycka i vilket halsband som helst, att sparka hunden eller att trycka ner den och skrämma den till lydnad. Det har inte att göra med just CM som jag tycker detta. Jag tycker att alla som gör detta har fel. Jag får väl tycka att det är fult och fel och hemskt oavsett om det är skulle vara tillåtet här, i USA eller på månen?

Och visst, det är tillåtet i USA, men det är förbjudet här. Varför visas det då på tv här? Varför gör folk i Sverige så? Det är förbjudet att aga barn endast i 32 länder i hela världen, måste jag tycka att det är sjysst att de gör det i andra länder då? Jag får väl fortfarande tycka att det är hemskt att det sker?

Jag tycker inte att jag är kunnigare än någon annan, men jag kommer heller aldrig att bli så naiv att jag litar på alla som kan visa giltigt intyg på hundutbildning. Jag har massor att lära om hundträning. Men jag kommer alltid, alltid att tycka att det är hemskt att göra illa någon som jag älskar.

Jag behandlar andra som jag själv vill bli behandlad. Jag vill bli behandlad med kärlek och respekt. Om någon tycker att jag gör fel får de gärna bli arg på mig, men jag vill aldrig bli sparkad eller strypt.

Not there yet
4

#64 Tycker du ska lära dig skillnaden mellan sparkar och touch… CM sparkar aldrig hundar.Han touchar dom. Och de som ser det som illvilliga sparkar är oftast rena motståndare.Man ser det man vill seOskyldig

Susanna_w
1

#64 Underbart! Om alla kunde tänka som du!

_

emm
3

#61 Ja, vi alla är olika och det är inte bara ett sätt som är rätt, det håller jag med dig om - om jag tolkar dig rätt. Däremot köper jag inte ditt resonemang om att det är tramsigt att vara emot CM stackelmetoder på grund av att andra tycker det är tillåtet?

Du skriver: "det är tillåtet i USA och det får man acceptera", och hänvisar till att när detta var tillåtet i vårt land var det ingen som sa något. Med det resonemanget kan man alltså påstå att barnaga borde få förekomma eftersom det på många håll, ex England, ändå är social praxis, precis som #64 nämnde. "Det får man acceptera". Nej, man behöver inte acceptera. Man får vara emot metoder som går emot ens värderinar och moral, framför allt om man har kunskap om vad både för och emotsidorna säger.

Att uppmana folk att följa sitt "förnuft" är däremot tramsigt, då förnuft inte är något konstant som alla människor föds med, utan något som formas utefter den omgivning de lever i. På så vis kan det där förnuftet skilja sig ganska så mycket beroende på vem vi talar med.

[Aremea]
9

# 65

Vad är skillnaden på en touch och en spark? Går det vid en speciell kaftgräns? Varierar den beroende på hundens storlek? Ras?

Är det okej att knuffa barn? Man får ju inte slå dem, men det är stor skillnad på knuff och slag. Eller?

Att använda fysiskt våld för att få ett övertag i en situation där positiv förstärkning eller avledande hade funkat lika bra, är rent maktmissbruk. Jag förvånas ständigt över att så många hundägare verkar finna nöje i att slå på sina hundar och sen dölja det med nått finare ord.

[Zlarviig]
3

#65 Kolla på 04:49 på den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=yGuuQO54hPo 

Han har absolut ingen anledning att SPARKA hunden. Hunden gjorde absolut ingenting. Visst, oftast är det bara en "touch" men man kan se på vissa videor att han tar i. Och särskilt sur blir jag på att han gjorde det helt utan anledning.

Not there yet
1

Svarar alla samtidigt. Länka hur många videor ni vill,jag står för min åsikt .MEN vart har jag skrivit att CM gör allt rätt eller att jag är anhängare? Ingenstans kan jag svara er direkt.MEN jag anser att man får ta varje lands lagar för var de är,vi i lilla Sverige vill gärna att alla ska göra och tycka som vi men vi vill inte göra något utan mer än att klaga. Ja,barn aga är tillåtet i en del andra länder tyvärr men vad kan vi göra åt det? Tidelag är lagligt i andra länder,vad kan vi göra åt det? Jo vi gör mycket för att stödja det kan jag säg. MEN nu var det inte dom sakerna som disuterades utan CM. Jag kan tycka att han resonerar bra i många saker,men i lika många så skulle jag inte hålla med.Men för den delen dissar jag inte honom. Att tillfoga ett djur smärta görs av dom som saknar kunskap.CM tillfogar aldrig ett djur smärta som en del av er vill ha det till. Om man ska se all sorts hundträning som en tillång för kunskap så ska man se den med öppna ögon.Och sen ta till sig det som man själv anser vara bra för ens egen hund.MEN för den saken skull behöver man inte gå ut till allmänheten och dissa alla andras uppfattningar. Man kan ge sin synpunkt men inte predika hur fel allt är för att få över alla till sin sida och sitt sätt som många av er gör här i CM diskussionerna.Det är just detta som gör mig trött gällande diskussioner om CM och hans metoder.

Susanna_w
0

#65 "man ser det man vill se" Det går ju åt båda hållen eller hur  ;) Kan ju faktiskt lika väl vara du som anser att det inte är en spark. Så ditt utlåtande rör ju lika mkt dig själv som oss andra. Så vem har fel egentligen? Dom som anser att onödigt OBEHAG (För det är ju faktiskt en vanlig touch, tänk om jag skulle PETA häftigt på min sambo så fort jag ville något, det är ju ett obehag även om det inte är smärta), att man inte ska ge hunden lidande eller smärta (Vilket jag anser tillkommer när man sparkar hunden, använder stryp m.m Eller dom som tycker det är okej med att ge hunden Obehag, onödig smärta - Stor som liten? Allt det här handlar ju om betraktarens öga, och den här betraktaren anser att du ser vad du vill se och vi "dom andra" ser det som är RÄTT!

_

Jenna_Nord
4

Hellre att skapa ett obehag för hunden som inte är smärta nån enstaka gång, än att låta hunden dra och strypa sig själv i en 40min lång promenad. Eller riskera att den gör utfall mot en annan hund där husse/matte inte var beredd och ramlar och slår sig. Eller där hunden lyckas komma lös och springer ut på gatan.

Då tar jag hellre de där lilla överraskande obehaget som inte gör ont, för att få hunden att släppa sin besatthet och och komma ur beteendet. För att snabbt lära hunden vad vi vill, och sedan berömma när den gör rätt.

Bara för att man säger till att det är fel, betyder inte att man inte berömmer när den gör rätt. Alla videoklipp som visas, visar bara när CM väl säger till hunden. Men alla de gånger jag har sett att han berömt med klapp/godis/lek/kasta boll/simning osv. Ja var är dom?

Mvh Jenna

Susanna_w
0

Jo men jag pratar generellt. Sen finns det ju andra metoder än att skapa obehag vid dessa tillfällen. Sen ginns det ju situationer då det inte finns någont val, om hunden utsätter sig själv eller andra för fara, beroende på hur allvarligt det är, självklart. Det är väldigt många som har massa problem med sin hund som dessutom har blivit av med problemen och jag betvivlar att alla var tvungna att skapa obehag för att få "pli" och kontakt på/med hunden

"Bara för att man säger till att det är fel, betyder inte att man inte berömmer när den gör rätt." Självklart är det så men jag antar att dom uttryker sig med sina länkade filmer etc med anledningen på varför man inte gillar CM. Vilket även gäller mig även om jag nu inte länkar till något. Jag menar även våldspersoner gör ju något bra i sitt liv men det rättfärdigar inte det dåliga dom gör. Nu vet jag också att jämföringen är lite drastisk men det var det jag kom på just nu. Jag har ju inte sett mkt beröm från hans sida förutom någon enstaka klapp/smekning. Bollkastning och simning har jag då inte sett dock kollar inte jag på alla hans program men jag har ju sett en hel del.

_

Jenna_Nord
4

#73 Det är oftast sånna situationer CM kommer till. Där ägarna inte längre kan kontrollera hunden alls, och där den gör utfall både mot andra hundar och ägarna själva. Dom behöver få problemen fixade relativt snabbt, och har inte tiden eller förståelsen för att göra något långsiktigt tyvärr. Som jag skrev i mitt första inlägg, alla skulle ju inte vara hundägare tyvärr.

Och visst är det förbaskat tråkigt att många ickekunniga hundägare tar efter, även på sina småproblem. Och tror att om jag säger "shh" och touchar hunden där, så slutar den. Oavsett vilka problem den har. Men de är ju även därför som det alltid står, att man INTE ska göra detta hemma utan att rådfråga specialist. Men många tror att det inte gäller dom, för dom är såå duktiga.

Det är synd att du undviker att se programmet på grund av några enstaka avsnitt. För det är många fall där hundarna inte är aggressiva, utan där dom istället är rädda, oroliga, förtvivlade. Hundar som har någon fobi, som är rädd för människor, för vatten, för andra hundar. You name it. Där används inga touchar eller "sparkar". För där skulle det bara förstöra hunden ännu mer. Där är det helt andra metoder som gäller för att bygga upp hundens självförtroende och tillit.

Mvh Jenna

[Aremea]
4

Nej, han kommer inte till såna situationer. Han skapar såna situationer för att det gör sig bra i TV. En pedagogisk tränare med någon som helst kunskap om etologi och inlärningspsykologi använder sig av betydligt fredligare och mindre flashiga metoder.

Och han löser inga problem, han skapar inlärd hjälplöshet hos hundarna. Han ger inte ägarna något verktyg för att bygga relation med hundarna, han lär dem bara att trycka ner sina husdjur till passivitet.

reverse
7

#61 De förändringar som sker i världen sker ju för att människor inte accepterar rådande förhållanden. Skulle alla bara hållit tyst, så skulle inte kvinnor ha rösträtt till exempel. Finns ingen anledning att acceptera något galet. Precis som folk gör vad de vill med det CM basunerar ut, så gör de ju detsamma med vad jag eller någon annan säger, men många människor är också lättpåverkade av auktoriteter (The Milgram Experiment visar detta tydligt) av alla de slag. Och denna auktoritet måste inte nödvändigtvis vara kunnig, så länge det framstår som att han är det och har karisma nog att sälja det. "Nej, ta hjälp av utbildad (som kan uppvisa giltigt intyg) person inom ditt område och följ ditt hjärta och förnuft." skriver du och det är ju absolut vettigt att söka hjälp hos en professionell för vadhelst man behöver hjälp med. CM är inte utbildad.

#Jag upprepar även i denna tråd:

Jag intervjuade förra hösten veterinärer, etologer och jurist (alla separat) för ett arbete och de fick bland annat se klipp ur the Dog Whisperer. Samtliga var emot hans hantering av hundar (en veterinär rättfärdigade hanteringen med att man ju var tvungen att göra något för att skydda sig när hunden blev aggressiv, men någon träning där hunden lär sig något annat än att människor är obehagliga var det inte fråga om och aggressionen var det han själv som frammanade). Veterinärerna och etologerna gav samstämmiga svar på olika skador och tillstånd som kan uppstå (och uppstod) vid hanteringen CM använde i klippen och juristen förtydligade att människan har en skyldighet att träna och fostra med total frånvaro av smärta. Klippen var JonBee, Shadow, Jake och Josh**.
**

Inget av intervjuobjekten visste på förhand vad de skulle få se, så det var inte en inhåvning av anti-CM-människor. Det visades även klipp från andra hundshower.

Samtliga professioner jag intervjuade för tidigare nämnda arbete ovan sade att både Shadow och JonBee blir strypta till den grad att deras tungor blir blå. Mest intressant är såklart veterinärernas åsikter, eftersom de har lång utbildning och erfarenhet av fysiken när det gäller hund och hur skador uppkommer, ser ut mm. Ljuger dessa högutbildade, specialiserade människor som jobbar med hundar varje dag?

Några citat från veterinärerna:

• "Han, han slåss för sitt liv. … Och sedan så får han ner honom… Men det är för att han har strypt honom, för tungan är ju jätteblå. … Inte får han mer förtroende för människor."

