Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1071 ggr
Annso_
0

Ang drag

Hej ! Någon vänlig själ som kan hjälpa mig att hitta en sele till min hund att dra med ??

Han är liten på 9 kg och 38 cm i ryggen, han ska inte dra något annat än typ kedja alternativt om någon vet vart man kan köpa en liten skrinda som en sån liten hund kan dra ?? Han är för övrigt väldigt stabil i kroppen, alltså ganska grov i benstomme o så och har fin muskelmassa..Självklart ska vi träna upp honom i lagon takt..

SaraC
0

Här är en annan tråd med ungefär samma tema, om det kan vara till hjälp!

Dragsele till liten hund

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annso_
0

hittade en bra sida där som jag ska beställa ifrån :)

Visst är det en vanlig NOME sele för drag jag ska ha ?? Sätter man isåfall ett tillräckligt bra snöre vid ringen vid svansroten och sedan kedjan en bit bakom ??

Eller vart ska den sluta ?? det kommer inte trycka på svansroten om ringen slutar där sedan ett snöre till kedjan ? Tänkte eftersom kedjan kommer vara ganska mycket längre ner än hunden rygg, om någon förstår hur jag menar :)

cupcakes
0

Jag tror det är bättre att ha en weightpullsele för kedjan, vanliga dragselar ska man inte använda när tyngdpunkten ligger nedanför hundens rygg utan ska helst vara i samma höjd och över. Vet inte exakt vilka faktorer det beror på men kan tänka mig att det bl.a. kan vara för att man annars trycker på hundens höfter neråt. En weightpullsele är mer anpassad för sådant drag.

Om du däremot hittar någon liten skrinda så fungerar en vanlig dragsele :)

Annso_
0

Det var lite så jag tänkte med, det jag skrev om svansroten, att det liksom blir tryck neråt :)
Vart kan man hitta en sådan sele till bra pris ??

cupcakes
0

#4 Jag har inte riktigt koll då jag inte varit i särskilt mycket kontakt med weightpull, men vet att många får de uppsydda efter sin hund. Googla, gå in på weighpullföreningars sidor o.s.v. så hittar du nog något! :)