Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1641 ggr
swapp
0

Hur klippa baktassklorna?

Jag brukar klippa framtassklorna genom att hunden sitter framför mig och jag bara tar upp en tass i taget och klipper klorna. Men jag har aldrig kommit på nåt bra sätt att klippa baktassklorna på. Det går ju inte att lyfta upp baktassarna när hunden sitter, och det går inte att hålla i baktassarna när han står för han går iväg eller sparkar med benet. Förut har han blivit hålld i någons famn så har jag klippt bakklorna då men det har han slutat acceptera och bara sprattlar, det går inte. Hur kan jag göra?

[Forest]
1

Det är lite olika men har du hunden stående så funkar det bra tycker jag att man gör som hovslagaren gör, du lyfter allså baktassen böjer leden och klipp klipp klipp. Jag kör olika här hemma ibland ligger hundarna iband står dom. hitta en bild på hur jag menar du ser längre ner på den sidan :) http://www.wazin.se/tips.htm

[Aremea]
0

Hahaha, vilken festlig jämförelse med en hästhov… En hov som är mjuk i sulan är redigt sjuk, knappast normal.

Jag har mina hundar liggandes på sidan när jag klipper klorna.

Em_
0

Jag har provat massa varianter men jag tycker det är enklast att klippa klorna när hunden ligger ner. Jag har också en liten sprattelgubbe och jag försöker att hålla fast tills han är lugn, då släpper jag. Det är så lätt att klippa fel när de sprattlar så jag tycker man ska lära de att det inte lönar sig :)

[Forest]
2

2 du missa någ att jag inte gämnförde hoven o klon utan hur man lyfter hoven o bakbenet på samma sätt.

evelina1991
0

Vi lägger vår tjej på sidan, dock vill hon absolut inte ligga kvar för hon tycker inte om de, så sambon bruka få hålla i henne medans jag klipper :P Men funka kanon!

[Aremea]
0

#4 Jag pratar om länken du hänvisade till. De hade en bild av en hov med bildtexten att det skulle vara mjukt innanför vita linjen. Inte ditt inlägg direkt alltså.

[Forest]
0

6 aha det såg jag inte alls, hur en hov är vet jag mycket väl eftersom jag har hållt på/ägt med hästar sen 28 år tillbaka. Jag menar mer bilden där hunden står och man klipper klorna Flört

LovisaS.B
0

Min hund ligger på sidan så klipper jag bak. Verkat vara populärt att göra så iaf :)

thilda-
0

jag tar upp tassen precis så som man kratsar hovar på en häst :)

Annso_
0

Min hund ligger på rygg mellan mina ben :) fungerar kanon att klippa båda fram o bak och samtidigt ha lite mys med kill på magen :) nu har ju jag en liten hund men min moster gör likadant på sin schäfer så det fungerar på alla storlekar :) men har man en stor hund kanske man får ha huvudet ifrån sig när man klipper bak så att man når :) Jag har hela tiden min lilla hund med huvudet vid min kropp :)

jollycox
0

#10 Så gör jag med. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annso_
0

Tycker absolut det är bästa sättet som finns :) och då samtidigt ha lite klapp på magen :)

Qepta
0

Min hund ligger på sidan när jag klipper klorna på honom.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Portie
0

Har min hund liggandes på sidan. Ibland får han sitta, funkar ganska bra det med men föredrar att han ligger ner.

Jespersen
0

Mina får också ligga på sidan, funkar finfint :)

TjockaBerta
0

Min hund ligger också ner när jag klipper klorna på honom. Jag har honom på en bänk som jag gjort iordning för hundvård.

>>>Malum domesticum<<<

[Empisen]
0

Den lille har jag alltid sittandes i knät, med ryggen mot mig. Han är så medgörlig så det är inga problem.
Den stora gör jag som #1 & #9 beskriver, tar upp tassen som om det vore hoven på en häst.

Luckysoul
1

Min unghund har jag på rygg  i knäet, Han väger 20 kilo så jag sitter på golvet annars blir det lite tungt xD Vår äldsta hund får ont av att ligga uppochner så han ligger på sidan =)