Pomchi
Jag och min sambo ska titta på en pomchi, Mamman är Chihuahua och pappan är pomeranian.
Vi är ute efter en liten, helst inte allt för fällande, skällig eller dampig hund. Som sällskapshund, men även agility och ev.rally.
Någon som har erfarenhet av blandningen alt någon av raserna som kan berätta lite om dem.
Hur är det generellt mentalt? Sjukdomar? Fäller? M.m!
Vill även veta vad som är bra att ha hemma när hunden kommer hem.
Min lista:
Koppel
Halsband
Reflexer
Sele
Bur
Filt
Klotong
Leksaker, skålar, foder
kolla vad de rasbunda sjukdommarna är för dessa raser sen ha det som krav att båda färderdjuren genomgått testerna med bra resutlat.
mer att köpa medicinlåda/akutlåda,bajspåsar,bädd, tips är att skaffa pannlampa för att ha på sig när det mörknar då ser man bajsen som annars lätt gömms i gräset :) Lycka till med valpköpet :)
själv har jag en Chihuahua och är förälskad i denna ras!
min är vit/beige och kan fälla en del hår på våren men inte så värst mycket dom andra årstiderna. om du gillar långa promenader är nog inte chihuahuan en så bra hund, men det varierar ju från individ till individ, min är nämligen VÄLDIGT lat och gillar inte längre promenader.
min Chihuahua är endel vaktig och vill spela tuff men när det kommer till kritan är han väldigt blyg och han måste träffa personen några gånger innan han gärna vill bli klappad. annars är han riktigt lugn och en riktig soffpotatis!
Chihuahua hundarna är ju kända för att ha endel problem med tänderna. min förra Chihuahua hade stora problem och var tvungen dra 5 tänder, men min nuvarande har inte haft några problem över huvud taget! så ett tips om du ska skaffa Chihuahua, försäkra tänderna annars kan det bli ganska dyrt!
det är en toppen förstagångs hund och jag önskar dig lycka till med att välja valp!
Varför inte köpa antingen en Chihuahua eller Pomeranian?
Ifall ni iallafall har en liten aning om vad för typ av hund ni vill ha är det bättre att ta antingen en vuxen eller renrasig valp, då har ni ett hum om hur hunden kommer vara i framtiden. Med blandras kan man aldrig veta, varken till beteende, utseende eller sjukdomar, med blandras kan det också finnas större risk med sjukdomar och ni har inte samma möjlighet att kolla upp saker och ting.
Så egentligen kan man inte svara på dina frågor, har du otur kan det bli helt motsatt vad du egentligen vill ha, en hund som fäller, dålig mentalitet, med sjukdomar och jobbigt temperament, givetvis kan det gå andra vägen också, men det är en chansning, ni kan inte veta vad ni får på förhand. Ifall ni vill ha en lugn hund skulle jag inte ta en hund med Pomeranian i, upplever inte dessa hundar särskilt lugna, mer tvärtom. De tyska spetsarna brukar också ha lätt till skall.
Jag kan ju bara om pommarna :)
Men de har ju som chihuahuorna en del problem med tänderna, så de kan ju vara en viktig sak att veta.
Sen är de ju patella som båda föräldrardjuren bör vara undersökta då båda raserna förekommer patella ganska så ofta.
Skällig kan du nog riskera att få, pommarna är ju inte så att de skäller hela tiden om man uppfostrar.
Men de är ju i sin grund en alarm hund..så de finns ju i deras gener att skälla på mystiska saker som kan vara en fara för familjen.
Så risken är ju att de kommer förkomma ganska mycket skällande. Chihuahuor är ju också lite så men jag tror inte de är lika mycket. Men man kan ju aldrig veta vilka generarna man får. Pommarna kan ju bli riktiga energi knippen med överskott XD… de kan kräva mer än vad man tror när man först ser dom. Men de varierar ju också samma gäller ju Chihuahuaor.
Båda raserna är ju lite tuff hundar, de kommer lätt att visa upp sin tuffa attetyd trotts deras storlek. Du kan ju få allt ifrån mycket fällande päls till nästan inget :S Så de är inge man kan veta i förväg
Kan tillägga att den större delen av rasen pommar har ju mycket energi, så de är ju större chans att få en som har mycket energi och språng i sig än en lugn som inte vill göra så mycket.