Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1766 ggr
Kiyona
0

Vilka Dental Snacks kan du rekomendera?

Ja precis som det står i rubriken, "  Vilka dental snacks kan du rekomendera?".

Är boxby proline dental snack att rekomendera?

Vilket märke ger/har gett din hund?

Vad tyckte hunden om dem?

Vad tyckte Du?

Gav den bättre andedräkt och munhälsa?

Letar Dental snacks till min Vovve på 13år som luktar lite illa i munnen och blöder lätt när han tuggar ibland eller när han tuggar länge eller mycket. Han har dock alla tänderna kvar och hoppas på att han kan få fortsätta ha det och att vi kan ta den enkla vägen om den ens funkar med dental snacks då jag aldrig haft rutin på att borsta tänderna utan mer gått i vågor där jag varit mer och mindre ambitiös.

Han HATAR det. Han HATAR tandborstning och han HATAR när jag petar/skrapar och HATAR när jag sprayar i munnen på honom (dock detta gör jag varje dag med någon rengörande spray) och ligger sedan sur ett bra tag nästan lika hemskt som att duscha xD .

Kan den enkla vägen hålla tänderna och tandköttet i någorlunda form?

Min brors hund som är ett år åldre än rex har nu mera opererat/tappat nästan varenda tand i käften och får ju säga att jag skulle helst vilja för min och Rexs skull att han skulle få slippa det så länge möjligt…Oskyldig

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

TjockaBerta
0

Vad säger veterinären om hans tandstatus?

>>>Malum domesticum<<<

[Tess86]
5

Jag skulle säga att de flesta dental snacks är ett försök av hundfoderstillverkare att klämma extra pengar ifrån hundägare vars hundar redan fått dålig munhygien på grund av torrfoder.

Om du verkligen vill ha något som hjälper, köp riktiga köttiga ben. Du kan ge allt från kyckling, revben, klövar eller svans från gris, oxsvans, skånkar från vilt m.m. Det ger hunden naturlig stimulans, rensar tänderna och håller tandköttet i skick.

[Aremea]
0

Som Tess86 sa!

Kiyona
0

Alltså.

Rex har faktiskt aldrig varit hos veterinären mer än för vaccinationer och någon valp/unghunds grej kommer knappt ihåg dessa bvesöken då jag var så liten som 8-10 eller något i den stilen och är 22år nu….

Frisk hund så min mamma tog honom aldrig till veterinären tror jag.

Jag har alltid gjort långpromenaderna, dressyren, tand/päls/klovård, min mor som nu är död betalade för honom och sen min mor dog har Rex bott med min bror tills för bara några månader sedan då min bror hittade lägenhet dock en där man inte får ha djur och han fick flytta in hos mig, i sommras så har min lillebror antagligen inte varit hos någon veterinär och sen jag fick honom har han inte varit där heller och innan dess har han aldrig varit hos veterinären för tandundersökningar eller för att han varit sjuk då han aldrig varit sjuk….

Har funderat på att kolla med Veterinären just för att han är såpass gammal. Han visar ju inte att han har ont men han har ju tandsten, dålig andedräkt dock inte i närheten så illa som vissa andra hundar, och just att tandköttet blöder och kan se ohälsosam bakom huggtänderna när han tuggat länge och/eller mycket.

Han kanske har ont utan att jag vet det.

Enligt mig får jag ju säga att tandstatusen är helt okej för att inte ha blivit ordentligt skött. Vad veterinären skulle säga vet jag inte. Bör jag kolla?

Hur ofta brukar man kolla tänderna hos en hund?

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Aha! :3 Och den gick jag på. Jo alltså var väl lite misstänksam till dem som är på reklam med den golden hunden denta fresh tror jag dem heter. Rex sväljer ju dem mer eller mindre hela -_-

Men gav honom något kraftigare ikväll som hette Power bone som skulle vara bra för tandkött, mage och hud eller päls…den tog ju lite längre tid så förmodade att denta fresherna på tv var för små hundar eller ah som du säger….hum.

Tuggrullar har han alltid som jag ser till att han tuggar på varje dag då jag får peppa honom lite till det typ leka lite eller köra några trixs så det blir ett belönningsben för då får det automatiskt högre värde och ska ätas upp samma dag till högsta möjliga mån.

Min pappa brukar komma med köttiga ben men inte så anmäkbart kanske då det hänt 2 gånger i år.