• "Det är uppenbart på slutet i alla fall att hunden har svårt att andas. Jag menar, den ligger och hässjar igen det syre den inte har fått på en god stund. Här är det också mycket drag och kast, så skademässigt… Risk för strupskador, nackskador, att den tuppar av helt enkelt, av syrebrist."

• "Han orkar inte längre för att han är slutkörd pga andningsbesvär, inget annat. Hunden får panik för att den inte kan andas. Strypning, det kan ju bli blödningar uppåt, och att man påverkar själva luftstrupen med någon mekanisk skada"

Ingen professionell djurtränare idag som tränar etiskt använder sig av metoder där det finns risk för ovanstående trauman. Ändamålet helgar inte medlen.

//Lina

[Tess86]
4

#75 Riktigt bra inlägg! Kul att höra någon som tar upp skillnaden mellan lydnad och inlärd hjälplöshet. Tyvärr finns det nog väldigt många som inte vet vad inlärd hjälplöshet betyder och tolkar det som att hunden har blivit lugn, harmonisk och lydig.

Jenna_Nord
4

Så allt var frid och fröjd tills han kom dit..? Att dom forstätter att ringa alltså, förstår jag inte?? Att inte alla 1000 hundägare han hjälp inte talat ut om hur allt blivit värre efter att han åkt iväg??

Nä, där har vi nog delade åsikter tyvärr :)

Mvh Jenna

Susanna_w
3

#78 jag tror både dom förskönar och dramatiserar programmet. Klart han inte lyckas med alla hundar men det visar dom inte särskillt ofta så klart.

_

[Aremea]
2

# 78

Det är inte direkt svårt att hitta information om det här om man lägger två strån i kors. Likaså finns det en uppsjö med lättillgångliga, positiva, metoder för att hantera hundmöten, resursförsvar och andra beteenden som Millan förstärker och kallar Red Zone.

Men vill man inte lära sig, så kan man ju dra en påse över huvudet och låta bli.

Jenna_Nord
2

#68-75

"Är det okej att knuffa barn? Man får ju inte slå dem, men det är stor skillnad på knuff och slag. Eller?"

Nä men verkligen! Man knuffar ju inte sina barn, och då förstår ju vem som helst att man inte knuffar sin hund?

När mina hundar har gjort något dom inte får (t.ex skäller efter att jag sagt nej, eller biter i något dom inte får), då tar jag dom bort till hallen och låter dom sitta där i 5min. Om dom reser sig och går därifrån tidigare än 5min, då drar jag bara tillbaka dom och börjar om från början. Ända tills dom har suttit där i 5minuter. När dom har suttit av sin tid går jag fram och klappar dom lite och säger att "nu har du lärt dig din läxa, skäll inte igen". Och sen får dom gå och göra vad dom vill. De har funkat ända sedan dom var valpar!

Mvh Jenna

Jenna_Nord
4

Njaa fast jag tvivlar på det. De gånger då han inte har lyckats, så har dom även tagit med detta i serien och man har fått se när han har kommit tillbaka en andra gång. Eller de gånger då  han tar med sig hunden till sig istället. Det roliga med detta programmet tycker jag, är att dom avslutar aldrig ett "hundproblem" mitt i. Utan om det tar 7 månader, så skriver dom även att det har tagit den tiden och väntar med att sända det.

Men sen tror jag också att dom dramatiserar mycket. Vilka program gör inte det liksom, annars hade väl inte lika många velat se.

Det finns ingen här som har sagt att det inte finns andra metoder. :) Så förstår inte riktigt hur du kan rikta de där inlägget till mitt?

Mvh Jenna

Susanna_w
0

#82 Jo men det jag menade var att dom vissar ju inte allt, dom visar inte alla motgångar och jag är ganska säker på att dom visar mer där dom anser sig lyckats än misslyckats. Det är ju ganska självklart. Precis som med privatpersoner, det är oftare man berättar om sina lyckanden än misslyckanden..

_

Jenna_Nord
1

#83 Ja det är mycket möjligt.. Det är svårt att uttala sig om när man inte vet.

