Trix ?
Ja jag undrar vad det finns för trix vet ju några som sitt,ligg,tass,snurra runt,Hoppa,Ge mig tass :D Kan som namn på flera men vet ej hur man lär ut. Så kan ni föklara kan som namnen på Pang,Snurra runt när dom ligger, och några till men vet inte hur man lär ut dom. skulle gärna vilja att min sköthund kunde pang och som andra. Älskar Trix och vill gärna veta flera och som jag sa gärna att ni skriver hur man lär ut det :)
Jag använder mig av en klicker när jag tränar min hund. Det går ut på att man har en liten dosa i handen som klickar när man trycker på den. Hunden uppfattar klicket som en bekräftelse att den gjort något bra, eftersom du vid varje tillfälle som du klickat även ger den en liten godbit. Anledningen till att klickern är effektiv är just för att den belönar just i det tillfället som hunden gör rätt, ex. om du tränar ligg - hunden lägger sig och du klickar. Det går fortare än att man själv ska använda sig av belöningsord så som Bra. De få sekunderna som man tjänar in via klickern kan vara avgörande i inlärningen.
Slalom mellan dina ben, samtidigt som du går är en klassiker inom hundträning;) Led hunden mellan dina ben och beröm den hela tiden då den går mellan dina ben. Börja inte med hela serien av kanske åtta steg utan bara ett steg. Hunden måste lära sig att den gör rätt om den går under dina ben. Klickern gör det möjligt för mig att klicka redan om hunden tar ett steg under benen, på så sätt leder man den vidare. Den får själv UTAN kommando lära sig att om jag går under där så får jag en godis.
Åtta mellan dina ben, det är något som jag lärde min vovve EFTER att han kunde slalom, att träna in båda på en gång skapar stor förvirring.
Rulla flera varv på marken, lärde jag ut genom att även använda mig av komandot "ligg", jag la den honom på marken kommenderade honom att "ligga" sedan sa jag "rulla", innan hunden hinner resa sig säger du återigen "ligg" hunden blir då kvar på marken och du kan bygga på din serie av rulla, tills den fungerar så pass att du kan få hunden att göra exempelvis två rullningar.
Andra tips på små trix kan vara: Backa, Backa slalom mellan dina ben, appotera olika föremål, stå på två ben, gå på två ben.
Ehm, det jag uppfattade var att du ville få veta nya tricks och hur man lär ut dem.
Jag har jobbat ganska mycket nu när jag legat hemma efter operationen, och främst då utan röstkommando, eftersom att jag har haft för ont i halsen.
Jag håller på att lära in det jag kallar 'surrikat' men som många säkert kallar 'sitt vackert'. Det är ganska enkelt, du sätter hunden, och så för du godisen över huvudet på hunden. Sedan när han har lärt sig och tränat upp musklerna att räta på sig i det s'ittande' läget och inte bara hoppa, så har jag lagt på ett 'vänta'-kommande (jag spärrar ut handen med handflatan neråt), och så belönar jag inte förrän han gör det på mitt kommande. Gör han det utan kommando får han ingen godis.
Ett annat är 'tipp'. Jag lägger honom ner, och så viker jag handen (du håller handen med fingertopparna mot taket, och så viker du långsamt ner hela handen så långt som det behövs) samtidigt som jag säger 'tipp'. När jag lärde in det så lade jag honom ner, och så satte jag en hand mot hans hals, och med ett milt tryckt ber jag honom att sträcka ut sig på sida. Sedan blir det en lugn mysstund. Nu när jag ber honom att 'tippa' åt sidan, och sedan säger 'stanna' så då lägger han sig ner och somnar, precis där. Riktigt praktiskt om du måste göra något och inte kan ha stenkoll på hunden, eller inte kan ha hunden räntande kring benen.
Motsatsen till det är 'upp'. Jag fäller ut handen med handflatan uppåt, långt ut från kroppen, och så gör jag så att jag drar handen in mot kroppen samtidigt som jag sakta sluter handen till en knytnäve. Jag har aldrig behövt lära dem vad det betyder, det har de förstått ändå, så jag vet inte riktigt hur man lär in det.
'Dutt' är också ett jättepraktiskt kommando! Jag lägger en godis på handryggen, och sedan låter jag hunden prova sig fram tills den 'duttar' på mina fingrar/min nervända handflata. Handen ska vara så högt upp att hunden inte kan ta godisen direkt. När hunde 'duttar' så blir du överlycklig och så sänker du handen så att hunden kan ta godisen själv. Det gör att hunden snabbt förstår att 'aha, det är den handen som ger utdelning' och slutar att leta i den andra. Perfekt om man inte vill/kan lära in massa olika kommandon för olika grejer. Det här funkar om jag vill ha upp honom från liggande till stående, eller om jag vill att han ska ställa sig på bakbenen, eller krypa.
Nu blev det många, kanske inte jätteroliga tricks, men som ändå är praktiska tycker jag. Mycket text. Jag ber om ursäkt om jag blev långtråkig. Hoppas du finner någon av dem intressanta/roliga! :)
Du kanske kan låna en bok om det på biblan? Jag har en bok därifrån som heter "Aktivering, smart lek med din hund" av bla alexandra kamis. Den har många trick och förklarar pedagogiskt även om jag inte läst så mycket i den än.
Tack alla :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lär hunden att städa - plocka upp sina leksaker i en korg.
Torka tassarna på en handduk
Bädda in sig i en filt.
Dela alltid upp tricken i delar. Börja med att t ex få hunden att lägga sig på filten, belöna och gör om några gånger. När hunden fattat så utökar du - lägga sig på filten och dra i ena hörnet. Belöna och gör om några gånger. Sen ska hunden lägga sig på filten, dra i hörnet och rulla på sida så filten kommer över - belöna!
Du får tänka att d tar flera dagar att träna in (beroende på hund och trick). Jag gör aldrig mer än ett par 5-8 upprepningar sen gör vi nåt annat och gör om det dagen efter eller senare samma dag. Tjatar man ut så ledsnar hunden.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf