Frusna tassar
Har ett litet problem med lille Hugo.
Det har varit -16°C hos oss idag. Det är verkligen svinkallt, men vi måste ju ändå ut och röra på oss. Förra veckan blev det inte så mycket motion som vanligt, då jag hade det väldigt stressigt helt enkelt. Nu är jag på fötter igen och tänkte ta igen motionen vi missade förra veckan. Men vintern och kylan ställer till det för mig och Hugo lite, det är tydligen så nämligen att Hugo snabbt blir frusen om tassarna. Jag märkte det i förrgår när vi var på promenad, vi hade inte varit ute länge alls (ca en halvtimme) och gick i rask takt. Då stannade han till, varpå han började gå igen men bara på tre tassar. Förstod direkt att det var kallt om tassarna, men vi gick ändå i rask takt så jag tänkte inte på att han skulle frysa.
Då var det inte i närheten av så kallt som det är nu, och det är omöjligt att få med honom ut på en längre promenad, han stannar till direkt och vill inte gå mer. Förstår helt klart att det är kallt med sexton minusgrader, men jag vet inte hur jag ska göra. Han vill bara gå ut och rasta sig och sen springa in. Det är på tok för lite motion för honom!
Vet att han inte kommer sätta på sig några skor/strumpor/tofflor om man så tvingar honom, så det är ingen idé att prova. Hur kan jag göra för att ge honom motion? Tänkte om han kunde få motion inomhus, men vill ju att han ska få komma ut ändå.
Hur har/hade ni gjort i min situation?
Om det inte funkar med något på tassarna så är det väl inte så mycket annat att göra än att aktivera inne istället. Är du säker på att det är just tassarna och inte blir bättre om hela kroppen värms upp av ett täcke/tröja/overall?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Min hund är en superfrusen liten sak
Hon får köldkramp i tassarna efter ca en minut trots rörelse (och varmt täcke) i -16. Idag köpte jag vintersockor åt henne, det var en riktig höjdare!! Hon tyckte att tofflorna var skitobvekväma inne, men jag ignorerade henne och gick ut, och då var det full rulle utan problem
Jag är jätteglad, hon har inte varit ute längre än max 5 minuter sedan kylan slog till, och hon har gnällt en hel del över att hon frusit så om tassarna trots att hon bara ska ut och snabbkissa typ.. Nu kan vi gå promenader igen!
Jag har fleecesockar till mina hundar, billiga, köpt på Björkis. Det går snabbare än man tror att vänja dem vid att ha dem på sig.
Skor är helt grymt! Oslagbart :)
Jag har samma problem med min vovve. Efter kanske 5 min av promenaden så börjar hon gå på tre ben. Det beror först och främst på att det fastnar små klumpar av snö mellan tramdynorna och dom kyler + att dom gör det svårt att gå.
Jag tror att hon fryser om själva trampdynorna också.
Man får nästan klippa ner så mycket päls man kan under tassarna.
Idag testade jag att ha på VATTENFRITT (viktigt så att dom ej förfryser tassarna) Vaselin och det funkade väldigt bra för hon gick länge innan hon stannade.
Men sen stannade hon för att det fastnade snöklumpar mellan trampdynorna.
Jag har tänkt på att köpa hundskor och det går absolut att vänja dom vid det, speciellt om man själv har rätt inställning att det ska fungera. För om du tänker att det här kommer aldrig att gå så känner faktiskt hunden din energi, vad du förmedlar för känsla om skorna. Dom känner av mer än man tror
.
Hunden behöver ju självklart motion i vilket fall, för annars får dom mkt överenergi…
Jag har faktiskt ett löpband som min hund får gå i när jag inte har möjlighet att gå ut eller som nu, när det är riktigt kallt ute och dom fryser om tassarna.
Det är perfekt med löpband för då får dom göra av med den energi dom behöver istället för att gå promenaderna.
Jag rekommenderar det verkligen och jag hoppas det löser sig för din hund 
Trodde också att det skulle vara omöjligt att sätta på skor på min hund men det gick hur bra som helst. Han vänjde sig snabbt och har inget emot att ha på dom. Kör med Björkis fleecesockar som #4
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
jag har dessa! Billiga och bra med en bra sula undertill som hunden får bra fäste av =)
bara 170 kr för 4 stycken skor :)
Medarbetare på Hundar.ifokus