Men dom har ju berättat i ett avsnitt att det aldrig är CM som väljer vilka dom ska till (hur sant det är, vet man ju inte heller). Men då kan det ju också vara så att dom väljer de som verkar vara bäst action i och som skulle se bra ut i tv.

Mvh Jenna

Susanna_w
0

#83 men precis, nej klart det inte är Cm som bestämmer allt precis som i alla andra tv-program Glad Jaja man kan ju bara spekulera i vad som är och inte är ;) Jag tycker han har för mycket onödiga metoder i sitt arbete och väljer bort honom, dock kan jag se på det ibland om det inte finns något roligare att se på men det händer inte ofta.

_

Kalli
1

#70: Tidelag är tillåtet även i Sverige, inte bara i "andra länder" och det är det väldigt många som inte bara accepterar utan aktivt försöker få till en ändring i lagstiftningen. Det är oftast så nya lagar uppkommer faktiskt så jag har otroligt svårt att tro att stackel och elhalsband förbjöds trots att alla tyckte att det var så himla bra och okey att syssla med.

Sen har du kanske rätt i att det är svårt att från Sverige förändra amerikansk lagstifning, men det behöver väl för gud skull inte betyda att man tycker att det är acceptabelt att utsätta hundar för obehag i uppfostringssympunkt när det finns många bättre och snällare sätt.

Jenna_Nord
1

Hehe precis!
Själv använder jag mig av en del saker han säger och som jag lärt mig av att ha lyssnat på honom. Framför allt hur man ser på olika saker, och beteenden.
Men då mina hundar inte är några direkta "problemhundar" eller som finns med i programmen, så jobbar jag med väldigt mycket positivt och uppfostrade bland annat Tyra med hjälp av klickerträning från 8veckors ålder. Fantastiska resultat man får! :)

Mvh Jenna

[Aremea]
8

Bestraffar du din hund med en flera minuter lång timeout?

Vet du, jag tycker att du ska läsa lite böcker om hur hundar fungerar och lär sig. Jag förstår att du gillar CM, men tror att du kommer förstå mer av kritiken mot honom om du läser på lite etologi. Per Jensens böcker är ett hett tips till att börja med.

Och ja, mitt svar var riktat till din kommentar om att situationerna uppstår innan ägarna ringer honom. Mitt svar handlade om att man inte läser såna situationer när dom händer, utan arbetar förebyggande. SM kastar in hundarna i situationer han vet att de inte kommer må bra av/klara av, bara för att få chansen att korrigera dem hårt. Knappast en pedagogisk läsning, faktiskt inte en lösning öht.

Jenna_Nord
6

Det gör jag verkligen inte. Jag ville bara få dig att inse hur urbotat dumt de är att jämföra hundträning med barnuppfostran. Då timeout är ett väldigt effektivt och snällt sätt att få små barn att inse vad som är rätt/fel.

Jag har läst flera böcker om etologi och hundens beteende. Man kan aldrig lära sig för mycket, men som det ser ut just nu känner jag inget behov av att läsa mer.

Hunden blir ju inte på ett sätt bara för att CM kommer dit? Man ser ju samma beteenden och händelser när folk skickar in sina ansökningsvideor. Självklart ska man arbeta förebyggande, men dessa människor kan och vet ingenting om hundar. Så dom har för länge sedan passerat denna förebyggande träningen.

Som jag skrev i mitt första inlägg:
Men fostrar man hunden från början så ska man aldrig behöva lära sig liknande metoder, dock finns där allt för många hundägare som aldrig borde skaffat hund. Sorgligt men sant.

Mvh Jenna

[Aremea]
5

# 89 Jag håller inte med dig, om nått av det du skriver.

Tre minuters googlande debunkar/slår hål på alla de förklaringar du ger.

Jag tror förövrigt att du missuppfattade min jämförelse med barnuppfostran. Jag var ute efter att få dig att specifiera vad som är en touch och vad som är en spark. Vilket du förövrigt inte har gjort.

Jenna_Nord
5

Vadå på de förklaringar jag ger? Jag skriver vad jag tycker?

Och det inlägget där du jämför att knuffa en hund med att knuffa ett barn, var överhuvudtaget inte riktat åt mig enligt vad du skrev.

