Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 8049 ggr
LLLINN
0

Unghund med extremt bitbehov?

Hej! Min finska lapphund är snart 9 månader och har sedan ca 4 månaders ålder bitit på möbler och väggar. Aldrig på skor eller människor, bara på dessa hårda saker. Allt tyder på att det kliar i hans tänder, något som känns jättekonstigt då han är 9 månader gammal? Han fattar att han inte får men det är som att han verkligen MÅSTE få bita på något hårt. Tuggben duger bara i kanske 10 min sen är de tråkiga. Jag tror inte att det beror på stress eftersom han kan göra detta i alla situationer. Han kan vakna mitt i natten och börja klia tänderna mot sängsbenet. Någon som vet vad det kan vara? Vad man kan göra? Kanske bör tillöggas att han saknas P3 vänster överkäke, men det är ioförsig en ärftlig tandsaknad då hans syster saknar båda P3orna.

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[Teddies matte]
2

Hur aktiveras han?

Sådant bitande kan bero på stress och t.ex udnerstimulans(ev. överstimulans/stressande aktivering) eller fel aktivering. Låter lite märkligt att det fortfarande skulle klia i tänderna vid den åldern. Min hund har ganska stort tuggbehov fast han är äldre, vi har många olika sorters ben, kanske ni behöver variera saker han kan tugga på?

LLLINN
0

#1 Han får 4 promenader om dagen (30 min, 15 min, 45-75 min, 20-30 min). Under långpromenaden försöker jag göra små aktiviteter då och då, hoppa o klättra, problemlösningar, plötslig trickträning på trottoaren osv. Utöver detta klickertränar vi kanske ett pass på 5-10 min varje vecka och vi gör även personspår varannan vecka. Jag har försökt att öka aktiveringen, då har han blivit värre, samma sak när vi drar ner på aktiveringen :/.

8/5-13 & 1/6-13

[Teddies matte]
0

#2 Jaa, oplanerad/ostrutkturerad träning kan ge motsatt effekt, bara stressa istället. Bättre att köra någon ordentlig aktivering t.ex några gånger i veckan än en massa smått varje dag. Riktigt spår, sök är ju roliga aktiviteter, spår är ju speciellt bra för lättstressade hundar. Eller någon annan sport som ni kanske ska börja med i framtiden kan ni ju börja med grunderna redan nu.

Em_
0

Luktar han okej i munnen? Hur ser tänder och tandkött ut? Funderar på om det kan vara något i munnen som irriterar.

Sophie&Segra
3

Jag skulle nog faktiskt kolla upp det hos veterinär.. Hundar som tuggar kan ha nått knas i halsen (typ tonsillit) eller något med magen.

Om det inte skulle vara det.. Så tror jag att det är en övergående grej bara!

Min Segra är ju precis 10 månader.. Även hon har ett enormt tuggbehov, för ett par veckor sen höll jag på o förlora förståndet, då hon slutade sova hela nätterna.. Utan vaknade mitt i natten o började tugga på allt hon hittade, lekte med täcket/kuddarna (har en stor 180cm säng, så jag märker inte alltid när hon snor från delen där jag inte sover).. 
Detta gick dock över då jag drog ihop en valphage igen, hon sov där i två nätter.. Sen kom hon väl på att det inte va så jäkla mysigt.

I övrigt tuggar hon när hon stressar upp sig, som för att lugna sig själv. Har hon inte tuggleksaker o bita på, så blir det väldigt lätt att hon biter när hon ska hälsa tex när någon kommer, när hon vill mysa kan hon komma fram o "hålla armen/handen" och liksom småtugga..

Hur är han som hund?

För om det är som Segra, som har väldigt lätt för att skjuta till skyarna för minsta lilla och lugnar sig själv genom att tugga på nån leksak, låt han tugga.. :)

Jag tror det kommer gå över med tiden, ju äldre han blir och ju mer trygg o mogen i sig själv han blir!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Michaela-N
3

Frågan är om det är ett behov och inte bara en vanlig dålig ovana.

LLLINN
0

#5 tack så jättemycket för att du tog dig tid att skriva! Jo jag känner igen mig i det du skriver, han varvar lätt upp och så, och småtuggar gärna på handleden när han är extra glad ^^. Tänkte att jag kunde fråga vid 1årskontrollen som är om ett par månader - om han fortfarande håller på då vill säga - tror du att det gör något nm vi väntar?

8/5-13 & 1/6-13

[Teddies matte]
0

#7 är det t.ex toncillit måste det behandlas genast, i vissa fall går det att upptäcka om hunden har det själv, ifall det luktar illa i munnen och/eller hunden har röda/svällda tonciller, äter gräs, harklar/hostar/nyser o.s.v, men ibland är det symptomfritt.

jesspett
0

Jag tänker att han kanske behöver passivitetstränas så han inte hela tiden behöver ha något att göra?

Det kan ju vara en ovana som någon säger, annars skulle han ju inte tröttna på att tugga på de ben som han får. Stryk på ättiksprit på det han tuggar på så slutar han strax ska du se!

Jag brukar ge Astá (Lapsk vallhund, 8 månader) en pinne att tugga på inomhus ibland nu när snön har täckt över alla trevliga tuggsaker utomhus. Hon behöver "tugga av sig" och hon är supernöjd med pinnar som hon kan göra till flis!

Lycka till, hoppas det löser sig!

Sophie&Segra
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7, Ingen fara.. Bara inatt hade vi "en sån där natt" igen.. Hon har kommit på att det är en dragkedja på bädden som ligger i hennes bur.. Så den har hon roat sig med att dra upp o börja rycka ur stoppning..

Så jag förstår precis hur du menar, det är inte en dans på rosor o ha valp/unghund!

Jag tror det kan vänta, för jag tror inte det är något fysiskt fel på din hund.. Tror mer att han är som Segra, väldigt lätt-uttråkad o har ett stort tuggbehov.. Tungan ute

Kika ner i halsen på honom, o se om du ser nått svullet/konstigt.. Har hundarna tonsillit brukar man ju kunna se det själv..
Har ringat in där du ska kika.. Är det svullet/rött osv.. Så bör ju vet. kontaktas.. Men som sagt, tror inte det är nåt fysiskt fel på din hund alls! Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

LLLINN
0

#10 Tack så jättemycket! Har kollat och allt ser fint ut, jämförde med min andra hund också och det ser inte ut att vara fel nånstans Glad.

Tack allihopa som har tagit sig tid att svara, hoppas vi får bukt på dethär nu!

8/5-13 & 1/6-13