Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 639 ggr
Frida B
0

Fundering kring raser

Vissa jaktraser (till exempel jämte) måste ju få jaga, oavsätt vad, medans andra (tillexempel jrt) kan finna sig i att inte jaga, funderade på varför det kan vara så? samma sak gällande vallhundar, vissa (border collie) måste valla och andra (shetland sheepdog, collie) behöver inte det. Varför?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

RedMonsters
0

Pga aveln helt enkelt. Man har avlat bort mycket av hundens naturliga instinkter på framförallt småhundarna.

Medarbetare på brukshundraser.

Frida B
0

#1 jo men varför just vissa och andra inte?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mischa
2

Jag tror det finns varierande grader, absolut att många arbetande raser kan aktiveras på andra sätt, men blir väldigt "tillfredställda" av att få utlopp för det dom är gjorda för och dom drifter dom besitter, det tror jag även gäller dom hundar som av en eller annan anledning inte lämpar sig för sitt syfte.

Sedan kan jag också tycka att det ibland är ganska hypat med hur krävande en del arbetande raser framställs, många jaktraser brukas enbart under jaktsäsong, resterande tid tillbringar dom som sällskap/familjehundar och ev. annat som inte är säsongsbetonat.

Men visst kan det variera enbart på grund av ras också, i mina ögon skulle jag kunna se en drever eller Tax trivas gott som sällskapsdjur medans jag har svårare att se samma när det kommer till münsterländer eller vorsteh.

Kanske har det att göra med att drifterna på vissa hundar kräver "retningar" för att bli märkbara och vissa mer "mångsidiga" raser har desto fler drifter att ta hänsyn till?

≧◔◡◔≦

vallhund
0

Tja BCs avlas enbart på vallning o inte på utseende, till skillnad mot Collies som inte avlats på vallning öht sedan slutet på 1800 talet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.