Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3153 ggr
lillalycka
1

Klippa tasshåret

Ska men göra detta även på vintern? 
Känns som de behöver pälsen där nu i den kalla snön..

Eller är det främst under den varmare delen av året man göra det för att motverka svamp?

[Zlarviig]
2

Det finns balsam spray som man sprayar på tassarna precis innan man går ut så fastnar det inte snö, och det motverkar svamp.

Portie
2

Jag klipper under tassarna året om. Fastnar lätt snö under tassarna om man låter bli att klippa tasshåret.

lillalycka
0

Okej, tack då vet jag :)

Hur vanligt är det att hundar drabbas av svamp där? Om man tänker på vargar som lever vilt tex, hur klarar de sig utan att bli klippta? :)

Jag har alltid klippt tasshåret på min men funderar lite på hur vanligt det är att de verkligen får svamp.

lodjuret
0

Jag har en hund som får mycket klumpar av snö mellan trampdynorna nu på vintern. Hon stannar efter ca 5min av promenaden. Jag har tänkt på att köpa hundskor, men det är bäst tror jag att man klipper ner pälsen mellan trampdynorna på vintern, just pågrund av att det fastnar snö.
Jag vet tyvärr inget om svamp och hur vanligt det är..

Otroligt söt hund du har på profilbilden Kyss

lillalycka
0

Okej :) Ja den aspekten kanske är viktigare under vinterhalvåret.. Åhh tack ! :D

cupcakes
0

Min hund drabbas av hotspots några gånger om året, även på ställen det inte är vanligt att de får det på. Så jag klipper håret mellan trampdynorna dels därför, dels för att det fastnar obehagliga snöklumpar och dels för att han drar in så sjukt mycket grus annars. Han trivs med klippta, eftersom han slipper en del av snöklumparna.

Att vargar klarar sig utan tror jag beror på domesticeringen. Vi har förändrat så mycket under resan varg - hund - nutida hund att man inte kan jämföra dem. Vargar kanske inte har lika mycket päls mellan tårna, de kan ha ett pälslag som snön inte fäster lika lätt på o.s.v. Så gör vad du och din hund trivs bäst med :)

russin
0

Vargar har aldrig lång päls under tassarna - inte så långt att den växer utanför trampdynorna.

Vargar svettas heller inte under tassarna som de allra flesta tamhundar gör - tror inte heller polarhundarna gör detGlad

Misarn
0

Vi har en Leonbergrdam som har väldigt mycket päls överallt på tassarna och vi klipper ner för det fastnar så mycket snö under. Dock är Leonbergen en arbetande vattenhund så risken för svamp är liten men självklart finns den. Men så smörjer vi in med "Försvarets salva" och märker skillnad.

nlinds
0

kliiiiiipp för tusan ! Annars får dom snöbollar som fastnar och det blir kallare annu längre eftersom det fastnar tills man går in och smälter. plus att det kan göra ont.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi