Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 619 ggr
alisma
0

Valp, omplaceringer eller inget?

Ibland hamnar man i knepiga valsituationer som man inte räknat med….

Jag har en ung toka här hemma och har alltid tänkt skaffa minst en hund till, men tanken var att vänta tills hon blivit 2-3 år.

Sen var jag in på en sajt med utländska omplaceringar av nyfikenhet, och hittade en hund som jag blev jätteintresserad av. Det jag har fått reda på av om den hunden känns bra, ändå vet jag att det är lite som grisen i säcken att skaffa en hund som man bara sett på bild…

Till råga på allt upptcäkte jag att en tik som jag tycker är jättefin ska ha valpar nästa år. Skulle så gärna vilja ha en valp efter henne.

Så nu vet jag varken ut eller in.

Unghund + valp?

Unghund + lite äldre omplaceringshund som jag inte träffat?

Eller vänta med hund i ett år eller två?

Eller alla tre?

Fler av er som som slitits mellan förnuft och känsla? Vad gjorde ni?

Och ni som har tagit emot omplaceringar från andra länder, hur har det varit? Vilka problem har ni haft? Vad är det som har funkat bra?

oskartoller
0

JAg vet några som fått sjuka hundar när dom köpt hittehundar från utlandet.

Inte kul att få en hund med epilepsi eller allergier mm.

Kalli
1

Jag har en spansk byracka och det har varit helt underbart, har inte haft några problem alls och allt har fungerat helt smärtfritt MEN det är långt ifrån alla historier som är som min.

Det ÄR en stor risk att ta en hund osedd, oavsett om det är en svensk eller utländsk hund och det finns tyvärr oseriösa organisationer som skönmålar sina beskrivningen mer än lämpligt. Själv hade jag turen att ta genom en bra förening, hunden fanns redan i Sverige hos ett fantastiskt jourhem som kunde lämna en utförlig beskrivning samt att jag kunde träffa hunden innan hon följde med mig hem.

När det gäller sjukdomar så finns den risken självklart. Alla hundar kan bli sjuka, det gäller både svenska och utländska hundar. Om säljaren däremot mörkar sjukdomar är det såklart förjävligt på ren svenska men vissa människor är såna. Störst chans att klara sig är i så fall att köpa en renrasig valp av en frisk ras av en seriös uppfödare.

Vilken organisation funderar du att ta ifrån? Det finns ju även svenska organisationer som sysslar med omplaceringar, och även privatpersoner såklart som av en eller anledning inte kan behålla sin hund. Själv skulle jag gärna ta en hund genom Hittehund i framtiden, tycker om deras "tänk".