Men grisöron, grisknorrar blandade tjocklek, oxben och ah typ allt som ligger på den äckliga hyllan som erbjuder djurdelar tuggar han i sig 1 varje dag minst med då han är så söt och duktig brukar det bli några till ibland.

Då fortsätter jag med att ge honom vanliga ben som då antagligen är minst lika bra om inte bättre än de där dental snacksen som dessutom är dyrare. Då får han bättre tandvård för pengarna med djurdelarna då :)

Tack för infon!

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Vilken tur man kan ha som valde att kolla upp dental snacks innan jag la beställningen. Hade lagt förpackingar med dental snacks från boxby som skulle räckt i 2 månader minst xD

Storhandlar en del av djurens saker som går åt och går att förvara utan att det blir dåligt på några månader. Blir billigare så ^^

phooo *pustar ut* Vilken tur man kan ha. Blir det naturgodis istället bara djurdelar ^^

**Mvh//Andrea **

[Forest]
0

Jag har faktist köpt iband de billigare varianterna dok inte mint lukt/smak, men eftersom ena hunden kräks lätt när hon äter det hon itne är van vid så har jag helt enkelt skippat det. Vill man ge något som hjälper för tandsten så är det märgben jag ger gärna älg eftersom våra hundar inte påverkas alls av att äta dom. Sen borstar jag tänderna med men det är pga småhundar lätt drabbas av tandsten.

[Nattkola]
1

Jag tycker dentalstixen fungerar rätt bra för anderdräkten. Dessutom så älskar mina hundar de, så passar perfekt som belöning.

[Tess86]
1

Egentligen är inte tandsten och irriterat tandkött något som ska accepteras på någon hund, oavsett ålder. I det här fallet är det ju inte ditt fel eftersom det inte är du som tagit hand om hunden. Men ger man hunden en naturlig diet (dvs färskt kött och ben) och håller sig undan torrfoder och annan onaturlig "mat" så ska inte hunden få dålig munhälsa ens på äldre dagar.

Vad gäller tuggrullar, grisöron och allt sånt som finns i djurhyllorna så visst kan man ge det om hunden gillar det och mår bra av det. Men ännu bättre är att lägga pengarna på det man hittar i kötthyllan, hos slaktaren eller en jägare. Alltså färskt kött som sitter på ben. Ben som är tillräckligt mjuka för att hunden ska kunna äta upp dem, t.ex. revben, skånkar, klövar osv som jag sa tidigare rensar tänderna bättre än för hårda ben, t.ex. märgben. Märgben kanske också riskerar att skada tänderna på din hund, eftersom de är väldigt hårda.

Våra hundar får ett köttigt ben om dagen var. Hur stort det benet är varierar. Ibland får de en kycklingklubba med lårbit, ibland en grisklöv, ibland några revben som sitter ihop osv. Utöver det äter de färskfoder, mest för att vi är lite lata och inte orkar "blanda till" rätt kost själva. Benet får de alltid efter den andra maten för att rensa munnen.

Kul att du vill engagera dig för att ge din hund en så bra "pensionärstid" som möjligt och inte bara accepterar att han har krämpor. Det finns mycket man kan göra även för gamla vovvar.

Kiyona
1

Jo alltså jag har ju läst på minst om hundars hälsa, matspjälkningsystem och sånt bara läst lite om dressyr, lekar, agility, aktivering och beteende och kommunikation och ja sen har man ju ramlat över en heldel som man kanske kommer ihåg lite av sen har jag ju lärt mig en hel del av Rex. Rex var ju familjens hund så jag hade aldrig huvudansvaret så gjorde mitt bästa med det jag hade ansvar för vilket var aktivering och dressyr och där är mycket upptränat på egen känsla men han blev en lydig, älskvärd, medlare med stort tålamod.

Om kaniner har jag läst mig till nya fakta och studerat länge för det var min kanin, vilket blev mina och nu har jag uppfödning. Och ah Dem sköter jag för att efterlikna deras bestående behov från det att arten var vild. och ah dem är väldigt missförstådda djur och det charmade mig varje dag som jag umgås med dem lär man sig något nytt….nästan^^ dem charmar mig iallafall varje dag mina små älsklingar<3

Samma Med mina råttor. Den bästa maten tillagar man själv eller blandar själv och köper som bäst i matvaru butiken. Mixar ner 2 olika blandningar en veg och en med inälvor och köfffärs plus fisk sedan en torrfoderblandning som jag fick tips om att blanda från en av alla råttmänniskor man stött på genom åren. Adopterat vanvårdade små stackars och även här varit väldigt engangerad.

Och nu har jag min Rex som bor hos mig. Som vi alla älskade och min mor var en underbar människa men det var även hennes första hund. Sen blev hon sjuk, och sjukare och gick bort för nått år sedan. Och när mamma blev sjuk fick vi leva på ännu mindre pengar än vad vi hade från början. Vi hade TUR att Rex bara varit sjuk en gång då han fick sommarexem på svansen.

Dem sista åren innan mamma dog var gansak jobbiga för hela familjen. Och nu har jag fått Rex och jag har aldrig mått så bra som jag gör nu och min lycka skall också bli hans lycka. Och just nu sitter jag här på hund sidorna på iFokus och rotar runt på webben för att lära mig allt som med mina andra djur :D Har massa att lära mig!

Vill ju ge han ett hälsosamt, lyckligt och smärtfritt pensionärs liv. :)

Och jag och Rex har verkligen bundit sstarkare och starkare band mellan varandra för varje dag. Helt underbart sällskap. Så duktig som han varit med mina djur, tagit hand om mig när jag mått dåligt, medlat när vi bråkat i familjen, terapeut i världsklass en toppen valp/unghund lärare och ingen mår dåligt när Rex är i närheten.

Alla förtjänar men Rex står ut lite extra när det kommer till att förtjäna någonting. :)

Mina djur har betytt allt för mig eller djur överlag älskar jag från botten av min själ men mina egna djur hade jag aldrig klarat mig utan då dembetyde livet för mig.

Det värmer mig om hjärtat och jag är stolt de 24 timmar om dygnet och 7 dagar i veckan som jag spenderar med Rex vid min sida.

Då ska jag be min bror kolla med gårdsslaktaren och även fråga han själv min bror alltså då han är jägare , borde ju kunna gå att få lite köttben att frysa in. Vet inte vad dem gör med delar som klövar och sånt men ska kolla!

Sen har jag en vän och vi har pratat om att gå till en lokal slaktare och köpa för att frysa in. man får bara köpa väldigt stora ransoner.

Annars har dem det mesta köttväg där jag handlar sett klövar där och märgben finns det ju billigt i alla butiker :)

Märgben ger jag torkade men då är råa/kokta märgben bättre och godare antar jag. Förvånar mig inte så mycket dock :3

Gud vad mycket jag skrev. Behövde få ur mig en del också tror jag. Är så glad för hur jag och mina djur har det nu framförallt med rex då han följer med mig överallt och vi ger varandra gott sällskap alla dagar i veckan. Vi delar allt just nu. bah! Rex<3

Gör så att jag slår en pling till min veterinär och så får han bestämma om jag borde komma på besök eller ej.

Sorry för den långa texten! *pinsamt*

**Mvh//Andrea **

[Aremea]
1

# 10

Du skall ABSOLUT INTE ge hunden tillagade ben!! Det skall vara råa, färska ben. Frusna går bra, men undvik rökta eller på annat sätt tillagade. De splittrar sig på ett helt annat sätt än råa och innebär en stor hälsofara!

Köp alltså RÅA ben i köttdisken och servera som de är!

Kiyona
0

Gäller det alla ben? för mig det bara gällde ben som kom från djur som börjar på f. men då ska jag bara ge råa eller frusna när jag köper från köttdisken i framtiden….:)

men inga ben från äldre djur som börjar på f eller vara försitig med det iallafall. Tack :)

**Mvh//Andrea **

mikkan01
0

Allt ska ges rått =)

Mamma har testat en hel del av alla dentastix då hon inte gillar att köpa knorrar, fötter osv. Tycker inte någon har hjälpt direkt men dom fungerar bra som godis, våra är helt galna i dem.

Bra foder, ben och i vissa fall regelbunden borstning är väl det enda som fungerar i längden. =)

~mikkan

Kiyona
0

Jo alltså han verkar ju inte ha problem med tänderna. Han fick något som fanns här på gården som jag btreodde var vanligt tuggben men det var tydligen ett denta snack xD aja han doftar gott i munnen nu iallafall.

Alltså ah. Det är väl inget ovanligt problem med att gamla hundar får lite tandsten?  Tycker de flesta hundar luktar lite skumt i munnen.

Han är ju typ världens friskaste 13åring ^^

Aja ska slå en pling till veterinären ska fråga lite om ett kosttillskott för gamla leder, glucosamin. Så kan han ju få en pensionärs hälsokontroll där dem kollar tänderna på honom också :)

Så uppdaterar jag hans gtandstatus då jag bara haft Rex vet jag inte hur tänderna bör/brukar se ut på en gammal hund :)

Han är en lycklig prick iallafall :) Ska köpa lite råa läckerheter så blir han ännu gladare skulle jag tro. haha :D

**Mvh//Andrea **

[Aremea]
0

F-ben funkar ypperligt att ge, så länge de är råa!

Kiyona
0

Jaha. Men då ska han defenitivt få råa köttben dem har lite skumma grejer i butiken där jag handlar men det gjorde inget att det var fryst sa du för man hittar mer sånt tror jag i frysdisken. Ska kolla med charken på dem andra butikerna som har det där skär dem ju upp rått kött hela dagarna borde ju finnas en guldgruva där inne någonstans :P

Sprayat någon spray som heter grooming aid som man kan spraya på tänderna. trodde inte den funka först eller fatta inte men nu efter några dagars sprayande och dental snacks som jag hitta i skåpet på gården är hans tänder alldeles vita igen :O

Kanske inte har så mycket tandsten trotsallt då nästan allt brunt som juag trodde var tandsten är borta. Ser dock inte insidan på tänderna så kanske fins något där men ah ser bättre ut nu :)

**Mvh//Andrea **

[Tess86]
0

Anledningen till att de flesta äldre hundar luktar lite i munnen är för att det för många är en självklarhet att hundar ska äta torrfoder, och att man vanvårdar sin hund om den inte får "hundmat" (dvs torrfoder). Torrfoder rensar inte tänderna i huvudtaget, trots att det är lite tuggmotstånd i dem, blir kletiga i munnen och sätter sig som en smet på tänderna som inte går bort förrän långt efter hunden ätit klart. Ungefär som om vi alltid gick runt med matrester i munnen utan att borsta tänderna.

Det  låter som en jättebra idé att kolla upp det här med ben med slaktare, chark, din bror osv. Det kommer nog att bli jättebra för Rex :)

Kul att höra att du mår så bra tillsammans med dina djur, att de betyder så mycket för dig och att du har fått en så bra relation med Rex!

Kiyona
0

Så nu har jag varit hos vetrinären. Han rekomenderade att jag Inte skulle ge färskfoder. Blir lite klyvad då det är väl anpassat till hur hundarnas diet ser ut i det vilda. Gör så att jag ger det som kalasfoder någongång i veckan och stannar kvar på det foder han har nu ett torrfoder tillsammans med blötfoder med högt köttinnehåll. Sen frågade jag gällande att börja med glucosamin och det rekomenderade han starkt att börja med nu innan han har synliga problem. Tänderna såg jätte fina ut enligt veterinären. En till synes fullt frisk 13åring :D Han behövde bara lägga på sig i vikt. Men dety är vi ju redan på g med :)

**Mvh//Andrea **

[Zlarviig]
1

Mixa får tuggben av torkad hud eller ett gott blodigt märgben som hon kan ligga och tugga på lite då och då, ibland får hon även kycklingvingar eller kycklinglår. Märgben har ju också köttbitar och senor kvar på utsidan och det är ju segt och säkert bra för tänderna.

Min kompis måste borsta tänderna på sin hund för hon får inte sånt, men Mixa får ett tuggben eller märgben varje månad (när det förra tar slut) och hennes tänder är hur fina som helst. Jag har bara borstat tänderna på henne två gånger ungefär.

[Tess86]
1

#18 Du får ju självklart lyssna på den du litar mest på. Men det finns kanske en av hundra veterinärer som rekommenderar en naturlig diet för hundar. Varför? För det första får veterinärer nästan inte lära sig någonting om diet under sin utbildning. För det andra är det en alldeles för utbredd kunskap att hundar ska äta foder, inte naturlig hundmat. För det tredje får veterinärerna betalt för att sälja torrfoder. Det finns några banbrytande veterinären som har insett vilket skada torrfoder gör på hundar, men de är så få i världen ännu att man oftast inte träffar dem utan får hålla sig till att läsa deras böcker eller studierapporter.

Glukosamin finns förresten naturligt i ben från djur. Så om hunden äter ben är glukosaminpulver ännu en onödig utgift som husdjursindustrin tjänar pengar på.

Gud vad pessimistisk jag låter. Men jag har själv inom ett år satt mig in i det här mad onaturlig och naturlig föda för hundar. Jag var också en sån som la pengar på torrfoder och dyra burkar med glukosamin.