Men jag kan väl svara ändå! :)
Jag tycker det är stor skillnad på att sparka en hund eller knuffa en hund. Knuffar man så gör det inte ont, utan är med som ett "hoppsan" och hunden kollar efter vad det är som händer. Man bryter det hunden håller på med och hunden riktar sin uppmärksamhet mot dig. Därefter kan man berömma och hunden vet vad man vill.
Sen kan man ju inte på något sätt mäta kraften i vad som gör en knuff till en knuff, eller en spark till en spark. Men där hoppas jag väl att alla människor har ett sunt förnuft som kan avgöra om man gör sin hund illa eller inte :) Och har man inte det, så borde man nog inte ha hund heller ;)

Ps. Då kanske du kan förklara för mig hur man jobbar förebyggande med ett problem, när problemet redan finns :)

Mvh Jenna

Karmatarerskanise
5

#89 Och du förstår inte hur dumt det är att tro att bara för att det är en hund ska den stå ut med smärta och obehag? Det är en levande varelse som har nerver den med. Den har också en hjärna, som inte behöver obehag för att förstå. Däremot behöver den en ägare som vet vad den gör. Och det anser inte jag att man vet om man behöver vara fysisk på det viset.

Den ska inte behöva ta mer bara för att den är av en annan ras och för att ägaren inte kan bättre än så!

För övrigt är detta inte första gången du missuppfattar när någon tar upp barn i en diskussion.

Jenna_Nord
2

Tycker inte att något levande ska behöva orsakas smärta. Har jag skrivit de någonstans?
Men ja, att göra något oväntat (som gör att de blir ogehagligt just för att hunden inte var beredd för det), ser jag inget fel att använda sig av för att bryta ett beteende när godis och röst inte fungerar.

Jag är 10 gånger mer brutal mot min hund när jag leker/brottas/busar med henne. Hon tycker det är skitkul!
Men just när man är allvarlig och bestämd, så kan det se ut som att man är jätteelak mot sin hund bara för att den piper, fast man knappt rör den.

Jag kanske missuppfattar, för barn har inget att göra i denna diskussionen enligt mig. Jag tycker inte det går att jämföra.

Mvh Jenna

[Aremea]
8

Jag har inget behov av att utbilda dig, jag har rekommenderat litteratur, som du tydligen är för duktig för att behöva läsa. Hade du inte varit så fulländad hundtränare så hade du kunnat läsa väldigt mycket om positiva metoder vid problemhundsträning. Hur man bryter ner ett beteende i mindre kriterier och jobbar utan bestraffning tex.

Jag håller inte med om att time out är effektiv inlärning för barn. Det gör inte modern inlärningsteori heller.

Hur bedömmer du vad som gör ont på en annan varelse? Om det nu inte är obehag som gör att hunden reagerar på en "touch", vad är det då?

Hur gör man med en hund som inte reagerar på en touch? Ska man gå upp i stryka då? Hur långt är det okej att gå i sitt våldförande på en annan individ, bara för att man är för lat för att sätta sig in i alternativa metoder?

Jenna_Nord
4

Usch vad jag tycker du är otrevlig att diskutera med! Varför skriva sådär, de är väl himla onödigt??

"som du tydligen är för duktig för att behöva läsa."

Är det dagisnivå detta diskuteras på så tänker jag inte längre lägga min energi! Så fruktansvärt tråkigt detta är!

Mvh Jenna

[Aremea]
6

Det var ju du själv som sa att du inte behövde läsa några fler böcker.

Jenna_Nord
4

Jag skrev att man aldrig kan lära sig för mycket, men att jag inte känner något behov av att läsa mer just nu. Tänker inte köpa hem några böcker bara för att DU tycker dom är bra, och läsa dom bara för att sedan fortsätta diskutera här. Vill jag inte läsa så vill jag väl inte! Har inte skivit att jag skulle vara för duktig för att läsa! Men nu vet man ju på vilken nivå du diskuterar, så tänker inte ägna mer inlägg på att svara dig.

Mvh Jenna

[Aremea]
4

Obestämd

Not there yet
2

#76 Min fråga blir :Varför visade du klipp med CM och inte av några svenskars metoder?

