Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 16972 ggr
[hannahwolgast]
13

sy egna hundkläder

tänkte sy en egen hund ''jacka'' för nu är det iskallt ute! är det nån som har erfarenhet och sytt eget som har lite tips?

[Zlarviig]
5

Jag håller på att göra ett mönster till min hund på syslöjden. Det ska vara fleece på insidan, vadd i mitten och vattentätt tyg på utsidan. Sen ska jag stryka fast lite reflexer på sidorna och göra en krage i fuskpäls.

För att få fram själva formen på täcket så ritade jag av hennes gamla täcke, och förlängde magdelen eftersom att hennes mage inte får något skydd av den vi har nu. Och så gjorde jag lite längre vid benen så den kommer att ha korta ben med resår så att det inte kommer in snö innanför lika lätt Glad

Littlem
3

På FB finns en grupp "Sy egna hundkläder"
https://www.facebook.com/groups/387235304680642/

Så har du FB kolla in där. Där finns de mönster o flera som kan ge tips  o så!

Vizzla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har några mönster på hemsidan: www.echosierra.se under länkar.

Jag syr nästan bara egna selar och täcken. Han är frusen och behöver flera lager.

Har du en vanlig maskin så kan den vara känslig för tjocka material. Använda vanlig tråd, inte extra stark som jag gjorde, det tjorvade bara. Vanlig tråd räcker gott.

Mät en extra gång under tiden du syr. Jag lyckas alltid få mina för långa så jag får korta av :) Lycka till

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Tess86]
9

Ett enkelt tips utan att använda möster är att sy om en människotröja till en hundtröja. Klipp av ärmarna till lagom längd. Trä på hunden tröjan ut och in. Nåla upp längs med bröstet/magen hela vägen från halsöppningen till slutet på magstycket och från hundens "axlar" och ner på utsidan av frambenen så att tröjan måttar efter hundens storlek. Nåla med säkerhetsnålar så att du inte sticker hunden när du drar av tröjan. Dra av tröjan, ha den ut och in, sy längs det nålade. Klipp bort överskottstyg. Baktill får man klippa upp tröjan så att den blir öppen för att hunden ska kunna kissa, där kan man klippa tröjan till två lappar som går ner över låren, som på ett hundtäcke.