Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 4850 ggr
Ketang
0

Helt galen vid hundmöten!

Min Whippet har aldrig lagt speciellt mycket energi på andra hundar vi mött. Vissa hundar har han knappt brytt sig om att titta på och andra har han dragit lite emot. Sen i somras har vi mött en långhårig Collie som han absolut inte tål, en Engelsk staffe tik och en gråhund. Dessa hundar gör han STORA utfall mot! Collien och staffen bryr sig inte om honom så dom förstår jag verkligen inte varför han gör utfall mot. Gråhunden däremot gjorde stora aggressiva utfall mot oss första gången vi mötte den hunden och min Whippet blev nog lite rädd den gången. Nu har vi mött den hunden ett par gånger till och min Whippet blir helt rabiat så fort han ser den hunden.

Nu i går hände något för vi mötte en Islänsk fårhund eller liknande och han blev så förbannad att han högg efter mina händer när jag försökte få tag i halsbandet på honom för att hålla honom lugnare. Så har han aldrig någonsin gjort och jag märker att hundmöten överlag börjat bli mycket jobbigare för honom.

Jag har lätt att ge andra råd när jag ser hund och förare utifrån. Men nu när man själv sitter mitt i det och inte riktigt ser situationen utifrån så har jag fastnat och behöver råd.

Var börjar jag?

FruSilver
1

Min Jack Russell blir precis sådär mot alla hundar vi möter och hon har bitit både mig och min man i benen. Det absolut bästa tipset jag fått som har funkat perfekt är att försöka undvika direkta hundmöten men låta henne se dom på håll och då ge henne riktigt gott godis! Avståndet till den andra hunden bestämmer hon, blir hon sådär aggressiv är vi för nära. Meningen är att det till slut ska börja vattnas i munnen på henne när hon ser en hund och då söka kontakt med mig istället för att bry sig om den. Sen minskar man avståndet successivt i hennes takt.

Ketang
1

Min erfarenhet av att "mata" med gott godis när hunden är upprörd är att det inte blir bättre. I vissa fall har det blivit värre istället. Nu när det är så mycket snö här så är det svårt att komma så långt ifrån mötande att han inte blir upprörd. Och att ge honom godis NÄR han är upprörd vill jag ju inte.

Frågan är, när jag möter hundar som vi inte kan undvika. Ska jag bara låta honom vara då och göra sina utfall eller ska jag försöka lugna honom? Vill absolut inte förstärka det här beteendet!

FruSilver
0

Att försöka lugna när han blir sån brukar förstärka beteendet. Försöker hellre att på nåt sätt få hans uppmärksamhet. Gör konstiga ljud, kasta nycklar i marken eller vad som helst. Och mycket beröm när han vänder sitt fokus mot dig istället.

[Annamaja27]
0

Jag håller med #1.

Det bästa tycker jag är att lyssna på hunden och om hunden reagerar på ett oönskat sätt vid hundmöten så ser man till att avståndet blir så stort så reaktionen uteblir. Skvallerträning tycker jag är bra. Alltså belöna när hunden tittar på den andra hunden - inte när den är upprörd. Allteftersom minskar man avståndet till den andra hunden.

Om man absolut inte kan undvika möten på en smal väg så kan man antingen sätta hunden och själv vända ryggen åt den mötande hunden och mata med godis. Eller snabbt gå förbi utan att ge varken den mötande hunden eller sin egen något som helst uppmärksamhet. Ens egen hund får bete sig som den "vill". Sedan kan man belöna när ens hund är så lugn att den kan fokusera på en själv igen. Inget av de två sista alternativen tror jag egentligen löser problemet på sikt utan lite mer akut-lösning.

Allra bäst tror jag är om du tar hjälp av någon du känner förtroende för som SER er och kan skräddarsy träningen utefter dig och din hund.

LYCKA TILL Glad

Ketang
0

Det svåra just nu är att vi har så mycket snö att det är svårt att gå utanför gångvägen vid möten. Så frågan är om jag ska lägga skvallerträningen på is tills vi kan hålla vettigaaavstånd till andra hundar igen. Och bara ignorera honom fram tills dess. Jag kommer i vilket fall som helst alltid ha med mig godis ut så jag kan belöna om han sköter sig vid ett hundmat och så att vi kan göra mycket kontakt övningar när vi inte möter hundar.

JLNordin
0

Jag var på en föreläsning igår, som handlade om bland annat rädslor och hon som höll i detta var jätte duktig med bra tankar och metoder, jag skulle maila henne, hon jobbar på hundstallet i bromma så maildaress till henne finns på deras sida, Hon heter Helen.

FruSilver
0

#5 Tycker det låter vettigt att göra kontaktövningar nu samt berömma i massor när han sköter sig och bara ignorera hans beteende tills det blir lättare att hålla det avstånd till andra hundar som han behöver vid skvallerträning. Det är ungefär så jag gör nu också pga snön när det är svårt att komma undan sas.

Ketang
1

Ska se om jag hittar hennes mejl i morgon! Ja det känns rätt att vänta lite med just skvallerträningen tills vi faktiskt kan kliva in i skogen och undvika hundmöten.