Hundar iFokus

Hundar

Etikettjakt
Läst 1442 ggr
mariasupernova
0

Jakthund utan jaktras

Satt bara och funderade lite..

Det är fullt naturligt att jakthundar jagar, vallhundar vallar, draghundar drar, ja ni fattar..

Men är det möjligt att få en "vanlig" ras att jaga t.ex. rådjur?

Fridaaaa
0

Våran hund har jagat råddjur som stod på tomten ;) Dock kom hon tillbaka när vi ropade på henne hehe hon är duktig på att spåra med. Är en sankt bernhard. Dem är ju gårds/vakthundar men är duktiga även på att spåra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

wesdi
0

Obestämd Fullt möjligt att det går att träna in hyfsat rätt jaktegenskap från valpstadiet på en icke jaktras. Dock är det nog enklare med en jaktras som är medvetet avlat för ändamålet.

Jag ser skillnaden på de två raser jag har: storpudel och jaktcocker.

Storpudeln var en gång i tiden en vattenapportör… men det var länge sedan och inget man avlar på så pudeln har tappat mycket av de jaktliga egenskaperna, även om det hos vissa storpudlar fortfarande finns kvar lite av jaktintresse.

Visst nu har jag tränat mina storpudlar sedan valpben att vattenapportera. Idag har jag bara en storpudel  men… det är ändå en viss skillnad att se storpudel och jaktcocker arbeta.

Jaktcockern är avlad på sina jaktliga egenskaper - stötande fågelhund som även ska klara av vattenarbete.

Och ja det ligger mycket mer naturligt i jaktcockern. Självklart måste det tränas (inget är helt gratis) men jag ser ändå skillnaden… will to please, de naturliga instinkterna som finns hos cockern.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress