Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 5746 ggr
Ellenfyrkant
1

Bilsele?

Jag har en kombi med en vanlig gallerbur som min hund a la 9 kg åker vid transport. Det bästa alternativet är självklart krocktestad stadig bur, men det är inget alternativ för mig nu. Vad jag snarare funderar på är om det är någon ide att köpa en bilsele. Av två skäl. Främst att min hund avskyr att vara i bagageutrymmet… Han protesterar inte under resan men han hoppar inte in frivilligt utan försöker smita när han förstår att han ska åka bak. De få gångerna han fått vara med inne i bilen är han supernöjd. (såklart). Han älskar att vara med överallt! (har dock EJ separationsångest). Andra anledingen är väl att jag åker mycket bil själv och tycker min hund utgör ett bra sällskap! Hehe Så… Jag försöker googla lite men finner inte så mycket bra info. Hur bra är egentligen bilselar? Krocktestade eller ej, skillnader? Är det säkrare att åka "utställningsbur" än sele i säte? Och hur är det med hund i framsäte, hund+airbag=??

Mvh Ellenfyrkant

LinaK
0

Allsafe har ju krocktestad bilsele, har själv haft en sådan innan vi skaffade bilbur och dem är riktigt bra. Den kostar lite i inköp men är billig om man bara har en hund och smidigt att man kan ha den i vilken bil som helst. Man fäster ju bandet/kopplet i bilbältet och sedan ska hunden sitta säkert.

Skulle absolut inte välja annat än krocktestat då dem selarna är utformade och material är anpassad för att klara en krock.

Jag skulle inte ha airbagen ikopplad om jag hade hunden i framsätet, vissa bilar har ju bara som en liten "ratt" som man vrider på så är airbagen ur funktion. Detta för att man ska kunna ha tillexempel bilbarnstol i framsätet.

Kan inte hunden sitta i baksätet då om du inte kan koppla ur airbagen?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
0

Utställningsbur ser jag ingen som helst vits med att ha i bilen för skulle man krocka så är den mer fara än nytta. Buren håller inte kvar hunden i buren utan den går sönder o dessutom kan den skada hunden mer :-/ Jag har Allsafe selar till mina o de sitter bra i selarna, nu har jag inte hundarna i framsätet pga jag sitter där dessutom krockkudden. Jag har hundarna på varsin liten bädd o där är deras platser. Så ska du köpa sele så rek jag oxå krocktestade selen allsafe

[NinaCrown]
0

Då jag funderat på hundköp i framtiden har jag snokat lite på detta med, då jag inte har egen bil men ibland åker i andras. Hittade Allsafe här, har handlat från Bromma Zoo massor med gånger och de är supertrevliga :)

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=12122&prodid=1432&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D12122

[Forest]
1

3 När jag åker buss så sitter de även då kopplade i sina selar vissligen får de dela plats med varandra men det är bättre än inget så får jag tänka då. Men ofta åker jag bara med Enja när vi åker buss o då sitter hon lika säkert som jag Flört

[NinaCrown]
0

#4 Smart! Tungan ute Synd bara att Västerås (där jag bor) har stadsbussar utan bälten, annars hade det ju varit hur bra som helst.

Ellenfyrkant
0

#får hundar vara i sätena på bussen?

Mvh Ellenfyrkant

[Forest]
1

6 ja de har inte sagt något åt mig iaf och då har det vart en kontrollanter flera gånger, en sa att det var bra att hunden var bältad med :) Nu har jag alltid med en dyna så hon sitter inte på sätet.

[NinaCrown]
0

#6 I västerås (även sthlm där jag bodde tidigare, och där var det även på tågen/tunnelbanan) är det ganska vanligt att småhundar sitter på sätena, men mest för att stora hundar inte får plats ordenligt skulle jag tro. De brukar få sitta i gången eller i barnvagnsdelen.

