Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2388 ggr
Kiyona
0

Hjälp att välja nytt hundfoder.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag letar efter ett nytt foder till min hund Rex som snart är 13 år gammal. Han är en korsning Border collie/Samojed och är på äldre dagar ganska normalt aktiv skulle jag tro. Han är med mig hela dagarna vilket leder till mycket promenerande, busande och åtminstone ett galet race i fullfart om dagen. Han har aldirg varit sjuk och aldrig haft några problem mer än att han fick sommarexem på svansen flera år tillbaka. Rex har alltid ätit vad jag kan tro är ganska lite mat och alltid varit lätt i sin kroppsbyggnad. Som ung har han legat på en 25kg men har nu antagligen av ålder gått ner till 21.5kg.

Så på grund av viktnedgången antar jag att ett foderbyte skulle vara en bra idé.

Skulle inte påstå att Rex svälter sig själv utan han äter när han är hungrig och har alltid tillgång till foder och några gånger om dagen sitter jag ner med honom för att försöka få honom att äta lite extra. Kan inte så mycket omm hundfoder men kan tänka mig att ett högprotein foder med lite extra fetthalt skulle kunna hjälpa honom att hålla formen och förhoppningsvis gå upp lite i vikt.

Jag kommer köpa foder från gibbon om något av dessa fodersorter skulle vara att rekomendera till min gamla Rex:

Bozita

Bozita Robur

Doggy

Doggy professional

applaws

Franks pro gold

och de flesta ovannämnda märkena finns även som blötfoder plus 1 märke till som heter Renske våtfoder.

Antar att blötfoder är det bättre alternativet när det kommer till de flesta djur och de bästa fodren blandar man väl till högsta kvalitée själv på rena råvaror. Hursom Rex har alltid ätit torrt torrfoder och så har vi gett han omväxlande med blötfoder men även de minsta burkarna med blötfoder gör honom dålig i magen. Vet inte om det är att han inte är van vid blött foder eller om det är något annat i just blötfoder som gör honom dålig om han får mer än 2-3ggr/veckan och aldirg mer än bara en 3 matskedar som vi blandat ner i torrfodret.

Kan tänka mig att fodra honom med både blötfoder och torrfoder eller enbart torrfoder.

Jag är inte ute efter det dyraste eller det billigaste eller mest omtalade fodret utan det fodret som är mest prisvärt och skulle kunna tänkas passa min hund efter hans behov.

Tack på förhand!

//

Andrea & Rex

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Nu är kanske ett vetrinärbesök med foderrådgivning iofs det bästa kanske. Men eftersom han är så frisk i sin helhet och antagligen äter som han ska frågar jag er först :)

Hur ser näringsbehovet ut för en hund som Rex sådär på en höft om någon har en aning?

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

russin
0

Jag skulle nog inte byta foder på en så pass gammal hund och riskera att magen säger ifrån. Kanske då istället hellre toppa maten med lite färskfoder för extra energiGlad alternativt byta till lite fetare sort av just den maten har äter nu.

Gamla hundar tappar ofta muskler och går ner i vikt pga det.

Maja2
4

Har han tappat vikt och mår dåligt så är det nog läge med ett veterinärbesök, men någon foderrådgivning hos veterinären, är då åtminstone inget jag skulle gå efter. De rekommenderar de foder som de själva säljer, svindyra och de flesta veterinärer är inte direkt kunniga kring foder.

Blötfoder på burk, är inte bättre än torrfoder. Ska du byta så byt till färskfoder isåfall.

Kiyona
0

Nej nej mår dåligt gör han inte han mår toppen hör lite dåligt och blir trött fortare bara. Men det kan ju förväntas med tanke på hans ålder. Viktnedgången har skett långsamt under 2år sen dem sista 0.5kg nu i våras sen har han ju gått upp dem 0.5kg undersommar/hösten och nu sista månaden.

#2 Aha. Okej.

Alltså just nu äter han Doggy senior men när han började gå ner i vikt köpte jag ett foder av märket doggy proffesionall extra aktiv som jag nu blandat i senior fodret stgevis med att öka det nya med högre protein och fetthalt. Han älskar det nya fodret och äter 4dl profesionall och 4dl senior.

