Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 7365 ggr
[Norpan88]
0

Äter har-pluttar

Min hund är helt tokig i har-pluttar och äter så många hon kan när hon hittar.

Men jag undrar hur skadligt det är? Får dom fortare mask i magen?

Vad händer om harpesten härjar? Blir min hund sjuk då om hon äter harpluttar? Om hon blir sjuk, kan hon då också smitta mig?

[Tess86]
1

Mask i magen ska inte vara någon risk eftersom det är just köttätande djur som bär på mask. T.ex. så kan ju människor äta rött kött från ko, häst och rådjur men inte från gris.

Vad gäller harpest vet jag inte om det kan smitta till hund.

För övrigt när det gäller djurspillning är det bara nyttigt för hundar, näringsmässigt alltså. Vargar äter ganska mycket spillning ute och det är en del av deras näringsintag.

Men om du är osäker på smittorisk, rådfråga en veterinär. Om det inte finns någon annan här som redan gjort det.

[Norpan88]
0

Tack för svar! Kan ju fråga även på Svensk Natur ang. harpest.

Katti
1

Sjukdomar smittar ytterst sällan mellan olika djurslag. Gräsätarbajs är rena hälsokosten :-).

[Norpan88]
0

tack, men då ska jag låta henne fortsätta äta dom Glad

[Norpan88]
1

Hur är det med sork och sorkfeber tro? Min hund brukar ivrigt också leta sork på fälten här. En gång var hon nära att fånga en faktiskt.

Jag brukar låta henne söka lite så länge hon inte få tag i någon.

Jag läste ju om människor i USA som fått sorkfeber.

Katti
1

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/sorkfeber/

Hundar och katter drabbas inte av sorkfeber står det bland annat. Och att den variant som finns här är en mild variant jämfört med i andra länder.

Jenna_Nord
3

Vad jag har hört, så ska de ligga naturligt hos hunden att äta just växtätarspillning. Det finns mycket mineraler/vitaminer (?) i bajset efter alla växter osv, som hunden inte får i sig själv.

Tyra älskade vår förra kanin. De var hennes lilla godisautomat. När hon var ute med honom i rasthagen eller inomhus kunde hon gå fram och putta honom på rumpan för att se om han hade lagt några pluttar.. haha :P

Mvh Jenna

[Tess86]
1

Hundar kan smittas av dvärgbandmasken av sorkar. Än så länge är ju inte dvärgbandmasken så utspridd i Sverige men den sprids ju mer och mer. Man kan ju avmaska hundar mot dvärgbandmask, men blir man som människa smittad av sin hund är det mycket farligare.

[Norpan88]
0

Ok Tess86!  Kan harar smittas av dvärgbandmasken? Tänkte… hararna är ju på samma fält som sorkarna.

Jenna_Nord
0

Blir sorkar smittade av dvärgbandmasken just för att de äter annat än bara växter? För då borde väl inte haren vara utsatt för någon smittorisk?

Mvh Jenna

[Norpan88]
0

Jag tänkte mer att om det även  finns sorkspillning där min hund äter har-pluttar.. om min hund skulle råka komma i kontakt med sork-spillning och få dvärgbandmask.

Men det var inte länge sen jag avmaskade min hund  med specialavmaskning hund, för att hon hade ätit rävbajs.

Jenna_Nord
0

Ja de är väl inte omöjligt isåfall..

Mvh Jenna