Riktat till alla!
ja jag har börjat funderat lite vad vi har en stamtavla till för våra djur? menar inte bara hundar, katter också, här pratas så mycket om sjukdommar o allt vad våra djur får, dom lever inte så länge d kommer upp fel hit o dit, fel som inte ens veterinär kan svara på. vad händer igentligen? syftar inte på något speciellt, eller jo igentligen men inget jag vill gå in på här o nu, jag vet om många fall där hund/katt ägare köpt fina hundar o katter men som sen insjuknat i diverse olika saker, det avlas på färg o form hit o dit, men vem tänker på vad som händer med innehållet i våra djur? borde inte organ osv. ta stryk bland all avel? märker inte folk att det nånstans kommer ta stop? d finns folk som aldrig i livet skulle köpa en hund utan att den har stamtavla, men nånstans känns d som att stamtavlan bara blivit ett måste? hur många kollar igentligen upp stamtavlan, vad finns det bakom och hur mådde hundarna bak i stammen? känns lite som att "bara det finns en stamtavla så är hunden frisk som en nötkärna" om vi tar katter tex. vanliga hederliga bonnkatter rent ut sagt, dom går ute sommar so vinter, dom har inga halsband, dom är oftast inte chippade dom är inte vaccinerade dom äter inte "royal canin", osv osv, och inte är det fel på dom? jag har haft två katter när jag va yngre den ena katten fick kull på kull minst två ggr om året fick hon ungar, vi steriliserade inte henne, hon gick på våran tomt o åt möss o råttor, och inne fick hon nått "skit" foder ifrån ica, hennes ungar kommer jag inte ens ihåg va d blev av, vi avlivade endel, o endel skänkte vi bort, hon va ute o slogs me grannkatter o rev hål i örat, inte åkte vi till någon vet. d klarade hon bra själv d läkte jätte fint, så levde hon och hon mådde prima, världens mysigaste katt, hon dog 17 år gammal. vad jag vill säga med det är att ibland börjar d kännas lite väl hysteriskt med våra djur, d ska va finaste mat o bästa papper på ens djur, men vad innebär det igentligen? mår hunden/katten bättre av fina stamtavlor med bra beröm ifrån en dommare på en utställning? eller med en bra färg som är "korrekt"?
visst en stamtavla ska vara så bra för då kan man veta att det tex, inte är inavel eller att det inte skulle vara fel på ens hund/katt man köper eller att den är renrasig, men varför blir det då fel på fel på fel trots denna bra stamtavla som du hade på ditt djur?
jag vill inte ändra nått eller ta bort nått, det är som det är men tänk igenom vad som igentligen händer med våra djur efter all avel på färger o former o tränder..
lägger den på övrigt då det handlar om både hund o katt..
Jag förstår vart du vill komma och jag kan hålla med dej i mycket.
Själv skulle jag aldrig köpa en valp utan stamtavla (skulle nog dock kunna ta en omplacering utan). Detta helt enkelt pga av att jag vill veta på ett ungefär vad jag får. Jag vet hur hunden kommer se ut, vilken storlek det kommer bli på den, pälsvård, aktiveringsbehov osv. Jag vet vilka sjukdomar som finns eller inte finns inom rasen. Jag kan gå tillbaka i stamtavlan och se röntgenresultat och annat på förfäderna. Jag vet vilka föräldrarna är och kan få träffa dem och se hur de är. osv osv.
Vad gäller katter.. Vi har haft fem stycken, alla bonnkatter. Alla har blivit över 15 år och två lever än idag (en 5 år och en 17 år). Visst har det varit sår efter slagsmål och dylikt många gånger och det har blivit några besök till vetten ibland, men de har aldrig varit sjuka. Alla katter bor/har bott hos mamma och pappa. Numera bor jag själv i lägenhet och vill inte ha någon katt här, men den dag jag flyttar till hus blir det säkert ett gäng hederliga bonnkatter =)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
ja ang hur stor o sånt o man "vet vad man får" så håller jag också med, och som du nu du använder stamtavlan till vad den ska användas till, att kunna gå tillbaka o se vad som finns, men jag tror många inte gör d, utan mer, den har stamtavla och då är det bra, o d e d jag tycker e fel..

Jag håller helt med dig, malin.a. Till punkt och pricka!
Jag skulle inte kunna tänka mig att köpa en hund utan stamtavla eller härstamningsbevis. Har den inte stamtavla vill man ju iaf veta vilka raser det finns i valpen tex. Då är det ju bra om hunden istället har härstamningsbevis.
Kramar//Carro
#2 Det är nog många som inte riktigt vet vad det innebär med stamtavla. De har bara hört att det är bra och fint och så tar de förgivet att de får en bra o frisk hund bara för att den har stam.
Ja, hehe. Angående fodret, jag tror inte att det är fel att ge sinna djur det billigare fodret, faktiskt. Minna djur äter inte det dyraste, inte det billigaste heller, men bland det billigaste, och dom mår fint. Har en hund på 7 år som aldrig har varit sjuk, bara fått en sträckning. Och två katter som mår fint, dock inte så gamla än. Jag tror inte märket eller priset på fodret har någon betydelse faktiskt, det kan vara lika dåligt som den billigaste maten. Just detta har iaf jag reagerat på.
Resten som du skriver kan jag nog instämma till! Men jag ville få fram min åsikt om just maten.
Hoppas att det var någon som förstod sig på vad jag menade.. hehe.
#5 ja förstår. Lusse äter Doggy, i mångas ögon är det ett skitfoder men han mår prima =D o tror att så länge hunden mår bra av det fodret man ger så är det det bästa fodret..
#6 Jo, alldelles riktigt. Min hund äter lite allt möjligt, det som finns på affären och det vi har råd till och känner för att köpa. Likadant gör jag till min katt. Och jag tror inte att dom lider, dom ser friksa och glada ut. Jo, jag vet att många till och med tycker att man är dålig ägare för att man köper "billigt skit"..
jag håller med om maten, men dock tycker jag valpar behöver de där bättre fodret. Eftersom de är speciela fetter och annat bra i valpfodret. Så att inte hunden ska växa för fort för sina leder osv.
Men när jag haft slut på eckos royal canin mellan pengarna så har han fått "doggy" foder som mammsen har haft hemma. Inte har han lidit av att få de ibland. Men jaa jag tycker iaf att dom behöver de där speciela när dom är småttinigar. Annars kan de bli fel i både mage och leder, skellet mm.
Sen tror jag nog dom kan äta precis allt.. bara att pröva sig fram till de bästa:P
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Det billigaste är inte alltid det billigaste heller. När jag fick Eros åt han Doggy, men slutade med det pga av att han inte mådde bra av det. Gick då över till Eukanuba. Det fodret kostade ungefär dubbelt så mycket som Doggy, men räckte istället dubbelt så länge.
Nu äter han Carrier Lamm & Ris som är ett svensktillverkat, köttbaserat foder med bra näringsinnehåll. Inte alls dyrt heller, betalar strax under 300 kr för en 15 kg säck.
ja de är också sant:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#8 Jo, småttingarna dalltar jag lite med, då som du precis säger, behöver det lilla extra. Precis som vi människor. Men sen när de är vuxna så köper jag nogorlunda billigt foder så länge dom inte mår dåligt av det.
Jag håller med Malin…det är alldeles för många som bara går efter stamtavla och tror dom får friskare hundar tack vare den. jag har haft både och, min första schäfer hade jättefin stamtavla men fick svåra problem med mage och allergi, en annan utan stamtavla hade fel på både armbågar och höfter, jag tror defenetivt inte att det har med stamtavla och ingen stamtavla att göra. Se bara på våra schäfrar i dag, dom har jättefina stamtavlor och vad har dom för problem…japp höfter och armbågar och allergier. Visst vissa blandisar har också sina problem beroende på vilka raser som dom är blandade med, men jag har inte hört nån av mina kompisar som har blandisar haft nå problem med sina. Skorpan har ingen stamtavla och har aldrig varit sjuk, mer en att hon har lösa höfter som många av våra småhundar har idag och enligt vetten inte ett större problem. Visst man kan ställa ut med stamtavla och få meriter vilket man inte får på en blandis…men ska man bara ha den som familje hund så tycker jag inte att det spelar någon som helst roll om den har eller inte har stamtavla =))
En stamtavla är varken ett garantibevis eller (vad många tror) något du kan skryta med.
Det är ju främst till för uppfödarna så att dom ska kuna utföra ett så bra avelsarbete som möjligt, och även för dig som valpköpare att veta vad för hundar som ligger bakom din.
≧◔◡◔≦
Jättebra inlägg Malin ;-)
Beror också på vad man menar med "fin" stamtavla, en stamtavla kan vara "fin" för en person, medans en annan tycker den är skit pga vad personerna vill ha ut utav hunden.
Vissa personer sätter hälsan främst och vill därför ha en tavla som innehåller friska djur, andra fokuserar på meriter inom utställning medans det finns dom som enbart vill ha arbetande djur i tavlan.
Därför tycker jag det är knstigt när man läser vissa omplaceringsannonser där dom skriver att hunden har "fin stam",
då kan man ju undra vad dom menar med det, "fin stam" för vem?
≧◔◡◔≦
#12 Lösa höfter?
För mig är min hunds stamtavla fin pga av att det är friska och friröntgade hundar bakåt och även han själv. Dessutom är han importerad från Italien och hans pappa är från Japan och har sina linjer därifrån, så han har tillfört helt nytt blod till rasen. Men sen har jag ju inte heller en ras som är uppdelad, som t.ex. schäfer.
En fin stamtavla är som dom säger med friska djur lång tillbaka + att det kan vara från en uppfödare som har väldigt bra rykte om sig. men som sagt det är ingen garanti för att hunden blir ett friskt exemplar..lika lite som man kan veta att en blandis blir frisk eller sjuk.

angående fodret: vi köper änglamarks ekologiska hundfoder och varvar det med doggys. hon mår prima!
stamtavlor bryr jag mig inte mycket om. men jag kan tänka mej att det är bra om man köper valp. vår hund fick vi när hon var två år och då visste vi ju precis vad det var vi fick. hon är blandras och har inga sjukdomar och inga fel i leder och sådant. som kan uppkomma av för mycket avel. sjukt med vissa schäfrar som inte kan gå ordentligt och sånna grejer, då har man gått för långt!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Vad malou har för raser i sig finns det nog ingen som vet, och jag tvivlar starkt på att hon har "fin stam" då hon är gatuhund från spanien. men hon mår då hur bra som hälst. Finns väl många som blir sjuka också, men jag vet många fd gatuhundar som mår super i sverige och vad dom har för bakrund kan man ju undra.
Jag håller helt med dig.