Han blev mycket piggare efter ett tag med profesionall fodret.

Han har ju gåttt upp 0,5 kg sen jag började blanda ut senior fodret.

Ska jag fortsätta så? Nu har han ju vant sig vid den doseringen han får av det nya blandat med lika mycket av det gamla.

Alltså…..Då verkar det som att jag gjorde någorlunda rätt trots att jag inte kan hundfoder. Båda fodren är ju från doggy och det extra aktiv från doggy är högt protein och högt fett men det står inget om att man ska/rekomenderas ge det till gamla hundar.

Själv tycker jag att det blivit bättre sen jag började blanda i extra aktiv pelletsen då han tycker det är gott, blivit piggare och gått upp 0.5kg ville bara kolla en extra gång låter lite dumt att ge en gammal hanhund ett foder främst för unghundar, valpar och digivande tikar ^^

Men behoven liknar väl uppenbarligen varandra.

Här är lite info om fodren om du har något att tillägga. Självklart stod det inte någon näringsanalys för senior fodret och jag har inte påsen i närheten då jag inte är hemma och kan det ointe i huvudet heller. :)

http://www.gibbon.se/Eco/Product.aspx?SectionId=2222&Parent=2201&ItemId=14488

Färskfoder är vanligt kött eller köpr man det i djurbutik? Hört att nötfärs skall vara bra för magen, stämmer det?

Tack för hjälpen! :)

**Mvh//Andrea **

russin
0

Du är ju inne på samma serie foder som du gett förut, fast en fetare och mer lättsmält sort - så fortsätt du såGlad

Färskfoder är frusen hundmat som finns i en del djuraffärer. Även lite rått nötkött eller en äggula emellanåt att toppa maten med fungerar - bara så den får lite mer naturligt fett Glad

Kiyona
0

frågade ju självklar samma frågapå ett annat forum för att få snabba svar och ah det går i samma banor. Färskfoder typ vom och inrikta på doggy profesional istället för vanliga doggy och försöka öka den dagliga fodergivan och upptill ge blötfoder som nu ungefär. Det bästa sättet att lura i honom det sista i skålen på kvällarna är att blanda ner blötmat eller leka med maten och typ tvinga i honom. Han är väldigt liten i maten och kan inte riktigt se hur jag skulle lyckas få i honom ännu mera foder :O

Tänkte går det inte bra att byta över helt till doggy proffesional. Han är ju van att äta det fodret så kanksee jag inte behöver öka fodergivan så mycket då proffesional är näringsrikare?

Påpekar det här också….alltså inehåller seniorfodren något speciellt för gammla hundar så han inte skulle gå misste om något om jag slutade fodra med doggy senior?

bah! nu måste jag ut med hunden jag vaktar en riktigt sömntuta till hund haha. Fastnat på den här foder grejen hela morgonen och internet segar som bara den så tagit tid att kolla upp de olika fodersorterna ^^

Men färskfoder kan man köpa på internet då har jag för mig. Har en kompis som  fodrar frystfoder som hon köper på nätet. Ska kolla det!

Något speciellt märke att rekomendera?

Tack för all hjälp! :D

**Mvh//Andrea **

russin
2

Du kan säkert byta rakt av till det han ätit förut om han inte har känslig mage.

Färskfoder är svårt köpa via nätet om man inte beställer mycket = det körs ju ut via frysbil. Lite är beroende på vart man bor, men köpa själv är alltid billigare.

Själv tycker jag Vom och Hundemat är den bästa, men även den dyraste - men som sagt det räcker gott med att du toppar maten med något extra energirikt om hunden behöver nu.

