Hundar iFokus

Hundar

Etikett: media
Läst 1312 ggr
LillPom
8

Dog News blocket utan stamtavla

Tänkte bara dela med mig av detta!

Vad tror ni om det?

Blocket.se och annonsering av renrasiga hundar utan stamtavla

Posted on 6 december, 2012

Vi har idag kontaktat Blocket.se och uppmanat dem att inte tillåta annonsering av renrasiga hundar utan stamtavla.

Genom att tillåta annonsering av renrasiga icke registrerade valpar uppmuntrar Blocket.se till avel på djur som inte står under någon kontroll överhuvudtaget. Vem som helst utan kunskap börjar avla på hundar som de inte har någon som helst aning om vad de bär på för genetiska sjukdomar/anlag. Valpköpare i sin tur förlitar sig på ordet renrasig och köper glatt en sådan valp till sällskap då de kan få den, inte sällan till halva priset.Det är nåt lurt med att man avlar på renrasiga hundar utan stamtavla!VARFÖR gör man det om inte för egen vinnings skull!
Det slutar ofta med en besviken valpköpare som står helt utan garantier! KÖP INTE en renrasig valp UTAN stamtavla!

/Kopierat från http://dog-news.net/

joheck
4

Förstår inte riktigt om jag ska vara ärlig. Dom vill alltså att det ska bli otillåtet att annonsera om "oregistrerade renraser"? Hur är det annorlunda mot att annonsera om blandraser?

Det jag kan tycka är att göra det otillåtet att använda ordet "renrasig" för oregistrerade hundar, eller göra att det blir krav på att vara tydligare i annonseringen om stamtavla finns eller ej.

Så som denna text är formulerad så tycker jag att det är ett väldigt dåligt förslag, det kommer heller inte att gå igenom.

joheck
0

Sen tycker jag inte heller att blocket uppmuntrar till blandrasavel bara genom att tillåta annonsering.

Zaviie
2

Fast Blocket.se är ett annonseringsföretag, det är ju inte deras ansvar att reda ut blandrashysterin i sverige..

(tycker jag)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

[RMSLiners]
0

Ställer mig samma fråga, vad är skillnaden mellan att annonsera en oregistrerad renras och en blandras? Hellre att de sätter som krav att annonsen ska innehålla att hunden inte har stamtavla. Ska de förbjuda oregistrerade hundar kan de lika gärna förbjuda blandraser men då ryker en hel hög med hundar som avlas för prestation och jag liksom andra får svårt att hitta dessa hundar.

Sen är det inte blockets fel att köpare köper hund som inte är registrerad och inte heller blocket fel att säljaren säljer en icke registrerad hund. Blocket har ingen som helst skylldighet till detta.

Michaela-N
1

Är inne lite på samma spår som #1. Hur defineras renrasig?

Är en renrasig hund en hund registrerad i SKK? Vad gäller då för Mini-Aussie/Miniature American Shepherd? Genom selektiv avel, precis som alla andra raser, har den blivit just som den är.

Jack Russell Terriers som är registrerade i JRTC, dom då?

Är en renrasig hund en hund med härstamningsbevis?

Jag som gjort ett härstamningsbevis till min blandrashund, är han plötsligt renrasig då?

Nej, Blocket borde inte förbjuda varken blandrasannonser eller hundar/valpar som säljs utan stamtavla. Det är köparens ansvar att se till att man får den hund man betalat för.

Vizzla
0

Jag förstår deras tanke men tror inte det är rätt väg att gå. Dessutom tycker jag inte se att dessa skulle vara till halva priset. Många blandraser och renras utan stam säljs som "prestationshundar" till höga kostnader..

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Jamie+Engla
0

Förstår inte varför ska man avla på renrasiga hundar med stamtavla och inte sedan registrera valparna? Antingen för att föräldern/föräldrarna inte är godkända att avla på, kanske för höftledsfel eller någon genetisk sjukdom. Då ska man inte få lov att skriva att de är renrasiga för som vi på vår kennel uppfattar avlen idag, så avlas det fram "Renrasiga hundar utan stamtavla" för engen vinnings skull.. (precis som det skrivs i artiklen) .. Man registerar antagligen inte valparna för att något är fel på föräldra djuren.. Har hunden ingen stam så vet man aldrig var hunden kommer ifrån eller vad för sjukdommar den KAN bära på. Kanske så är det en smuggelhund? Eller någon hund tillbaka är smuggelhund.. Vad vet du? O varför ska man ta valpar på en sådan hund? Jo, för att käna pengar.. Vi tar ett exempel; En i min klass har en hund som precis fått valpar, och hen skryter om hur fin mamman och pappan är och att dessa valparna kommer att bli fina. OCH dyra med, detta är ju kamphundar som ligger bakom.. Och detta är renrasiga hundar utan stamtavla.. Det kosta ju 15 000 bara parningen, så valparna får vi lätt för 25-35 000.. Inte ens en uppfödare som har registrerade valpar får så mycket..(i något fall finns det) Mer text kommer..

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

vallhund
1

# 7

Ja kom gärna med mera text, just nu verkar du ha 0 koll. Kamphundsblandisar finns i parti o minut o genererar kanppas några större inkomster eller för den delen språngavgifter. Din klasskamrat fabulerar förmodligen.

Kamphundar, oavsett ren eller blandras kan inte förmedlas via blocket om det var det som du avsåg, iaf APBT.

APBT är antingen renrasiga med stamtavla i stambokförande klubb, eller köksavlade shitbulls. De renrasiga stambokförade hundarna genererar inga fantasisummor, o andra sidan är de svåra att kunna köpa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Aremea]
3

Man skulle kunna hävda att det är falsk marknadsföring, att säga att en hund är renrasig om den inte har stamtavla.

Falsk marknadsföring får man ju inte hålla på med, det finns redan reglerat!

Jamie+Engla
0

#8 Det är så hen säger, jag bryr mig inte om vad regler för kamphundar, bruks, vakt… Jag är inne i utställning och avel då mamma och jag har kennel. Jag retar mig bara på att hen inte lysnar på mig när jag vet att detta är fel, detta får inte vara såhär… sedan är det så att detta är familjens FÖRSTA hund som dem tagit valpar på, och dem har noll koll när jag berätta för hens föräldrar om vaccin och avmaskning.. dem bara, vad ska det vara bra för?…

Jag tänker på hundarna, på deras "sundhet" och deras liv..

Blue_Ice
0

Ursäkta lite OT men ändå… Tex på katt så är det så här att om man parar två renrasiga katter med stamtavla men av nån dum orsak inte reg kattungarna då blir dom automatiskt "bondkatter" Hur är det med hundar om man inte reg valpar efter renrasiga med stamtavla föräldrar blir valparna då blandraser? Eller vad kallas dom då?

Jamie+Engla
0

DEt står som komentar, att även om man har föräldrar med stamtavla men om man av någon anledning inte registrerat valparna så är valparna inte renrasiga..(så som vi har tolkat det)..det låter rätt likt de du sa om katterna..

Linnea
3

#11 Kan du inte bevisa att hunden är renrasig så är den automatiskt en blandras. Annars kan ju folk hitta på vadsomhelst om sina blandraser, att dom innehåller det ena eller det andra. Så är det med katter. Man påstår att föräldrarna är nån viss ras och får därmed bättre betalt för ungarna. Folk tror på vadsomhelst. Har du ingen stamtavla utfärdad av ett förbund så klassas den som blandras oavsett hur rensasig den än är.

Det finns egentligen enbart en orsak att föda upp renrasiga valpar som inte reggas och det är att en eller båda föräldrarna inte är godkända för avel, tex har avelsförbud eller har skitdåliga höfter, mentalitet eller annat.

Hade allt varit i sin ordning så hade man reggat valparna för så dyrt är det inte.

Skynda långsamt så går det fortare.

Jamie+Engla
0

DE som inte förstår vad jag menar, läs #13… skit brr skrivet… sitter i skolan just nu hahaha!

LovisaS.B
1

Min hund är blandras. Amstaff/staffe.

Tycker också de är fel att skriva renras utan stamtavla.

russin
2

Blocket.se är ju en annonseringsplats och ingen myndighet. Tror knappast dom har lust lägga bort en stor del av sina förtjänster för något som faktiskt är lagligt i Sverige - nämligen försäljning av blandraser.

Bättre då upplysa folk ordentligt om  renrasavel kontra blandrasavel.

Linnea
2

#16 Att påstå rasinslag utan bevis är falsk marknadsföring..

Skynda långsamt så går det fortare.