Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1071 ggr
Lucidity
0

Valp vill inte äta

Collie valpen som är nu 12 veckor, vill inte äta. Han har nästan inte ätit på hela dagen. Vi hällde lite laktosfri yoghurt (vi hade inte fil, som uppfödaren hade rekommenderat) på maten (foder) och då slickade han och åt lite.

Han verkar heller inte vilja äta sitt favoritgodis (oxfilé bitar)

När jag gått ut med honom idag har det varit svårt att få igång honom. Han sitter för det mesta endast utomhus.
Igår var han iallafall väldigt glad och igång.

Sedan nu när han är inne så har han ute tungan, som om han svettas eller liknande? Vi har ganska svalt i rummet trots allt.

Nosen är ljummen.

Vad har ni för tips? 
Bör man vänta några dagar och avvakta eller liknande?
Eller är bra idé att kolla upp med vetreniär?

Han har även blåsljud i/på hjärtat.

Emaljoh4
1

Jag skulle absolut kontakta veterinären, då valpen inte verkar må bra!

Valpar är ju dessutom mer känsliga än vuxna hundar.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Lucidity
0

Jo, vetreniär är väl bäst. Men söker information på nätet och kollar om ni har någon aning om va det kan tänkas vara?
Vetreniär kostar väl väldigt mycket att gå till?

[edit]

Dessutom spydde han idag på morgonen, direkt vi vaknade kl 7.

[Hamster 4 ever]
0

åk till vet!

pistenbully
0

#2 ring till veterinären och hör med dom om detta, vad de tror att du kan göra och vad det kan vara. Jag tyckte inte att veterinärbesöken vart så blodiga, runt några hundralappar. Detta beberor ju alldeles på vad dom gör för något under besöket. Att det kan bli dyra veterinärkostnader är något man ska ha med i beräkningarna när man skaffar djur.

Emaljoh4
0

Veterinär är inte gratis, men det måste man vara beredd på när man skaffar hund (eller djur överlag)..

Åk till veterinären!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Lucidity
0

Okej.

Vet inte om vi har direkt möjlighet att åka nu  till vetreniären nu. Vi har då ingen bil hemma. Imorgon kan finnas möjlighet.

Har nu matat honom med några av oxfilé godisarna, han åt några stycken.

Dock verkar han inte leksugen.

Det är inte så att även hundar (valpar) kan ha dåliga dagar? eller är dom med stor sannolikhet sjuka då dom inte en dag helt plötsligt vill leka eller äta?

För övrigt tycker jag att hans nos är väldigt sval. Min flickvän tyckte den var ljummen/varm, men det om man tar och håller den rakt framför nosen där luft strömmar in/ut. Men själva på nosen tycker jag det är svalt.

Lucidity
0

Kontaktat uppfödaren som säger att valpens tänder kan hålla på att bytas och att hunden kan ha ont i tänderna eller liknande.

Valpens syskon har även samma beteende nu.

JessicaRex
2

Om en hund sitter och flåsar utan att den direkt har ansträngt sig så brukar det betyda att hunden har ont.

Har man sin hund försäkrad så behöver inte alls ett veterinär besök bli alltför dyrt.

Jag håller med föregående talare om att ni borde ta eran valp till veterinären eller i alla fall ringa och rådfråga en veterinär. En valp kan bli väldigt dålig fort och då kan det i vissa fall vara försent om man inte kontaktar en veterinär i tid.

Vill inte skrämma upp er på något sätt men jag vet själv hur orolig jag brukar vara när det gäller mina egna djur.

Lucidity
0

Idag mår valpen mycket bättre. Han har ätit upp sina 2 måltider han hittills fått idag nu. Han har även varit med och busat utomhus och allt annat som tidigare.

Jag tror det kan varit så som uppfödaren skrev igår, att hans tänder troligen varit påväg att bytas eller liknande.

pehu
0

Min hund blev också dålig på att äta i den åldern och spydde (troligen då han var tom i magen och hungrig). Vi blötte upp maten ett tag och då åt han mycket bättre. Om han verkar loj är det dock läge att uppsöka/rådgöra med veterinär!

Lucidity
0

Okej, vi blötlägger redan maten varje gång. Brukar dock endast vänta en 30 min eller så. Nu idag väntade vi istället över 1 timma innan vi gav maten efter blötläggning.