Skor till hund? bra/dåligt?
Min flickvän har köpt 2 'jackor' eller vad det än kallas, samt några slags skor, till hennes Collie som är nu cirka 12 veckor gammal.
Anledningen till att hon gjorde det var för att hon sett att hunden hoppat på 3 ben och verkar skaka utomhus, för att den troligen fryser? då det trots allt är mellan -10 till -20 grader kallt.
Idag kom skorna till hunden efter en väntan. Och nu när hon provade få på dom på honom, så vägrade hunden starkt med att sparka. Samt gnällde till då han troligen var rädd?
Jag är smått kritisk mot att se hunder som har kläder osv. Då jag alltid trott och tyckt att dom är djur som är mer eller mindre utvecklad att tåla vädret med deras päls som dom har?
Men vill gärna höra av er, vad ni tycker.
Detta är också något han bara kommer ha nu som valp enligt flickvännen, eftersom att senare kanske hunden har mer päls osv och inte fryser lika mycket(?).
Nog tycker jag att man kan ha kläder på sin hund (även skor) om det är för att hunden ska slippa frysa. Är det bara för att klä ut den känns det onödigt, men i det här fallet verkar det ju vara nödvändigt.
har själv beställt skor till ena hunden o har olika täcken och overaller till dom, jag ser klar fördel att andvända det för slippa frysa eller få en kall hund efter regn med så här kör vi kläder efter väder 
jag tycker det är väldigt bra med skor på vintern, då hunden faktiskt inte är gjort för att vara ute i snön hela dagen (det är vargen som är det). Vet många hundar som klarar det, men många gör inte det, och fryser/får snö i tassarna så att det gör ont m.m. Dessutom är det saltat överallt, vilket fräter på hundens tassar. Så jag tycker det är bra, speciellt på en valp. Klart att han protesterar, han är inte van vid det. Men låter ni honom komma undan för att ni tycker synd om honom lär han sig vad han ska göra för att komma undan och kan bli besvärlig.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag sätter fleecesockar på mina då det är så kallt så dom börjar frysa, eller när det är snö som fastnar mycket mellan tramdynorna och även om dom ska springa/dra då det är skare för att skydda tassarna.
De har även täcken då det är kallt. Ibland overall för att slipa alla snöklumpar i pälsen, tycker det är kanon.
Det är nog ganska vanligt att hundar strejkar när de får på sig sockar/skor första gången men dom brukar vänja sig. Gör de inte det får man ju avväga om han/hon fryser så pass mycket att man verkligen måste ha sockar på hunden eller om den kanske klarar sig utan och kanske inte vara ute lika länge.
Ursäkta nu TS men till er alla, vart köper ni bra skor till bra pris ? :)
Jag har faktiskt köpt skor till min hund för första gången idag.
anledningen är att bara ett par hundra meter ifrån dörren får hon jätteköldkramp i tassarna och vill knappt gå.
Vi kan inte gå längre promenader på det viset och det finns inte så mycket att göra än att sätta något som värmer tassarna aka skor.
Sen är det inte såna där som ser ute som riktiga skor så klart utan mer typ mockasinerstrumpor.
Innan har jag testat att linda hennes tassar, det blir lite bättre av det men tar väldigt lång tid att göra och det blir inte helt bra.
5 björkis har jag beställt ifrån 25kr st så det blir allså 100kr + frakt för 4st http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=10414&grp=343980
Oj så bra :) har en liten hund men ska man ta låga eller höga skor ?? Han hoppar väldigt mycket i hög snö så känns kanske som att dom höga är bättre så dom inte åker av ?
8 låga hoppas jag de har itne kommit hem än men jag beställde dom lägre iaf 
Okej :) vart hittar mn vilken storlek man ska ha då ? haha :P står ju bara storlekar i bokstäver
#8 Jag köper låga fleece från björkis. Dimma är också helgalen i snön men dom sitter bra på henne iaf och på Nelly också för den delen men hon är lite lugnare men hon springer ju och leker iaf. Dimmas höll i en säsong sen började det gå hål i dom, har köpt nya till denna säsong. Hon tappade inte bort en enda förra året det tycker jag var oväntat bra, trodde inte att dom skulle sitta så bra. Men det kanske är olika jag vet inte.. Du kan ju maila och fråga om storlekarna, dom brukar ha bra koll :)