[Tess86]
1

Allsafe är bara krocktestad utifrån människans syfte, dvs selen håller, hunden flyger inte iväg och träffar en människa som kan skadas. Testerna visar inte vad som händer med hundens kropp vid en krock. Vad händer med hundens rygg när rumpan far iväg men bröstkorgen sitter fast? Kommer ryggraden att knäckas, gå av?

Det är många som har allsafe-selen och säger att den är bra, men hur många av dessa har krockat med en hund i selen? Hur vet man att den är bra innan det skett en olycka?

[NinaCrown]
0

#9 Går nog inte att svara på utan konkret fakta, men är nog bättre än inget alls. Cykelhjälp skyddar inte alltid när man ramlar med cykeln tex men man blir glad om den gör det. Känner lite samma sak med krocksele till hund om man har så att det är enda alternativet istället för att ha den lös.

[Tess86]
1

#10 Ja, visst är det bättre än ingenting. Och det är inte säkert att hunden överlever en krock i en krocktestad bilbur heller. Men man ska inte bli lurad och tro att hunden sitter lika säkert som en själv bara för att selen är krocktestad.

Om man vill ha någon form av säkerhet för hunden i bilen så är det dock vad jag vet endast Variocage som är krocktestad utifrån både människans och hundens perspektiv.

vallhund
1

Hunden överlever i en Allsafe sele om den inte mosas av krocken o att bilen smäller mot ett stillastående fordon/vägg etc, under förutsättning att hunden väger ca 20 kg o hastigheten är ca 50 km/h.

O andra sidan, oavsett hastighet slipper man få en elefant i nacken.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

JennyR
0

Jag har en bilsele från RAC till min 6-7 kg tunga hund. Den är krocktestad. Vet av en som krockat med sin boxer i en RACsele och hunden överlevde utan skador… Tror jag betalade 240:- för den.

[Tess86]
0

#12 Var kan man läsa om/se testerna där de testar om hunden överlever? Jag förstår självklart att de inte har testat med en riktig hund för att visa att den överlever men jag har aldrig läst eller sett Allsafe-tester som testar utifrån hundens perspektiv. Vad jag vet har de bara testat att hunden stannar kvar i selen, de har inte testat vad som händer med hundens kropp.

Ellenfyrkant
0

Inttessant! För det är ju hunden jag är rädd om. Men som sagt… En utställningsbur är ju också allt annat än avsedd för att tåla krockar. Dock fördelas smällen över hela hundens kropp, vilket kan vara en fördel. Säg att man blir påkörd bakifrån i 50 km/ h. En utställningsbur blir krossad. Håller en krocktestad för direkt "krockkontakt"? Vad händer med en fastselad hund?

Mvh Ellenfyrkant

[Forest]
1

Jag känner hund som vart med i frontalkrock och klara sig undan helt, han satt i bilsele i baksätet det var en äldre bil utan sidoairbags då ofta nya bilar har det i baksätet (tror jag, har ej körkort därmed bristande bilintresse). Ägaren bröt dok lårbenshalsen och nycklbenet, skada handen pga aribagen och hon höll fel i ratten. Nu vet jag inte hur fort han körde, men han bor på landet o har svårt att köra mindre än vad laglig hastighet det kan jag säga iaf. 

Det är helt sant det Tess funderar på det gäller alla krocktester är er för att vi ska slippa få 1000kg klump i nacken vid krock men en krocktestad sele eller bur håller iaf hunden på plats och därmed anser jag att man sett till att sin hund har stor chans att klara sig i en krock. Inget annat för mig existerar eftersom jag vill iaf ge mina hundar samma chans att klara sig som vi andra.

[Tess86]
1

#15 Det finns en film där man kan se hur mim-buren beter sig vid krock. Jag tror att den finns på Youtube. Om du inte hittar den kan jag länka till den när jag kommer hem. Jag önskar att det fanns någon sorts sele som satt runt hundens bakdel också. Jag inbillar mig i alla fall att det skulle vara skonsammare för hunden då.