Och jag skulle inte följa en veterinärs råd gällande uppfostran av en s.k problem hund. För det är faktiskt inte hunden som skapat sitt "problem" det är vi människor…Och de få veterinärer som kan detta med hundfostran osv har då aldrig jag påträffat.MEN jag ska också säg att jag inte haft kontakt med ett större djursjukhus gällande hund ialla fall.Men ännu har jag inte träffat en veterinär (stationer,små kliniker) som igentligen sätter sig in i djurens beteenden utöver sin utbildning givit dom.OCH det är människan som ska "tränas" om hur ställer sig en veterinär till det? En psykolog hade nog varit bättre i många avseenden.Oskyldig

Not there yet
0

#86 Ja ännu så är det väl lagligt i vårat land också,tidelag alltså.MEN det är också på gång med lag även för detta.

Sen det du skriver om olika metoder gällande uppfostran/träning av hund är väl ialla fall upp till var vuxen att ta ett eget beslut? Eller ska vi omyndigförklaras och enbart gå efter alla regler och lagar för att förstå vad som är bra eller mindre bra? Vad jag menar är att svenskarna börjar(är) bli mer och mer lata och ska hela tiden förlita sig på att myndigheterna ska tala om för oss vad som är bra för oss. Vad är det? Har vi kommit så långt i utvecklingen att man nu ska gå tillbaka och låta myndigheterna tala om för oss i allt? Räcker det inte med alkohol etc? Ett sysmtenbolag måste finnas för svenskarna är inte kapabla att avgöra hur mycket och ofta de kan /bör dricka? Helt galet alltså. Kan man inte ha ett djur och se till dess behov av allt så ska man fasiken inte ha djur. Skaffa en kotte och titta på den istället då! Man ska inte inskaffa något djur utan att man skaffat sig tillräckligt med kunskaper samt vet vart man ska vända sig för att få hjälp vid behov. Inte genom att läsa/titta sig till det utan få fysisk hjälp av en person som finns på plats.Människan är så förbaskat lat så de numera ska ha djur utan att behöva röra på sig än mindre tänka själv… Sen är det ett stortmåste att anpassa träning utifrån individen,det finns ingen hund som man kan träna exakt likadant som en annan.Det glömmer många.Tyvärr också instruktörer som anlitar kurser där det är på tok för många deltagare i varje grupp.Hur ska varje individ få sitt behov anpasst?? Nej sverige är inte så förbaskat bra som en del vill ha det till absolut inte ur ett djurs perspektiv!! Svamligt jag vet…

Not there yet
5

Jag kan ju tillägga att jag blir oerhört förvånad över hur "duktiga" en person ser sig själv vara här.Både vad det gäller barn och hund uppfostran.Att ett barn skulle jämföras med en hund är ju så tok fjantigt så jag finner inga ord. Ett barn kan man få att förstå med ord,förklaringar etc när det inte förstår eller gjort fel. En hund kan man aldrig förklara för i ord att du gjorde fel nu eller så får man inte göra för att…… Du  Aremea , lägg ner din otrevliga attityd och stig ner från din pedistal .Uppträd hövligt och vakna upp från din barn/hundvärld för du kan aldrig få en hund lika förstående som ett barn med ord!!Obestämd

Karmatarerskanise
8

#101 Saken är det att det är lika fel att skada ett barn som en hund. Lika fel att skapa obehag. Ingen har påstått att man kan tala med samma språk till barn/hund. Däremot förtjänar de samma respekt. Varken barn eller hund behöver obehag för att förstå, så länge VI är tydliga med vad vi vill.

Nu tillägger jag att diskussionen ska hållas i en trevlig ton! Det gäller alla!

Not there yet
2

Därför är det helt galet att jämföra uppfostran av barn och hund som damen i inlägg #88 gjorde.Ingen har påstått att man ska tillföra någon individ smärta.Men man kan för den saken inte jämföra hund och barn!

Varför ska det vara så svårt för hundfolk att förstå/acceptera att alla har vi skilda synpunkter på vad som är bra eller dåligt? Bra eller dålig instruktörsmetoder?

När alla är eniga om att tillföra obehag,smärta inte är en metod som vi använder.Men ändå påstås det nästan att de som anser att CM tillför något, även  utövar smärta eller obehag eller t.o.m använder sig av CM´s alla metoder???

Karmatarerskanise
3

Ja, varför ska det vara så svårt ;) Obehag är för mig är inte något bra det heller. Det behövs inte och ja kommer aldrig kunna förstå hur man frivilligt gör så mot djur då vi endast har oss själv att skylla! Hur kan man kalla något som orsakar smärta eller ibehag för något bra? Någonsin?

[Aremea]
9

Hela poängen med att dra in att knuffa- slå/touch-sparka var att få er att definiera en gradskillnad på våld. Att jag råkade nämna barn som exempel var ju valdigt orutinerat av mig, borde ha förstått att någon skulle missuppfatta.

Kan bara hålla med #104 om att obehag är helt och hållet överflödigt, och att en individ som använder våld (ja, för det är vad CM gör) därmed har bevisat sig vara helt och hållet inkompetent på det hen gör. CM är knappast ensam om att rekommendera motion och konsekventa regler för hundar, däremot får man nog säga att han har en särställning vad gäller att sprida och försvara systematisk misshandel av hundar!

Jenna_Nord
3

Att säga till en hund på skarpen, med en nej eller liknande, är också obehagligt psykiskt. Annars hade inte hundar reagerat och lärt sig att det när dom hör ett nej har den gjort något fel.
Eller du menar att du aldrig sagt åt din hund när den varit valp eller unghund?

Så då behöver vi dra en gräns för, vad är obehag och inte.

Mvh Jenna

[Teddies matte]
2

#106 Ett nej skall inte användas som något obehagligt, ett bra "nej" är ett bryt-kommando för att sedan få hunden t.ex. uppmärksammad på sig själv och belönas, in tenågot som skall vara obehagligt.

Jenna_Nord
2

Visst ska de vara något som avbryter. Men jag menar att, ryter man "nej" till sin hund, är inte det också obehagligt?

Jag menar inte att man från början lär in hunden att nej skulle vara något negativt. Men tränar ju upp nej och berömmer så fort hunden själv bryter. Nej blir ju som vilket kommando som helst.

Men jag menar mer att, jag tror inte det finns någon hundägare som aldrig "sagt till" sin hund. Och det är ju också obehag, fast psykiskt.

Förstår du hur jag menar? :)

Mvh Jenna

[Aremea]
3

# 106 skrev " Annars hade inte hundar reagerat och lärt sig att det när dom hör ett nej har den gjort något fel."

Det går ypperligt att lära in ett förbudskommando/brytkommando med enbart positiva metoder. Då blir det heller inte aversivt när man använder det i vardagen! Jag har dessutom lärt mina hundar att ett kommando alltid är trevligt - även om jag vrålar i från tårna. Röstvariation i kommandogivning kan vara superviktigt om man tex är på stort avstånd från hunden, utan att den för det ska tro att man är förbannad.

Ju starkare röst vid kommandot, desto större belöning vid utfört beteende!

Jenna_Nord
2

#109 Läs alla inlägg om du ska kommentera. Ingen har FORTFARANDE sagt något annat. Jösses…..

Mvh Jenna

Karmatarerskanise
3

110 ja jösses. Då får jag väl vara ännu tydligare, fysiskt och psykiskt obehag behövs inte. Att säga nej her åtminstonde inte mina hundar obehag, hur du gör vet jag inte!

Jenna_Nord
1

Jag vet inte vad det är som är otydligt i det jag skrev, när jag skrev:

Jag menar inte att man från början lär in hunden att nej skulle vara något negativt. Men tränar ju upp nej och berömmer så fort hunden själv bryter. Nej blir ju som vilket kommando som helst.

Men tolka det hur du vill. Och om du tror att jag tränar upp nej genom att slå mina hundar så gör det. Kunde verkligen inte bry mig mindre.
Trist att man inte kan diskutera saker så fort det är inne i en CM tråd. Alla går i sån försvarsställning.

Ger upp.

Mvh Jenna

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.