Kiyona
0

Neh han är inte känslig i magen. Låter doggy senior påsen ta slut sen blir det bara doggy profesional tillsammans med färskfoder som tilläggsfoder om det finns att få tag på ska kolla runt lite annars får det bli vanlig nötfärs upptill eller blötmat 2-3 ggr/veckan mest för att lyxa till det :) Då han älskar att slabba i sig blötmat, gärna så lite njutning som möjligt och svälja det med så få tuggor man bara kan….uppenbarligen smakar det som bäst om man gör så för så gör han alltid när han får blötmat :3

Ska väga honom igen nu så fort jag kommer hem från gården så ska jag vara uppmärksam på hans vikt lite extra mycket nu vid övergången till näringsrikare foder så han går upp hälsosamt och får lagom med foder :)

**Mvh//Andrea **

cupcakes
0

Jag kan tänka mig att seniorfoder kan innehålla lite glucosamin och såna ämnen som är bra för lederna, men har han inga problem ser jag inte varför du inte skulle kunna ha extra aktiv-fodret :)

Kiyona
0

Har mätt nu hur stor siaglass burken är den 0,5l vilket är ungerfär 150-200gram och han äter 2 sådana. Ska hålla noggrann koll på hur mycket han äter allt som allt de närmaste dagarna.

Alltså även om det var glukosamin i så gör inte det s¨å där värst mycket då jag lagt 2 burkar alá 250g glukosamin från biopet i min gibbon beställning :P

Är ivrig för jag läste om glukosamin tillskott för hundar och altså, ett wake-up call typ. Lite har jag ju fattat att han är stel i lederna framförallt på morgonen och i kylan när han inte är uppvärmd. Och drar slutsatsen att mycket utav hans tokryck inte varar såpass länge och inte slänger sig i luften typ och gör skarpa svängar eller springer galet fort fullt med kraft inte bara kan skyllas på åldrande utan stela leder för annars skulle han ju inte se så "käppig" ut när han ska upp för trappor och hoppa upp på bussen m.m.

Hoppas upplyftet av min databas med hund fakta ska få honom lite uthålligare och mjukare i lederna så kanske jag får se ännu mera livsglädje i honom :)

**Mvh//Andrea **

Zaviie
0

Jag hade nog ökat lite på extra aktiven, ger detta till min schäfer som tilläggsfoder då han inte klrar sig riktigt på vom og hundemat (färskfoder).

Tillskott i fodret hade jag nog rådfrågat vet om först, kostar ju inget o ringa o fråga :) (inte här iaf)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

thilda-
2

jag hade provat och bytt till vom og hundemat om de var min hund..

verawer
0

Vom og hundemat, kan jag rekommendera. Min mopskille var konstant lös i magen och kliade sig en massa och var så trött. Men sen bytte jag från torrfoder till färskfoder och fick en gladare hund.

mopsenfrans.blogspot.se

[madelaine]
0

Även vi bytte till vom og hundemat och är hur nöjda som helst.

thilda-
0

måste tillägga att vi har haft lite alla möjliga foder till akillez och han har sett ut som ett spjälstaket och sket som en häst och när vi bytte foder till vom og hundemat blev han myyyycket finare.. och skiter minimalt .. och pälsen, den var katastrof först men blev skit fin sen efter ett tag med voh.. :)

Loveradio
0

Är också himla nöjd med VoH. Tycker du ska testa det.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Kiyona
0

Ja alltså jag vägde det inte utan använde hunden jag vaktar har ett specific mått där det står lite olika vad de olika fodren väger då stod det som vägde mest var ett mått 250g. Hur mycket ska jag ge då? Sitter och nästan handmatar i honom den mängden mat han får nu. Han äter 2 mått självmant nästan varje dag men han gillar inte att äta och tugga när han är ensam utan vill ha sällskap och peppas när han  ska äta. Får väl sitta ner lite mer med honom ^^

Okej gör så att jag ringer veterinären så får han avgöra om glucosamin är en bra idé eller ej så kan han ju få någon pensionärs hälsokontroll eller nått :D

Jo ska kolla med djurbutiken hoppas dem har det där eller så får jag s eom jag hittar något annat färskfoder som borde vara av samma princip som går att köpa på nätet och få hemskickat.

Kan tyvärr inte göra så mycket om jag inte hittar färskfoder i min stad. -_-

**Mvh//Andrea **