Gör jag rätt eller fel?
Har en 5 månaders valp. När vi är ute o går och vi möter stora hundar (i koppel) går jag alltid undan lite med min. Han skäller gärna på andra hundar. Han har blivit påhoppad av en stor hund, därför går jag lite undan.
När du går undan ger det din hund enn signal som säger att nu e det ngt farligt. Försök att inte bry dig och gå rakt förbi.
Det går ju att träna bort hans skällande, tyvärr vet jag inte hur.
Någon annan här inne kanske kan hjälpa?
Det kan hända att han slutar skälla om du gör som Hera sa och bara går förbi utan att bry dig om den andra hunden..

Du ska absolut inte gå åt sidan. Som sagt var visar du med hela dig att nu är det något farligt här.
Se till att träna på att möta andra hundar. Du kan om du vill känna dig säkrare se till att du går så att du är emellan din hund och den mötande hunden.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag förstår vad ni menar, och håller med, men när jag gick på kurs fick jag rådet att gå undan i en cirkel kring den andra hunden, då vargar gör så när dom möts. stämmer det ? xo
Jag måste nog ändå vara lite avvaktande eftersom han gärna gör utfall mot den vi möter. Går vi då för nära är det ju inte så bra. Det gäller inte bara hundar utan även människor o bilar mm.

#5: det låter som om du bör gå en kurs med honom och få ordning på lydnaden. Att han gör utfall och är 5 månader tycker jag inte låter positivt. Det bör du omedelbart arbeta bort. Och för att göra det måste du stärka vardagslydnaden på honom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vi har precis börjat på valpkurs, varit där 2 gånger. Så det skall väl lösa sig. Han gör inga direkt aggressiva utfall utan han skall bara hoppa mot det vi möter. Ibland skäller han dock. Tränaren på kursen tror det kan ha att göra med att han blev påhoppad som liten, samt att han nu är i den sk "trotsåldern" (puberteten). Jag försöker säga ett skarpt nej när han gör så. Det fungerar ibland, ibland inte.

Ett tips är att ha med dig nån leksak eller nått han tycker är skojjigt och avled honom med när ni möter stora hundar.
Spänn dig inte utan var avslappnad och lek förbi hindret, altså den stora hunden, och vis med lite vilja och vasselin så kommer detta gå bra! =)
Är du spänd så känner hunden av det direkt. =)
Glöm bara inte bort attberömma honom.! =)
Lycka till! =)
Jag fick ett tips av en hundinstruktör,då min hund skäller åt allt å alla.. Han sa att jag skulle gå ut på "sveg"(så som min by heter) Å sätta mig på en parkbänk å sitta där med min hund, så han vandesig med att hundar kom å hundar gick…

Att gå rakt mot något är hotfullt. Har man en hund som gör utfall eller blir rädd kan man jua lltid gå lite omväg, och minska ner och gå bara lite runt, och gå närmare och närmare, men inte så nära att hunden reagerar på den mötande. Träna, träna, träna, avled med godis, leksak i början, locka och pocka på uppmärksamhet.
Man kan jua lltid be folk i närheten med hund att hjälpa till. Man kan gå runt ett kvartet tex, 10 varv och bara mötas. Tillsist blir det lättare.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag tror knappast att en leksak är mer intressant för honom än de människor och hundar vi möter. Jag tror o hoppas att jag inte spänner mig vid möten. Människor blir ju rädda ibland om han rusar mot dem, även om han är liten. Då måste jag ju gå en bit ifrån. De gånger han inte gör något få han beröm.
Nu har vi precis varit ute. Mötte en stor hund. Jag stod kvar där vi var, gick inte iväg, hunden vi mötte började stormskälla när han gick förbi, en bit ifrån. Då kunde ju inte min vara tyst. Jag fyade och han tystnade nästan med detsamma. Duktigt!

Tror det är rätt vanligt att folk med små hundar plockar upp småttingarna i famnen när det kommer stora "farliga" hundar.
När jag är ute med Arras så händer det ibland att någon plockar upp sin lilla Pudel, eller vad det nu kan tänkas vara de har i famnen.
Tycker det är så löjligt. Och det gör ju bara att Arras blir ännu mer nyfiken och vill fram och kika.
Samma sak är det när folk stannar upp och går åt sidan. Arras undrar "vaaaad är det där" och bara måste fram.
Jag skulle aldrig plocka upp Skorpan för att det kom en stor hund, det är bara dumt och hunden tror att varje gång man möter en större hund så är det farligt. Det är lika när man kommer med hunden och möter en annan och så stannar dom så att man är tvungen att passera, sånna gånger bli Skorpan helt galen av nån anledning…jättejobbigt :/
Jag har plockat upp min bichon ett flertal gånger.. men det skulle nog ni också göra om en lös hund kom kutande mot er och visar hela garnityren och ägaren inte syns till.
En gång hann jag bara slänga ena benet framför Oliver och vips satt det ett par vorstehgaddar i min vad. AJAJAJAAAAJ!! Men hellre det än att Oliver skulle ha blivit biten. Andra gånger har det varit nån finnspets, nån gråhund, ett par schäfrar och nån blandis.. dock har alla dessa skumt nog lyssnat när jag skrikit "NEJ!" (jo man skriker i den situationen) :)
Plockar såklart aldrig upp honom om jag ser att hunden/hundarna vi möter är snälla. Då spelar det ingen roll om dom är kopplade eller okopplade och om ägaren syns till eller inte. Jag har träffat på så pass många hundar i mitt liv att jag tror mig kunna avgöra när det gäller ;) Men jag håller med om att det är jättelöjligt att lyfta upp sin hund annars! Det ger så otroligt dumma signaler till hunden..